pinschment i axlar

Home Forums Skador och rehabilitering pinschment i axlar

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 83 total)
  • Author
    Posts
  • #246756

    Hej, de har opererat runt ac leden å slipat clavicula.. Inga problem med stabilitet…

    Förresten, bytte du bandage efter ngn dag? Tydligen ska jag inte tillbaka först mitten på mars… Så jag funderar på att byta det blodiga själv men osäker… Fick du antibiotika? Hur gjorde det med dusch å så? Jag misstänker att jag var lite hög när de berättade allt för mig haha! För jag vet att jag frågade allt.. :s

    Mmm tycker oxå 6 v är lite häftig men jag kör mkt och långt i tjänsten, sitter framför dator, bär tungt emellan…

    #246757

    Ja, vad dom säger till en efter operationen kommer man inte ihåg! Man är ju lite hög fortfarande då =) Det blodiga bandaget. Byte dom inte det innan du gick hem? Det glömde dom på mig med… så jag gick till distriktssköteskan. Dom har dropp in tider mitt på dan, ring och kolla vilka tider dom har. Av dom fick jag ett bandage med plastöverdrag så att jag kunde duscha.
    Jag fick inte antibiotika. Jag fick diflofenak, men det fick jag sluta äta för jag har haft magsår. Så jag åt ingenting.
    Sen… då det är dax för att ta stygnen, gå inte för tidigt. Jag gjorde det! för jag tyckte dom drog. Jag gick på dag 12 och såret sprack upp, och då tar det flera dagar att läka + ärret blir lite större (bredare).
    Ha en skön dag och njut av ledigheten

    #246758

    Hej Sally
    Hur går det för dig? Nu när det gått en tid. Om jag förstod det rätt, så var dom inte på acromium på dig?

    och hej Morolto det var länge sedan du skrev något. Jag är så nyfiken på hur det går för dig. Kan du få armen bakom ryggen nu? och hur går det att sova på axeln?

    Själv är det så där! Själva inklämningen av axeln känns ingenting, det dom opererade känns bra :) Däremot känner jag av ac-leden :( vad jag än gör så hugger det till där och ömmar. Sen kan jag fortfarande inte ligga på den opererade sidan då jag sover!! Morolto ,kan du det? ska/kan det vara så? att det ska tar så lång tid innan man kan göra sova på den sidan? Frågan är hur länge… jag börjar bli väldigt trött på att inte kunna vända mig om i sömnen.
    Triggerpunkter i biseps och trapezius jävlars med mig oxå, så i veckan ska jag till en naprapat. Istället för vilovärk i axeln har jag nu fått huvudvärk.
    men jag måste säga att jag är sååå glad över att värken i axeln är borta :D nu ska jag bara få bort dom där *j* muskelknutarna.

    #246759

    Kan inte sova på den opererade axeln. Faktum är att jag anser att läkningen har stannat upp. De sista veckorna har jag inte gjort några framsteg.
    Ska till sjukgymnast på onsdag, får se vad som händer då

    #246760

    Hej :)
    Jag är mkt rörligare dock har jag ont i framsida axeln… Påmminner mkt om när jag körde tungt och hade mjölksyra. Sjukgymnasten tyckte det är tidigt å säga, gått knappt 2 v sen op.

    Har fått övningar som jag ska köra 4×10. Hantel lyft åt sidan (orkar bara 0,5 kg) hantellyft rakt fram, rak bänkpress med typ paraply, rot. cuff…

    Tänkte gå på mån och ta bort stygnen.. Skulle gått i onsdags men vill gärna vänta känner jag. Då har det gått 17 d… Fel el rätt vet inte :)

    Stämmer allt runt ac… Nedre spetsen är slipat och förkalkningar som tagits bort. Ngn som vet varför man får det? Trodde bara äldre fick det. Hur kan jag förebygga?

    #246761

    Var på återbesök idag till läkaren/kirurgen. OCH det var som jag misstänkte!! Jag har samma som ni… och måste operera mig igen!!! Ac-leden. Han ”missa” den då jag opererade bort acromium spetsen och skrapa fram plats för suprapinatus (impingement) . Missa är väll fel att säga iochförsig för jag visa inga syntom på det då, utan det visa sig nu när min axel är bra. Ja för jag kan verkligen säga att det jag opererade i december är helt bra nu. Den värk jag har kvar och uppstrålningarna i nacken kommer från AC-leden. Det är två skilda skador förklara han för mig. Detta kallas Weightlifter’s Shoulder.

