Recept Fulla Med Protein

Home Forums Matlagning och Recept Recept Fulla Med Protein

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 205 total)
  • Author
    Posts
  • #294270

    Det är en sak jag har tänkt på… så många gånger. Jag tycker att det skulle ha varit härligt att BODY redaktionen satte sig ner och lagade samtliga maträtter som vi (rättare sagt ni) medlemmar har lagt ut här. Tillredde dem och bad en jurygrupp bestående av kända och okända byggare etc att provsmaka. Allt detta skulle sedan resultera i en kokbok…..

    Det har varit najs att ha en BODYKOKBOK i hyllan!

    yxi kaxi, ica maxi;)

    #294271
    Såpbubblan wrote:
    Utgick från detta receptet men styrde vidare mott nytto hållet:o:

    Hej!
    Tokig som jag är i att baka var jag bara tvungen att testa att göra en dietkladdkaka med dietkräm, då jag just nu går på diet och har valt att avstå från allt sött så kommer jag bjuda kompisar och kollegor på följande istället, själv får jag ta det då jag nått mitt uppsatta, delmål:

    Diet kladdkaka med dietkräm:


    Dietchokladkaka
    Mängd
    Ägg 3st = 150gr
    Sötningsmedel 2dl = 20gr
    Bakepro 1dl = 28gr
    Bakpulver ½tsk
    Kakao 3/4dl = 35gr
    Vaniljsocker 2tsk
    Salt 2krm
    Kesella/Kvarg 1% 250gr
    Limeskal från lime: 1st

    Totalt per kaka:
    Protein: 81.54
    Fett: 26.32
    Kolhydrater: 25.38
    Kcal: 701.2

    Dipmix till kladdis
    Kvarg 1% 200gr
    Vaniljsocker ½tsk
    Sötningsmedel: 2tsk = 1gr
    Vatten ca ½ dl

    Totalt per kaka:
    Protein: 25.42
    Fett: 2
    Kolhyrdater: 7.76
    Kcal: 152.8

    Samt:
    Olivolja till formen 10gr
    Fett: 10
    Kcal: 88[/b]

    Hur går man tillväga???
    Man smörjer en ungsäker rund form med avtagbar botten i olivolja. Därefter vispar ägg + sötningsmdele till en skummigmassa, sedan vänder man ned resten av ingredienserna, i skum massan. In i ugn i ca 20 minuter, 200 grader. Under tiden kakan står i ugnen blandar man ihop alla ingredienserna i dietkrämen. Kakan skall seda svalna innan man breder på dietkrämen.
    Färdig av serveras och full av protein!

    Smaklig måltid!!!

    Nedan ser ni vägen från sats till färdig dietkaka:

    Och: Ja det ser gott ut, eller hur :D? Får se om jag får godkänt:|

    Jag har testat lite smått å ”gott” ifrån den här tråden men har inte hittat något som jag verkligen kan njuta av med gott samvete..
    Jag ska ge den är ett försök i veckan… den ser ju väldigt god ut iaf =) Jag hör av mig sen =)

    #294272
    Såpbubblan wrote:
    Utgick från detta receptet men styrde vidare mott nytto hållet:o:

    Hej!
    Tokig som jag är i att baka var jag bara tvungen att testa att göra en dietkladdkaka med dietkräm, då jag just nu går på diet och har valt att avstå från allt sött så kommer jag bjuda kompisar och kollegor på följande istället, själv får jag ta det då jag nått mitt uppsatta, delmål:

    Diet kladdkaka med dietkräm:


    Dietchokladkaka
    Mängd
    Ägg 3st = 150gr
    Sötningsmedel 2dl = 20gr
    Bakepro 1dl = 28gr
    Bakpulver ½tsk
    Kakao 3/4dl = 35gr
    Vaniljsocker 2tsk
    Salt 2krm
    Kesella/Kvarg 1% 250gr
    Limeskal från lime: 1st

