Presentation och en artikel kallad Den Termogena Dieten

Home Forums Artiklar Presentation och en artikel kallad Den Termogena Dieten

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 163 total)
  • Author
    Posts
  • #239790

    thx! just what i needed :up:

    #239791

    Hej.

    Tack för en interesant artikkel :emo-thumb
    Fråga, tillåter du dig själv någon ”ätardagar” under en sånn diet där du äter något mera kolhydrater?
    Jag testar ut lite nu men tror nog den mentala biten gärna vill ha nånsorts ätardag emellanåt.
    Jag har också problem med att få i mig nog proteiner och lite nog av kolhydraterna.
    Jag hamnar ofta på ca 250g proteiner och 40 g kolhydrater på dagar utan träning. något högre kolhydratmängd på träningsdagar.
    Då räknar jag självklart med ALLA kolhydrater i allt jag äter, som till eksempel 4g pr 100g kvarg.

    Pallar inte bara äta kyckling och tonfisk *torrrrt*

    /Nucce

    #239792
    Nucleus wrote:
    Hej.

    Tack för en interesant artikkel :emo-thumb
    Fråga, tillåter du dig själv någon ”ätardagar” under en sånn diet där du äter något mera kolhydrater?
    Jag testar ut lite nu men tror nog den mentala biten gärna vill ha nånsorts ätardag emellanåt.
    Jag har också problem med att få i mig nog proteiner och lite nog av kolhydraterna.
    Jag hamnar ofta på ca 250g proteiner och 40 g kolhydrater på dagar utan träning. något högre kolhydratmängd på träningsdagar.
    Då räknar jag självklart med ALLA kolhydrater i allt jag äter, som till eksempel 4g pr 100g kvarg.

    Pallar inte bara äta kyckling och tonfisk *torrrrt*

    /Nucce

    Tanken har varit att jag skall redigera denna artikeln, men det har aldrig blivit av. I mitt oavslutade verk ”Den Strukturerade Ätardagen” hade jag en del exempel på hur en ätardag skulle kunna se ut i kombination med DTD, och generellt sett kan man säga så här:

    om du verkliger känner ett riktigt behov av en ätardag, och då menar jag mer konkret en dag där du höjer kolhydratintaget, så ser jag inga som helst problem med att du väljer en dag i veckan (eller t o m var femte dag beroende på dina ambitioner) där du höjer kolhydratintaget till så mycket som 60% av ditt underhållsintag.

    Så för en 80 kgs kille med ett underhåll på cirka 2400 kcal blir detta

    2400*0.6= 1460 kcal från kolhydrater= runt 350 gram totalt.

    Detta kan med fördel vara på en dag då du styrketränar.

    Folk har en generell tendens att spåra ur om det är en ”fri” dag, och för att motverka detta skulle jag rekommendera att du

    1) väljer vettiga kolhydratskällor och helst kombinerar dessa med grönsaker, för bättre mättnad. Exempelvis kan kolhydratmålet bestå av en rejäl portion fullkornspasta med broccoli och kycklingfilé.

    2) Få måltider, helst 1, max 3 som är kolhydratbaserade. Sprid inte ut kolhydraterna för mycket, börja ät sent på dagen och helst efter träningspasset. Den främsta anledningen till att målet/målen ska läggas sent på dagen är främst att detta minimerar risken att dagen utvecklar sig till en grisdag där allting slinker ner (tro mig, detta är ett faktum för väldigt många när de hör termer som ”dag när man går högre på kolhydraterna). Ett stort mål känns, av egen erfarenhet, mycket bättre än 3 mål som bara retar aptiten lite.

    3) eftersom kolhydratintaget skall ligga högt måste alltså fettintaget också vara lågt för att du ska kunna passa in tillräckligt med kolhydrater i din kaloribudget. Även detta minimerar risken för att man väljer dåliga kostalternativ under ätardagen.

    4) känner du dig fullkomligt säker på att du kan kontrollera ätardagen kan du även äta en del kcal utöver ditt underhåll. 3-500 kcal bör inte vålla några problem, och kan leda till viss superkompensation (nåja) av glykogen.

    #239793
    Quote:
    Är du en 90 kilos kille, sitter du mest framför datorn, porrsurfar, ligger vid TVn, spelar TV-spel eller röker holk dagarna i ända, så behöver du alltså ingen aktivitetsvariabel.

    Fan, du summerade hela mitt liv i en enda mening där.

