Dopingkontroller inom Bodybuilding??

Home Forums Bodybuilding Dopingkontroller inom Bodybuilding??

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 151 through 165 (of 185 total)
  • Author
    Posts
  • #1004644
    Fortress wrote:
    Intressant att följa åsikterna om det här. Aas farligt eller inte, antingen är det svart eller vitt. Jag skulle vilja påstå att det finns betydligt fler färger och nyanser. Att säga att användande av aas är helt riskfritt och att biverkningar bara är något som media hittat på tyder bara på okunskap och förnekelse. (Konstigt nog så försvarar man oftast det man själv sysslar med eller har jag helt fel) Att som media gå ut och mer eller mindre påstå att alla som brukar aas kommer bli sjuka och slå ihjäl gammelfarmor mm är naturligtvis det lika felaktigt som att säga att det är riskfritt.

    Mediciner har tagits fram för att göra oss friska eller minska lidande när vi drabbas av sjukdomar. Alla mediciner kan ge biverkningar. Ofta kan man läsa ganska utförligt om dessa biverkningar i fass för föreskrivare. Där tar de upp allt från vanliga biverkningar till mer ovanliga. Jag tror knappast att de bara suttit och hittat på biverkningar på olika mediciner. Nu finns inte allt för mycket forskning om alla aas-mediciner men visst har forskarna rätt bra koll på vad exempelvis testosteron kan ge för verkningar och biverkningar.

    Att generalisera och tro att alla som använder en aas-medicin kommer att reagera helt lika är fullkomligt felaktigt. Det som fungerar väldigt bra för en person och ger milda biverkningar kan vara rena döden för en annan. Jag har faktiskt ett väldigt bra exempel. Två av mina vänner som kurade under tidigt 90-tal. Vi kan kalla dom person A och B de har tränat lika länge.

    Person A Har kurat tidigare några gånger vanligtvis med mer än en form av aas samtidigt. Denna kuren går han på deca, testo, ryssar, parabolan, anadrol. Själv tyckte jag ha tog alldeles för mycket och blev orolig för att biverkningarna skulle bli svåra. Till saken hör att personen även kunde gå ut och svinga en bägare till helgen utan att bli otrevlig eller argsint. Något jag naturligtvis tyckte var oseriöst då han kurade så hårt.

    Person B har alltid varit lite rädd för att testa aas och har hittills aldrig kurat. Efter lång betänketid beslutar han sig för att prova att ta några ryssfemmor. Det blir 4 st dagligen. Till saken hör att person b aldrig dricker eller använder andra droger inte äns kaffe.

    Efter ca 2 månader bestämmer sig person A och person B att begära en hälsotest person B har mått lite dåligt och är orolig för sin hälsa, person A hänger med då han tycker att det kan ju vara bra att göra en koll när man kurat flera år och ganska hårt.

    När provsvaren kommer visar det sig att person A har mycket bra värden väldigt lågt kolesterol och bra blodtryck. Enda plumpen blir något höjda levervärden men får till information att det kan bero på att personen i fråga väger ganska mycket.
    Person B blir kallad in till läkaren och får veta att levervärdena är skyhöga kolesterolet och blodtrycket även över gränsvärdena. Han blir utfrågad om han har grava alkoholproblem. Person B är ärlig och berättar att han knaprat ryssfemmor ca 2 månader. Person B får tuffa restriktioner om att inte äns dricka en lättöl till maten och försöka äta en sund kost tills värdena blir bättre. Till saken hör att person B hade utmärkta värden före kuren.

    Det jag vill säga med den här berättelsen är att sluta generalisera. Man vet inte förrän efteråt hur prepparatet påverkade kroppen. Det som fungerar kanon för en behöver inte göra det på en annan.

    Vissa här har snackat om att ta testosteron när åldern tar ut sin rätt och produktionen minskar. Visst det har helt klart sina fördelar, men man ska vara på det klara med att sällan är allt gott. Börjar man ändra något på konstlad väg brukar andra saker istället kunna krångla. De doser som ges är också enormt små jämfört med vad kroppsbyggaren använder sig av.

    Att som vissa skrivit låt dom använda aas men låt dom inte få vård när de blir sjuka. Ett resonemang som inte håller. I så fall är det nog de flesta i samhället som inte skulle få vård när de blir sjuka, om man ska räkna på självförvållande saker som alkohol droger rökning dålig mat, för lite motion mm

    Slutligen jag är varken för eller emot bruket av aas. Det är upp till var och en att välja själv. Dock tycker jag det är synd när man börjar sin lyftande karriär med att bruka aas. För många skulle det heller aldrig behöva bli aktuellt att bruka.

