pinschment i axlar

Home Forums Skador och rehabilitering pinschment i axlar

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 83 total)
  • Author
    Posts
  • #246726
    Sally Adham wrote:
    @ Mobergskan – Tack! Känner inte igen namnet du skrev men ska abs kolla upp det! du får gärna uppdatera oss efter operationen.. Håller tummarna för dig!

    Tack, jag återkommer hit och berättar sen, hur det gick. Jag tycker det är konstigt att inte flera har berättat ute på nätet/forum om detta. Jag har sökt ÖVERALLT. och Jag är så arg och besviken på läkarna just nu!!! När jag tänker på hur lång tid det har tagit innan man fått hjälp. Under alla år, har jag gått och trott att det ska vara så här… min första läkare sa till mig – Du har kalkaxel, man kan inte göra något åt det! du får låta bli att sova på den axeln… i dag säger jag IDIOT! till honom, en dag ska jag skriva ett brev till honom och berätta… så han inte utsätter flera för detta! Det finns hjälp har jag förstått NU!, med rätt träning från början hade jag kanske sluppit operation och alla år med värk. Det har tagit mig 4 läkare, 5 kortisonsprutor och 2 sjukgymnaster att komma fram till idag… nu är det bara en vecka kvar, sen ska jag bara bli bättre och börja träna igen, äntligen ska jag få tillbaka mitt liv :D

    ha det så bra så länge och god jul

    #246727

    Fick träffa en sjukgymnast igår. Fick lite övningar som jag ska köra i 2 veckor. Tar styngnen nästa onsdag.

    #246728
    morolto wrote:
    Fick träffa en sjukgymnast igår. Fick lite övningar som jag ska köra i 2 veckor. Tar styngnen nästa onsdag.

    Vad skönt… :) att du fick tag på en sjukgymnast så fort, dom prioriterar förstås en nyopererad…
    Hur känns det i dag? Jag kan tänka mig att du har smärtstillande så det inte gör så ont. HUR går det med vardagen? Det jag bekymrar mig över är om jag kommer få armlås… :( hua! hemska tanke!!! F*n vad man är beroende av sina armar. Tur att man har Man och barn, som man kan köra med :P Hur är det med dig? fick du armlås med tanke på att dom tog en bit av nyckelbenet?

    #246729

    Inget armlås. Mycket rörligare än vad jag kunnat föreställa mej.
    Var lite krångligt att köra bil i början, men nu går det bra.
    Ingen smärta om jag inte lyft armen för högt. Fick Ipren och starka
    Alvedon som jag ska ta 3gg/dag. Brukar ta på morgonen och vid läggdags.
    Hade jag haft ett kontorsarbete skulle jag nog kunna jobba snart.

    #246730

    Så! :) då var det gjort. INTE en blund fick jag i natt!, låg och vände och vred på mig HELA natten!! dels pga av värk (man får inte ta värktabetter tre dagar innan op) och dels pga av oro, för vad som skulle hända. (har inte opererat mig tidigare)

    Men när jag ÄNTLIGEN var på väg i morse, kunde jag inget annat än att le STORT, för inatt var den SISTA gången som jag kommer ha en sådan natt… :D

    Jag hade ”Primär” Impingment. Med det menas att jag var stabil i axelkulan, samt jag hade inga rupturer i senorna (ruptur= skadade muskelfästerna *yes*).
    Däremot hade jag en typ 2 på akromion ([http://www.impingement.se/impingement.htm se länk]) så dom såga av spetsen, slipa av lite på undersidan och tog bort den missbildade slämsäcken, det kommer växa fram en ny frisk på en månad.

    Jag mår jätte bra, har fått tabletter så jag känner ingen värk överhuvud taget. Men styrkan i rotatorkuffmusklerna är svaga… kan knappt lyfta armen (axeln) utan hjälp av den andra armen. Men imorgon ska styrkan komma tillbaka sa läkaren det är bara tillfälligt pga ingreppet.

    Ingreppet/titthålsoperationen gjordes endast med två hål, så det blir inga ärr att tala om :)

    Nu ska jag använda armen så mycket jag bara kan och undvika tunga lyft dom första veckorna. Blev sjukskriven 3 veckor, men så fort jag bara klarar av att köra bilen, kommer jag börja jobba, för jag behöver inte bära tungt på jobbet, har ju snälla arbets kamrater, (har ju redan ”kört” med dom i ett par månader *ler*) och svara i telefon och serva kunder är ju inget tungt.

    Jag återkommer och berättar hur det känns i morgon =) Men jag är såååå glad att jag har gjort det nu, nu börjar mitt ”nya” liv :D

    edit: stavfel

    #246731

    Kul att det gick bra! Hur mås det idag?

