Spaningar från Ove Rytter: ”De kan få köpa en Apple Watch för bara 200 kronor, om de bara ser till att träna ordentligt!

Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar.

Boutiquegymtrenden i världen visar inga tecken på att sakta ned. Boutiquekedjorna har öppnat nya klubbar med en ökning av 450 procent per år sedan 2010, enligt investmentbyrån Piper Jeffray. 

Koncernen Nordic Wellness Group öppnade i november, med inspiration från just boutiquegym, Grand Fitness på Övre Husargatan mitt i centrala Göteborg. Gymmet blir därmed det första av sitt slag inom kedjan

 

”Idrottsrörelsen handlar om hälsa om välmående, och bör därför inte göra sig till reklampelare för skräpmat”, skriver flera läkare på SvD Debatt. Bland annat nämner de att Svenska Fotbollsförbundet tecknat ett sponsoravtal med Coca-Cola och att skidlandslagen sponsras av McDonalds och
Kexchoklad.

”Vad som nu förvånar är att stora svenska idrottsförbund inte längre verkar se det olämpliga i att ta emot pengar från företag som tjänar stora pengar på bekostnad av folkhälsan och samhället” debatterar de.

 

På grund av olika diettrender har efterfrågan på specialkost inom skolan skjutit i höjden. Nu har skolor i Göteborg börjat kräva läkarintyg eller journalanteckningar för att servera anpassad mat, rapporterar Göteborgs-Posten. 

Enligt skolpersonal är det alldeles för många elever som begär specialkost på grund av olika trender och inte på grund av ett faktiskt behov.

En undersökning från Karolinska Institutet visar att tre av tio unga elitidrottare går skadade varje vecka. På exempelvis Åre skidgymnasium noterades förra läsåret 38 skador på de 32 alpina åkarna. Mer än hälften av dessa var överbelastningsskador. 

För idrottsläkaren Klas Östberg är de alarmerande siffrorna ingen överraskning. 

”Jag har sett många elever på skidgymnasierna, framför allt alpina åkare, som inte kan böja ordentligt på ryggen. Många har en bild av att om man gör mycket av en idrott blir man bättre. Jag säger att om man vill bli ännu bättre ska man hålla på med fler idrotter och kanske även hålla på med helt andra saker – som musik”, säger Östberg.

 

Prins Daniels organisation Generation Pep lockar de största företagen i Sverige. Medierådgivaren Paul Ronge menar att det inte är förvånande att många vill förknippas med kungahuset. 

”Prinsparet fungerar som en PR-byrå för Sverige. Mycket kring deras varumärke handlar om framtiden och det nya. Värdeord som många företag vill haka på”, menar Ronge. 

Nyligen arrangerades premiären av Generation Pep-Forum på Karolinska Institutet. Syftet med organisationen är att få fler barn och unga att röra på sig.

 

Cirka två procent av Sveriges BNP, 90 miljarder kronor, definieras som ”Sport Industry”, det vill säga en samhällssektor med olika idrott, sporter och så vidare. Om detta rapporterar Idrottens Affärer.Skatteintäkterna från sektorn är cirka 44–47 miljarder kronor per år. Offentliga kostnader för anläggningar och föreningsstöd till sektorn är tio miljarder. Bra avkastning av denna offentliga årliga kostnad således. 

 

Den amerikanska livförsäkringsjätten John Hancocks, har nu kommit med en minst sagt udda erbjudande till sina kunder: De kan få köpa en Apple Watch för bara 200 kronor, om de bara ser till att träna ordentligt! Kunderna får köpa en Apple Watch Series 3 för vrakpriset (det ordinarie priset är cirka 3 000 kronor) om de förbinder sig att röra på sig tillräckligt mycket varje dag. För att verkligen visa att man tar det antal steg per dag som krävs för att få köpa klockan med rabatten, löser man genom att ansluta enheterna till försäkringsbolagets egen aktivitetsapp ”Vitality Today”. Varje kund får ett skräddarsytt mål, som ska klaras av varje månad under två år, annars får man betala av det fulla priset på klockan.