    Klokt och bra inlägg:emo-thumb

    #1004645
    Grandmaster wrote:
    Och här ligger det argument som är det starkaste för att inte göra AAS tillgängligt för allmänheten; fördelarna uppväger helt enkelt inte nackdelarna (ökade vårdkostnader, eventuellt ökat antal våldsbrott på grund av oansvarigt användande). Det blir helt enkelt en extra börda för samhället som ingen behöver. Hur man än vänder och vrider på det, så är inte AAS förknippat med bättre hälsa.

    Tror du inte kostnaderna är betydligt högre för att hålla det förbjudet? tullen, polisens, domstolars arbete. De som sitter inne på fängelse för hantering av AAS. Att man blir kriminell om man använder det och därmed passerat en gräns som eventuellt kan passeras igen, kanske får kontakt med andra olagligheter.

    Känner en tjej som jobbar inom socialen. Det har hänt att någon förälder hittat anabola hos det tonåriga barnet och då anmält detta. Socialen har då tagit tag i ”problemet”, är det en kostnad som är nödvändig? Hon jag känner vet inte ett skit om AAS.

    Frågar mig också vad det är för sjukdomar som de som brukar AAS söker vård för och som uppkommit på grund av AAS. Jag tror att personer som inte tränar utan lever ”normalt” har högre besöksfrekvens i sjukvården.

    jag känner själv inte till någon man haft kontakt med som varit tvungen och uppsöka sjukvård på grund av AAS. En av de som jag vet preppat hårdast (i c.a. 20 år) blev riktigt ordentligt testad för ett tag sedan då han arbetat på en arbetsplat där ett flertal (över hälften) drabbats av cancer. På grund av det stora antalet cancerfall så beslöt de och göra en grundlig utredning, han var vid mycket god hälsa enligt de testerna.

    #1004646
    gosh wrote:
    Tror du inte kostnaderna är betydligt högre för att hålla det förbjudet? tullen, polisens, domstolars arbete. De som sitter inne på fängelse för hantering av AAS. Att man blir kriminell om man använder det och därmed passerat en gräns som eventuellt kan passeras igen, kanske får kontakt med andra olagligheter.

    Känner en tjej som jobbar inom socialen. Det har hänt att någon förälder hittat anabola hos det tonåriga barnet och då anmält detta. Socialen har då tagit tag i ”problemet”, är det en kostnad som är nödvändig? Hon jag känner vet inte ett skit om AAS.

    Frågar mig också vad det är för sjukdomar som de som brukar AAS söker vård för och som uppkommit på grund av AAS. Jag tror att personer som inte tränar utan lever ”normalt” har högre besöksfrekvens i sjukvården.

    jag känner själv inte till någon man haft kontakt med som varit tvungen och uppsöka sjukvård på grund av AAS. En av de som jag vet preppat hårdast (i c.a. 20 år) blev riktigt ordentligt testad för ett tag sedan då han arbetat på en arbetsplat där ett flertal (över hälften) drabbats av cancer. På grund av det stora antalet cancerfall så beslöt de och göra en grundlig utredning, han var vid mycket god hälsa enligt de testerna.

    Edit: lägger till här
    normalt så kostar vi samhället massor av pengar de tre sista åren i livet. Innan det så är det betydligt billigare, när vi jobbar så bidrar vi.
    Om samhället skall tjäna på en invånare så är det bäst att vi dör rätt snabbt när personen närmar sig pensionsålder. Skulle det nu vara så att AAS förkortar livet så borde det snarare vara en samhällsekonomisk vinst.

    #1004647
    Jonas L wrote:
    Är AAS Anabola eller är det en samling av olika preparat?

    AAS = Anabol Androgen Steroid.

    Modifierat syntetisk testosteron som ger lite olika egenskaper beroende på AAS.

    HGH = Human Grown Hormone är inte AAS, men räknas som ett doping medel.
    Andra dopingmedel är ju efedrin, clenbuterol, alkohol, koffein(togs bort ett tag, tror det är inte tillåtet igen, osäker).

    // Patrik

    #1004648
    gosh wrote:
    Jag har aldrig hört talas om någon som använder AAS i annat syfte än att skaffa sig mer muskler om den blivit korrekt informerad. Kan en person skaffa lika mycket muskler utan AAS så hade personen aldrig funderat över beslutet att låta bli. De flesta som använder AAS har en mycket stor drift i att få mer muskler, ofta är de mycket kunniga (givetvis finns det undantag). För att få mycket muskler så krävs det att man har en frisk kropp, en sjuk person har betydligt svårare att bygga muskler.

