pinschment i axlar

Home Forums Skador och rehabilitering pinschment i axlar

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 76 through 83 (of 83 total)
  • Author
    Posts
  • #246786

    Samma här! tillbax på ruta 1!!!!!!!

    Var hos läkaren för ngn dag sen och han konstaterade att jag fått ny skada! Frozen shoulder! Och det är tack vare en urkass sjukgymnast som helt enkelt gett mig fel övningar.
    Han var helt chockad över att jag tränat med hantlar, så nu får man käka urstarka inflammationsdämpande piller i en månad.

    En ny operation är iaf inte aktuell eftersom dels tror inte läkaren på det, dels för att jag tappat så mkt muskler på så kort tid. Det som gör mig orolig nu är att läkaren var så bekymrad… men men, man ska vara glad att man ändå är ”frisk”. Kunde ju ha varit värre… :

    Trevlig helg

    #246787
    Sally Adham wrote:
    Samma här! tillbax på ruta 1!!!!!!!

    Var hos läkaren för ngn dag sen och han konstaterade att jag fått ny skada! Frozen shoulder! Och det är tack vare en urkass sjukgymnast som helt enkelt gett mig fel övningar.
    Han var helt chockad över att jag tränat med hantlar, så nu får man käka urstarka inflammationsdämpande piller i en månad.

    En ny operation är iaf inte aktuell eftersom dels tror inte läkaren på det, dels för att jag tappat så mkt muskler på så kort tid. Det som gör mig orolig nu är att läkaren var så bekymrad… men men, man ska vara glad att man ändå är ”frisk”. Kunde ju ha varit värre… :

    Trevlig helg

    Hej på er ett tag sedan jag var inne här… har inte tid nu är man är sjukskriven hihi’ Jag pysslar runt så gått jag kan och allt man gör tar ju 3 ggr längre tid!

    @Sally
    NEJ vad trist… Frozen shoulder är ju som du säger inget man opererar (iförsta hand, men man kan om den inte vill släppa) Men man kan få dras med det länge :
    och jag säger samma sak… HANTLAR!? Jag är inne i vecka 5 nu och har först nu fått min första övning med motstånd och då med gummiband typ rodd. i vilken vecka satte sjukgymnasten in hantlarna på dig??
    Jag får inte lyfta någonting än…! jag håller på att bli TOKIG! Och min familj lika så… dom nästan flyr då dom ser mig, för då vet dom att jag vill ha något flyttat. Jag har ett stort trädgårdsintresse och håller på att ”bygga” en trädgård (man blir ju aldrig färdig med en trädgård). Förra året började jag gräva en liten damm (men axeln satte stop) Nu vill jag ha den färdig ;) Massor med sten har dom fått bära hem och en del gräva oxå.

    Men att du fick Frozen shoulder av tyngderna. Till mig har dom sagt att om man inte rör på armen finns risk för Frozen shoulder. Ännu en anledning då till att vara försiktig och inte lyfta förtidigt då :

    vecka 3 och 4 var värst tycker jag! Då kom ett bakslag som ni sa (och min sjukgymnast sa), värken blev värre, men nu så klarar jag mig på någon alvedon om dan, jätte skönt. Värst är nog ändå musklerna runt om! Deltan och övre trapezius!!

    Jag måste fråga igen, för ingen av er har svarat?????
    Har ni haft problem med Delta muskeln?

    och morolto hur går det för dig?

    ha det så bra! nu ska jag ut och se om det finns något jag kan pyssla med i trädgården :D (jag har nog blivit vänsterhänt nu)

    #348462

    Tiden går och jag ser inte skymten av er… hur går det för er?
    Själv så fungerar jag helt i vardagen nu :) Jag har bara problem med delta musken fortfarandel!! och får inte upp armen på ryggen. Men det är ju inte i närheten av vilka problem jag hade innan operationen. Kvällsvärken är HELT bort :D Helt underbart.
    Jag börjar kunna sova på axel, men inte helt än, men det kommer.
    Min sjukgymnast säger att det tar upp till 6 månader innan man blir helt bra, så jag ska hålla ut…
    Hur går det för er?

    #1064983

    Hej på er,

    Har varit lite frånvarande… så här ligger det till för min del:
    Bytte sjukgymnast och fick nya övningar – utvecklingen har inte gått som det ska och vissa övningar kan jag inte ens göra. Så jag gjorde en ny röntgen, kommer inte ihåg namnet men special röntgen.. fick ngn spruta i ledet och svaret blev att det var några muskler ikläm och AC leden behöver opereas igen.

    Så imorgon är det dags igen….
    I’ll keep u posted :)

    #1067497

    Hej på er
    det var ett tag sedan…

    @Sally
    trist att du fick göra om det igen, det verkar vara vanligt att man får göra det! Jag är nyfiken… skriv gärna lite mer om vad som hände, varför fick du göra om det? och vad gjorde dom? muskler i kläm??
    Jag har fortfarande problem med delta muskeln, jävligt frustrerande, min sjukgymnast säger att det kommer från axeln och det kommer gå över…. med tiden.

    hur går det för er andra?

    #1073934
    Mobergskan wrote:
    Sally… hur går det? Hör ju inget ifrån dig :(

    Hej, sorry har verkligen varit ”off”! Det går inte alls!!! två steg fram, ett bak… men just nu är jag back to basic! Kör bara statiska övningar (2 st) och så fort jag belastar axeln med andra rehab övningar med gummi så får jag ont. :( Ska hämta min jornal och röntgen bilder och gå till en 3:e vårdgivare imorgon… nu har det gått 1 år från första operation och 7 månader från andra… De ”lovade” att jag skulle vara tillbax till min vardag efter 6 månader. :/

    #1073961

    Hej Sally :)

    kul att höra ifrån dig. Men mindre kul att höra att du inte blev bra!

