Muskulösa ben! Ingvar Larssons VM-träning! -3

Del 2 av artikeln Muskulösa ben! Ingvar Larssons VM-träning! Alla delar av artikeln:

Del 1 | Del 2 | Del 3

Faktaruta

Ålder: 30 år
Längd: 176 cm
Tävlingsvikt: 93-95 kg
Vikt off-season: 120 kg
Familj: Sambo med Patricia
Yrke: Gymägare
Tränar på: Sitt eget gym, Alingsås Hälsostudio.
Har tränat i: 11 år
Övriga intressen: Se på friidrottstävlingar, gå på hårdrockskonserter, åka till föräldrarnas stuga i Borgstena.
Favoritbodybuilder, manlig: Berry DeMey
Favoritbodybuilder, kvinnlig: Anja Schreiner

Ingvars goda råd

  • Skaffa mycket information om hur du skall träna och utföra de olika övningarna.
  • Fixera dig inte vid vikter.
  • Spara aldrig volym, på bekostnad av deff, då du skall tävla.
  • Var inte för ivrig. Det tar flera år att bli riktigt bra.
  • Träna aerobiskt, så håller du en högre förbränning och kan dessutom äta mer.
  • Stretcha regelbundet.

Ingvars formel för bra deff

Antal träningsår X Kvalitetsrepetitioner X Antal hårda neddeffningar = Superdeff!

Stretching

Vad det gäller stretching kan jag nämna att den är oerhört viktigt för maximal muskeluppbyggnad. Jag tror att det är mycket tack vare den, som jag har gjort sådana framsteg. Stretching har alltid varit självklart för mig, då det sitter i från friidrottstiden. Då var man mer eller mindre tvingad att stretcha om man ville bli uttagen till tävlingar, och det ville man ju. Stretching är bara till fördel för musklerna. Det ökar blodgenomströmningen i muskulaturen, vilket betyder bättre muskeltillväxt. Det förbättrar även återhämtningsförmågan och tillåter dig därmed att träna hårdare, oftare och effektivare.

Ingvars träningsprogram

  • Dag 1: Biceps och triceps i superset samt vader och mage.
  • Dag 2: Bröst och axlar.
  • Dag 3: Ben.
  • Dag 4: Rygg.

Ingvars benprogram

”Benen som utgörs av att flertal stora muskler, kräver både mer tid och ork än de övriga muskelgrupperna för att bli ordentligt genomtränade. Det är en stor anledning till att jag tränar dem separat. Jag vill helt enkelt försäkra mig om att de får den träningsdos be behöver för att växa.

Som jag sade tidigare så tränar jag förr ben väldigt tungt. Från att ha haft ett par ‘pinnar’ till ben då jag var nitton år, har jag lyckats bygga upp dem till vad de är idag. Mycket tack vare alla tunga knäböj jag kämpade mig igenom.

Eftersom mina ben är väldigt muskulösa, måste jag mer eller mindre träna med relativt tunga vikter för att träningen ska ‘ta’ och benen därmed växa.”

Övning 1: Knäböj

Bild 326735
Bild 326736
Bild 326737

Övning 2: Hacklift

Bild 326738

Övning 3: Benspark

Bild 326739
Bild 326740
Bild 326741

Övning 4: Utfall

Bild 326742
Bild 326743
Bild 326744

Övning 5: Lårcurl

Bild 326745
Bild 326746

Övning 6: Stående enbencurl

Bild 326747
Bild 326748

Alla delar av artikeln:

Del 1 | Del 2 | Del 3