    Alla håller med om att de ovanstående är sunt om man tar bort AAS. Läggs AAS på så varierar det en del hur folk uppfattar det men de flesta tycker att allt blir negativt istället.

    Eftersom man inte får lov och prata om AAS idag utan att bli stämplad som värsta monstret så är det ganska svårt och informera. Det enda acceptabla om man ser till samhället är att ösa skit på området, det är nästa svårt och prata positivt om människor som tränar till och med.

    Personligen så tycker jag detta är en ganska skrämmande utveckling och den leder absolut inte till mer välmående och lyckliga människor.

    Just detta förbud för att prata om det samt all annan reklam och protein hit och vitaminer dit gör ju att de unga som inte fått lära sig av ”gamla skolan”, eventuellt tror att muskler byggs av preparat i första hand. Du hör ju själv till en av de få som ändå läst på och då kan förklara svart på vitt att det inte gör så jävla mycket vad man stoppar i sig, kroppen är duktig på att reglera apparaten själv. Men man måste idag vara väldigt intresserad och verkligen granska information för att fatta att det mesta som sägs i kostttillskottsväg och annat bör läsas med ett väldigt tjockt filter framför ögonen. Har man inte den kunskapen så är det extremt svårt och veta vad som är rätt och fel.

    Det är en anledning till att jag tycker man skall avdramatisera detta med AAS är att få mer korrekt informationsspridning.

    De som använder AAS brukar vara beredda att lägga en del pengar på det, men eftersom det är förbjudet så kan man inte vara 100% vad som finns i det som köps. Ok att det finns sätt och kolla ändå men för att göra hela hanteringen mer säker så tycker jag det bara finns fördelar med att kontrollera marknaden, marknaden finns ju oavsett om det är lagligt eller inte lagligt. Då lär man ju slippa problemen med att någon får i sig fel saker. Eller om en person köpt fejk första gången, det kanske inte hände något. Då tror den eventuellt att den måste ha mer, köper därför 4 gånger så mycket och får effekt, kanske lite väl mycket andra effekter… men det fungerade ju i alla fall. Då tror eventuellt personen att den måsta ha så mycket för att få effekt.

    Hade marknaden fått lov och existera så hade en hel del onödiga ”biverkningar” kunnat eliminerats.

    Min erfarenhet av de som preppar är att de är extremt noga med sin hälsa. Tvärtom mot vad man läser så brukar en person som går på AAS sköta sig extremt bra (givetvis finns det undantag). Om en person som tränar och även använder AAS får höra hur en medelsvensson lever så kan brukar ju den skaka på huvudet.

    Hade läkare fått lov och skriva ut AAS utan att någon behöver visa på sjukdom, och att man samtidigt fick göra en hälsotest så tror jag de flesta som använder AAS hade nappat på det utan att tveka. En annan fördel med detta är att sjukvården hade fått ovärderlig information om hur kroppen fungerar, vilken effekt som träning har på hälsan. Läkare är experter på att vräka ut mediciner och göra folk till tablettmissbrukare, det är en sak som jag själv tycker är oroande och kan man få stopp på den utvecklingen och försöka ”lära” läkare om effekterna av sunt leverne så borde det även ge effekt på hur andra patienter behandlas.

    Om AAS marknaden fått lov och existera lagligt (menar alltså INTE att man skall få lov och köpa över disken i affären) så hade all mytbildning förmodligen minskat ganska dramatiskt med. Idag tror ju ungdomar på gymmet att vill man bli stor så måste man ta AAS, en del tror att de muskler man får av AAS kommer att sitta kvar utan o.s.v. All glorifiering av AAS anser jag har uppkommit på grund av att det är förbjudet att prata om det, då blir det andra ”sanningar” som får fäste. Hur stor någon är brukar en del koppla samman med mängden prepp de tar..
    När man läser vad en del säger om AAS så är det ju parodi, det enda personen gör är att bevisa sin egen dumhet och hur lättlurad den är.

    AAS kommer inte göra en person till ett monster, vare sig storleksmässigt eller aggresivitetsmässigt. Det krävs MYCKET kunskap och MYCKET slit. En del gör fel, ganska rejäla fel för att de inte vet och fått fel information. De åker alltså på helt onödiga biverkningar. Några väldigt osäkra estimeringar men ändock: 80% hade förmodligen kunnat skaffa precis lika mycket muskler utan AAS som de lyckas få med. 50% av de som börjar med AAS sabbar den väldigt viktiga mentala träningen, att skaffa muskler är i första hand utmaning mentalt. Tränar man inte upp psyket så kommer det aldrig och gå. Har man inte psyket så lär det aldrig bli så mycket muskler. Detta är en typ av information så inte går att förklara eftersom det är förbjudet och prata om det

    Ja det finns risker med AAS, men de är lätta och undvika, faktiskt väldigt enkla. Och jämför man med andra risker som en normal person utsätter sig för så är det ju ett skämt. Det går inte att göra sig trovärdig om man står och öser skit på AAS och träning samtidigt som man lever som en normal svenne. Ok att nissen som öser skit tror att den vet men det är ju för att den är så lättlurad.