    Totalt per kaka:
    Protein: 81.54
    Fett: 26.32
    Kolhydrater: 25.38
    Kcal: 701.2

    Dipmix till kladdis
    Kvarg 1% 200gr
    Vaniljsocker ½tsk
    Sötningsmedel: 2tsk = 1gr
    Vatten ca ½ dl

    Totalt per kaka:
    Protein: 25.42
    Fett: 2
    Kolhyrdater: 7.76
    Kcal: 152.8

    Samt:
    Olivolja till formen 10gr
    Fett: 10
    Kcal: 88[/b]

    Hur går man tillväga???
    Man smörjer en ungsäker rund form med avtagbar botten i olivolja. Därefter vispar ägg + sötningsmdele till en skummigmassa, sedan vänder man ned resten av ingredienserna, i skum massan. In i ugn i ca 20 minuter, 200 grader. Under tiden kakan står i ugnen blandar man ihop alla ingredienserna i dietkrämen. Kakan skall seda svalna innan man breder på dietkrämen.
    Färdig av serveras och full av protein!

    Smaklig måltid!!!

    Nedan ser ni vägen från sats till färdig dietkaka:

    Och: Ja det ser gott ut, eller hur :D? Får se om jag får godkänt:|

    Japp den fick godkänt =)

    Skall testa att ha i lite funlight i kessellan nästa gång bara.

    Tack för tipset!

    #294273

    [img=http://4.bp.blogspot.com/_YdICOP1tr7E/SQSkYBSZiFI/AAAAAAAAAEU/Shs9y9u0LU0/s1600/DSC00160.JPG]Till fukost så lyxade jag till det med proteinpannkaka
    Fick tips frånLina, vissa modifieringar bara =).

    Recept:
    2 ägg, 2 äggvitor
    2 dl minimjölk
    30 gram proteinpulver (Jag använde whey 100 med chokladsmak)
    1 tsk bakpulver
    50 g fiberberikade havregryn
    10 g rapsolja (behövs då inget fett i pannan)

    Jag hade sen lättsockrad jordgubbssylt till, men vill man vara ännu nyttigare så kan man t ex göra nån kessella blandning med mosade bär.

    Inte lika gott som vanliga pannkakor såklart, men rätt gött å käka ist för frukostgröten =)

    #294274

    vad använder ni för sötningsmedel när ni bakar?

    #294275

    Canderell eller Hermesetas.
    Finns i vanliga affärer =)

    #294276

    Skall inte denna tråd döpas om till ”Recept fulla med sötningsmedel”? :D

    #294277

    Man måste köra med Bake pro om man ska ha protein i matlagningen/bakning eller hur funkar de?
    Ska använda det både i matlagning och som vanligt i shakern liksom..

    #294278
    Kenna wrote:
    Skall inte denna tråd döpas om till ”Recept fulla med sötningsmedel”? :D

    Varför det?

    #294279
    Her*o* wrote:
    Man måste köra med Bake pro om man ska ha protein i matlagningen/bakning eller hur funkar de?
    Ska använda det både i matlagning och som vanligt i shakern liksom..

    BakePro kan säkert vara en fördel i just bakning i alla fall. Men i övrigt matlagning räcker antagligen ett vanligt kaseinbaserat proteinpulver gott och väl. DoublePro är ju väldigt populärt t.ex.

    Hursomhelst är det kasein som har de eftersträvansvärda matlagningsegenskaperna som gör mjölkprodukter lämpliga i matlagning. Det och fosfatiderna, fosfatider fins det ju dock väldigt lite av i ett proteinpulver (fostatider = fosfolipider, d.v.s. fett).

    Vassle är, tvärtom, ganska värdelöst i alla form av matlagning. Det är därför vassleprotein är billigt och kaseinprotein dyrt. Det finns helt enkelt så stor användning av kasein inom livsmedelsindustrin (främst osttillverkning) så vassle blir bara en restprodukt egentligen. Det enda vasslen används till där är mesprodukter.

