Ska Ni vaccinera er mot N1H1-viruset (svininfluensan)?

Home Forums Repan Ska Ni vaccinera er mot N1H1-viruset (svininfluensan)?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 125 total)
  • Author
    Posts
  • #556720

    jag kommer inte att ta det.

    #556721
    dragon_skull wrote:
    jag har astma men tänker ej vaccinera mig. minst 10 pers dör varje år av den vanliga influensan, svininfluensan har ca 6-8 pers dött sedan viruset kom till sverige. det är inte viruset som är de farliga utan följdsjukdommar som kommer efter som t,ex lunginflammation eller hjärt sjukdom,

    vanligast är de äldre som tar stryk desvärre yngre med på grund av deras svaga imunförsvar. finns flera som redan haft svin influensan utan att ens veta om de.
    för symtomen är som den vanliga. stora risken med svin influensan är att den sprider sig ca 2-3 gånger snabbare å lättare.

    prata med läkare vilket jag gjorde så får man veta de man behöver.

    Mvh

    minst 10 personer dör av den vanliga influensan? Den läkaren var ju duktig påläst om det nu är en läkare. Man brukar generalisera att ca 3000 dör varje år direkt av influensan och dess påverkan på befintligt svaga personer. Sedan är det ett mörkertal äldre och svårt sjuka som redan lever på gränsen och som inte tål ett virus, eller en infektionssjukdom. Så jag undrar vart de där 10 kommer ifrån?

    Att den ”vanliga” influensan dödar så många är inget argument för att avstå vaccin. Ser man till rena data så går denna infektion, eller virus längre ner i luftvägarna vilket gör risken större för påföljder. Människor med lägre immunförsvar eller återhämtning samt hjärt och lungproblem är mer utsatta än annars. Dessutom har den slagit till hårdare mot även yngre och friska människor än en ”vanlig” influensa. Snittåldern för svårt sjuka har varit lägre än vanligt. Smittspridningen har eskalerat olika i olika klimat och områden. Dödsprocenten är på totalen relativt lågt. Många har varit infekterade UTAN att veta om det.

    Kan du bli svårt sjuk eller dö? Ser man till statistiken. Ja, du kan. Men troligen inte. Man tror att i Norden kommer ca 60-70% exponeras och utsättas och hälften kommer blir märkbart sjuka (feber osv osv). Det har lindrats hittills av att vädret varit milt dock.

    Risken är låg för någon större fara. Vaccinet är tydligen effektivt, bättre än man trott från början. Är vaccinet farligt? Inget bevisat tyder på att det generellt är någon fara, men här måste vi alla ta ett personligt beslut. Men fatta inte beslut på subjektiva åsikter. Sök information, inte åsikter.

    Så tänkte jag, tog vaccinet igår med frugan och äldsta dottern (5 år). Jag har ont i armen, frugan känner sig lite febrig dessutom. Gjorde vi rätt eller fel? Vet ej, men det var rätt enligt det material vi hittat och de tankar vi hade.

    #556722

    Vaccinerade mig igår. Är lite öm, men ingen feber eller liknande hittills. Känns bra

    #556723
    rfb wrote:
    minst 10 personer dör av den vanliga influensan? Den läkaren var ju duktig påläst om det nu är en läkare. Man brukar generalisera att ca 3000 dör varje år direkt av influensan och dess påverkan på befintligt svaga personer. Sedan är det ett mörkertal äldre och svårt sjuka som redan lever på gränsen och som inte tål ett virus, eller en infektionssjukdom. Så jag undrar vart de där 10 kommer ifrån?

    Att den ”vanliga” influensan dödar så många är inget argument för att avstå vaccin. Ser man till rena data så går denna infektion, eller virus längre ner i luftvägarna vilket gör risken större för påföljder. Människor med lägre immunförsvar eller återhämtning samt hjärt och lungproblem är mer utsatta än annars. Dessutom har den slagit till hårdare mot även yngre och friska människor än en ”vanlig” influensa. Snittåldern för svårt sjuka har varit lägre än vanligt. Smittspridningen har eskalerat olika i olika klimat och områden. Dödsprocenten är på totalen relativt lågt. Många har varit infekterade UTAN att veta om det.

    Kan du bli svårt sjuk eller dö? Ser man till statistiken. Ja, du kan. Men troligen inte. Man tror att i Norden kommer ca 60-70% exponeras och utsättas och hälften kommer blir märkbart sjuka (feber osv osv). Det har lindrats hittills av att vädret varit milt dock.

    Risken är låg för någon större fara. Vaccinet är tydligen effektivt, bättre än man trott från början. Är vaccinet farligt? Inget bevisat tyder på att det generellt är någon fara, men här måste vi alla ta ett personligt beslut. Men fatta inte beslut på subjektiva åsikter. Sök information, inte åsikter.

    Så tänkte jag, tog vaccinet igår med frugan och äldsta dottern (5 år). Jag har ont i armen, frugan känner sig lite febrig dessutom. Gjorde vi rätt eller fel? Vet ej, men det var rätt enligt det material vi hittat och de tankar vi hade.

    Jag vill lägga till att jag idag inte känner något, 4 dygn senare. Dottern på 5 år har som ett svagt blåmärke på armen men känner inte längre något säger hon. Emma, frugan, är allergisk mot det mesta, inte ägg iofs, men har fått en feberreaktion och värk i benen och armarna och huvudvärk. Det är nu nästan över men onsdag kväll och torsdag var inte nådiga. Igår var hon på bene och idag känns det ”ok”.

