Regler classic bodybuilding

Home Forums SKKF informerar Regler classic bodybuilding

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 56 total)
  • Author
    Posts
  • #600239

    Jörgen, tryckfelsnisse har varit framme.
    Står över 190 cm + 9 kg, sen i exempel står det att är du 189 cm tävlar du i långa klassen och får väga +9 kg

    #600240
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Jörgen, tryckfelsnisse har varit framme.
    Står över 190 cm + 9 kg, sen i exempel står det att är du 189 cm tävlar du i långa klassen och får väga +9 kg

    Det är alldeles korrekt och du är den första som ser felet.
    Det skall såklart ändras.

    #600241

    Om man är som jag, 169 cm. Hur mkt får jag väga då för att tävla i CB???

    G

    #600242
    GALSAC wrote:
    Om man är som jag, 169 cm. Hur mkt får jag väga då för att tävla i CB???

    G

    Klicka: [http://www.skkf.org/documents/8/3/Articles/19/1/tre__ndringar_i_regelverket_inf_r_h_stens_t_vlingar.doc]

    #600243

    Tack för svar Jorgen!!!!

    Om jag tolkar det hela rätt får jag väga 4 kg mer än min längd då jag ändå kommer att att tävla i klassen -178, har jag uppfattat det hela rätt då???
    Min vikt får således blir 73 kg om jag är 169 cm lång/kort, ha ha…???

    G

    #600244

    Förlåt, nu såg jag allt galet. Jag får bara väga 2 kg mer än min längd då jag endast är 169. Mao får jag bara väga 71 kg, men ändå tävla i -178 klassen. Nu tror jag att jag förstått det hela rätt, inte sant. Jobbigt när man inte läser hela texten, förlåt mig…

    Gäller den här viktindelingen även nybörjartävlingar såsom Alströmmerpokalen???

    G

    #600245
    GALSAC wrote:
    Tack för svar Jorgen!!!!

    Om jag tolkar det hela rätt får jag väga 4 kg mer än min längd då jag ändå kommer att att tävla i klassen -178, har jag uppfattat det hela rätt då???
    Min vikt får således blir 73 kg om jag är 169 cm lång/kort, ha ha…???

    G

    Nopes.

    -170cm (+2kg) betyder att om du är 169 får du väga max 71 kg men att du kommer att tävla i -178.

    #600246
    GALSAC wrote:
    Förlåt, nu såg jag allt galet. Jag får bara väga 2 kg mer än min längd då jag endast är 169. Mao får jag bara väga 71 kg, men ändå tävla i -178 klassen. Nu tror jag att jag förstått det hela rätt, inte sant. Jobbigt när man inte läser hela texten, förlåt mig…

    Gäller den här viktindelingen även nybörjartävlingar såsom Alströmmerpokalen???

    G

    :up: Correctemundo!

    Vi kör klassindelningen – och + 178 i Sverige för att få jämnare klasser. Internationellt är – och +180. Men vikt/längdgränserna är samma.

    Nej, Alströmmer är ingen tävling som är sanktionerad av SKKF/IFBB. Dessa regler gäller endast på tävlingar inom SKKF/IFBB.

    #600247

    Hm, 71 kg är ju ingenting. Hur ska jag kunna konkurera med snubbar som får väga flera kg mer än sin egna kroppslängd? Ngt märkligt om ni frågar mig, men jag förmodar att regler är till för att följas!
    Finns det ngn tävling överhuvudtaget, där dopingtester är obligatoriska då även detta faller inom ramen för regelverk…

    G

    #600248
    GALSAC wrote:
    Hm, 71 kg är ju ingenting. Hur ska jag kunna konkurera med snubbar som får väga flera kg mer än sin egna kroppslängd? Ngt märkligt om ni frågar mig, men jag förmodar att regler är till för att följas!
    Finns det ngn tävling överhuvudtaget, där dopingtester är obligatoriska då även detta faller inom ramen för regelverk…

    G

    Dopingtester är en fråga om ekonomi.
    Utan stöd från riksidrottsförbundet kommer skkf aldrig att ha råd att testa samtliga ens på tävling, ännu mindre med prov utanför tävling.
    71 kg på 169 cm är ju inga problem, går att vara riktigt grov på den vikten.
    Långt från alla väger ju fullt i CBB, dessutom tycker jag viktgränserna är rättvisa. Jag som är ca 187 cm för ju väga 95 kg, inte kul för mig om jag skulle få möta någon som är 165 cm som väger 73 kg.
    Kör hårt och lycka till

    #600249
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Dopingtester är en fråga om ekonomi.
    Utan stöd från riksidrottsförbundet kommer skkf aldrig att ha råd att testa samtliga ens på tävling, ännu mindre med prov utanför tävling.
    71 kg på 169 cm är ju inga problem, går att vara riktigt grov på den vikten.
    Långt från alla väger ju fullt i CBB, dessutom tycker jag viktgränserna är rättvisa. Jag som är ca 187 cm för ju väga 95 kg, inte kul för mig om jag skulle få möta någon som är 165 cm som väger 73 kg.
    Kör hårt och lycka till

    Viktgränserna är tyvärr inte särskilt rättvisa, det märks speciellt av att ju längre du är ju mindre får du väga….

    #600250
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Dopingtester är en fråga om ekonomi.
    Utan stöd från riksidrottsförbundet kommer skkf aldrig att ha råd att testa samtliga ens på tävling, ännu mindre med prov utanför tävling.
    71 kg på 169 cm är ju inga problem, går att vara riktigt grov på den vikten.
    Långt från alla väger ju fullt i CBB, dessutom tycker jag viktgränserna är rättvisa. Jag som är ca 187 cm för ju väga 95 kg, inte kul för mig om jag skulle få möta någon som är 165 cm som väger 73 kg.
    Kör hårt och lycka till

    Mjä, det är väl mer en fråga om vilja. Hade man velat så hade man t.ex. kunnat höja licensavgiften för att ha råd att göra oannonserade dopningstester på alla med licens.
    Finland (!) har väl något sådant system, efter vad jag hört. Det finns också internationella BB-förbund som tillämpar samma dopningsregler som de olympiska sporterna. Kan de så skulle väl SKKF kunna, rent hypotetiskt.

    #600251
    Arne Persson wrote:
    Viktgränserna är tyvärr inte särskilt rättvisa, det märks speciellt av att ju längre du är ju mindre får du väga….

    Själv tycker jag det är precis tvärtom….
    Fast var och en brukar se om sitt egna hus först, eller hur???

    G

    #600252
    GALSAC wrote:
    Själv tycker jag det är precis tvärtom….
    Fast var och en brukar se om sitt egna hus först, eller hur???

    G

    Jag håller med Arne.
    Är ju byggare som kört -70 och -80 som gått över till CBB utan att ändra vikt eller form.
    Är ju ingen byggare som gått från -100 till CBB utan att tappa muskler.
    Finns byggare på 190-195 cm som fortfarande ser ”smala” ut på 110 kg tävlingsform. Är man 165 cm kan man se grov ut på 70 kg

    #600253
    GALSAC wrote:
    Själv tycker jag det är precis tvärtom….
    Fast var och en brukar se om sitt egna hus först, eller hur???

    G

    Nu är du nog lite ute reser… Om du är tex 2 m och skall väga, relativt och proportionerligt sett, lika mycket som en kille som är 170 cm som ju max får väga 72 kg så får du väga ca 117 kg. Jämför det med nuvarande regler.

    Ett annat exempel:

    Herr Coleman 180 cm 133 kg

    Roger Zapfe (199 cm) om han skulle vara lika grov… 179,7 kg….

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 56 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.