Vilken är er största aha-upplevelse om träningslära?

Home Forums Allmänt om gymträning Vilken är er största aha-upplevelse om träningslära?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 69 total)
  • Author
    Posts
  • #542425

    Gällande konditionsträning så har jag lärt mig att mer är bättre.

    #542426
    DougHepburn wrote:
    Den träningslära som de flesta har lättast att ta till sig är den som proklameras av eliten som oftast har en helt annan bakgrund, ett helt annat leverne, helt andra ”kosttillskott” och andra förutsättningar…än den typiske gymtränanden. Att proklamationerna ofta sker genom kanaler som inte har den typiske gymtränandens bästa för ögonen (läs: byggartidningar) gör inte saken bättre.

    Det finns flera spår att utveckla som ex. kvasivetenskaplig forskning.

    Jo det är djupt tragiskt att branschtidningarna inte riktar sig mot de som faktiskt läser dem. Är så otroligt många som kastat bort flera år på meningslös träning. Jag tycker de borde börja ta ansvar för detta snart.

    #542427

    För mej var det många reps som jag trodde var rätt i många år, jag kände få pump. Som body böckerna säger 3 x 8 eller 3 x 10. Jag gick efter standarden som flesta böckerna…

    Fan skit i dessa böckerna !
    För min kropp svarar på få reps ! OCH många SET !

    Jag tror att det är MYCKET individuellt och man bör inte gå efter böckerna helt och hållet. Inte heller efter alla dessa body tidningar !

    Jag tror mera på handplockning av olika tränings program som passar till ens kropp och tid att träna vissa dagar (amatör). Det passar mej utmärkt idag. Får framsteg hela tiden. Det gäller att hitta en nyckel :emo-thumb

    #542428
    Fortress wrote:
    Hur lite träning jag behöver för att få resultat. Tror jag skulle kunna öka med endast något set per muskelgrupp och vecka. Annat var det förr när man körde i timmar malandes samma muskelgrupp utan speciellt mycket framgång.

    Low volume is da shit!:emo-thumb

    #542429

    måste säga att min största ahaa upplevelse var faktiskt min största besvikelse,det var när jag gick ifrån att äta vanlig husmankost på ca 120gram proetin om dagen till att äta 250gram protein om dagen,spelade ingen roll hur jag tränade min kropp exploderade! jag märkte att om jag körde ett hårt ben pass på måndag så var jag nästan helt återställd på tisdag kväll detta för en person som var van att gå runt med träningsvärk i en vecka blev det en riktig chock,dom tre tråkiga sidorna med dessa är att 1.ekonomin måste vara riktigt bra för att kunna ligga så högt med högkvalitetsprotein
    2. att det i mina ögon dessutom tar mycket tid
    3.det tar bort ”lite” av charmen i det okända med muskelbyggning

    ps.vill nu inte med detta säga att olika sorters träningsprogram är helt värdelösa,bara betona att det spelar en väldigt liten roll i det stora hela!

    #542430
    jebu wrote:
    Jo det är djupt tragiskt att branschtidningarna inte riktar sig mot de som faktiskt läser dem. Är så otroligt många som kastat bort flera år på meningslös träning. Jag tycker de borde börja ta ansvar för detta snart.

    Personligen så tror jag att det är för sent för de typiska branschtidningarna. När informationsflödet är så fritt som Internet nu möjliggör så är det svårt att komma undan med lögner. Å andra sidan är ju de flesta män(niskor) primärsensoriskt styrda av det visuella, dvs vi vill gärna tro på det vi ser och har en förmåga att prioritera detta. M.a.o. nybörjare lär fortsätta att se upp till eliten och till vad de gör…eller antas göra.
    Den som lever får se… :)

    #542431
    Galten wrote:
    måste säga att min största ahaa upplevelse var faktiskt min största besvikelse,det var när jag gick ifrån att äta vanlig husmankost på ca 120gram proetin om dagen till att äta 250gram protein om dagen,spelade ingen roll hur jag tränade min kropp exploderade! jag märkte att om jag körde ett hårt ben pass på måndag så var jag nästan helt återställd på tisdag kväll detta för en person som var van att gå runt med träningsvärk i en vecka blev det en riktig chock,dom tre tråkiga sidorna med dessa är att 1.ekonomin måste vara riktigt bra för att kunna ligga så högt med högkvalitetsprotein
    2. att det i mina ögon dessutom tar mycket tid
    3.det tar bort ”lite” av charmen i det okända med muskelbyggning

    ps.vill nu inte med detta säga att olika sorters träningsprogram är helt värdelösa,bara betona att det spelar en väldigt liten roll i det stora hela!

    Ökade du enbart proteinintaget eller även energimängden?

    #542432
    REP wrote:
    För mej var det många reps som jag trodde var rätt i många år, jag kände få pump. Som body böckerna säger 3 x 8 eller 3 x 10. Jag gick efter standarden som flesta böckerna…

    Fan skit i dessa böckerna !
    För min kropp svarar på få reps ! OCH många SET !

    Jag tror att det är MYCKET individuellt och man bör inte gå efter böckerna helt och hållet. Inte heller efter alla dessa body tidningar !

    Jag tror mera på handplockning av olika tränings program som passar till ens kropp och tid att träna vissa dagar (amatör). Det passar mej utmärkt idag. Får framsteg hela tiden. Det gäller att hitta en nyckel :emo-thumb

    Intressant det där och jag har också gjort bra framsteg på låga reps/många set. Därmed inte sagt att jag underkänner lågvolym/failureträning då jag själv hade en lång period av riktigt bra ökningar på det och haft tränande som gjort fenomenala framsteg på det. Så länge det funkar och man får resultat så är det bara att köra på. Ju mer avancerad man blir desto förr inser man att det viktigaste är att lära känna sig själv och hitta ”känslan”.

    #542433

    Du kan lyfta tungt 5 dagar i veckan utan att va klumpig.

    #542434
    vasslefranmjolk wrote:
    Min var nog när jag insåg att man kunde ha nytta av maxstyrka som löpare, att man inte blir stor klumpig av att lyfta tungt någon gång i veckan.. 😮

    Du kan lyfta tungt 5 dagar i veckan utan att va klumpig.

    #542435

    Ofc men det har jag ingen lust med då det kommer sänka kvalitén på konditionsträningen markant. 8)

    #542436

    Att man får snabbare/bättre resultat om man kör ostrikt. Hade kört ”fel” i över 20 år. :frust:

    #542437

    Marklyft.

    #542438

    Att kolhydrater inte var livsviktigt och att de inte är vikterna som räknas, utan kontakten.

    #542439

    Hur stor skillnaden är på att bygga volym och styrka.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 69 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.