pinschment i axlar

Home Forums Skador och rehabilitering pinschment i axlar

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 83 total)
  • Author
    Posts
  • #246741

    Hej,

    God fortsättning på er! Ser ut som jag missat mkt info :P

    Tack för övningarna… ska börja köra de redan nu. Min op är 26e men jag börjar bli riktigt riktigt nervös… låter som att det gått bra för er som opererat er nu men ändå… :s

    btw – är det bara jag som har bekymmer med båda mina axlar?

    #246742
    Mobergskan wrote:
    Dom två sista dagarna har jag varit sjukt bra! i axeln :) Jag har inte känt samma ”trötta” känsla i axeln, har inte alls behövt vila på samma sätt utan har kunnat jobba på här hemma, plockat och fixat bort julen. Hade jag inte haft stygnen kvar i axeln hade jag helt klart kunnat börja jobba redan nu =). Den lilla värk jag har är ju inte värre än den innan operation och då kunde jag ju jobba :) Imorgon ska jag övningköra lite, det kommer jag nog fixa…

    …MEN! det är nätterna! Jag har fortfarande den där j*a nattvärken :( morolto hur har du det på nätterna? Du har ju tagit en bit av AC leden som jag inte har, men är du öm om du tar uppepå axeln? Jag är så himla öm just över AC-leden, men det kanske ska vara så… Acromiom som dom har slipat på hos mig sitter ju ihop med AC leden, och sen kan jag fortfarande inte få armen till ryggen (som att ta något ur bakfickan) Jag har ingen annan att fråga… ;) hade du problem men att få bak armen innan operation? (många med Impingement ju det) och hur går det nu?

    Är rätt hyfsad på nättena. Inte sämre än jag var före operationen. För några veckor sedan var jag därimot väldigt stel när jag vaknade.
    Får inte upp armen speciellt långt på ryggen, men det har jag inte fått på många år. Hoppas även det blir bättre

    #246743
    Sally Adham wrote:
    Hej,

    God fortsättning på er! Ser ut som jag missat mkt info :P

    Tack för övningarna… ska börja köra de redan nu. Min op är 26e men jag börjar bli riktigt riktigt nervös… låter som att det gått bra för er som opererat er nu men ändå… :s

    btw – är det bara jag som har bekymmer med båda mina axlar?

    Hej Sally, god fortsättning på dig med. Kul att se dig här :) trodde du hade lämnat tråden… :(
    Jag var oxå väldigt närvös och orolig dagarna innan, nu med fasit i hand kan jag säga att det inte var så farligt som jag hade målat upp för mig själv… man gör ju gärna det… när man ska göra något man inte känner till!
    Jo, jag har ”känningar” i vänster axel. inte att det stör mig på nätterna, men jag är inte orolig för den axeln, jag rehabtränar den samtidigt som högern, så jag är övertygad om att det aldrig kommer bli några problem med den sen, det kommer nog gå över.
    I går var jag och tog stygnen, så nu känns det jätte skönt. Stygnen drog lite och börja klia!! nu är jag bara lite öm om jag tar på axeln, bilkörningen går fin,fint. Visserligen har jag lite värk och ”trötthet” kvar men det är ju inte värre än före operationen, och då kunde jag jobba!! Så jag ska börja jobba på torsdag. Jag höll vad jag ville… börja jobba efter två veckor. Om det inte hade varit så skönt att gå här hemma hade jag faktist kunnat jobba redan förra veckan ;) men stygnen var ju kvar så jag stanna hemma :). jag känner mig så pass bra i axeln att jag ”glömmer” bort mig ibland, den är ju opererad och i vissa rörelser kan det hugga till, men det är inte så farligt, man får bara tänka till innan man tex reser sig ur soffan, det går inte att ta stöd med bara högern!. Det kommer gå bra, ska du se… du är nog mera tränad än vad jag var innan… jag sluta träna 2005. Men nu är jag såååå taggad att börja igen. Min sjukgymnast sätter dock upp ”stop” för mig… Vill men får inte… än. Man måste vänta minst 6 veckor innan allt inne i axeln har läkt och bursan har vuxit ut ingen.

    jag blir kvar här (på forumet) ett tag till… så jag följer dig gärna sen då det är din tur.

