Regler classic bodybuilding

Home Forums SKKF informerar Regler classic bodybuilding

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 56 total)
  • Author
    Posts
  • #600225

    Jag har ett par regelfunderingar angående classic bodybuilding.

    I IFBB-boken står följande två regler:
    – Byxorna måste vara minst 2cm bred i midjan.
    – Man måste göra alla poser i sitt fria program.

    Nu när jag var och tittade på SM så tycktes det inte vara så viktigt att dessa regler följdes.

    Se ww.muscle.se för bilder, där ser man ganska tydligt att byxorna inte var några 2 cm inte.

    Sen är jag till 99% säker på att bland annat vinnaren, Andreas, inte gjorde alla sju obligatoriska poserna. Andreas gjorde dock ett mycket snyggt poseprogram i övrigt.

    Så är dessa två saker regler som måste följas eller enbart rekommendationer? Det ser ju snyggare ut med smalare byxor och man kan ju göra ett roligare poseprogram om man slipper köra alla poser.

    #75742
    #600226
    Klint wrote:
    Jag har ett par regelfunderingar angående classic bodybuilding.

    I IFBB-boken står följande två regler:
    – Byxorna måste vara minst 2cm bred i midjan.
    – Man måste göra alla poser i sitt fria program.

    Nu när jag var och tittade på SM så tycktes det inte vara så viktigt att dessa regler följdes.

    Se ww.muscle.se för bilder, där ser man ganska tydligt att byxorna inte var några 2 cm inte.

    Sen är jag till 99% säker på att bland annat vinnaren, Andreas, inte gjorde alla sju obligatoriska poserna. Andreas gjorde dock ett mycket snyggt poseprogram i övrigt.

    Är du ingen SKKF o de får ge den rätta svar men ett par notes..

    IFBB regelbook, har du kollat 2009 uppdateringar? Enligt den, byxorna (ON the sides, inte bred i midjan utan ON the SIDES) måste vara minst 1cm, alltså inte 2cm liksom den var tidigare. Det har du rätt i att man ska ha alla compulsory poses i fria programm men man kan ha ”variations”.

    En fråga till SKKF.. där står att ”moon”poses are prohibited … vad menar moon poses? Dont get the term in english ..

    #600227
    Klint wrote:
    Jag har ett par regelfunderingar angående classic bodybuilding.

    I IFBB-boken står följande två regler:
    – Byxorna måste vara minst 2cm bred i midjan.
    – Man måste göra alla poser i sitt fria program.

    Nu när jag var och tittade på SM så tycktes det inte vara så viktigt att dessa regler följdes.

    Se ww.muscle.se för bilder, där ser man ganska tydligt att byxorna inte var några 2 cm inte.

    Sen är jag till 99% säker på att bland annat vinnaren, Andreas, inte gjorde alla sju obligatoriska poserna. Andreas gjorde dock ett mycket snyggt poseprogram i övrigt.

    Så är dessa två saker regler som måste följas eller enbart rekommendationer? Det ser ju snyggare ut med smalare byxor och man kan ju göra ett roligare poseprogram om man slipper köra alla poser.

    Ang posebyxorna så är reglerna är uppdaterade. Läs: [http://www.ifbb.com/pdf/2009_updated.zip]

    Enligt reglerna skall alla sju obligatoriska vara med, det stämmer. Dock så räknas varianter av dom poserna också.
    Hurvida alla obligatoriska var med eller inte i detta specifika fallet kan jag inte svara på.
    Fysiken kommer i första hand, även i det fria programmet.

    #600228
    Jorgen wrote:
    Fysiken kommer i första hand, även i det fria programmet.

    Kunde du förklara detta mer?

    IFBB regelbook som säger om fria programm att ”2. The judges are reminded that, during this round, they are judging 50% physique and 50% routine.”

    Alltså borde nog inte vara ” i första hand” om de båda = fysik och koreografi, är 50%..

    Eller vad du menade med det?

    #600229
    Anne wrote:
    Kunde du förklara detta mer?

    IFBB regelbook som säger om fria programm att ”2. The judges are reminded that, during this round, they are judging 50% physique and 50% routine.”

    Alltså borde nog inte vara ” i första hand” om de båda = fysik och koreografi, är 50%..

    Eller vad du menade med det?

    Du har rätt och jag skyller på förvirring och byggarskada.
    Dom nya reglerna säger 50/50 i CBB.

    My bad. 😮

    Det är skönt att du är vaken Anne. :)

    #600230
    Anne wrote:
    Är du ingen SKKF o de får ge den rätta svar men ett par notes..

    IFBB regelbook, har du kollat 2009 uppdateringar? Enligt den, byxorna (ON the sides, inte bred i midjan utan ON the SIDES) måste vara minst 1cm, alltså inte 2cm liksom den var tidigare. Det har du rätt i att man ska ha alla compulsory poses i fria programm men man kan ha ”variations”.

