Here goes nothing

Home Forums Seriösa träningsjournaler Here goes nothing

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 691 through 705 (of 744 total)
  • Author
    Posts
  • #206828

    Tis 24/4 Pass 1 Intervallträning

    Oh, så var det då dags igen. Det skräckinjagade intervallpasset

    Löpband
    5 min uppvärmning
    10 min intervaller
    19.8 km/h
    15/15 sek arbete/vila
    Kändes riktigt bra idag, blev svettig och kom igång, men var inte så jobbigt

    Crosstrainer
    1 min uppvärmning
    10 min intervaller
    65 i motstånd
    15/15 sek arbete/vila
    Även här kändes det faktiskt helt okej och hade rätt bra tryck kvar i benen, även om mjölksyran i armarna slår till nästan direkt

    Rodd
    1 min uppvärmning
    10 min intervaller
    15/15 sek arbete/vila
    Första 10 intervallerna kändes inte jättebra, var riktigt trött i kroppen och fick ingen explosivitet. Sen hände något och sista 10, speciellt sista 5 gick riktigt bra och kunde hålla bra tempo

    Då jag får hålla i kvällens pass uppe på klubben fick det till att bli ett pass till på gymmet, vilket råkade vara ett benpass… ouch

    24/4 Pass 2 Styrketräning

    Utfall med hantlar
    2st 21kg*20*20*20
    10 utfall per ben. satan vad jobbigt det var

    Benpress – ett ben i taget
    50kg*5*5*8*8
    Tog ett tag att få till tekniken. Reps är per ben

    Knäböj i maskin
    20kg*10
    30kg*10
    40kg*10
    Bottnade i maskinen så jobbade med full rom och kontakt i hela. Långt ifrån max, men var rätt sliten nu

    Sittande Lårcurl – maskin
    36kg*10*10*10

    Sittande benspark
    68kg*10*10*10

    Avslutade med ca 5 min strech och sen fick jag äntligen stapla hem

    #206829

    Ons 25/4 pass 1 Styrketräning

    Oh, dagens första pass är lite av ett chillpass :)

    Bicepscurl – hantlar
    2st 16kg*10
    2st 18,5kg*10*10

    Pullups
    Kroppsvikt*10
    Kroppsvikt+10kg*10*10

    Preachercurl – hantlar – 1 hand i taget
    2st 11kg*10*10*10

    Smal bänkpress
    20kg*10
    30kg*10
    40kg*10*10
    Får se upp lite med axeln

    Liggande tricepspress – rak stång
    31kg*10*10*10

    Tricepspress -rep
    42kg*10*10*15

    Tricepspress – en arm
    12kg*8*6*4*3
    körde en arm i taget, ingen vila, körde slut på triceps

    Underarmscurl – skivstång
    16kg*15*15*15

    Legraise
    Kroppsvikt*10*10*10

    Skönt pass, även om man inte blir så svettig så är kontakten riktigt bra i kroppen och jag är precis lagom trött i armarna inför kvällens kickboxningspass

    #206830

    Ons 25/4 Pass 2 Kickboxing

    Dags för battlegroup igen.
    Egen uppvärmning i ca 20 min, Mest skuggboxning och försöka vakna till i kroppen lite.

    3*3 min matchmits, där det är fullt ös medvetslös som gäller. Körde med en klubbkamrat som är ganska ny, så blev lite svårt med serierna, men efter 3e ronden var även jag helt sjukt slut i kroppen. Sen fick jag hålla åt honom, där vi körde mycket korta serier och alltid avslutade med lowkick eller midjespark. Kan lova att han var helt slut efter 3 ronder.

    Sen var det redan dags för att fysa lite. Vi körde tabatta intervaller vilket är 20 sek arbete följt av 10 sek vila, i 4 min, alltså 8 intervaller.

    Vi började med 2 hela ronder (8 min) burpee-intervaller. Efter det är man duktigt slut i hela kroppen kan jag lova. Men vi var självklart inte klara efter det utan vi fick vidare.

    Vi fortsatte med 2 ronder till (8min) thrust-övning. där man går ned i knäböj med två hantlar mot bröstet, för att sedan explodera upp och trycka hantlarna över huvudet. Det här tog verkligen slut på hela kroppen och de 16 min var något av det längsta på länge.