    #246744
    morolto wrote:
    Är rätt hyfsad på nättena. Inte sämre än jag var före operationen. För några veckor sedan var jag därimot väldigt stel när jag vaknade.
    Får inte upp armen speciellt långt på ryggen, men det har jag inte fått på många år. Hoppas även det blir bättre

    Vad skönt att höra… det låter ju knäppt att säga så 😮 Men det är skönt att höra att jag inte är ensamen. Jag måste säga att dom sista tre nätterna har jag inte vaknat mitt i natten av att axeln värker, SÅ skönt :D. Däremot kan jag förstås INTE ligga på den axeln, den ömmar för mycket. Det kommer nog ta veckor innan man kan göra det. Sen var det skönt att höra att inte du heller får upp armen där bak på ryggen, då är jag inte ensamen igen… och som du säger, det var många år sedan man kunde det. Jag fråga för jag hade läst att man skulle kunna det… [https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:9BpORzmpplwJ:www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%2520h%25C3%25A4ssleholm/dokument/ac_leden_061128.pdf+ac+led+operation&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESjDTXJFOQIKLC960wufPjlyLNxaCKHretD3hzxBMWlGyNC6GOzcMP-coTWvF90_Tn9SSUjlkhUWg93GtElnqvfl1lS_tvLJFhaEwf8NzbrmT-j4ILfLtfrNzIF0wKn0WAm0HcjC&sig=AHIEtbQYKawRJr4KACALtenSqjONR-51nA Här kolla på övning 4]. Det kommer nog ge sig med tiden…

    #246745
    Mobergskan wrote:
    Om det inte hade varit så skönt att gå här hemma hade jag faktist kunnat jobba redan förra veckan ;) men stygnen var ju kvar så jag stanna hemma :). jag känner mig så pass bra i axeln att jag ”glömmer” bort mig ibland, den är ju opererad och i vissa rörelser kan det hugga till, men det är inte så farligt, man får bara tänka till innan man tex reser sig ur soffan, det går inte att ta stöd med bara högern!.

    Jag såg själv att det lätt lite för bra… Nu måste jag tillägga att jag har väldigt snälla arbetskamrater, och dom är ju ”vana” att jag kör med dom :).
    Så du inte tror att axeln är ”helt återställd” efter två veckor… Det jag kommer göra på jobbet är svara i telefon och ta hand om kunderna, svara på frågor är inge jobbigt för axeln ;) och varför jag skrev att jag kunde börja jobba förra veckan var för att mitt schema låg så att jag var ledig tors-fredag och skulle ha jobbat helgen (helgen blev förra veckan för mig). Bara så du inte får för stora förväntningar! då kan det bli jobbigare för dig…

    #246746

    :) Nejrå jag har inte lämnat tråden – är inte online så ofta bara :p

    Nu är det exakt en vecka kvar för min del.
    En annan grej jag undrar – ni pratar om stygn. Hur många sånna har ni fått?

    #246747

    Vet inte riktigt. Titthålen är väldigt små, därimot så är mitt ärr över nyckelbenet rätt stort. Själv har jag så många fula ärr så jag bryr mej inte. Men på en tjej är det väl annorlunda

    #246748

    successivt och vara førsiktig de førsta 6 v med abduktion øver 90 grader

    Pressøvningar med stång och hantlar ska man nog køra sparsamt. Kan rekommendera en artikel i [www.t-mag.com] av John Meadows Shoulder training The Mad Dog way.

    Mycket intressant om man haft axelproblem

    En stor del av axel problemen beror på dynamisk impingement, ett fenomen dær axelkulan roterar framåt i samband med tex en axelpress och trycker supraspinatus senan mot akromion. Ofta brukar dessa patienter ha en normal rtg , men en MR som visar inflammation och svullnad subakromiellt. Ibland blir de rekommenderade operation, och blir ibland kortvarigt førbættrade innan de ånyo blir sæmre. Detta pga av att det beror på att inåt rotatorerna ær starkare æn utåt rotatorern. Fræmst pga av det ær populærare att træna brøst æn att træna rygg. Det kan vara en førklaring varfør man inte blir bættre av en operation.