    @morolto
    Det var inte kul att höra att läkningen har stannat upp! Det tråkiga är ju att det kan ta upp till ett år innan man är helt bra säger dom… om man har otur. Att min axel är så pass bra i dag kan jag tacka mitt jobb för faktiskt… hade jag inte gått till jobbet hade jag nog inte rört på mig så mycket som jag har gjort. Du ska se… att du kommer känna framsteg sen då du får börja jobba igen. Sen sa min läkare i dag att den operation du gjorde tar längre tid att läka än min… så jag vet vad jag har att vänta mig :(

    @Sally
    Bra att du vänta med att ta stygnen, då minimera du risken att det spricker upp. Hur gick det? Hade dom vuxit fast? :p.
    Du får väll räkna dig till dom äldre nu ;) skämt och sido… Impingement och Weightlifter’s Shoulder börjar oftast av en överansträngning. Dom vet faktiskt inte VARFÖR kroppen svarar med att ”skada” sig själv (bilda brosk). Goggla på Weightlifter’s Shoulder och Distal Clavicle Osteolysis, så hittar du mera info om just skadan i ac-leden. För det är nog det du har haft…
    Du kan vara 20 år och få samma sak om man nöter på med t.ex bänkpress och dips. Många slarvar med uppvärmningen av rotator-cuff musklerna och då blir det lätt så här!! Tänk på det sen, då du kommer igång på gymmet igen, du har ju en axel till…

    Ett fel till som många gör… är att bara tänka på att bygga bröst men glömmer ryggen! Tränar man bara bröst drar man ihop acleden och acromium och det är lätt att bli skadad då. Tränar man rygg, rotator cuff ordentligt så håller ryggmusklerna emot.
    Det finns mycket att läsa och lära om detta… har jag sett och läst ;)
    [http://www.shoulderdoctor.co.uk/pdfs/shoulder/10_weightlifter_s_shoulder.pdf Här är lite] att läsa om just detta fenomen…

    så… Impingement och Weightlifter’s Shoulder är två skilda skador fick jag lära mig av min läkare idag.

    #246762

    Om en vecka har det gått ett år sen jag opererade min axel och den är fortfarande inte bra. Jag har knappt kunnat träna bröst alls hittills, kan inte köra bänkpress eller ens armhävningar, inte göra chins och inte ens gå ner 5 cm från raka armar på dipsställningen.
    För drygt tre veckor sen fick jag ett bakslag när jag tränade. Jag fick plötsligt väldigt ont i axeln och det kändes precis som när jag skadade axeln första gången. Nu har jag inte tränat sen dess och det gör inte ont, men det känns att nåt inte är som det ska.

    Hoppas läkningen går bättre för trådskaparen!

    #246763
    faran wrote:
    Om en vecka har det gått ett år sen jag opererade min axel och den är fortfarande inte bra. Jag har knappt kunnat träna bröst alls hittills, kan inte köra bänkpress eller ens armhävningar, inte göra chins och inte ens gå ner 5 cm från raka armar på dipsställningen.
    För drygt tre veckor sen fick jag ett bakslag när jag tränade. Jag fick plötsligt väldigt ont i axeln och det kändes precis som när jag skadade axeln första gången. Nu har jag inte tränat sen dess och det gör inte ont, men det känns att nåt inte är som det ska.

    Hoppas läkningen går bättre för trådskaparen!

    Hej faran
    Men vilken operation gjorde du? tog du bort en bit av nyckelbenet?
    En granne till mig tog bort en bit av nyckelbenet och kan inte heller göra dips ett år senare. Men dips och bänkpress är ju två av dom man helst ska undvika, det finns andra övningar man kan göra som är bättre för axeln. Hur är vardagen? Den är viktigare… klarar du av allt där?

    #246764
    Mobergskan wrote:
    Hej faran
    Men vilken operation gjorde du? tog du bort en bit av nyckelbenet?
    En granne till mig tog bort en bit av nyckelbenet och kan inte heller göra dips ett år senare. Men dips och bänkpress är ju två av dom man helst ska undvika, det finns andra övningar man kan göra som är bättre för axeln. Hur är vardagen? Den är viktigare… klarar du av allt där?

    Akromio- klav leds artrit/ Impingement axel vä. op acromioplastik lat clavikel resektion :)
    De tog bort 7 mm av benet i ac-leden och gröpte ur hålan där axelkulan bor.
    Jag kan få ont när jag lyfter i jobbet, speciellt när jag inte tänker på att lyfta ”strikt”. Jag kan även fortfarande få ont om jag ligger på axeln eller om jag har ryggsäck/väska på den.