    Nu känns det gott i kroppen igen efter lite mat och dusch. Imorgon väntar nya intervaller på gymmet följt av ett nytt kickpass på kvällen

    Gällande kost och vikt ligger jag på stadiga 2500kcal om dagen med ca 150-200g protein, 70-100g fett och resterande kolhydrater, vilket känns helt okej. Jag går sakta men säkert ned lite i vikt o har gått ned från stadiga 69 ner mot 67. När jag har etablerat mig under 66kg ska jag sakta jobba mig upp under sommaren till ca 69 inför fightsäsong

    #206831

    26/4 Pass 1 Intervaller

    Fy fan för intervallträning alltså. Det måste vara bland det mest mentalt jobbiga i träningsväg jag gjort

    Löpband
    5 min uppvärmning på ca 10km/h och 1% i lutning
    10 min intervaller
    19.8km/h med 1% i lutning
    Med den träningsvärk i kroppen jag hade efter tisdagens intervaller och gårdagens idiotpass, var det en rejäl utmaning att köra idag. Men det gick och jag överlevde

    Crosstrainer
    1min uppvärmning
    10 min intervaller
    65 i motstånd
    15/15 sek arbete/vila
    Inga konstigheter, kändes helt okej, även om det nog inte var den bästa omgång jag gjort

    Rodd
    1 min uppvärmning
    10 min intervaller
    9 i motstånd
    15/15 sek arbete/vila
    Fick på rejält bra med fart och hittade en rätt kort och explosiv rörelse jag kunde jobba med.
    15/15 sek arbete/vila

    Sen fick det bli lite rörlighetsträning och stretch, vilket tog ca 20-25 min. Kändes riktigt skönt i kroppen efteråt.
    Nu dock, börjar kroppen protestera, och jag ska iväg på pass 2 om ca 2 h. Men imorgon är det vilodag och den ska jag nyttja fullt ut kan jag lova!

    #206832

    26/4 Pass 2 Kickboxning

    Oj oj, idag var kroppen duktigt trött
    Började med lite clinchträning
    Vidare till en del olika serier där vi nötte raka slag, lowkick, midjesparkar och highkick. Inget direkt märkvärdigt, utan mest nötande.
    Gick över till ca 4 ronder sparring. Även där var det helt okej tempo, men jag står still för mycket.

    Fys bestod av
    20 utfall
    10 ryggresningar
    10 situs
    10 spiderwalk
    ggr 5
    Kändes riktigt gott och var inga som helst problem. Jagade på mina klubbkamrater när jag var klar

    Hade massa energi när vi var klara med passet, men nu har jag landat igen och ser fram emot morgondagens vilodag. Jag får även möjlighet att träffa coachen i morgon och gå genom upplägg närmaste 5 månaderna.

    #206833

    28/4 Pass 1 Kickboxning

    Då det var landslagsträning och svartbältesgradering nere i jönköping idag valde jag att åka med ett par klubbkamrater och vara med o sparras lite.
    Körde mellan 11.30-13.30 och har sällan vara så svettig som jag blev då :) Fullt ös hela tiden.

    Gick inte på några skador, har dock duktigt ont i mina smalben efter det att folk guardat med deras knän :) Men men, fightats mot några av sveriges bästa fighters utan att behöva skämmas.
    Så nu är det chill resten av kvällen, vilodag imorgon igen och sen är det 10 pass som gäller mån-fre. Nu kör vi!

    #206834

    29/4 Pt för projekt 1 samt Rehab

    Efter gårdagens sparring är jag lite mör i kroppen, men inte så farligt som jag trodde det skulle bli.
    Söndagar brukar jag försöka få med mitt projekt på gymmet och köra lite med honom och idag var inget undantag
    Först fick han jobba 15/15 på löpbandet i 10 min.
    Sen fick det blir knäböj, komplexa utfall, negativa chins, hög rodd och koncentrationscurl som gymövningar.
    För att avsluta med lite flås fick han även köra 5*5 i burpees

    Jag passade även på att köra lite rehab då axlar och armbågar är lite halvtaskiga

    Rotatorcuff – cable – 1 arm i taget
    6kg per sida*25*25*25
    Börjar lära mig hur jag ska jobba korrekt nu, för att det ska bita inne i axeln

    Tricepspress med rep
    24kg*25*25*25
    Jobba full r.o.m och inte fuska något i rörelsen

    Bicepscurl med hantlar
    2st 8kg*25*25*25
    Duktig mjölksyra i underarmarna, precis där jag vill att det ska nypa

