Nationaldagen

Home Forums Repan Nationaldagen

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 81 total)
  • Author
    Posts
  • #762346

    Idag är det nationaldagen. Det hade helt gått mej förbi.

    Hur ska man fira, med sill och potatis, ett extra gympass eller vifta med svenska flaggan på balkongen? Hur gör Ni?

    :drinks:

    #82004
    #762347

    Vårt gym e stängt….så det blir att jobba och dricka proteindrinkar ;)

    #762348

    Här i Sverige gör vi väl inget speciellt va… Men i Norge är 17:e maj heligt. Jag brukar faktiskt gratulera mina släktingar där, de blir så glada då :)
    Själv ska man försöka få lite saker gjorda, som inte hunnits med pga alla dubbla pass på sistone

    #762349

    Wolfen: Grillning lät grymt! Gott och nyttigt, synd på det lite risiga vädret bara. Blir bröst och framsida axlar för mej.

    Melin: Påtvingade vilodagar kan ju vara bra ibland. (Tänk positivt). :emo-thumb

    LisaA: 666, just ja. Premiär på remaken av skräckfilms-klassikern Omen inatt hehe. Du som djävul… 😮 jo, det kan nog funka. :|

    #762350
    Linn wrote:
    Här i Sverige gör vi väl inget speciellt va… Men i Norge är 17:e maj heligt. Jag brukar faktiskt gratulera mina släktingar där, de blir så glada då :)
    Själv ska man försöka få lite saker gjorda, som inte hunnits med pga alla dubbla pass på sistone

    Ja Norge är ett föredöme tycker jag. Dom har ju en historia av att ligga under både danskt och svenskt styre. Kanske är det därför dom har en annan syn på att fira Nationaldagen än vi bortskämda svenskar som aldrig varit ockuperade på samma sätt? :what:

    #762351
    Linn wrote:
    Här i Sverige gör vi väl inget speciellt va… Men i Norge är 17:e maj heligt. Jag brukar faktiskt gratulera mina släktingar där, de blir så glada då :)
    Själv ska man försöka få lite saker gjorda, som inte hunnits med pga alla dubbla pass på sistone

    skillnaden är ju att våra grannar i väst faktiskt har en, för nationen, faktisk händelse att relatera till sin nationaldag….har vi det? isf måste jag sovit på den historialektionen..haha

    själv ska jag jobba. tyvärr har gymmet stängt idag…hade annars två pass inplanerade, men men…..inte dumt med en dags extra vila heller iof…..

    #762352

    Varit ute på en rejäl cykelrunda, senare ikväll så blir det ett pass Shooto med min adept.
    Sedan så blir det ett ganska lugnt firande ikväll, måste upp 3.30 i morgon då det är dax för en ny arbetsvecka.

    #762353

    tänkte fira med att sätta Pb i Bänken

    #762354
    Mad Alfons wrote:
    Idag är det nationaldagen. Det hade helt gått mej förbi.

    Hur ska man fira, med sill och potatis, ett extra gympass eller vifta med svenska flaggan på balkongen? Hur gör Ni?

    :drinks:

    Ska slå lite pbs på gymmet idag, gå bärsärk i kylen och leva helt som vanligt.. vad ska man fira? jösses.. svenska flaggan på balkongen? den kanske åker ned.. inget illa menat.. :|

    #762355

    Absolut inget gym och ingen deffmat idag! ;) kom precis hem från slottsskogen och har legat på en filt och solat i tre timmar, käkat bullar med min tös och tittat på folkdans =) en korv o bröd på vägen hem!
    nu kommer snart min stolta son hem, som varit ute och fiskat, han har lyckats få en en torsk på 5½kg!!!
    det är grönt, varmt, härligt och massa glada människor med en glass i handen:happy:

    #762356

    Jag firar genom att äta typ 1700kCal. Ska dra en snabbdeff nu när skolan är över… :)

    mvh Boven

    #762357

    Har irriterat mig över att ”vanligt” folk varken jobbat mån eller tis. Något som gör att jag inte har kunnat sköta mitt jobb, något som i förlängningen betyder att jag får jobba som en galning hela veckan! Skippa röda dagar och låt folk få några extra semesterdagar! För Sverige bör f-n inte stå stilla 2vardagar!!! Är ärligt talat riktigt irriterad över detta. Visst är det skönt för vissa att få ledigt två dagar, men för de som har ett jobb som inte gör sig själv och och som har ett jobb som skiter i att det är klämdagar och röda dagar får ett helvete!!! Jag säger de, ge alla en extra semestervecka ist och skippa några röda dagar.
    MVH

    #762358

    Här nere i Kosovo på Camp Victoria firade vi bl a med uppställning där vi bl a sjöng nationalsången. Sen åkte jag och några till och käkade skräpmat på den Amerikanska Campen.

    Reyky wrote:
    skillnaden är ju att våra grannar i väst faktiskt har en, för nationen, faktisk händelse att relatera till sin nationaldag….har vi det? isf måste jag sovit på den historialektionen..haha

    Våran chef här nere över den svenska kontingenten hade ett tal där han bl a sa att den 6:e juni 1523 blev Gustav Vasa kung efter att ha drivit ut danskarna ur Sverige efter en påtvingad union med dom. Sen den 6:e juni 1880-nånting så var det nånting viktig för den Svenska demokratin som hände.
    Det är därför vi firar nationaldagen den 6:e juni. Så nog tycker jag vi har något att fira för. Synd bara att vi inte firar mer för det tycker jag vi borde göra. Vi ska ju vara stolta över vårat land och det är inget fel med det.

    #762359
    Steinbach wrote:
    Här nere i Kosovo på Camp Victoria firade vi bl a med uppställning där vi bl a sjöng nationalsången. Sen åkte jag och några till och käkade skräpmat på den Amerikanska Campen.

    Våran chef här nere över den svenska kontingenten hade ett tal där han bl a sa att den 6:e juni 1523 blev Gustav Vasa kung efter att ha drivit ut danskarna ur Sverige efter en påtvingad union med dom. Sen den 6:e juni 1880-nånting så var det nånting viktig för den Svenska demokratin som hände.
    Det är därför vi firar nationaldagen den 6:e juni. Så nog tycker jag vi har något att fira för. Synd bara att vi inte firar mer för det tycker jag vi borde göra. Vi ska ju vara stolta över vårat land och det är inget fel med det.

    Sant, håller med om mycket.. men tjenare svensk demokrati :ike:

    Lät som ett mysigt sätt o fira på! 8)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 81 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.