    #246765
    faran wrote:
    Akromio- klav leds artrit/ Impingement axel vä. op acromioplastik lat clavikel resektion :)
    De tog bort 7 mm av benet i ac-leden och gröpte ur hålan där axelkulan bor.
    Jag kan få ont när jag lyfter i jobbet, speciellt när jag inte tänker på att lyfta ”strikt”. Jag kan även fortfarande få ont om jag ligger på axeln eller om jag har ryggsäck/väska på den.

    Det var ju skit tråkigt att höra att du känner så fortfarande efter 1 år! jag hade en tanke på, att om du inte tagit en bit av nyckelbenet, kanske det var vad som behövdes… (som på mig) men har du gjort det… då är det ju inget mer dom kan göra :( Men Vad säger din läkare? Det du känner nu, är ju samma som innan operationen?? Det finns ju risker att operationerna inte hjälper tyvärr, det är som roulett. Om jag vore du skulle jag söka hjälp igen, den värken vill man INTE leva med!

    Ny tid för min operation av nyckelbenet blev satt den 30.e mars, denna gång fick chefen vara med och bestämma ;). Tiden passa mig bra, då kan jag säker sitta ute i solen och mysa (hoppas jag), till skillnad av sist då jag operera axeln då var det ju svin kalt ute.

    #246766

    Dras med detta själv!!! men ja var hos rehab center och han rådde mig att träna mycket baksida axlar med korta rörelser.
    Då ja gjort det känner jag mig bättre efter 2år o typ 4 månader av smärta..
    Men ja var mycket nära att slita av ledband o skit så klen var ja i baksida axeln..
    Operation är nära sa han me jaba HELL NO!

    #246767
    Mobergskan wrote:
    Det var ju skit tråkigt att höra att du känner så fortfarande efter 1 år! jag hade en tanke på, att om du inte tagit en bit av nyckelbenet, kanske det var vad som behövdes… (som på mig) men har du gjort det… då är det ju inget mer dom kan göra :( Men Vad säger din läkare? Det du känner nu, är ju samma som innan operationen?? Det finns ju risker att operationerna inte hjälper tyvärr, det är som roulett. Om jag vore du skulle jag söka hjälp igen, den värken vill man INTE leva med!

    Ny tid för min operation av nyckelbenet blev satt den 30.e mars, denna gång fick chefen vara med och bestämma ;). Tiden passa mig bra, då kan jag säker sitta ute i solen och mysa (hoppas jag), till skillnad av sist då jag operera axeln då var det ju svin kalt ute.

    Först sa läkaren att jag skulle vara återställd efter 6 månader. När jag inte var det blev jag anklagad för att jag inte skött min rehabträning som jag ska eftersom jag inte varit hos sjukgymnast på ett par månader. Jag visade då upp ett intyg min sjukgymnast skrivit där han förklarade att jag inte behöver besöka någon sjukgymnast mer eftersom jag har ”så stora kunskaper inom området”.

    Då harklade sig läkaren och sa att det kan ta längre tid för vissa, upp till ett år.

    När jag var på återbesök igen i januari (11 månaader efter op) så sa läkaren ”ha is i magen, vi tar ett nytt återbesök om 4 månader”.

    Nu har jag inte pratat med läkaren sen jag fick ont för 3-4 veckor sen. Jag ville avvakta tills jag fått ett till träningspass så jag kunde känna efter riktigt. Jag har varit, och är fortfarande, förkyld sen dess men körde ändå ett lättare pass igår. Jag har helt klart ondare än jag hade för två månader sen, så jag ska ringa läkaren på måndag och förklara läget.

    Skönt att du blir sjukskriven under våren/försommaren! :up:

    #246768

    Jag hitta [http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=2693501 en tråd] som är skapad 2007 och består av 20 sidor, jag har bara hunnit till sidan 4 för jag är inte så bra på att läsa engelska tar man googel översätt blir mycket av texten lite svår att förstå ibland. Men där diskuterar dom hur det går efter operation.

