Inför Fitnessfestivalen i Göteborg 2014: På jakt efter träningstrender

Vem har rätt. Och vem har fel? Vem har sanningen? Och var finns den? Alla inom träningsvärlden lever i något slags gemensamt tränings-Nextopia. 
Vi väntar på det nya, sensationella och undergörande. På gott och på ont. Små detaljer, en finurlig uppfinning, en TV-show, ett känt namn eller en bloggare med miljontals fans kan påverka en hel värld. Blixtsnabbt.

I jakten på trender, hot, möjligheter, profiler och innovationslusta har vi på Strong Events och Fitnessfestivalen besökt ett flertal mässor världen över det senaste halvåret. Då både inom träning och andra områden. Och både på hemmaplan, övriga Europa samt i USA.

På t ex ”Natural Products West” i Anaheim i Californien, som startade 1981 med 3 000 besökare, upplevde vi morgondagens mattrender. Då tillsammans med 2 100 utställare och dryga 60 000 fackbesökare.

På Arnold Sports Festival (med över 18 000 tävlande) minglade vi med 200 000 andra besökare i en blandning av 80-tal och 2014. Allt från lågt till högt, gammalt och nytt. Och formatet skall nu lanseras på alla kontinenter, fick vi veta under en lunch med The Governator…

Senast i vårens mässrad låg FIBO, vilket inlägget nedan handlar om. På FIBO träffade vi föreläsare, gästartister och utställare inför rekordstora Fitnessfestivalen och Luciapokalen 2014 den 28-30 november, dit biljetterna släpps den 25 april.

FIBO 2014 satte nytt rekord

Redan innan dörrarna till årets FIBO öppnade hade nästan 100 000 biljetter sålts, varav 40 % var fackbesökare och 60 % privatbesökare. Totalt sett räknades det in 116 000 besökare under de fyra dagar mässan pågick.
– Vi hade faktiskt slutsålt, vilket meddelades på vår hemsida, redan innan dörrarna öppnades, berättar Jens Thieme, Product Manager på Reed Exhibitions Deutschland GmbH.
– Årets publikökning är en uppgång på nästan 50 % på två år, då vi höll mässan i Essen! Jag tvivlar på att någon annan bransch kan uppvisa samma dramatiska trend, avslutar Jens belåtet.

Fakta

  • Totalt hade FIBO 2014 697 utställare från 38 länder (Jämfört med 2013 då det var 670 företag representerade).
  • I FIBO ingår även avdelningarna MED FIBO och FIBO Wellness & Beauty.
  • Målet är att FIBO ska vara den ledande mötesplatsen för Europa inom både fitness, wellness och hälsa, menar FIBO:s huvudansvarige Ralph Scholz.
  • I samband med FIBO arrangerar många företag konferenser, möten och särskilda forum kring FIBO. Bland annat riktat till sjukgymnaster och aktiva inom idrottsmedicinska områden. I år i samarbete med bland annat Medical Journal, Springer Medicin och Society for Sports Medicine and Prevention.