Vilken är er största aha-upplevelse om träningslära?

Home Forums Allmänt om gymträning Vilken är er största aha-upplevelse om träningslära?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 69 total)
  • Author
    Posts
  • #542410
    arne persson wrote:
    att man kan nå elitklass i bb utan doping.

    :D

    #542411
    PathFinder wrote:
    :D

    Skrev jag något fel?

    #542412

    När jag började se den röda tråden mellan min senaste måltid innan träningen och hur jag upplevde passet.

    #542413

    Det tog mig tre år att inse att det är intensitet som ger utveckling, inte kontakt.

    #542414

    Att stor arbetsvolym och hög träningsfrekvens i sig inte garanterar en bra utveckling. Resultatlös träning var för mig länge något ganska konstigt.
    Den sanna aha-upplevelsen kom dock först iom att jag vågade övergå till lågvolymsträning och köra två ggr per vecka.

    #542415

    Dual factor theory.

    #542416
    malawiglenn wrote:
    att överbelastning bygger muskler och styrka – inte pump!

    jo visst men just det att det känns så skönt i musklerna så tycker man de borde ge mer men men ! :D

    #542417
    Arne Persson wrote:
    Skrev jag något fel?

    Det beror nog på hur du definierar ”man”…

    #542418

    Största aha-upplevelser inom träningslära:

    1) Att den mesta ”träningsläran” är skit.

    2) Att de som för fram ”träningsläran” ofta inte vet så mycket utan surfar på ett utseende/en kropp som är resultat av allt annat än hårt arbete och usla förutsättningar.

    3) Att stora sammansatta övningar ”is the shit”.

    4) Att mat i regel alltid piskar kosttillskott vad gäller näringsinnehåll, kvalitet och kroppslig absorptionsförmåga.

    5) Att dopning varit så vanligt förekommande så länge.

    #542419
    DougHepburn wrote:
    Största aha-upplevelser inom träningslära:

    1) Att den mesta ”träningsläran” är skit.

    Kan du utveckla? :P

    #542420
    vasslefranmjolk wrote:
    Kan du utveckla? :P

    Den träningslära som de flesta har lättast att ta till sig är den som proklameras av eliten som oftast har en helt annan bakgrund, ett helt annat leverne, helt andra ”kosttillskott” och andra förutsättningar…än den typiske gymtränanden. Att proklamationerna ofta sker genom kanaler som inte har den typiske gymtränandens bästa för ögonen (läs: byggartidningar) gör inte saken bättre.

    Det finns flera spår att utveckla som ex. kvasivetenskaplig forskning.

    #542421

    Hur lite träning jag behöver för att få resultat. Tror jag skulle kunna öka med endast något set per muskelgrupp och vecka. Annat var det förr när man körde i timmar malandes samma muskelgrupp utan speciellt mycket framgång.

    #542422
    DougHepburn wrote:
    Den träningslära som de flesta har lättast att ta till sig är den som proklameras av eliten som oftast har en helt annan bakgrund, ett helt annat leverne, helt andra ”kosttillskott” och andra förutsättningar…än den typiske gymtränanden. Att proklamationerna ofta sker genom kanaler som inte har den typiske gymtränandens bästa för ögonen (läs: byggartidningar) gör inte saken bättre.

    Det finns flera spår att utveckla som ex. kvasivetenskaplig forskning.

    Då är jag med på noterna. Men att veta lite om teknik för att reducera riskerna med styrketräning och kostens och vilans betydelse är inte att underskatta.

    #542423

    Mer är inte bättre.
    Utgå alltid från dig själv och framförallt vad ditt syfte med lyftandet är.

    #542424
    vasslefranmjolk wrote:
    Då är jag med på noterna. Men att veta lite om teknik för att reducera riskerna med styrketräning och kostens och vilans betydelse är inte att underskatta.

    Här är jag helt med dig och är det någon vetenskap som man bör ha koll på så är det biomekanik/kinesiologi. Den minsta gemensamma nämnaren för all styrketräning är repetitionen. Spelar ingen roll hur många eller hur ”hårda” set du gör om de bara består av (omedvetet) slaskigt utförda repetitioner…

    Vilans betydelse borde jag givetvis också ha nämnt då det är av fundamental betydelse för i synnerhet drogfria. Vila mer än du tränar är en bra grundregel men som inte nödvändigtvis stämmer för alla alltid.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 69 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.