Bänkpressprogrammet MM2K

Home Forums Allmänt om gymträning Bänkpressprogrammet MM2K

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 124 total)
  • Author
    Posts
  • #368833

    Okej.. Jag skulle inte ha något emot att köra bänk 2 gånger iveckan men bara det att mitt schema är att jag tränar mån,ons,fre och har ju delat upp hela kroppen på dom dagarna. Bara undrar hur det blir med resten av alla ens övningar kan man köra alla sina vanliga övingar men kanske bara lägga till ett bänk pass extra.. Fast det kan ju bli ganska tungt eller har något tips på hur man kan lägga upp det?

    Behöver svar

    Mvh Steffe

    #368834
    Steffe1988 wrote:
    Okej.. Jag skulle inte ha något emot att köra bänk 2 gånger iveckan men bara det att mitt schema är att jag tränar mån,ons,fre och har ju delat upp hela kroppen på dom dagarna. Bara undrar hur det blir med resten av alla ens övningar kan man köra alla sina vanliga övingar men kanske bara lägga till ett bänk pass extra.. Fast det kan ju bli ganska tungt eller har något tips på hur man kan lägga upp det?

    Behöver svar

    Mvh Steffe

    Hur ser ditt schema ut i dagsläget? Lägg in det här, eller skicka det i ett PM till mig så kan jag hjälpa dig.

    #368835

    Okej.. Det skulle jag uppskatta om du kunde göra :).. Lägger in det här då..

    Mån: Ben och Biceps o Mage
    Ben:
    Knäböj 8*3
    Benpress 8*3
    Benspark 8*3
    Liggande lårcurl 8*3
    Vader: Stående vadpress i maskin

    Biceps:
    Stångscurl 8*3
    Hammercurl 8*3
    Koncentrations curl 8*3

    Mage:
    Situps med vikt 20*3
    Hängande benlyft 8*3
    Cable Crunches 8*3

    Ons: Axlar,Triceps,Underarmar
    Axlar:
    Press bakom nacke med stång 8*3
    Drag till hakan 8*3
    Hantellyft åt sidan 8*3
    Hantellyft Framåt 8*3

    Triceps:
    Pushdowns 8*3
    Enarms hantelextention 8*3
    Dips 8*3

    Underarmar:
    Omvända curl med stång: 8*3
    Underarmscurl med stång: 8*3

    Fre: Bröst,Rygg,Mage
    Bröst:
    Bänkpress 8*3
    Lutande Hantel press 8*3
    Hantelpress 8*3 alt pec deck

    Rygg:
    Marklyft 8*3
    Stångrodd 8*3
    Stångshrugs 8*3
    Latsdrag till bröstet 8*3
    Alt Chins 4-8*3

    Mage:
    Situps med vikt 20*3
    Hängande benlyft 8*3
    Cable Crunches 8*3

    Så ser det ut.. Kanske inte det bästa men.. Vet att jag har ganska mkt övningar

    Du för gärna hjälpa till med förslag

    Med Vänliga Hälsningar

    Steffe

    #368836

    jag ska ta en titt på det, men vi tar snacket på PM, just för att skippa ”onödiga” inlägg i tråden.

    #368837
    assmuscle wrote:
    Lite förvirrad efter alla uppdateringar… Det finns 7 exelark på din hemsida. Vilket är det som ”gäller”? ;)
    Tänkte börja på MM2K efter deffen :P
    Vilket av dem är ”bäst” =)

    Jag tror som TheAnimal skrev på ”Nya MM2K version 2” (3de länken på min hemsida, 1a fliken).

    Bäst att jag rätar ut lite frågetecken angående vad som är vad bland programmen på min hemsida.

    Länk nr1: MM2K Bench Program.
    Där finns texterna till det ”Gamla MM2K” (som egentligen kallas ”The MM2K ”Add 40LBS To Your Bench” Program” (The Original Program (the classic version from 1995!))
    och det ”Nya MM2K” (som egentligen kallas ”The MM2K ”How to Increase Your Bench Press by 50 Pounds” Program” (The Newest Version (Bigger, better, and simplified!)))

    Det gamla MM2K är från 1995 och det nya MM2K är från 1997.

    Länk nr2: MM2K Excel
    Där finns excelprogrammen ”Nya MM2K” och ”Gamla MM2K” som jag har gjort utifrån det som står i Länk nr1. Det är alltså orginalprogrammen.

    Länk nr3: MM2K version 2 Excel
    Jag var inte riktigt nöjd med vissa saker i orginalprogrammen. Så jag ändrade dom lite. tex så tyckte jag inte om upplägget på maxningen den sista veckan.
    Och det nya MM2K kändes mer humant om man skrev in 5kg mindre än man maxade på 1RM (ändrade så att man kan skriva in sitt verkliga 1RM och ändå sänker den vikterna med 5kg).

    Länk nr4: Damien Thornes Bänkpressprogram 1
    Det första programmet jag gjorde själv.
    Man kör bänk 2ggr per vecka. Pass A kör man explosivt och pass B kör man tungt + ett negativt rep

    Länk nr5: Damien Thornes Bänkpressprogram 2
    Det har jag också gjort själv
    Där kör man också bänk 2ggr per vecka.
    Pass A kör man tungt, klossbänk (tunga halvreppare) och lätta explosiva
    Pass B är likadant fast på lite lättare vikter

    Länk nr6: Damien Thornes Bänkpressprogram 3
    Det har jag också gjort själv. (Men aldrig provat det. Det kändes teoretiskt bra i mitt huvud när jag gjorde programmet)
    Bänkpress 2ggr per vecka.
    Man trappar upp vikterna varje vecka samtidigt som man sänker repsen.
    Pass B är lite lättare än pass A bara för att variera vikterna lite extra.