    Axelrotation – hantlar
    2 st 3kg*25*25*25
    ska höja nästa, då jag börjar få in kontakten och lyfter korrekt med musklerna ”inne” i axeln

    Triceps extensions – cable – 1 arm i taget
    6 kg per arm*25*25*25
    Här ska jag höja, belastningen var för låg

    Stående koncentrationscurl – hantlar
    2 st 5kg*25
    2 st 7kg*25*25
    Ska upp på 8kg nästa gång, var alldels för lätt för biceps

    Riktigt skönt att ta lite tid att rehaba, vet att jag tjänar på det. Och då det var lugnt pass idag och jag inte var så stressad valde vi att gå till och från gymmet, så ca 5km promenad också, aldrig fel när solen skiner

    Veckan som kommer bjuder på 10 pass mån-fre och vila lör-sön. Ska köra ett schema nu i en månad, sen följer en vilomånad för att ladda inför nästa säsong. Juli drar det riktiga programmet igång inför nästa match i slutet av september

    #206835

    30/4 Pass 1 Styrketräning

    Då var det äntligen måndag igen och dags att gasa på med träningen!

    Bänkpress med hantlar
    2st 23,5kg*10
    2st 26kg*10
    2st 31kg*10*8*7
    Riktigt skönt med passare, även om han inte behövde göra något känns det mer bekvämt

    Sittande axelpress med hantlar
    2st 16kg*10
    2st 21kg*10*10*10
    Ingen smärta i axeln alls, känns riktigt skönt

    Baksida axlar – Cable – 1 arm i taget
    18kg per sida*10*10
    12kg per sida *10 – för att trycka ut det sista, utan att tappa kvalitet

    Hög rodd – maskin
    72kg*10
    81kg*10
    83,5kg*10
    86kg*10
    Stannar på 86kg nästa gång och kör den 3*10

    Chins
    Kroppsvikt*10*10*10
    Jobbade med att få till explosivitet. Och var lite för lat för att orka lägga på vikt :)

    Legraise på bänk
    Kroppsvikt*15*15*15
    Jobbade med att få till ett flow, där magen jobbar hela tiden, samt att få till dragonflags så de blir snygga

    Precis lagom första pass på veckan och jag har mer energi kvar till kväll. Blev även promenad till och från träningen så ca 4km avklarat

    #206836

    30/4 Pass 2 Kickboxning

    Den tiden på dygnet när man inte borde skriva dagsboksinlägg, men precis därför jag gör det, är det valborg så är det.

    Idag har jag tränat mina 2 pass, precis som vanligt.
    Mitt andra pass på klubben kan ha varit ett av de jobbigare jag varit med på länge. Vi började direkt med pingpongsparring, vilket består av att varje part kör varsin serie tills coachen säger till. Vi körde det i 3 ronder med samma fighter, på hårdare nivå än vad jag någonsin gjort sedan jag kom till westcoast.
    Efter det var det dags för en del sparring och satan vad jag gasade. Redan efter två ronder var jag helt slut, men min motståndare var rejält mer tagen än vad jag var.
    Gasade vidare och körde några av mina bästa ronder senaste månaderna! Bra tryck, rejält trött och bra tryck.
    Efter sparringen var det dags för lite fys!

    Fys:
    2 ronder burpees =20 sek arbete / 10 sek vila i 4 min, följt av ca 1 min vila, och sen börjades det om
    2 ronder thrusters (Knäböj med efterföljande axelpress) = 20 sek arbete / 10 sek vila i 4 min följd av ca 1 min vila och sen om igen samma sak.
    2*2min mountainclimbers
    Kan nog varit bland det värsta jag varit med om. Var spyfärdig efter 2 min och i mitten av andra ronden kunde jag inte kontrollera mina ben. Men vi blev klara och sen var det bara hemma och duscha till sig och sen dra vidare ut o hänga med lite kompisar :)

    Imorgon bjuds det på olympiska lyft och en massa arbetskapacitet, samt lite sedvanlig kickboxning! Sov sött alla!

    #206837

    1/5 Pass 1 Styrketräning

    Lite bakfull idag, men sov ut till kl 13, vilket var riktigt skönt. Bara slappna av lite

    Nytt schema från coachen igen, vilket innebär ca 8-9 pass i veckan, massa fokus på att bli bättre på kickboxningen.