    #246749

    Min op är framskjutet.. 08 kan varken köra el gå tydligen! Massor med folk som gjort sig illa när snön kommit och självklart går ju de före… :( så där kul…

    #246750

    Surt Sally

    #246751

    Dax imorn 07.00!!! Haft mardrömmar 3 nätter… Uppdatering kommer!

    #246752
    Sally Adham wrote:
    Dax imorn 07.00!!! Haft mardrömmar 3 nätter… Uppdatering kommer!

    Vad skönt att det äntligen blev av, att gå och vänta är bara stressande!
    Hoppas du mår bra nu när du kommer hem, och njut av ledigheten :P och ta dan som den kommer. När man haft ledigt tidigare har man ju gjort en massa måsten. Nu kan du passa på att bara vara:up:.

    Du fråga om stygnen… men det är ju lite sent att svara på det nu.
    Jag gjorde ”bara” titthål. Två hål. En pytteliten på baksidan, med ett stygn. Mitt på axeln blev det ett lite större hål, ca 2 cm långt. Där hade dom satt 5 stygn. Ärret kommer inte synas så mycket sen, det tar väll ett par år innan det har blekt sig helt, men jag bryr mig inte, det är så litet.

    Snart har det gått 6 veckor sedan jag gjorde operation. och idag känns det nästan ingenting :). Om jag slarvar med träningen märker jag det direkt, då blir axeln stel, men då är det bara att träna lite och så går det bort. Vilovärken och nattvärken är HELT BORTA. I natt vakna jag av att jag låg med armen under kudden, jag blev lite stel men det gjorde inge ont.

    Ett tips till dig Sally. För att sova bättre efter operation. Ligg på den ”friska sidan” ta en storkudde mot bröstet, krama kudden, och låt axeln vila på kudden. Då känns det ingenting/mindre i axeln då du sover. Ligger du på rygg så lägg en liten kudde under överarmen/axeln på den opererade sidan, så känns det mindre.

    Hör av dig så fort du orkar, jag vill höra hur det gick för dig.

    #246753

    Hej :) allt gått bra, kom hem igår och mådde oförskämt bra! Blev både restaurang besök och snabb shopping efteråt… Men idag är jag riktigt stel! Vissa övningar som gick riktigt bra å göra igår är snodd på omöjlig idag…

    Tack för tipsen med kudden, ska absolut testa det.. Sover i de två ställningar du beskriver men kände att axeln kom fel hur jag än gjorde speciellt vid morgonkvisten när axeln stelnade till ordentligt.

    Fick oxå två hål… Tror jag fick 2å3 stygn om jag minns rätt.

    Käkar citadon å dicliofenak el hur d stavas… Ingen antibiotika!? Fick du det?

    Jag är sjukskriven 6hela v!!!!! Sagt till min Arb givare 2-4… Jäkligt stressad över den biten men jag måste ju bli helt bra å andra sidan.
    Ska på rehab här i Solna hos idrottskliniken å det känns bra så får jag hoppas att jag snart är lika bra som du. :)

    #246754

    Hej igen, 2a dagen hemma och jag har stelnat till riktigt ordentligt. Övningen som armpendling, el armlyft i liggande ställning är nästan omöjlig…. Var det likadant för er?

    #246755

    Hej Sally skönt att det är gjort nu =).
    Vilken typ av operation gjorde du? var du instabil i axeln också? Det var ju inte jag. Det var ”bara” acromium som klämde mig.

    Pendelövningen har jag aldrig haft svårt med, den har bara känts skönt… men sträcka armen upp mot taket var trögt i början, det är bara att dra och dra :). Jag träna mellan 6-8 ggr om dan de första dagarna, det behövs och ANVÄND armen, så mycket det bara går. Undvik bara monotona rörelser. Som att diska och städa :D. Promenera är bra, då syresätter du kroppen och läkningen går fortare.

    6 veckor sjukskrivning? oj då!

    Nu 6 veckor senare kan jag fortfarande känna mig stel i axeln, speciellt då jag slarvat med träningen. Nu när vardagen har kommit i kapp, är det svårt att få tid till att träna ordentligt. De sista nätterna har jag hamnat på den opererade axeln, när man sover ”tänker” man inte! Så jag vaknar med stel axel. Men det gör inte ont att ligga på axeln nu iallafall :)

    Kämpa på med övningarna :)

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 83 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.