    Länk nr7: Volume of Strength av Chad Waterbury
    Det programmet har jag gjort utifrån en text som Chad Waterbury skrivit (Jag har aldrig testat programmet)
    Det är ett program som ska öka 1RM på 4 veckor.

    Länk nr8: Half Of MM2K Styrkelyft Excel
    Jag har tagit bort alla högrepsdagar från ”MM2K version 2” och bara behållt lågrepsdagarna. Men här kör man MM2K på Bänkpress, Marklyft och Knäböj bara 1 dag i veckan.

    Länk nr9: Translate % to Kg Excel
    Bara några uträkningar som jag gjorde för att lätt kunna se vilka vikter jag skulle köra på när jag körde tungt, medel och lätt vecka.

    #368838
    Steffe1988 wrote:
    Okej.. Jag skulle inte ha något emot att köra bänk 2 gånger iveckan men bara det att mitt schema är att jag tränar mån,ons,fre och har ju delat upp hela kroppen på dom dagarna. Bara undrar hur det blir med resten av alla ens övningar kan man köra alla sina vanliga övingar men kanske bara lägga till ett bänk pass extra.. Fast det kan ju bli ganska tungt eller har något tips på hur man kan lägga upp det?

    Behöver svar

    Mvh Steffe

    Jag kommer att träna 3ggr/vecka (Söndag, Tisdag, Torsdag). Jag har delat upp det så här:

    Dag 1.
    Bänkpress MM2K Högreps (Pass 1, 3, 5, 7 …)
    Lutande hantelpress
    Smalbänk
    Biceps
    Underarmar

    Dag 2.
    Knäböj
    Marklyft
    Stångrodd
    Bencurl
    Vader
    Mage

    Dag 3.
    Bänkpress MM2K Lågreps (Pass 2, 4, 6, 8 …)
    Bänkpress utlåsningar
    Axlar sidolyft
    Biceps
    Underarmar

    #368839

    Tänkte bara höra en sak.. Det står att om man tillexempel klarar mera än 4 reps på pass 5 där man ska köra till failure ska man då höja 2.5kg på pass 6 och alla andra passen eller hur ska man göra..

    Sorry för att jag är lite trög tänkt ^^

    Ha det bra

    #368840
    Steffe1988 wrote:
    Tänkte bara höra en sak.. Det står att om man tillexempel klarar mera än 4 reps på pass 5 där man ska köra till failure ska man då höja 2.5kg på pass 6 och alla andra passen eller hur ska man göra..

    Sorry för att jag är lite trög tänkt ^^

    Ha det bra

    Ett exempel:

    Om du nu maxar 100kg så skriver du in 100kg på 1RM. Om du klarar mer än 4 reps i pass 5 så ändrar du 1RM till 102.5. Då ändras alla vikter på alla passen framöver automatiskt. Om du pass 7 klarar 2-4 reps så ändrar du inget. Men klarar du mer än 4 reps på pass 9 så ändrar du 1RM till 105. Då ändras de resterande passen automatiskt.

    Med andra ord…
    Varje gång du klarar mer än 4 reps på ett failuretest så ska du öka 1RM med 2.5kg.

    #368841

    Damien- vad tycker du är bäst om man som jag fått ryggskott och sumpat två veckors mm2k, ska man köra ett par pass utanför programmet och sen fortsätta där man slutade, eller gå tillbaks ett par pass i programmet, eller bara köra vidare från där man var?

    #368842

    Okej då vet jag :).. Man Tackar för ett bra svar Damien

    #368843
    nasse wrote:
    Damien- vad tycker du är bäst om man som jag fått ryggskott och sumpat två veckors mm2k, ska man köra ett par pass utanför programmet och sen fortsätta där man slutade, eller gå tillbaks ett par pass i programmet, eller bara köra vidare från där man var?

    Om man inte tränat på 2 veckor så tappar iallafall jag i styrka. Och då känns det omöjligt att fortsätta där man var.

    Jag skulle ha valt att gå tillbaka 2-3 pass till ett failuretest.

    #368844

    Har ändrat lite i MM2K version 2.
    (Det med fet stil är ändrat)

    Ändringar från orginalet:

    *Sänkt alla vikter med 5kg på ”Nya MM2K”
    *Ändrat alla negativa så att första blir 5kg mer än 1RM och sista blir 15kg mer än 1RM
    *Ändrat så att det blir en maxning på 2.5kg mer än 1RM på pass #10 på båda
    *Anpassat båda så att man gör ett maxningsförsök på 5kg och på 10kg mer än 1RM på pass #12
    *En ny maxning på pass #14
    *Tagit bort sista ”failure test” som var på pass #13 i ”Gamla MM2K”
    *Ändrat rep-range från 4-7 reps till 3-5 reps på failure test på ”Gamla MM2K”

    #368845

    Jag ser nu att det inte är den uppdaterade versionen som ligger där.

    Jag ska lägga in den inatt när jag kommer hem från jobbet.

    #368846

    Nu har jag lagt in en ”Gör så här” för MM2K version 2.

    Jag har även uppdaterat båda programmen.

    Jag har ändrat uträkningssättet för det gamla MM2K (både version 1 (orginalet) och version 2) så att vikterna ska stämma bättre utifrån ”Progression Table” som finns på första länken på min hemsida. Jag tror att dom stämmer ganska exakt nu.

    #368847

    Eftersom denna tråd är inaktuell så många sidor i början, så startar jag en ny tråd. Jag ska försöka sammanfatta allt som skrevs samt lite extra information.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=13334 MM2K – Bli stark i bänkpress (forts…)]

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 124 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.