Åsikter om militärpress bakom nacken?

Home Forums Allmänt om gymträning Åsikter om militärpress bakom nacken?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 121 total)
  • Author
    Posts
  • #853749

    Bra post Robert och som jag sa från början, det går inte att få en ände på diskussionen. Hittills har jag aldrig funnit någon som har verkligt goda kunskaper i anatomi och biomekanik som har något positivt att säga om press/drag bakom nacken. Visa mig en sjukgymnast eller naprapat som rekommenderar detta övningsutförande….

    #853750
    Robert Lilja wrote:
    Hämtat från sidan [http://iasm.com/rc.html]

    Weight lifting & Rotator Cuff: Weight lifting is a common cause of rotator cuff injuries. Many lifting exercises can be modified so as to protect the rotator cuff and avoid reinjury. The basic concept is to avoid positions which will impinge the tendons. A practical way to approach this is to draw an imaginary box which extends from your chin to your hips and is shoulder wide. Modify your lifting program so that your hands stay within this box. For example, do your pull downs in front of your body rather than behind your head. Avoid flys. Instead, use the nautilus pec machine with the range of motion restricted to avoid excessive hyperextension of the shoulder. Do the bench press in a more limited arc so that your elbows never break the imaginary plane (don’t let the elbows extend behind your body). An additional pearl. Do pull ups and other similar exercises with your palms facing towards your face. This places your shoulders in external rotation moving the most vulnerable portion of the rotator cuff out of the way of the acromion.

    Hämtat från sidan [http://findarticles.com/p/articles/mi_m1608/is_3_18/ai_83343027]

    2 Avoid the extreme ranges in certain at-risk weightlifting exercises.

    ”Extreme ranges of motion can overstress any joint,” warns Jobe. That’s especially true for the shoulder, which bears the brunt of upper-body weightlifting stress. ”Reaching your arms too far backward on, say, a pectoral contraction is risky, for an obvious reason: At the farthest point, the shoulder joint is not supported by muscles anymore–only tendons and ligaments. With the pressure of heavy weights, you risk rotator cuff injuries.”

    Hämtad från [http://www.bodybuilding.com/fun/betteru26.htm]

    Behind the neck pulldowns
    The supporting muscles of the shoulders (known as the rotator cuff) are not in a good position to stabilize the joint and injury to those supporting muscles can result, which can lead to further injury in the connective tissue of the joint.

    Behind the neck shoulder press
    Again, this places the shoulders in a very vulnerable position, which can easily result in strain in the Rotator Cuff muscles.

    [http://www.strengthcats.com/NNexercisestoavoid.htm]

    [http://www.selfgrowth.com/articles/Shoulder_Injury_The_Prevention.html]

    [http://www.qfac.com/pain_management/shoulder_injuries.html]

    Hämtad från [http://www.bodybuilding.com/fun/reform15.htm]

    To avoid impingement syndrome and other shoulder maladies, there are a couple of exercises that you should avoid altogether: behind the neck pulldowns and especially behind the neck shoulder presses. Both of these exercises are favorites among many bodybuilders because of the manner in which they stimulate the working muscles.

    Regardless, if they lead to injury and time away from the gym, then their benefits are more than negated by their side effects.

    Hämtad från [http://www.teamdoctors.org/english/Muscle_and_Fitness_June_1989_Dont_Shrug_off_that_Shoulder_Pain_Dr_James_Stoxen_DC.htm]

    For example, when you do behind-the-neck barbell presses, the shoulder is forced into a position of extreme outward rotation and full abduction. Working the shoulder in this highly disadvantageous position exaggerates the potential for injury. Of course, there are some individuals whose physical structure allows them to do heavy behind-neck-presses year after year without suffering any harm.

    But because the potential for both traumatic injury and wear-and-tear is increased, a good many lifters and bodybuilders may eventually find themselves needing to switch to some other form of shoulder exercise. And because of the potential danger involved in a behind-the-neck pressing movement, anyone performing it should do so with great caution.

    Jag kan ge dig mycket mer att läsa Arne, men ärligt talat ska det inte behövas.

    För övrigt så tävlar min mors sambo inte bara i styrkelyft utan han är även aktivt tävlande i tyngdlyftning och har varit det under en väldigt lång period, han har steg 1 och steg 2 som instruktör gällande tyngdlyftning, i stykelyft har han bara steg 1. Tyngdlyftningen har inte precis gjort hans leder friskare kan jag upplysa om.

    Mvh
    Robert Lilja

    Grattis än en gång till att latsdrag bakom nacken likställs med den i sammanhanget betydligt farligare press bakom nacken. Konstigt att dom fortfarande tycks tycka att knäböj med tunga vikter med stången i ”close position” bakon är helt ok……. Annars hade dom väl varnat för den också, eller?

