Prestation är det nya svarta

Golfen genomlever en kris med minskade medlemsantal på alla håll och kanter. Entusiasterna söker med ljus och lykta efter lösningar: Behövs fler golfbilar? Eller kanske färre? Är det för krångligt att ta grönt kort? Eller måste priserna sänkas mer?

Sanningen är helt enkelt att den glamour som tidigare omgärdade golfen, nu har falnat. Det ligger inte längre prestige i att betala dyra pengar för att i maklig takt ta sig runt en bana och någon gång då och då slå till en liten boll. Lika lite som det ligger prestige i att ta en fläskig SUV till jobbet. Den nya tidens karriärist går istället upp i arla morgon och drar på sig löpskorna, våtdräkten eller längskidorna.

Chefer skryter om sina tider i de stora svenska motionsloppen, och ve den som inte tar cykeln – i ur och skur – till jobbet i Stockholms innerstad. Det handlar om att vara hälsosam, absolut, men det handlar också om att prestera. Hur många mil du har sprungit, cyklat eller simmat är mätbart, liksom tiderna du har lyckats göra detta på. Med mätbarheten kommer möjlighet till rekord, och troligtvis är det också en av förklaringarna till att prestation blivit det nya svarta.

Och samma sak ser vi på gymmet: De senaste årens stora trend på gymmarknaden – CrossFit – har i mångt och mycket blivit en trend just för att den bygger på mätbarhet och prestation. Det finns inget unikt i CrossFit, tvärtom är det mestadels gamla grejer som slagits ihop till ett nytt koncept. Ibland genomtänkt, ibland inte – men alltid presta- tionsfokuserat, och alltid mätbart. För alla som tidigare gått runt och lallat på gymmet och dragit lite i ett handtag här och suttit i en maskin där, har det naturligtvis inneburit ett enormt lyft.

Inte för att CrossFit är revolutionerande, men för att CrossFit får in ett progressivt tänk i träningen där man också hela tiden kan mäta sig mot sina rekord. Att tävla mot sig själv och andra är helt enkelt roligt, och häri gömmer sig en viktig lärdom för alla klubbägare i dag: Se till att inkorporera prestation, mätbarhet och tävling i verksamheten – det behöver inte vara i form av just CrossFit – så får du troligtvis nöjdare och mer vältränade kunder. Som dessutom förnyar sina gymkort.