    Komplex skivstångsövning
    13kg*15*15*15*15*15
    Marklyft/frivändning/frontböj/axelpress/knäböj med stång över huvudet.
    Tar rejält på benen och vikten är tyvärr rätt låg än så länge då det avslutande knäböjet är ett helvete när stången måste vara rak över huvudet. Ska höja till ca 15kg nästa gång

    Gick vidare till rehab för armar och axlar
    Rotator cuff– cable – en arm i taget
    6kg per sida*25*25*25
    Blir bättre och bättre varje gång, lär mig att nyttja rätt muskeldelar

    Tricepspress – rep
    24kg*25*25*25
    Mjölksyra som vanligt i underarmarna, triceps känns okej

    Bicepscurl – hantlar
    2st 9kg*25*25*25
    50/50 vanliga och hammercurl. Får riktigt bra pump och känns precis lagom.

    Axellyft – rotation – hantlar
    2st 4kg*15*15*15

    Koncentrationscurl – stående
    8kg per sida*20*15*12

    Tricepspress över huvudet – cable – enarm
    12kg per sida*20*20

    Nu ska jag strax vidare till pass 2 för dagen, blev lite tight med tid, då jag som sagt inte kom upp speciellt tidigt

    #206838

    1/5 Pass 2 Kickboxning

    Sämsta jävla passet på oerhört länge.
    Värmde upp lite själv innan träningen, men kom aldrig riktigt igång och hela kroppen var rätt mör.

    Uppvärmning
    Började med en del skuggboxning, knäböj, burpees, situps mm. Vi gick vidare till en del pingpong-sparring och det kändes helt okej, började piggna till lite.
    Sen gick vi vidare till att clincha lite. Första ronden gick helt okej, och försökte slappna av. Körde rond 2 med en riktigt stor kille och ca 30 sek in råkar han av misstag skalla mig på näsan. Blodet forsade och det knäckte till rejält i näsan. Ut o stoppa blödningen och sen tillbaka igen. Redan här kände jag att träningen idag skulle gå skit.
    Försökte komma igång, vi körde en del tekniker, men blev aldrig riktigt varm. Slog sönder smalbenen igen och fick försöka linda dem för att överhuvudtaget kunna fortsätta köra.

    Vidare till sparring och där gick det inte bättre. Körde en rond med sparkar och smällde självklart direkt i benen så jag trodde jag skulle tuppa av. Resterande ronder var det bara boxning som gällde, men då näsan är svullen och irriterad kändes varje minsta slag som en jävla snyting, vilket gjorde att jag aldrig riktigt kom igång. Gjorde så gott jag kunde och avslutade iallafall starkt på fysen

    Fysen bestod av korta stationer där vi körde
    1. raka slag
    2. snabba rundsparkar – körde situps istället
    3. snabba krokar
    4. snabba uppercuts
    5. hårda knän
    6. tunga rundsparkar – körde även där situps.

    Var på rätt dåligt humör hela passet och känner mig duktigt mör i hela kroppen. Men men, ska försöka få en god natts sömn och imorgon är det dags för back-intervaller.

    #206839

    2/5 Pass 1 Kickboxning

    Efter gårdagens pass från helvetet, misstänkte jag att dagens pass eventuellt skulle gå i samma spår. Testade att linda mina smalben och valde att inte sparras idag, för att ge näsan en chans att återhämta sig lite

    Uppvärmning: 15 min lätt jogging utomhus, följt av 15 min skuggboxning, rörlighetsövningar och lite allmänt flåshöjande.

    Del 1: Vi började med 3 ronder pingpong-sparring. Jag fick köra med en av grabbarna som ska gå sm om 10 dagar, så det var fullt ös som gällde. Det gick inte att skydda lowkick dock, men då vi körde rätt lugnt fick låret ta smällarna. Han var garanterat mer trött än jag efter de 3 ronderna kan jag lova. Mellan varje rond fick vi köra burpees i ca 1 min.
    Efter det gick vi vidare till sparring. Jag valde att fortsätta med pingpongsparring med olika fighters varje rond. Mest för att hålla igång och inte tappa värmen. Körde en del magövningar i viloperioden, då jag inte tagit ut mig. Som avslutning fick de som ska gå sm körde en hel massa rundsparkar, där jag hjälpte till att hålla mits

    Del 2, fys: Samma idiotfys som i måndags. 2 tabattaintervaller med burpees 4 min varje. Efter det blev det 2 tabattaintervaller med thrusters, körde med 6,5kg hantlarna, även det 4min varje. Som avslutning blev det mountainclimbers 2*2min… mumma.