    En fråga till SKKF.. där står att “moon”poses are prohibited … vad menar moon poses? Dont get the term in english ..

    Moon poses, dvs Moona på svengelska betyder visa röven.
    Dvs dra in brallorna i skåran så man får en string.
    No ass är alltså det som gäller

    #600231
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Moon poses, dvs Moona på svengelska betyder visa röven.
    Dvs dra in brallorna i skåran så man får en string.
    No ass är alltså det som gäller

    varför är det förbjudet?
    blir det för obscent?:p

    #600232
    Jorgen wrote:
    Dom nya reglerna säger 50/50 i CBB.

    My bad. 😮

    Det är skönt att du är vaken Anne. :)

    Jag är så SKÖN :D

    Och en liten note, dom nya reglerna gäller också BB….

    Njaa, det är inte så ”bad” sak att missa, speciellt om man tänker på den katastrof vi hade i FM under helgen. Nästa gång ni har ett möte i det nordiska förbundet, skulle ni kanska tänke lite hur man förbättrar det att människor och domare i förbund behärskar lite bättre regler och också följer dom. Jag dock har märkt att det är ganska OK i SKKF men i Finland det suger och BIG TIME.

    #600233
    pazzion wrote:
    varför är det förbjudet?
    blir det för obscent?:p

    Dom anser nog att det bara ökar fördomarna om byggning.
    I Svenssons ögon är ju byggning tävling i att vara snygg, eller kanske grotesk.
    Minns när Fitness startade som tävlingsform. Det var strip-tease, string och arslen hela tiden. Som att gå på Strip-klubb där tjejerna var vältränade.
    Inte något vidare för sportens försök att bli rumsren

    #600234

    Ah, jag tittade på skkfs hemsida. Där finns det inga uppdaterade regler under fliken ”regelverk”. Kanske kan någon på skkf fixa det?

    Men det var ju trevligt att dom ändrat på det från 2cm till 1cm. Jag har letat som fasen efter 2cm byxor och alla har varit jättefula. 1cm byxor finns det ju betydligt fler av samtidigt som dom sitter finare.

    Men man kan alltså köra varianter på de obligatoriska poserna och inte bryta mot några regler?

    Bara för att förtydliga. Om man skippar ett par obligatoriska poser eller varianter på dom, vad händer då? Ingenting / diskad / poängavdrag

    Jag menar inte att gnälla här. Jag brukar bara ta för vana att kolla upp saker innan jag börjar med något nytt så att det inte blir några missförstånd längre fram.

    #600235
    Klint wrote:
    Ah, jag tittade på skkfs hemsida. Där finns det inga uppdaterade regler under fliken ”regelverk”. Kanske kan någon på skkf fixa det?

    Men det var ju trevligt att dom ändrat på det från 2cm till 1cm. Jag har letat som fasen efter 2cm byxor och alla har varit jättefula. 1cm byxor finns det ju betydligt fler av samtidigt som dom sitter finare.

    Men man kan alltså köra varianter på de obligatoriska poserna och inte bryta mot några regler?

    Bara för att förtydliga. Om man skippar ett par obligatoriska poser eller varianter på dom, vad händer då? Ingenting / diskad / poängavdrag

    Jag menar inte att gnälla här. Jag brukar bara ta för vana att kolla upp saker innan jag börjar med något nytt så att det inte blir några missförstånd längre fram.

    Byxproblemet var ju väldigt skönt att slippa, speciellt eftersom det enbart skapade panik bland de tävlande och inte påverkade domarnas bedömning ett dugg.

    Det fria SKA innehålla de sju obligatoriska eller varianter på dem. Dock finns en brist i regelverket eftersom det inte står en rad om hur man ska bestraffa de som inte gör så. Dock har vi tänkt praktiskt här, åtminstone i Sverige, och jobbar lite som vi gjort i alla tider: Visar den tävlande hela fysiken kan han/hon komma undan hjälpligt även utan alla obligatoriska. Döljer den tävlande uppenbart vissa delar eller inte ens försöker ha med merparten av de obligatoriska kommer den tävlande att dömas ner. Ungefär så.

    #600236

    Tack JP. Ett enkelt och bra svar.

    #600237

    Hej!

    Visst finns det en viktbegränsning i denna klass? Är det i förhållande till hur lång man är? Skulle vara kul att veta hur det ligger till..

    #600238
    Rodders wrote:
    Hej!

    Visst finns det en viktbegränsning i denna klass? Är det i förhållande till hur lång man är? Skulle vara kul att veta hur det ligger till..

    [http://www.skkf.org/documents/8/3/Articles/19/1/tre__ndringar_i_regelverket_inf_r_h_stens_t_vlingar.doc]

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 56 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.