    #556724

    Någon efterfrågade källkritik, så här tänkte jag säga ngt om det. En av de texter Vincent Q har lagt ut här och där det som källa står ”bla läkemedelsverket” har jag läst när jag fick det skickat som mail från en kompis som ALLTID är spektisk till skolmedicin. JAg efterforskade då lite och fann att artikeln publicerats i en tidning som heter Source och har som policy att läsarna skriver. Under deras idé stod också uttryckligen att skribenterna inte behöver ha ngn sakkunskap om de ämne de skriver om utan ”kan ah lika värdefulla åsikter ändå”. Med andra ord står det alla lekmän och ”tycka till-are” att tolka diverse saker de läst hur de vill. Skribenten till just den artikeln hade för övrigt under rubriken ”sysselsättning” angett sig vara ”vandrare på vintergatan”………….så ngn medicinsk kunskap har han nog inte……

    En av de läkare han hänvisar till googlade jag lite kring. Han får tydligen inte längre arbeta i Sverige då han inte vill tillämpa evidensbaserad läkekonst.

    #556725

    Självklart måste det vara varje persons beslut att ta om man vill ta vaccinationen eller inte. MEN det jag inte gillar är att så många människor, utan att ha ngn kunskap alls i medicin eller immunologi, drar en massa slutsatser ur saker de läst som inte har ngn som helst vetenskaplig grund. Och så tror många på det och väger deras lekmannapåståenden lika tungt som fackmännens. Att det är på det sättet märks ju inte minst på att det nu främst är lågutbildade i förorterna som inte vill vaccinera sig.

    En del av dessa lekmannauttalanden är dessutom värsta konspirationsteorierna, som att vaccintillverkarna ingått en komplott med statsmakterna i Sverige och andra västländer och att vaccinet egentligen är skadligt. Vidare skulle, enligt en av dessa konspirationsteorierna jag läst, läkarna och forskarna inte våga gå ut till allmänheten och berätta hur farligt vaccinet är eftersom de då får sparken!!!

    Nu är det ju så att vi har meddelarfrihet i Sverige! Detta innebär ju att alla privatpersoner har rätt att prata med pressen och journalisten ifråga FÅR INTE avslöja sin källa. Vi har ju heller ingen censur i svenska tidningar och självklart skulle journalister som Janne Josefsson o co vara intresserade. Så den hysteriska paranoida tankegången håller inte!

    Dessutom kan man ju fråga sig vad ex den svenska regeringen skulle tjäna på att lura i sin egen befolkning ngt den blir sjuk av. Långvarigt och allvarligt sjuk=kan ej arbeta=kostsamt. Vad skulle de ha att vinna på det? Så ni som menar att en sådan komplott förekommer, förklara vad den svenska statsmakten skulle tjäna på det! Det är ju inte de forna sovjetiska myndighetena vi pratar om.

    Som sagt: var och en väljer själv, men väljer man att avstå tycker jag man ska ha ett SAKLIGT argument för det och inte ngn konspirationshistoria eller ngt felaktigt påstående man läst från ngn icke medicinskt kunnig person.

    #556726

    Glömde säga: jag ska vaccinera mig. Har pratat igenom det med två bekanta som är läkare och funnit att det är rätt sak att göra.

    #556727

    No way, äter sunt och håller mitt immunförsvar på topp så att jag inte blir sjuk. Lika bra som vilket vaccin som helst. Dessutom vill jag inte stödja det. När det helt plötsligt dyker upp något som hotar oss här i väst läggs det genast massor med pengar o resurser, medans folk i u-länder dör som flugor. Man gör som man vill, ingen kan någonsin rubba min åsikt iaf!

    #556728
    gymmaren wrote:
    är det någon idé att vaccinera sig nu när viruset börjat mutera sig.
    läste idag att det finns en aggressivare variant,biter vaccinet på det.

    Någon preliminär rapport visar att vaccinet skyddar. Sen till hur hög grad är inte klart. Men det är muterat ur samma grundsläkte så det bör finnas effekt, till viss del i alla fall.

    Ja, det är ju smart. För att folk dör i afrika så kan vi också dö ;) Eller så ser du det som en välsignelse att du är född i väst och får ta del av olika medicineringar. Dessutom så spelar det inte alltför stor roll mot nya släkten virus om du har ett bra immunförsvar. Det är som att bygga ett försvar mot luftangrepp (rent militärt) men så anfaller en ny fiende med marktrupper. Hur bra luftvärnsförsvar du än har så hjälper det inte mycket mot landtrupper…

    Jag tycker inte att man ska ta vaccin om man själv känner att man verkligen inte VILL. Även om man inte har konkreta orsaker, men att skylla på New World Order, konspirationer osv är lite overkill…

    #556729

    En undran: Hur länge ska det göra ont i axeln efter man tagit sprutan?
    Tog nämligen vaccinet förra torsdagen och har nu fortfarande ont om jag trycker på axeln.

    #556730
    Pettersover wrote:
    En undran: Hur länge ska det göra ont i axeln efter man tagit sprutan?
    Tog nämligen vaccinet förra torsdagen och har nu fortfarande ont om jag trycker på axeln.

    Jag känner bara lite lite om jag trycker hårt. Frugan känner det som ett blåmärke efter 5 dygn drygt.

    #556731

    Nä, det blir ingen vaccination för min del. Vågar inte ta risken att inte kunna träna på
    grund av ond axel eller feber eller något liknande. Sen om jag blir sjuk och går ner
    10 kg muskelmassa så får jag väl stå mitt kast.

    #556732

    Det är ingen risk för axelträningen…kör axlar dagen innan bara så har du en vecka på dig att kurera. Eller be dem sticka i låret.

    #556733

    Självklart ska jag vaccinera mig.

    #556734

    Vart tog influensan vägen?

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 125 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.