    Ang. din mors sambo…. hur vet du tex. att det inte är av just argumenetet med hårt lindade knän som är orsaken till knäproblemen?
    Eftersom tyngdlyftningen tydligen är så skadlig för knäna mm så är det egendomligt att den inte upphörde för ca sådär 100 år sedan. Kolla gärna på en OL-tävling, hur många där har överhuvudtaget något som helst knäskydd?
    Om det är skador som oroar dig …. skriv då till fotbollsförbundet och be som omedelbart upphöra med sin knädestruktiva verksamhet.

    #853751
    Undefined wrote:
    Bra post Robert och som jag sa från början, det går inte att få en ände på diskussionen. Hittills har jag aldrig funnit någon som har verkligt goda kunskaper i anatomi och biomekanik som har något positivt att säga om press/drag bakom nacken. Visa mig en sjukgymnast eller naprapat som rekommenderar detta övningsutförande….

    [http://tinypic.com/view/?pic=3zapour]

    Denne ytterst kompetente (chefs)sjukgymnast på Karlshamns lasarett skrattar åt argumenten mot latsdrag bakom nacken. Han har alltid kört latsdrag och chins bakom nacken utan några som helst problem. Till skillnad från många av sina kollegor så befinner han sig i verkligheten och vet vad riktig och hård styrketräning innebär.

    #853752
    Robert Lilja wrote:
    Tyngdlyftningen har inte precis gjort hans leder friskare kan jag upplysa om.

    Säg den sport som är bra för lederna vid flitigt tävlande? Kampsport är iaf inte en av dem, och tyngdlyftning verkar åtminstone inte vara värre på den punkten.

    Militärpress kontra press bakom nacken känns som en konstig diskussion, det känns bra mycket naturligare att köra framför, och skulle man helt plötsligt ta tvärslut så sätter man den på bröstet igen, och axlarna påfrestas inte på något onaturligt sätt alls, enkelt val. Press bakom nacke diskussionen tänker jag inte ge mig in på.

    Käre Arne P., du verkar onödigt sur i tonen.

    #853753
    stridis wrote:
    Säg den sport som är bra för lederna vid flitigt tävlande? Kampsport är iaf inte en av dem, och tyngdlyftning verkar åtminstone inte vara värre på den punkten.

    Militärpress kontra press bakom nacken känns som en konstig diskussion, det känns bra mycket naturligare att köra framför, och skulle man helt plötsligt ta tvärslut så sätter man den på bröstet igen, och axlarna påfrestas inte på något onaturligt sätt alls, enkelt val. Press bakom nacke diskussionen tänker jag inte ge mig in på.

    Käre Arne P., du verkar onödigt sur i tonen.

    Inte alls min vän! Snarare road!:)

    #853754

    Jag håller med Arne på alla punkter, och ni som känner till lite av hans bakgrund borde göra det samma :emo-thumb

    Mvh Calle Sirén

    #853755
    Arne Persson wrote:
    Grattis än en gång till att latsdrag bakom nacken likställs med den i sammanhanget betydligt farligare press bakom nacken. Konstigt att dom fortfarande tycks tycka att knäböj med tunga vikter med stången i ”close position” bakon är helt ok……. Annars hade dom väl varnat för den också, eller?

    Ang. din mors sambo…. hur vet du tex. att det inte är av just argumenetet med hårt lindade knän som är orsaken till knäproblemen?
    Eftersom tyngdlyftningen tydligen är så skadlig för knäna mm så är det egendomligt att den inte upphörde för ca sådär 100 år sedan. Kolla gärna på en OL-tävling, hur många där har överhuvudtaget något som helst knäskydd?
    Om det är skador som oroar dig …. skriv då till fotbollsförbundet och be som omedelbart upphöra med sin knädestruktiva verksamhet.

    Surgubbe. :D

    MVH

    #853756

    Robert du är skadad i hela kroppen och anser ändå att träningen du förespråkar är mindre skadlig än arnes som aldrig blitt skadad?

    #853757

    Robert kanske har lärt at sina misstag.

    Jag förespråkar ockås press framför huvudet, (Nu är jag ju en så länge en glad amatör) men om folk frågar berättar jag vad jag tror riskerna är och låter dom avgöra.
    Känsla, känns det ok och man inte får ont eller det känns onaturligt så tror jag inte det är nån fara att köra bakom, men som vanligt är vi alla olika och för vissa passar det helt enkelt inte med pressar bakom nacken. Jag är en av dom.

    Jag kan hålla med båda sidor här, denna disskusion kan antagligen fortsätta i evighet.

    Frågan är hur man definerar (stavning?) ROM egentligen, t ex låsa ut leder?

