Så lyckas du i din tävlingssatsning

Foto: Martin Rosberg

Läs mer i Thereses blogg på BODY.se.

Framgångsrik atlet, hyllad coach och egen företagare. Listan över Therese Svedboms verksamheter kan göras lång. Den småländska diamanten berättar mer om livet som mångsysslande fitnesstjej.

Så lyckas du i din tävlingssatsning

  • Se till att livet är i balans – på jobbet, ekonomiskt, familjeförhållanden med mera. Ju färre orosmoment man har runt omkring desto mer energi kan man lägga på träning och diet. 
  • Sätt realistiska och konkreta mål. Har du rätt fysik för den gren du vill tävla i och är det realistiskt att du kommer hinna uppnå den form du eftersträvar?
  • Var ute i god tid. Mental och fysisk stress är det sämsta du kan utsätta din diet för. 
  • Ta hjälp. Gärna av någon med goda kunskaper om träning och kost och som du känner förtroende för. 
  • Dokumentera dina framsteg i bilder. Det är lätt att bli självblind och då hjälper det att kunna se tillbaka på den resan man gjort. 
  • Öva posering. Att ha slitit hårt i flera månader och sedan i värsta fall tappa placeringar på grund av du inte kan presentera din fysik på bästa sätt vill nog ingen uppleva. Man kan inte träna för mycket posering. 
  • Gör din läxa. Vilka regler gäller? Vilka är måtten för din bikini? Hur hög klack får skon ha? Det finns många regler att förhålla sig till, och jag rekommenderar alla som ska tävla att regelbundet besöka SKKF:s hemsida (www.SKKF.org) där man kan hitta allt som rör svenska tävlingar.

En matdag onseason för Therese

”Så här kan en typisk matdag se ut mellan söndag och fredag de första veckorna under tävlingsdiet. Lördagar äter jag mer fritt och höjer mitt kolhydratsintag samt väljer proteinkälla efter vad jag är sugen på. Någon bar eller glass kan också slinka ner.”

  • Mål 1: Gröt på 50 gram havregryn, 1 banan, 30 gram vassleprotein
  • Mål 2: 130 gram keso med 50 gram bär
  • Mål 3: 150 gram kyckling och 200 gram grönsaker
  • Mål 4: 150 gram kyckling, 200 gram potatis och 100 gram grönsaker
  • Innan och efter träning: 3 riskakor och 10 gram BCAA
  • Mål 5: 150 gram nötkött och 200 gram grönsaker
  • Mål 6: 1 helt ägg och 150 gram äggvita

Så tränar Therese

”Mina veckor ser sällan likadana ut eftersom jag tränar mycket på känsla. Däremot brukar antalet pass landa på 5–6 per vecka och vilodagarna infaller när jag känner att kroppen behöver dem. Just nu fokuserar jag på att utveckla mina ben och ägnar därför ett extra pass åt dem i veckan.”

  • Dag 1: Ben
  • Dag 2: Bröst/axlar
  • Dag 3: Rygg
  • Dag 4: Ben med fokus på baksida lår och rumpa
  • Dag 5: Armar

I BODY Radio #202 får du möta den mångfacetterade atleten mer ingående:

Bodyfitness-atleten och VM-finalisten Therese Svedbom berättar om sitt händelserika 2014 och hur man hanterar eget företag, tävlingsteam, samboliv och tävlingssatsning på en och samma gång! 

P4 Jönköping intervjuade Therese häromveckan: Hon har gjort komet-karriär i bodyfitness

Therese Svedbom tillbringar nästan alla veckans dagar på gymmet för att få den perfekta bodyfitness-kroppen.

Jönköpings-Postens fotograf Robert Eriksson vann andra pris i kategorin Årets sportbild feature i tävlingen Årets bild 2012. Motivet var den Bodyfitness-tävlande Therese Svedbom som laddar upp backstage inför Luciapokalen Bodyfitness 2011.

Årets Bild är Sveriges största och äldsta fototävling för professionella fotografer och har hållits sen 1942. Från samtliga tävlingsklasser utser juryn en enstaka bild till Årets Bild. Juryn utser också Årets Pressfotograf. I klassen Sport Feature tävlar fotografer med singelbilder från sportevenemang, på eller utanför tävlingsarenan. 

Therese Svedbom vilar och väntar på sin tur backstage. Foto: Robert Eriksson/Scanpix

Foto: Seth Janson

Diamantdonnan

Artikeln ursprungligen införd i BODY #367.
Text: Matilda Sjöstrand. Foto: Seth Janson.

Hård som diamant: Therese Svedbom levererar

Många av oss kan skriva under på att livet allt som oftast verkar innehålla fler pusselbitar än vad som går ihop. Jobb, träning, familj och diverse vardagsbestyr kan lätt sluka alla dygnets timmar, och vi önskar nog alla att vi hade mer tid än vad vi har. 

Någon som på ett mirakulöst sätt får ihop sitt livspussel med eget företag, tävlingsteam, samboliv och en egen framgångsrik tävlingskarriär är Therese Svedbom. 

– För att få min vardag att flyta på relativt friktionslöst är planering A och O. Min kalender, som för övrigt är i A3-format, är fullbokad lång tid framåt, förklarar Therese.

Vägen till scenen

Den fullbokade kalendern är något undertecknad kan bekräfta, för att stämma möte med Therese visade sig vara ungefär lika svårt som att få folk att sluta använda squatracket till bicepscurls. Det märks att hon jobbar väldigt systematiskt, var sak har sin tid. Med sitt huvudsakliga yrke som manikyrist ägnar hon främst kvällar och helger åt sitt jobb som coach, för att däremellan hitta tid till sin egen tävlingssatsning som senast ledde henne till ett brons på nordiska mästerskapen och en femteplats på VM. 