    Sjukt mycket mer energi idag än vad jag hade i måndags och efter passet hade jag fortfarande en del energi kvar!
    Imorgon har jag för första gången skola hela dagen, så blir endast 1 pass imorgon, då uppe på klubben. Hoppas vara klar så pass tidigt att jag kan komma upp till klubben och värma upp med joggingturen igen, jädrigt skönt

    #206840

    3/5 Pass 1 Kickboxning

    Varmaste och skönaste dagen på säsongen och självklart har vi skola hela dagen…. Skulle egentligen kört backintervaller idag, men får spara dem till i morgon och köra dubbelpass då

    Då det var så bra väder valde jag att dra till träningen i god tid och drog ut och joggade i ca 15 min som uppvärmning. Fortsatte med ca 10 min egen uppvärmning, skuggboxning och en del pingpongsparring

    Del 1: Direkt när vi ska ställa upp blir det lite problem och vi får göra 60 armhävningar som bestraffning… gott med mjölksyra i armarna det första som händer. Vi får sen direkt över till mer pingpongsparring på ca 3 ronder. Rätt högt tempo, ingen hårdhet. Knäböj som aktiv vila mellan ronderna.
    Del 2: Mitssparring, fokus på hela serier och avlutande med spark. Jag fokuserade endast på mina slagserier då båda smalbenen är smått trasiga just nu. Vi avslutade del 2 med lättare kort sparring där vi skulle träna på förflyttningar och bra rörelser, inte på att scora massa träffa.
    Del 3: Fys, stationsfys. Burpees-knäböj-burpees-situps. Följt av armhävningar – axelövning- valfri magövning – och armhävning till plankan till armhävning.
    Avslutade fysen med en massa övningar för mage.

    Riktigt gott pass. Lite jobbigt att inte kunna gå fullt när kroppen inte håller med. Nu är det vila från kickboxningen fram till på måndag igen.
    Imorgon bjuds det på arbetskapacitetspass på gymmet och backintervaller på kvällen…wee

    #206841

    4/5 Pass 1 Styrketräning – arbetskapacitet

    Idag var första testat på nya arbetskapacitetspasset som coachen gett mig. Det går ut på följande:
    20 min arbetstid
    5 chins
    10 dips
    15 knäböj
    20 armhävningar
    Gör så många du kan på de 20 min du har tillgängliga

    Jag lyckades få ihop 15 varv, där jag fastnade mest på dipsen som tog längst tid att återhämta sig ifrån.
    Nästa mål är 20 varv på samma tid

    Det innebär att dagen bjöd på:
    75 chins
    150 dips
    225 knäböj
    300 armhävningar

    Sen avslutade jag passet med
    Bicepcurl med hantlar
    2st 13.5kg*12*12*12
    bara för att jag kan :)

    #206842

    5/5 Pass 1 Kickboxning

    Då jag missade gårdagens backintervaller, fick det bli ett extra kickboxningspass istället :)

    Del 1: Klassisk uppvärmning med mycket skuggboxning, en del armhävningar/burpees och knäböj för att bli varma och goa i kroppen. Avslutade uppvärmningen med lite axelfäktning.

    Del 2: Teknikdelen var ganska fysbetonad idag och bestod av 7 olika stationer där varje par stod 2 min vardera och nötte tekniker
    1. 3 raka slag, följt av främre knä
    2. 2 raka slag, följt av främre rundspark
    3. 2 raka slag, en feikad krok, 2 tunga knän
    4. 2 tunga raka slag
    5. Guarda lowkick, en främre rundspark, en bakre rundspark
    6. 2 raka slag, en krok och en bakre rundspark
    7. 2 raka slag, sway åt båda hållen, 2 raka slag

    Del 3: Då var det dags för fys och det fick bli samma som vi kört både mån och ons.
    2 st tabattaintervaller med burpees. 2 tabattaintervaller med thrusters, körde med 2st 6kg hantlar igen. Och så avslutade vi med 2*2 min mountainclimbers.

    Kände mig riktigt pigg och fräsh efteråt, känns verkligen att återhämtningen är rätt bra.
    Nu är det kvalitativ vila som gäller fram till mån morgon, då jag gasar igång igen!

Viewing 15 posts - 691 through 705 (of 744 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.