    Vet ju vad jag tycker, men en ganksa givande dissusion här tycker jag.
    Bra att alla delar med sig :up:

    #853758
    Robert Lilja wrote:
    Hämtat från sidan [http://iasm.com/rc.html]

    Weight lifting & Rotator Cuff: Weight lifting is a common cause of rotator cuff injuries. Many lifting exercises can be modified so as to protect the rotator cuff and avoid reinjury. The basic concept is to avoid positions which will impinge the tendons. A practical way to approach this is to draw an imaginary box which extends from your chin to your hips and is shoulder wide. Modify your lifting program so that your hands stay within this box. For example, do your pull downs in front of your body rather than behind your head. Avoid flys. Instead, use the nautilus pec machine with the range of motion restricted to avoid excessive hyperextension of the shoulder. Do the bench press in a more limited arc so that your elbows never break the imaginary plane (don’t let the elbows extend behind your body). An additional pearl. Do pull ups and other similar exercises with your palms facing towards your face. This places your shoulders in external rotation moving the most vulnerable portion of the rotator cuff out of the way of the acromion.
    Mvh
    Robert Lilja

    Missförstår jag detta när jag tolkar det som att du menar att man skall vända en dm innan man nått bröstet i bänkpressen? I så fall, varför?

    #853759
    Arne Persson wrote:
    [http://tinypic.com/view/?pic=3zapour]

    Denne ytterst kompetente (chefs)sjukgymnast på Karlshamns lasarett skrattar åt argumenten mot latsdrag bakom nacken. Han har alltid kört latsdrag och chins bakom nacken utan några som helst problem. Till skillnad från många av sina kollegor så befinner han sig i verkligheten och vet vad riktig och hård styrketräning innebär.

    Fantastisk referens – en bild.
    Gott att se att du dömer ut en stor del av kåren av sjukgymnaster mfl som icke verklighetsförankrade.
    Och Arne, inga sporter på elitnivå är särskilt bra för kroppen ur ett optimalt hälsoperspektiv, men det inser väl du också.

    Jaja, som sagt från början, denna diskussion leder ingen vart iaf, men det visste jag från början. To each their own.

    Martin wrote:
    rågan är hur man definerar (stavning?) ROM egentligen, t ex låsa ut leder?

    ROM = Range of motion

    #853760
    Undefined wrote:
    ROM = Range of motion

    Jo men i folk mun, vad menar folk när dom säger jag tränar i fulla rörelse banor?

    #853761
    Martin. wrote:
    Jo men i folk mun, vad menar folk när dom säger jag tränar i fulla rörelse banor?

    Det är det jag ifrågasatt i någon av mina poster. Vad är skillnaden på att köra i fullt rörelseomfång och vad är felaktigt/mindre optimalt utförande? Det beror på övning. I en triceps pushdown ska man praktiskt taget låsa ut leden för full kontraktion i triceps och i det momentet föreligger ingen direkt ökad skaderisk. I andra övningar som tex benpress bör man absolut inte låsa ut leden i toppläget mellan repetitionerna.
    Det är här anatomi och biomekanik är viktigt att känna till för att själv kunna avgöra vad som är lämpligt. Lite enkel fysik i kombination med kunskaper i anatomi och en stunds reflekterande och studier av rörelserna i olika övningar är mycket nyttigt.

    När de flesta talar om fullt ROM syftar de nog på praktiskt taget hur stort mekaniskt rörelseomfång som är praktiskt möjligt, vilket inte är min melodi.

    För övrigt känner jag mig färdig i denna tråd nu…

    #853762
    Undefined wrote:
    Det är det jag ifrågasatt i någon av mina poster. Vad är skillnaden på att köra i fullt rörelseomfång och vad är felaktigt/mindre optimalt utförande? Det beror på övning. I en triceps pushdown ska man definitivt låsa ut leden för full kontraktion i triceps och i det momentet föreligger ingen direkt ökad skaderisk. I andra övningar som tex benpress bör man absolut inte låsa ut leden i toppläget mellan repetitionerna.
    Det är här anatomi och biomekanik är viktigt att känna till för att själv kunna avgöra vad som är lämpligt. Lite enkel fysik i kombination med kunskaper i anatomi och en stunds reflekterande och studier av rörelserna i olika övningar är mycket nyttigt.

    arne har mer utbildning i anatomi och [http://sv.wikipedia.org/wiki/Osteologi osteologi] än alla i den här tråden tillsammans bara så

    #853763
    Erik__ wrote:
    arne har mer utbildning i anatomi och [http://sv.wikipedia.org/wiki/Osteologi osteologi] än alla i den här tråden tillsammans bara så

    Och du känner alla andra i tråden rakt av? Och du vet med säkerhet att han besitter större, bättre kunskaper och mer trovärdighet än alla dem samlat som hävdar motsatsen, inkluderat skaparna av Roberts referensartiklar?

    Och nu ska jag sluta posta i denna tråd som ingenvart leder….:D

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 121 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.