Men faktum är att när Therese gjorde sin tävlingsdebut för fyra år sedan var planeringen inte i centrum, tvärtom fick hon en smärre chock av hur det faktiskt gick till. 

– Tävlingstankarna dök upp hösten 2010 då en bekant som själv har tävlat i byggning sa till mig att jag borde ställa upp i Bodyfitness. Innan tävlingen hade jag aldrig haft något direkt mål med styrketräningen, utan bara kört på och uppskattat hur min fysik utvecklades. Då visste jag ingenting om Bodyfitness så jag åkte raka vägen hem och började googla. Jag fastnade direkt för det jag såg; lite diet, lite kardio och posera på scen i klackar – hur svårt kan det vara, tänkte jag. Jag gillar dessutom utmaningar och behövde en nytändning i träningen. Men oj, vad fel jag hade. Det visade sig att jag inte hade en aning om vad jag gett mig in på, för de som har tävlat vet ju att det krävs klart mycket mer jobb än så, skrattar Therese. 

Coach Therese

Efter tolv veckors diet intog hon scenen i Alingsås på Battle of Scandinavia och slutade femma. Där och då föddes kärleken till sporten, och i samma stund Therese klev av scenen visste hon att det inte var sista gången. Tre år senare väcktes en  annan ådra, nämligen den att hjälpa andra i sina tävlingssatsningar. 

– Mina tankar på att börja coacha väcktes under våren 2013. Då hade jag jobbat som kostrådgivare i sex år och kände att jag ville utveckla verksamheten ytterligare. Jag började coacha ett par atleter, samma år gjorde mina första adepter debut på Luciapokalen. 

– 2014 startade jag sedan mitt team Diamond Fitness för att kunna erbjuda ett helhetskoncept med coaching, posering, hjälp fram till och på tävlingsdagen och allt annat som hör en tävlingssatsning till. Dessutom ville jag erbjuda en gemenskap som jag själv saknade under mina satsningar; bolla dietmat, klackar och hjärnspöken med andra tjejer i samma sits. 

– Jag ville få en chans att dela med mig av mina egna erfarenheter så att andra tjejer inte gjorde samma nybörjarmisstag som jag själv gjorde. Det är något jag önskar att jag själv hade haft tillgång till när jag själv började, menar hon. 

Therese ägnar många kvällar och helger åt sitt jobb som coach. Foto: Martin Rosberg

Väljer med omsorg

Trots att rollen som coach slukar det mesta av Thereses fritid pratar hon om det med entusiasm och stor glädje.

– Att få följa dessa tjejer från start fram till scen, dela med- och motgångar med dem, men framförallt se dem växa som människor, både fysiskt men framförallt psykiskt, är en obeskrivlig känsla. Den glädjen jag känner när jag ser utvecklingen och får vara en del av den är värd varenda timmas kvälls- och helgjobb. 

Therese har valt att begränsa sig till tio atleter per år för att verkligen kunna stötta dem fullt ut. Vilka egenskaper man som atlet bör besitta är däremot mer diffust. 

– Meriter struntar jag fullständigt i. Jag går på känsla när jag läser ansökningarna och letar efter tjejer personlighet och potential att bli bra atleter. De huvudsakliga kraven är att de ska tävla under kommande år och kan representera våra sponsorer Olimp och Dcore på ett professionellt sätt och har en glädje och positiv inställning till sporten, förklarar hon. 

Keep it simple

Therese träningsfilosofi är tämligen enkel. Ja, bokstavligen enkel – ”keep it simple”. Melodin är tunga basövningar med rätt teknik och bra kontakt, hålla sig runt 4–5 set med 10 repetitioner vardera. Hon vet vad som fungerar, och ägnar sig sällan åt diverse utsvävningar. 

– Krångla inte till det med massa specialövningar du hittar på Instagram. Visst kan det vara bra för variationen, men bygg inte hela din träning på massa ‘specialare’. För min egen del så håller jag mig till fria vikter och enkla övningar, och det har fungerat fint hittills, förkunnar Therese.

När det kommer till kosten upprepas mantrat ”keep it simple”, något Therese tror fungerar bäst i längden. Att hon själv äter vad många upplever som tråkig mat bryr hon sig inte nämnvärt om.

– Det ska vara bra och nyttig mat, gå fort och laga och i stora portioner. Ungefär så kan man sammanfatta min matlagning. Det blir mycket basvaror som havregryn, ris, potatis, kyckling, nötkött och ägg. Hade jag haft mer tid att lägga på matlagning hade jag säkert lyxat till det mer, men jag väljer att prioritera annat, konstaterar hon.

Att Therese har ambitioner tvivlar nog ingen på. Att hon dessutom har drivet för att uppfylla dem är det heller inget snack om, och inte helt oväntat har hon redan suttit nya mål för vad som komma skall.

– Jag kommer tävla i år igen, men än är inget hugget i sten så när, hur och var låter jag vara osagt. Jag kommer även lägga ännu mer fokus på mitt team och hålla fler workshops för tävlingssugna tjejer. Barndrömmar finns de med, men det är något jag inte kommer stressa fram, utan den perioden av mitt liv kommer när den kommer, ler hon. 

Vi tvivlar inte på att Therese kalender kommer bli än mer fylld under 2015, och att hon kommer komma tillbaka och skimra på scen som aldrig förr!