    #246732
    morolto wrote:
    Kul att det gick bra! Hur mås det idag?

    Tackar som frågar :)

    I dag blev det inte som jag hade räknat med!!! Efter inlägget i går tog jag mina värktabletter som läkaren hade skrivit ut, och blev helt dåsig och fick yrsel… tänkte att det kanske var en första gångs bieffekt. så I morse när jag vakna kl 8 tog mina värktabletter igen… det var då det hände! från kl 9 till 14 låg jag som i ”koma” det var hemskt! jag orka inte röra på mig, det snurra :| något så jävligt, jag orka inte ens hålla ögonen uppe, men jag var ”vaken” och låg och lyssna på tvn. Jag blev som åksjuk av allt snurrande och mådde fruktansvärt illa att jag tillslut kräktes. Då släppte lite av snurret så jag kunde somna och sov till kl 19. Då ringde jag till sjukvårdsupplysningen och dom sa att man kan bli så av tabletterna jag hade fått, fy f*n dom kommer jag aldrig ta ingen. Jag bara MÅSTE VARNA (ni som läser detta som ev ska operera er) om ni får dom utskriva ta dom INTE!! det var ingen rolig upplevelse. Tabletterna heter Tradolan. Eftersom jag låg still hela dan, blev det heller ingen träning för axeln. När jag vakna var axel som ”fastgjuten” mot min kropp, stel som f*n. Nu har jag varit uppe och rör på mig och mår lite bättre. Istället för de starka tabletterna, tar jag nu 2 st Alvedon (1gram) ihop med Diklafenak som jag fick mot inflammation, det räckte med 2 Alvedon :) för värken är inte så kraftig att man behöver starkare, inte för mig iallafall.

    Ja… så gick det för mig i dag. Imorgon blir det nog bättre. Nu har jag ändå fått igång armen lite, men jag är fortfarande stel. i morgon ska ringa och berätta för läkaren vad det är han skriver ut!!! 😥 Får se om jag kan sova i kväll, med tanke på att jag sovit hela dan…

    Hur går det för dig morolto, vore kul att få höra.

    #246733

    Är man känslig mot tabletter kan det lätt bli så av Tradolan.
    Fick själv en annan sort som jag tog under första dygnet.
    Måste säga att min återhämtning går över förväntan.
    Ska till sjukgymnast nästa vecka och få nya övningar

    #246734

    Ja, jag är ju inte van att ta värktbletter… inte starka iallafall. Tidigare har jag nöjt mig med en Ipren. Nu hade dom sagt till mig att jag måste ta tabetterna för att inte ha ont, för det var ju så viktigt att komma igång med träningen på en gång, och jag mitt dumhuvud fatta inte bättre! hade ju aldrig hört talats om den där tabletten tidigare. Men nu har jag ju lärt mig :o.

    I morse när jag vakna kändes axeln som en kall gammal växellåda som ingen bytt olja på… på väldigt länge. Men under dagen har den mjuknat upp och efter en massa träning känns det nu väldigt bra :).

    Jag har en tid hos min sjukgymnast den 9:e, det kändes lite långt bort så jag ringde idag för att be om att få komma i nästa vecka istället, men hon ska ha semester då. Så jag tänkte, kanske kan du tipsa mig om några övningar jag kan göra som du fick av din sjukgymnast.

    #246735

    Du skriver att du har tränat. Vad har du gjort då?

    #246736
    morolto wrote:
    Du skriver att du har tränat. Vad har du gjort då?

    De övningar jag fick var… (@Sally kan vara skönt för dig att veta oxå, så kan du testa rörelserna med o-opererad axel)

    Stå upp och med ett djupt andetag dra axlarna upp mot taket. Andas ut och sänk ner axlarna. Övningen ska vara smärtfri Utförs så ofta det du kan.

    övriga övningar 3-6 gånger om dan, ca 10 gånger.

    1. med hjälp av ett bord. låt armen hänga rakt ner mot golvet. när det känns bra kan du försiktigt börja pendla med armen.

    2. Ligg på rygg, Ta hjälp med den friska armen och lyft upp den opererade armen så högt som möjligt. Håll kvar några sekunder. Sänk armen igen med hjälp av den friska armen. upprepa…

    3. ligg på rygg lägg en kudde på sidan av dig i höjd med armbågen. Böj armen 90 grader så den ligger på magen, För ut armen (i 90 graders vinkel) åt sidan så långt det går (med kudden som stöd) Upprepa…

    4. Sitt ”längs med” ett bord (bordsskivan i sidan av kroppen). placera den opererade armen på en handduk. Låt armen glida på handduken först utåt och sedan inåt, försök hålla en jämn rytm. Upprepa…

    5. Sitt ”kvar” och låt armen glida framåt och bakåt, i en jämn rytm. Upprepa…

    I övrigt ska man ju försöka använda armen ”som vanligt” i vardagen men undvika alla rörelser som gör ont. Tänka på hållningen så inte axlarna ”ramlar fram” utan sträcka ut bröstet och hålla en rak hållning.