    #294280
    Candy Canary wrote:
    Det är en sak jag har tänkt på… så många gånger. Jag tycker att det skulle ha varit härligt att BODY redaktionen satte sig ner och lagade samtliga maträtter som vi (rättare sagt ni) medlemmar har lagt ut här. Tillredde dem och bad en jurygrupp bestående av kända och okända byggare etc att provsmaka. Allt detta skulle sedan resultera i en kokbok…..

    Det har varit najs att ha en BODYKOKBOK i hyllan!

    yxi kaxi, ica maxi;)

    Den boken skulle snabbt slinka in på hyllan här hemma! Body får gärna ge mig en projektanställning för just detta endamål. JAg lagar och de (ja, jag också…) smakar. :P

    #294281
    Eddie Vedder wrote:
    Vassle är, tvärtom, ganska värdelöst i alla form av matlagning. Det är därför vassleprotein är billigt och kaseinprotein dyrt. Det finns helt enkelt så stor användning av kasein inom livsmedelsindustrin (främst osttillverkning) så vassle blir bara en restprodukt egentligen. Det enda vasslen används till där är mesprodukter.

    Tack för svaret Nicke men varför ere så många som bakar o lagar mat med vassle isånafall?

    #294282
    Her*o* wrote:
    Tack för svaret Nicke men varför ere så många som bakar o lagar mat med vassle isånafall?

    Därför att kunskapen om värmekänslighet hos vasslefraktioner är ytterst begränsad.:D

    Och i de rätterna där man inte ser en uppenbar skillnad (d.v.s. då man behöver åstadkomma någon form av koagulering t.ex.) så kan man ju välja det. Men stora delar av proteinet denaturerar.

    Såhär har jag skrivit på Kolozzeum tidigare, ett citat där jag citerar mig själv.:D

    Eddie Vedder wrote:
    Kasein är det protein med bäst koagulerande egenskaper, vassle är ett värdelöst protein ur livsmedelsteknologisk synvinkel. Jämför vasslemassan med löpen om du sett när man ystar ost.

    Det är alltså kaseinet man vill separera då och vasslen är bara en genomskinlig vätska som man använder till mesprodukter. Att din drink gick bra beror nog på mjölken, vassleproteinet har som sagt inga matlagningsegenskaper alls att tala om och är dessutom väldigt känsligt för denaturering redan vid relativt låga temperaturer.

    EDIT: Såhär har jag skrivit förut och brukar citera in samma text när ämnet dyker upp from time to time.;)

    Eddie Vedder;2940420 wrote:
    Vassleproteiner är värmekänsliga, främst är det a-laktalbumin och B-laktoglobulin där värmedenatureringen inleds redan vid 60-70 grader celsius. Så högre temperaturer än så kommer såklart leda till ytterligare denaturering, vidare är självklart tiden en faktor.

    En dosrelaterad fråga som handlar om tid och temperatur, detta gäller ju inte bara vassleproteiner utan all mat mer eller mindre. Så visst kan man använda pulvret i maten om man vill det och tycker det blir gott, mindre ”opti” är det ju dock.;)
    Den som druckit UHT-behandlad mjölk kanske känt att det har en svagt ”kokt” smak till skillnad från vanlig mjölk, möjligt att det kan kännas om du har pulvret i maten.

    Men som sagt, jag tycker du ska testa om du vill och inte oroa dig för mycket över preoteindenatureringen som värmningen åstadkommer. Visst förekommer den men det är inget som kommer leda till proteinbrist om man säger så.;)

    #294283

    Alright! då blire o köra på vanlig whey 80 asså thx!

    #294284

    Åh, fick ett megabra tips från världens bästa tränartjej….

    Kycklingkassler, 1 % fett… fatta vilka härligt goda måltider jag har ätit…

    :pop:testa!

Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 205 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.