Recept Fulla Med Protein

Home Forums Matlagning och Recept Recept Fulla Med Protein

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 205 total)
  • Author
    Posts
  • #57343
    #294106

    Jag tänkte starta en tråd där jag delar med mig av mitt proteinbak!
    Emellanåt experimenterar jag med en massa bak så det kan bli allt från bröd till paj eller kakor!

    de recepten jag tycker att jag lyckats med delar jag med mig av i denna tråd.

    om ni andra känner för att göra likadant får ni gärna låna tråden…:emo-thumb

    #294107

    I morse blev det över havregrynsgröt efter frukosten. Jag kom då att tänka på att min mamma berättat att de brukade göra bröd av överbliven gröt, när hon var barn…jag fick en idé…:emo-thumb

    detta blev mitt hopkok idag till HAVREGRYNSBRÖD MED PROTEIN[/b]:

    överbliven gröt gjort på ca 1,5 dl havregryn(+kanel+psylliumfrön i gröten)

    60 g protein från pulver (tog vaniljsmak)

    100 g kesella

    lite extra salt

    1 tsk bakpulver

    IN I UGNEN PÅ 200 GRADER TILLS SMETEN STELNAT. detta blev 4 bitar. jag lade allt i en ugnsform eftersom det var lite kladdig smet.

    innehåll: 150 kcal per bit , 20 g protein

    #294108

    för några dagar sedan gjorde jag de här muffinsarna:

    Buffelmuffins[/b] (cocoschokladkaka)
    13 bitar

    3,5 dl vassleprotein (whey protein) med chokladsmak
    4 ägg
    0,5 dl sötningsmedel
    1 tsk bakpulver
    70 g olja (till smörjning av formarna+i smeten)
    2,5 dl lättcocosmjölk
    2 msk kakao
    15 g hackade jordnötter (går bra med jordnötsmör oxå)
    toppa med kokos

    Blanda de torra ingredienserna med resten och rör ihop.
    Fördela i 13 stora (amerikanska) muffinsformar

    Grädda i 175 grader, 25-30 minuter.
    Varje bit/muffins ger ungefär:
    10 g fett, 11 g proteiner, 150 kalorier

    #294109

    Åh, mer bra protein-laddade recept!!! MUMS

    #294110

    Proteinpannkaka i ugn [/b]

    1,5 dl vatten
    1 ägg
    1 äggvita
    30 g vaniljprotein (jag använder Protec, tre skopor)
    1 msk sojamjöl
    1 msk cocosflingor
    Kardemumma
    50 g hallon

    Vispa ihop allt utom hallonen med elvisp. Vänd ner hallonen och lägg smeten i en liten bakplåtspappersklädd ugnsform. Grädda i 200 grader varm ugn i ca 20 minuter.

    Kcal: 297
    Protein: 39,4 g
    Kolhydrater: 5,8 g
    Fett: 11,8 g

    Avnjutes med fördel med lite kvarg eller keso uppepå, och sötningsmedel om man så vill :up:

    #294111

    Kycklingquiche [/b]

    250 g kvarg
    3 ägg
    150 g kycklingkassler
    1 rödlök
    2 burkar kantareller
    75 g riven ost (10%)
    30 g cashewnötter
    1 banan
    curry

    Stek hackad rödlök och kantareller tillsammans med curry.

    Blanda ihop kvarg och ägg till en jämn smet. Salta och peppra. Rör ner riven ost (spara lite att lägga uppepå), tärnad kycklingkassler, cashewnötter och den stekta löken och kantarellerna. Bred ut smeten i en pajform och garnera med skivade bananer, eventuellt extra curry och det som är kvar av den rivna osten.

    Grädda i 200 grader varm ugn, ca 30 minuter. Ta ut formen och låt stå och stelna till i ca 5-10 minuter innan den skäres upp.

    Delar man den på tre så innehåller varje portion ca:

    Kcal: 360
    Protein: 39 g
    Kolhydrat: 16 g
    Fett: 15 g

    Edit: Nu såg jag att Mia kanske menade att det endast skulle vara bakverk i den här tråden…. Men men, något ska väl ätas INNAN desserten oxå *s*

    #294112

    låter mumma sara!!! ska testas!

    #294113
    Sara wrote:
    Kycklingquiche [/b]

    250 g kvarg
    3 ägg
    150 g kycklingkassler
    1 rödlök
    2 burkar kantareller
    75 g riven ost (10%)
    30 g cashewnötter
    1 banan
    curry

    Stek hackad rödlök och kantareller tillsammans med curry.

    Blanda ihop kvarg och ägg till en jämn smet. Salta och peppra. Rör ner riven ost (spara lite att lägga uppepå), tärnad kycklingkassler, cashewnötter och den stekta löken och kantarellerna. Bred ut smeten i en pajform och garnera med skivade bananer, eventuellt extra curry och det som är kvar av den rivna osten.

    Grädda i 200 grader varm ugn, ca 30 minuter. Ta ut formen och låt stå och stelna till i ca 5-10 minuter innan den skäres upp.

    Delar man den på tre så innehåller varje portion ca:

    Kcal: 360
    Protein: 39 g
    Kolhydrat: 16 g
    Fett: 15 g

    Edit: Nu såg jag att Mia kanske menade att det endast skulle vara bakverk i den här tråden…. Men men, något ska väl ätas INNAN desserten oxå *s*

    Jag provade en variant av ditt recept idag och det var ju hur gott som helst
    Hade i rökt kalkon, majs, gul lök (den enda som fanns hemma, tror purjolök hade varit godast) och så skippade vi svampen. Det här kommer vi helt klart göra om i flera olika varianter Tänkte prova med tonfisk eller varför inte räkor…
    Tack för tipset!!

    #294114

    Lina – Kul att du gillade quichen :)

    Precis som du säger så kan man ju ha i lite vad som helst… Själv gjorde jag en i helgen med kyckling, fetaost 3%, svarta oliver, soltorkade tomater, rödlök, vitlök, basilika och oregano. Lite ”Grek-variant” sådär

    #294115
    Sara wrote:
    Lina – Kul att du gillade quichen :)

    Precis som du säger så kan man ju ha i lite vad som helst… Själv gjorde jag en i helgen med kyckling, fetaost 3%, svarta oliver, soltorkade tomater, rödlök, vitlök, basilika och oregano. Lite ”Grek-variant” sådär

    Åh, det där lät riktigt smarrigt :P
    Har också haft lite funderingar på nån grekisk variant!

    #294116

    Nån som vet vad man kan ta istället för kvarg då jag är laktosintolerant? :(

    #294117
    Frida G wrote:
    Nån som vet vad man kan ta istället för kvarg då jag är laktosintolerant? :(

    Jag har inte testat, men kanske att det skulle kunna funka med valios cottage cheese??? Den laktosfria alltså. Om det var i quichereceptet du menade….

    #294118
    Sara wrote:
    Jag har inte testat, men kanske att det skulle kunna funka med valios cottage cheese??? Den laktosfria alltså. Om det var i quichereceptet du menade….

    Jäpp, det var det jag tänkte på! Ska testa den laktosfria ”keson”!
    Det blir till lunch imorrn! Kommer med bildrapport :nod Tackar för tipset!

    #294119

    Jag gjorde en grekisk tonfiskquiche igår
    Oliver, soltorkade tomater, rödlök och paprika blev det. Glömde vitlöken och någon 3% fetaost hade dom inte när vi handlade, så det fick vi klara oss utan den här gången. Men gott blev det!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 205 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.