    En övning jag själv har lagt till är att stå med sidan mot en vägg och med fingrarna gå upp på väggen tills armen är helt sträckt upp mot taket och sen försiktigt föra ner den igen, den övningen kände jag att jag behövde för jag var så stel! och den hjälpte mig att mjukna upp. Det är en övning jag hade fått av en naprapat då jag var som ”värst” för ett par år sedan.

    Jag tänkte att på onsdag har det gått en vecka… så då kanske jag kunde prova på lite fler övningar… som du har fått :)

    Jag försöker pyssla med det mesta, men jag känner att jag bli ”trött” i axeln ganska fort och får lov att vila den stup i kvarten! Du sa att du kunde köra bil efter en vecka, var det med växellåda eller automat? (Föresten… var det vänster eller höger du hade opererat?) Jag har opererat högern och har växellåda. Som det känns nu… fixar jag inte att köra bil än!

    #246737

    Låter som samma övningar jag fick av sjukgymnasten. Ska på ett nytt besök på onsdag. Får se vad jag får för övningar då.
    Är själv högerhänt men har opererat vänster, vilket ju är bra.

    Ska köra igång med lite lätt benträning imorgon

    #246738
    morolto wrote:
    Låter som samma övningar jag fick av sjukgymnasten. Ska på ett nytt besök på onsdag. Får se vad jag får för övningar då.
    Är själv högerhänt men har opererat vänster, vilket ju är bra.

    Ska köra igång med lite lätt benträning imorgon

    Det här var ju övningar jag fick av sjukgymnasten på sjukhuset… fick du inte ”tuffare” övningar när en vecka gått? Du ligger ju två veckor före mig… så jag får väll snällt vänta då tills jag kommer till min sjukgymnast om en vecka :( Berätta om dina övningar du får på onsdag iallafall… alla sjukgymnaster går ju inte ”samma skola”.

    Sen var det ju inte kul att höra att du opererat vänster ;) (jag har ju höger och högerhänt) jag som såg fram emot att köra bil i veckan : …nä det är inte hela sanningen :) jag ser fram emot en skön vecka då jag ska ta det lugnt, läsa, träna och ta dagen som den kommer 8)

    #246739

    Dom två sista dagarna har jag varit sjukt bra! i axeln :) Jag har inte känt samma ”trötta” känsla i axeln, har inte alls behövt vila på samma sätt utan har kunnat jobba på här hemma, plockat och fixat bort julen. Hade jag inte haft stygnen kvar i axeln hade jag helt klart kunnat börja jobba redan nu =). Den lilla värk jag har är ju inte värre än den innan operation och då kunde jag ju jobba :) Imorgon ska jag övningköra lite, det kommer jag nog fixa…

    …MEN! det är nätterna! Jag har fortfarande den där j*a nattvärken :( morolto hur har du det på nätterna? Du har ju tagit en bit av AC leden som jag inte har, men är du öm om du tar uppepå axeln? Jag är så himla öm just över AC-leden, men det kanske ska vara så… Acromiom som dom har slipat på hos mig sitter ju ihop med AC leden, och sen kan jag fortfarande inte få armen till ryggen (som att ta något ur bakfickan) Jag har ingen annan att fråga… ;) hade du problem men att få bak armen innan operation? (många med Impingement ju det) och hur går det nu?

    #246740
    faran wrote:
    Jag opererade mig i februari och skulle vara återställd efter 6 månader. Jag har fortfarande ont, kan knappt träna bröst och känner av axeln i de flesta övningarna. Några av övningarna jag inte kan köra: chins, dips, bänkpress, plan hantelpress.

    jag har tänkt att fråga dig länge vad du hade för problem i din axel? Du vet väll att impingement inte bara är ”ett” fel. Det finns många olika saker som kan vara fel med. Kanske dom missa ett fel då dom operera din axel. Vad säger läkarna… har du talat om för dom att du fortfarande har problem?

    Det finns primär och sekundär impingement hade du en av dom? Kalk i senorna, ruptur, hoppa axeln ur led, Ac-leden, kalkaxel/kalkböld.

    Vore synd om du går med problem i axeln som kan blir värre…

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 83 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.