    #239794

    För egen del tycker jag en sak är svårt med proteindieter, man blir ju så trögtänkt utan kolh. För att klara av att ligga så lågt skulle man beh ha ett jobb där man inte beh tänka alltför mycket. Har provat rosenrot, och det hjälper ju lite, men jagtycker ändå att det är svårt att prestera på jobbet. Nan annan som märker av det vid lågt kolh?

    #239795
    Betty wrote:
    För egen del tycker jag en sak är svårt med proteindieter, man blir ju så trögtänkt utan kolh. För att klara av att ligga så lågt skulle man beh ha ett jobb där man inte beh tänka alltför mycket. Har provat rosenrot, och det hjälper ju lite, men jagtycker ändå att det är svårt att prestera på jobbet. Nan annan som märker av det vid lågt kolh?

    Tanken med denna dieten är att de kognitiva funktioner som får lida av att hjärnan inte anpassar sig till ketosis (och använder ketonkroppar som primärt bränsle), upprätthålls genom att proteinintaget är så högt att hjärnans glukosmetabolism fungerar som innan. Detta genom glukoneogenesis av protein till kolhydrater; hjärnan måste ha runt 120 gram glukos per dag.

    Jag tror att problemet är vanligare hos kvinnor, dvs att en viss mental oskärpa förekommer under låg kolh/hög pro dieter. Detta eftersom a) kaloriintaget hos kvinnor under diet generellt sett är mycket lägre än hos män och b) detta betyder även att en mindre mängd protein konsumeras (mindre glukos för hjärnan).

    Hjärnan har också ett konstant beroende av glukos såvida den inte anpassar sig till ketosis (högt fettintag/moderat pro intag/inga kolh) och mängden är oberoende av kroppsstorlek och kön. Alltså, 120 g glukos motsvarar runt 500 kcal av ämnesomsättningen. En kvinna som dietar på 1500 kcal= hjärnan konsumerar 33% av kalorierna, motsvarande siffra för en man med 2500 kcal= 20% av kalorierna. Summan av kardemumman är alltså att den mentala oskärpan inträder snabbare hos kvinnor, och är beroende av det totala kaloriintaget

    #239796

    Efter att ha läst artikeln av Grandmaster samt fått lite tips på Termoegena Dieten kan läggas upp, bestämde jag mig för att testa den. Lite av den få fänga ide att teorier och upplägg som skrivs och pratas om vill jag kunna vara med och diskutera och prata för. För det finns som alla vet en djungel av blaska inom detta område, kost/träning. Hur som helst så har jag testat denna Diet i över två veckor och fått snabba resultat. Gått ned ungefär 1-2 kg samt minskat på det lilla fett jag har. Visst har hjärna och kropp svikit lite, men så är det med alla dieter. Man blir trött, träningen blir lidande och styrkan faller. För människor som vill åstadkomma en effektiv och snabb viktminskning, samt reducera sitt kroppsfett är denna diet att rekomendera. Nackdelar är givetvis att man ständigt är väldigt trött och hängig, men det positiva är att proteinet man äter så högt av mättar och man slipper gå hungrig dagarna i ända. Att dra ned mycket på fettet första dagarna gjorde det hela effektivt för mig, levde på 1 msk rapsolja om dagen. Vilket inte är hälsosamt, men att gå ned i vikt och pressa sin kropp är inte hälsosamt och därför är det inget man gör hela tiden, utan under vissa planerade perioder av sitt liv om så behövs. När ni frågar hur länge man skall gå på denna diet så är det ganska omöjligt att svara på med tanke på att varken jag eller Grandmaster vet hur din kroppsform ser ut och hur mycket du vill gå ned samt hur mycket kroppsfett du har. Med tanke på min tidigare långa deff hade jag inte mycket fett på kroppen innan denna utmaning därför kommer jag lägga ned Termogena Dieten fram mot helgen för att behålla form och samtidigt få tillbaka lite styrka. Kommer börja öka mitt intag med 300 kcal och äta mera kolhydrater för att gynna min träning.
    Lycka till ni alla som utsätter er för denna tunga och slitsamma men effektiva Diet!

    #239797
    Frida-Mari wrote:
    Pörni: Hur ser din dagsform ut? Som avataren? Jag vill verkligen inte låta elak eller missunnande på ngt sätt, men behöver du verkligen dieta? Stor kram /Frida

    Hej Frida-marie
    Kolla min hemsida med nya bilderna i grön bikini så ser du bilder som är tagna för ca 2-3 veckor sedan. Så är min dagsform! Om du också läser tråden om TD så handlar det mer om forskning än om dieta för egen del. För att kunna uttrycka sig samt hjälpa andra vill jag skapa mig en egen uppfattning och därför måste jag upptäcka själv. Nu har man gjort det och dieten kan avslutas:)

    Hur går det för dig, bygger eller deffar du?

    kram

    #239798
    Frida-Mari wrote:
    Bygger ;)

    Hur går det då? Några bilder?

