Åsikter om militärpress bakom nacken?

Home Forums Allmänt om gymträning Åsikter om militärpress bakom nacken?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 121 total)
  • Author
    Posts
  • #853734

    Sittande press bakom huvudet i Smith:
    Kanonövning och blir ännu bättre utan ryggstöd. :emo-thumb

    #853735
    Jay wrote:
    Sittande press framför ansiktet? :D

    Stående press bakom nacken? :D

    Du vet att det ofta kallas för sittande militärpress. Nu är du bara löjlig. Som att påstå att latsdrag med extra mycket lutning inte längre är latsdrag och bör kallas bröstdrag?

    #853736

    Jay: Du är ett original :D

    #853737

    PBN körs utan ryggstöd och hela vägen inte som herr lilja påstod att man ska sluta i öronhöjd . Får du upp smidigheten i axlarna så är också risken mindre att du skadar dig. Vänjer du dina muskler vid en kort rörelsebana och hamnar i ett läge där du lastat för tungt och därmed går förbi det läget där du normalt brukar stanna, ja då kan du själv räkna ut vad som händer.

    #853738
    Robert Lilja wrote:
    Smidigheten kan du öva upp genom stretching, att gå så långt ner som möjligt bakom nacken ger en väldigt stor påfrestning på rotatorcuffen och är ett väldigt smidigt sätt att ge kontinuerligt slitage på axlarna.

    Att vänja musklerna vid en längre rörelsebana är i detta fallet helt irellevant då det är leden som påfrestas på ett skadligt sätt och ej muskulaturen. Musklerna stärks också fortare än lederna vilket gör att när musklerna blir för starka i förhållande till vad lederna klarar av så har du en skada i axelpartiet.

    Mvh
    Robert Lilja

    Jag ser det som ytterst vitalt att köra hela rörelsebanan i dinna övning för att inte skada speciellt M. supraspinatus. Dom flesta kör alldeles för tungt ochså om dom stannar tidigare vilktet kan innebär att dom sabbar tex M. supraspinatus om dom skulle köra tyngre och komma längre ner än vad dom är vana vid.
    Jag skulle själv aldrig stanna innan stången är ända nere i botten. Jag är rädd om min smidighet och bottenstyrka.

    #853739
    Robert Lilja wrote:
    Smidigheten kan du öva upp genom stretching, att gå så långt ner som möjligt bakom nacken ger en väldigt stor påfrestning på rotatorcuffen och är ett väldigt smidigt sätt att ge kontinuerligt slitage på axlarna.

    Att vänja musklerna vid en längre rörelsebana är i detta fallet helt irellevant då det är leden som påfrestas på ett skadligt sätt och ej muskulaturen. Musklerna stärks också fortare än lederna vilket gör att när musklerna blir för starka i förhållande till vad lederna klarar av så har du en skada i axelpartiet.

    Mvh
    Robert Lilja

    Håller med helt men denna diskussion är omöjlig att få någon ände på då det finns två klara grupperingar för och emot, som i andra trådar och som diskuterar samma sak.

    Arne Persson wrote:
    Jag ser det som ytterst vitalt att köra hela rörelsebanan i dinna övning för att inte skada speciellt M. supraspinatus. Dom flesta kör alldeles för tungt ochså om dom stannar tidigare vilktet kan innebär att dom sabbar tex M. supraspinatus om dom skulle köra tyngre och komma längre ner än vad dom är vana vid.
    Jag skulle själv aldrig stanna innan stången är ända nere i botten. Jag är rädd om min smidighet och bottenstyrka.

    Vill du vänligen utveckla/förtydliga ditt resonemang om den exakta mekanismen till hur det i kort ROM orsakar skada respektive fullt ROM är ok?

    #853740
    Liten men svag wrote:
    Förstår inte varifrån folk fått för sig att man inte ska köra full rörelsebana. Den myten/ryktet är ungefär i samma nivå med att när man slutar träna omvandlas musklerna till fett.

    Vad är då full rörelsebana och felaktigt utförande? Om du tex kör en axelpress, vilken variant som helst, och med full rörelsebana t ex menar att du ska sträcka ut armarna max och skjuta upp axlarna max i toppläget – är det då vad du defenierar med fullt ROM?
    Är fullt ROM på frenchpress det som så många gör på gym, att de har ett enormt röresleutslag i både axelled och armbågsled, utan att ha en aning om att de tränar bröst och lats medans man avlastar triceps arbete?
    Det skulle vara vad jag defenierade som felaktigt utförande och om någon argumenterade emot det skulle jag förutsätta att personen ifråga inte har koll på anatomi och biomekanik.

    Rent allmänt ska man köra övningar med fullt ROM men undvika extrema ytterlägen, speciellt i vissa övningar där påfrestningen/slitaget är stort.

    Nu har ingen här påstått att man ska köra just så, det är bara för att framföra min poäng gällande fullt ROM och felaktigt utförande, och jag är fullt medveten om att det gällande axelpressen gällde främst ”bottenläges-diskussionen”.

    #853741
    Undefined wrote:
    Håller med helt men denna diskussion är omöjlig att få någon ände på då det finns två klara grupperingar för och emot, som i andra trådar och som diskuterar samma sak.

    Vill du vänligen utveckla/förtydliga ditt resonemang om den exakta mekanismen till hur det i kort ROM orsakar skada respektive fullt ROM är ok?