    @NNK
    Vad skönt om du fixar att rehaba dig själv, så du slipper operation, det vore drömmen. Men jag har gått med mina problem så pass länge nu att jag har gett upp! Dom missa nyckelbenet på min första operation för jag visste inte att det var två skilda grejer och påpekade inte att jag hade problem med den. Huggen som kommer då jag lyfter saker har jag nog haft i minst två-tre år, och rehaba den skadan kan tar 1-2 år med total vila sa min läkare. Vem pallar att inte göra någonting i flera år?. Det pallar inte jag! jag tar hellre chansen till max 6 mån. Om jag inte opererar finns chansen att det kommer tillbaka sen. opererar jag kan jag bli bra för alltid =).
    Träna baksida är super bra, det håller jag på med nu. Med stärkta ryggmuskler minskar kontakten mellan nyckelben och acromium.
    Tar man hand om skadan i tid kan man absolut bli bra för alltid…

    @faran
    När du säger läkaren… menar du då kirurgen? som gjorde operationen. För om det är läkaren som remitera dig, så kanske han inte besitter så mycket kunskap som behövs ;). Jag var till min sjukgymnast i fredags och hon satt som ett frågetecken då jag sa att jag skulle operera nyckelbenet. Hon hade aldrig hört talats om det, bara om man hade actros och det har jag ju inte. Jag har läst på en en del nu då det gäller ”Distal Clavicle Osteolysis” vad jag har kunnat hitta på nätet och jag förstår nu att det är smärtsamt efteråt (värre än innan operation) tills ligamentet har vuxit ut, minst 12 veckor tar det :( Så jag måste hitta en sjukgymnast som KAN detta! så inget kan gå fel sen…
    Hur knäppt den än låter så finns det folk på nätet som har berättat att deras nyckelben har vuxit ut igen, så dom har fått göra om operationen. Tanken med operationen är ju att ligament ska fylla upp utrymmet mellan benen. Jag tycker du ska gå tillbaka och kräva en ordentlig undersökning, för man ska inte behöva gå med sådan här värk, när det finns hjälp att få!

    @Sally
    Var tog du vägen??? hur går det för dig??

    #246769
    Mobergskan wrote:
    @faran
    När du säger läkaren… menar du då kirurgen? som gjorde operationen. För om det är läkaren som remitera dig, så kanske han inte besitter så mycket kunskap som behövs ;). Jag var till min sjukgymnast i fredags och hon satt som ett frågetecken då jag sa att jag skulle operera nyckelbenet. Hon hade aldrig hört talats om det, bara om man hade actros och det har jag ju inte. Jag har läst på en en del nu då det gäller ”Distal Clavicle Osteolysis” vad jag har kunnat hitta på nätet och jag förstår nu att det är smärtsamt efteråt (värre än innan operation) tills ligamentet har vuxit ut, minst 12 veckor tar det :( Så jag måste hitta en sjukgymnast som KAN detta! så inget kan gå fel sen…
    Hur knäppt den än låter så finns det folk på nätet som har berättat att deras nyckelben har vuxit ut igen, så dom har fått göra om operationen. Tanken med operationen är ju att ligament ska fylla upp utrymmet mellan benen. Jag tycker du ska gå tillbaka och kräva en ordentlig undersökning, för man ska inte behöva gå med sådan här värk, när det finns hjälp att få!

    Det är samma gubbe som opererade mig som jag har varit på återbesök hos. En översittartyp som dumförklarar en när man ställer frågor.
    Jag ska ringa och be om en ny undersökning i veckan.

    #246770
    faran wrote:
    Det är samma gubbe som opererade mig som jag har varit på återbesök hos. En översittartyp som dumförklarar en när man ställer frågor.
    Jag ska ringa och be om en ny undersökning i veckan.

    Ibland undrar man hur får läkare bete sig!! Jag har oxå haft en översittar läkare, som jag bytte ut…! Men är det kirurgen kan man inte ”bara” byta. Vad jag har förståt så får man inte ”ställa” diagnoserna själv :( Då blir dom så… Man får inte kunna mer än dom! jag hade en läkare en gång som ifråga satte om jag verkligen hade ont, han trodde jag var ute efter en sjukskrivning (idiot) och bara skrev ut värktabletter, och skicka hem mig med tron att det skulle vara så! och jag skulle lära mig att leva med värken!

    Sen måste jag tipsa er, när jag var hos min naprapaten i veckan sa han åt mig att börja äta D-vitamin. Nu när solen inte tittar fram så mycket på vintern behöver vi det för att stärka skelettet och vid den typen av operation vi har och ska gå igenom läker det fortare om man äter d-vitamin.

    Har ni tid och lust skulle jag rekomendera att ni lyssna på denna föreläsning som Överläkare Mats Humble har gjort och [http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=syRaJVIBNnw lagt ut på youtube]

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 83 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.