    Min högra axel som jag opererade för ett år sedan är ”bra” jag kan göra ”allt” med den nu, det är bra trögt med att få tillbaka styrkan jag hade innan skadan, men jag jobbar på det.

    Sedan september förra året har jag varit med på body pump passen, går super bra med högern, men vänstern blev bara värre och värre. Så nu sitter jag med en opererad vänster axel sedan en vecka tillbaka. Det var trångt i den med och dom hitta en ”utväxt” på undersidan av nyckelbenet som tryckte på senan under.

    Jag var till sjukgymnasten i går, kändes lite fånigt… allt han sa åt mig att göra, visste jag ju redan ;).

    Hur har det gått för er andra i tråden? Jag känner att vi kan väll hålla tråden ”levande” för dom som sitter och har problem med sina axlar, dom vill väll höra hur det går för oss. Det tråkiga är bara att det verkar som det inte går bra för alla :(.

    Sally
    Om jag har förstått dig rätt så tog dom bort bursan, skrapa under Akromion och tog bort en bit av nyckelbenet i din första op. Vad mer gjorde dom i din axel på andra op?

    SEN måste jag fråga IGEN… varför svara ni inte på min fråga??? HAR NI eller HAR NI HAFT problem med deltamuskel före och/eller efter op????. Jag har nog ställt denna fråga nu 5 ggr, men ingen svarar????

    Jag är MYCKET angelägen om att få reda på svaret från er… för jag lätt dom operera min vänstra axel dels för att jag hade verk i delta muskel nedre fäste. Både läkare och sjukgymnaster säger att värk i deltamuskelns nedre fäste kan man bara ha om problem finns i axeln. Det är som isiasnärven… man har ont i benet fast problemet sitter i skinkan.

    = Har man ont i deltamuskelns nedre fäste sitter problemet uppe i axeln. Jag vill såååå gärna höra om ni oxå har haft dessa problem eller är jag ensamen????? eftersom det är det enda jag känner som är kvar i höger sida. Nu kan det ta upp till 2 år innan allt är läkt säger dom, så snälla berätta HAR ni haft problem med delta muskeln???

    Finns det andra här på forumet med samma problem?? Jag har letat och letat på nätet, alla jag träffat på som har haft problem, berättar inte om hur det gick sen… så jag får aldrig svar på mina frågor.

    Jag återkommer i tråden och berättar hur det går sen… :) om det finns fler som jag som undrar.

    #1084727
    Mobergskan wrote:
    Hej Sally :)

    kul att höra ifrån dig. Men mindre kul att höra att du inte blev bra!

    Min högra axel som jag opererade för ett år sedan är ”bra” jag kan göra ”allt” med den nu, det är bra trögt med att få tillbaka styrkan jag hade innan skadan, men jag jobbar på det.

    Sedan september förra året har jag varit med på body pump passen, går super bra med högern, men vänstern blev bara värre och värre. Så nu sitter jag med en opererad vänster axel sedan en vecka tillbaka. Det var trångt i den med och dom hitta en ”utväxt” på undersidan av nyckelbenet som tryckte på senan under.

    Jag var till sjukgymnasten i går, kändes lite fånigt… allt han sa åt mig att göra, visste jag ju redan ;).

    Hur har det gått för er andra i tråden? Jag känner att vi kan väll hålla tråden ”levande” för dom som sitter och har problem med sina axlar, dom vill väll höra hur det går för oss. Det tråkiga är bara att det verkar som det inte går bra för alla :(.

    Sally
    Om jag har förstått dig rätt så tog dom bort bursan, skrapa under Akromion och tog bort en bit av nyckelbenet i din första op. Vad mer gjorde dom i din axel på andra op?

    SEN måste jag fråga IGEN… varför svara ni inte på min fråga??? HAR NI eller HAR NI HAFT problem med deltamuskel före och/eller efter op????. Jag har nog ställt denna fråga nu 5 ggr, men ingen svarar????

    Jag är MYCKET angelägen om att få reda på svaret från er… för jag lätt dom operera min vänstra axel dels för att jag hade verk i delta muskel nedre fäste. Både läkare och sjukgymnaster säger att värk i deltamuskelns nedre fäste kan man bara ha om problem finns i axeln. Det är som isiasnärven… man har ont i benet fast problemet sitter i skinkan.

    = Har man ont i deltamuskelns nedre fäste sitter problemet uppe i axeln. Jag vill såååå gärna höra om ni oxå har haft dessa problem eller är jag ensamen????? eftersom det är det enda jag känner som är kvar i höger sida. Nu kan det ta upp till 2 år innan allt är läkt säger dom, så snälla berätta HAR ni haft problem med delta muskeln???

    Finns det andra här på forumet med samma problem?? Jag har letat och letat på nätet, alla jag träffat på som har haft problem, berättar inte om hur det gick sen… så jag får aldrig svar på mina frågor.

    Jag återkommer i tråden och berättar hur det går sen… :) om det finns fler som jag som undrar.

    Hej hur går det med din axel?

    Har själv OP mig 2 ggr varav en gång AC OP.
    Jag gjorde min sista för 5 årsedan och långt ifrån bra, vaknar varje natt pga av smärta

Viewing 8 posts - 76 through 83 (of 83 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.