    Det är ett känt faktum att du blir stark i den rörelsebana du tränar i. Varför tror du att tyngdlyftare kör långa rörelsebanor?
    Kör du korta pressar bak nacken, och plötsligt går under denna gräns vi tung träning så är det föga förvånade om M. supraspinatus smäller. Har sett detta fenomen ett antal ggr under åren.

    #853742

    Måste få säga att jag tycker alla dina svar låter väldigt enkla och logiska, Robert Lilja. Vad har du för utbildning till din kunskap?

    #853743
    Robert Lilja wrote:
    I såfall har man väldigt dålig självkännedom och samtidigt ett väldigt stort behov av att träna sitt ego. Om man kör så pass tungt att man inte längre kan träna i den rörelsebana man bör göra så är det personen i sig som är ansvarig för sin egen skada och inte övningens fel. Självförvållat kallas det.

    Mvh
    Robert Lilja

    Jag har vissa ringa kunskaper inom anatomin samt en del träningserfarenhet , sunt förnuft mm så jag har nog belägg för det jag säger, lär ut och skriver. Kör bodypump om du är rädd för långa rörelsebanor.

    #853744

    vad är det man sliter ner i leden? känns skumt att en naturlig rörelse skulle vara skadlig, eller om man är stel i axelpartiet kanske det är rätt dåligt hehe

    #853745
    Robert Lilja wrote:
    Du missar vad jag säger Arne, om du aldrig går lägre än öronen så kommer du heller aldrig att skada din kära M. supraspinatus. Du säger själv att skadorna uppstår när personer som kör ner till öronen lastar på tyngre vikter än de klarar av att hantera.

    Om de istället hade kört på vikter som de klarat av så hade de aldrig blivit skadade. Det handlar om ego eller brist på självförtroende skulle man kunna säga.

    Visst blir musklerna starka i det rörelsomfång som de tränas i, men axelmuskulaturen är väldigt mycket starkare i öronhöjd än 10 cm längre ned. Detta gör att du faktiskt kan använda lite tyngre vikter och belasta muskulaturen mer än vid full ROM, och detta utan att börja slita på lederna eller skada M. supraspinatus.

    Man ska lämna sitt ego hemma när man ska träna och istället fokusera sig på att träna sina muskler och hålla sina leder friska och hälsosamma. Om du är av annan uppfattning så får du vara det, det är helt upp till dig, men kolla gärna över logiken i det du skriver för jag vill inte att fler personer ska förstöra sina axlar så som jag lyckades göra med full ROM.

    Mvh
    Robert Lilja

    Jag har inte missförstått något. Efter 37 år träning med låååånga rörelsebanor i ALLA övningar så har jag inte märkt det minsta av rörelseinskränkningar mm. Med ditt resonenmang så skulle man stanna en 5-10 cm ovanför bröstet i bänk, grunda tramsknäböj, inte sträcka ut armarna i biceps osv, då hade man verkligen fått problem med rörligheten.
    Jag antar att du med ditt resonemang har skivstången uppe i öronhöjd när du kör knäböj, eftersom ju stången annars är ju i en mycket, för axelleden mm, anstängande position.
    Eftersom jag kör hela rörelsebanor så behöver jag ju inte träna med dom där tunga ”egovikterna” du hela tiden nämner….

    #853746
    Robert Lilja wrote:
    Militärpress och liknande gör att leden följer en naturlig rörelse, press bakom nacken är inte en naturlig rörelse för rotatorcuffen, därav skaderisken.

    Mvh
    Robert Lilja

    Därför är latsdrag bak nacken farlig?

    #853747
    Robert Lilja wrote:
    Ta det inte som något påhopp Arne, för det är det inte :)

    Efter att ha varit skadad i de flesta muskelgrupper och leder så har jag också lärt mig vilka övningar och tekniker som håller mig skadefri och smärtfri men som ändå resulterar i bra styrke- och muskelökningar.

    Jag tror inte att jag känner en enda tyngdlyftare eller styrkelyftare som på äldre dagar har friska och välmående leder. De flesta har problem med både axlar, knän, armbågar och rygg. Men de har lärt sig att ”leva” med det om man säger så. Det finns säkert många som har friska leder på gamla dagar, men de finns inte i min bekantskapskrets.

    Min mors sambo var med i Veteran SM i styrkelyft i Nässjö i helgen, han har inte ens fyllt 50 men har problem med de flesta av sina leder efter tung träning i full ROM. (Bara för att ge ett exempel)

    Mvh
    Robert Lilja

    Jag har själv haft mycket lite skador av min träning TACK VARE att jag ALLTID kört långa rörelsebanor. Det är sunt förnuft.
    Snälla, jämför inte Styrkelyft med sina begränsade rörelsebanor med tyngdlyftning. Styrkelyftarna är inte direkt kända för att vara några rölighetsvirtuoser. Jag känner ingen tyngdlyftare som har fått problem i knäna av lyftningen.
    Ett säker sätt att sabba knäna är att använda hårt åtdragna styrkelyftsbindor som sakta men säkert bl.a sabbar brosket under knäskålen….
    På mina utbildningar lär jag alltid ut säkra tekniker med långa rörelsebanor.

    #853748
    Robert Lilja wrote:
    Inte farlig, men ökad skaderisk föreligger.

    (och nej, jag går inte lägre ner än öronen där heller)

    Mvh
    Robert Lilja

    Hur exakt yttrar sig denna risk, har ännu inte fått ett vettigt svar på det?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 121 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.