    #239799
    pörnii wrote:
    Efter att ha läst artikeln av Grandmaster samt fått lite tips på Termoegena Dieten kan läggas upp, bestämde jag mig för att testa den. Lite av den få fänga ide att teorier och upplägg som skrivs och pratas om vill jag kunna vara med och diskutera och prata för. För det finns som alla vet en djungel av blaska inom detta område, kost/träning. Hur som helst så har jag testat denna Diet i över två veckor och fått snabba resultat. Gått ned ungefär 1-2 kg samt minskat på det lilla fett jag har. Visst har hjärna och kropp svikit lite, men så är det med alla dieter. Man blir trött, träningen blir lidande och styrkan faller. För människor som vill åstadkomma en effektiv och snabb viktminskning, samt reducera sitt kroppsfett är denna diet att rekomendera. Nackdelar är givetvis att man ständigt är väldigt trött och hängig, men det positiva är att proteinet man äter så högt av mättar och man slipper gå hungrig dagarna i ända. Att dra ned mycket på fettet första dagarna gjorde det hela effektivt för mig, levde på 1 msk rapsolja om dagen. Vilket inte är hälsosamt, men att gå ned i vikt och pressa sin kropp är inte hälsosamt och därför är det inget man gör hela tiden, utan under vissa planerade perioder av sitt liv om så behövs. När ni frågar hur länge man skall gå på denna diet så är det ganska omöjligt att svara på med tanke på att varken jag eller Grandmaster vet hur din kroppsform ser ut och hur mycket du vill gå ned samt hur mycket kroppsfett du har. Med tanke på min tidigare långa deff hade jag inte mycket fett på kroppen innan denna utmaning därför kommer jag lägga ned Termogena Dieten fram mot helgen för att behålla form och samtidigt få tillbaka lite styrka. Kommer börja öka mitt intag med 300 kcal och äta mera kolhydrater för att gynna min träning.
    Lycka till ni alla som utsätter er för denna tunga och slitsamma men effektiva Diet!

    Notera att Pörnii valde att utföra både konditionsträning och styrketräning med en relativt hög volym under dieten. Detta kan visserligen ha bidragit till hennes imponerande resultat, men även till att dieten kännts mer fysiskt påfrestande än vad min intention varit. Under Den Termogena Dieten ska inte kampen ske på gymmet, utan mot smaklökarna.

    Jag säger det igen, för att upprätthålla styrka och undvika letargi bör cardio och styrketräning vara av en karaktär som inte taxerar glykogenlagren för hårt; lågintensiv cardio, exempelvis promenader, och låg volym styrketräning (3x veckan, basövningar, 3-5 set med 5-7 reps).

    #239800

    Bra artikel, jag ska pröva med början på måndag.
    Mitt problem med alla dieter är att jag måste planera ganska långt i förväg så jag kan göra upp matlistor så jag hela tiden vet när nästa mål mat kommer och vad det är för något.
    Det värsta som finns är att plötsligt bli jätte hungrig och inte ha mat redo, då tar primitiva delar av hjärnan över :)

    #239801

    Grym Artikel, min kompis har testat denna diet under ett tag nu (vi känner till dig även från ett annat forum där du skrivet denna) och han är nöjd med resultaten. :worship: 8)

    #239802
    Rigo wrote:
    Grym Artikel, min kompis har testat denna diet under ett tag nu (vi känner till dig även från ett annat forum där du skrivet denna) och han är nöjd med resultaten. :worship: 8)

    Trevligt att höra.

    #239803

    Har nu läst allting och jag är jättesugen på att höra vad ni tycker om denna diet.

    Inga kolhydrater alls?
    Har man ätardag?
    Någon som har testat den?
    Hur gick det?

    tacksam för svar

    #239804
    LuThe wrote:
    Har nu läst allting och jag är jättesugen på att höra vad ni tycker om denna diet.

    Inga kolhydrater alls?
    Har man ätardag?
    Någon som har testat den?
    Hur gick det?

    tacksam för svar

    Du kan uppenbarligen inte läst allting då det står i tråden. För allt du frågar om står i tråden.

    Inga kolhydrater alls: Det står klart och tydligt hur man ska gå till väga.
    Ätardag: Inlägg #18
    Någon som testat: trådskaparen + några andra i tråden
    Hur gick det: läs tråden.

    :rtfm: :nerd-tb:

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 163 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.