    Jag kan fortsätta argumentera men det blev ju långt ändå.

    Tror ändå det räcker med att gå till sig själv om man använt AAS, har man dålig erfarenhet så beror det oftast på att man varit okunnig eller fått fel information. Bara för att det skulle bli en tillåten marknad så betyder inte det att man skulle börja använda mer AAS. Då får man väl ha det förtroendet för andra människor att de också kan avgöra vad som är bra för dem. De allra flesta som fattar hur mycket jobb som krävs, och förstår att alla muskler man bygger med AAS endast är temporära låter därför bli det. Kvar blir de som funderar på att tävla och/eller verkligen har en extrem önskan om mycket muskler, men där tycker i alla fall jag det är helt ok eftersom de faktiskt kan få en ökad livskvalitet med AAS.

    ”De flesta som använder AAS har en mycket stor drift i att få mer muskler, ofta är de mycket kunniga (givetvis finns det undantag)”
    Jaså? Tror snarare de kunniga är undantaget. Tro inte att majoriteten av potentiella brukare hänger på PB, eller någon annan AAS vänlig bräda, ställer frågor och bläddrar i FASS. Då lever du nog i en fantasivärld.

    ”Min erfarenhet av de som preppar är att de är extremt noga med sin hälsa. ”
    Ok. Och du tror att de du känner som preppar, är representabla för den absoluta majoriteten av användarna i Sverige? Jag har träffat väldigt många som har missbrukat andra droger vid sidan om AAS. Jag har också träffat ansvarsfulla människor som tar AAS vid sidan om ett relativt sunt leverne, men dessa är i minoritet.

    ”En annan fördel med detta är att sjukvården hade fått ovärderlig information om hur kroppen fungerar, vilken effekt som träning har på hälsan.”
    Vad är det för ”ovärderlig” information du syftar på? Träningens effekt på hälsan är väldigt bra kartlagd. Jag förstår inte alls hur du tänker här, du menar träningens effekt i kombination med AAS? Det är ju fullkomligt bisarrt, vad har detta för relevans och hur ska den ”ovärderliga” information komma folk till gagn? Även detta området är täckt av forskning.

    ”Om AAS marknaden fått lov och existera lagligt (menar alltså INTE att man skall få lov och köpa över disken i affären) så hade all mytbildning förmodligen minskat ganska dramatiskt med”
    Kan du inte utveckla detta, du menar att AAS ska göras tillgängligt för alla över 18 år som vill använda medicinen?

    ”Tränar man inte upp psyket så kommer det aldrig och gå”
    Nej. Och den mentala biten, som även jag uppskattar, kommer att gå fullkomligt åt helvete om AAS legaliseras. Hela samhällets inställning till styrketräning kommer att bli perverterad om det skulle gå att få bra resultat utan att lägga ner tid på att lägga ner blod svett och tårar.

    Ja det finns risker med AAS, men de är lätta och undvika, faktiskt väldigt enkla.”
    Det är kanske utifrån dina egna (vänners) erfarenheter. Uppenbarligen är detta individuellt och jag tvekar även starkt på att någon av alla de du känner skulle anförtro till dig att de blivit tvugna att genomgå en gynekomasti operation, tar antidepressiva eller har problem med sexdriften.

    Det jag vill att du nu utvecklar, är hur du hade tänkt att denna legalisering skulle gå till.

    #1004649
    Grandmaster wrote:
    Det jag vill att du nu utvecklar, är hur du hade tänkt att denna legalisering skulle gå till.

    Vad har hänt med dig? Du brukar ju vara skärpt. Jag ger mig inte in en debatt där någon har tagit känslomässig ställning och diskuterar utifrån det, orsaken till det är att det blir en omöjlig diskussion (bara massa pajkastning).

    Det är inte jag som skall bevisa något alls egentligen, den som skall bevisa är snarare den som skriker på förbud. Visa på trovärdiga undersökningar som beskriver alla faror så är jag den första att lyssna. Jag antar att du vet när en undersökning blir trovärdig för annars kanske man skall lägga på ett ”filter” även när du beskriver fakta om kost?

    Du kanske känner till hur andra mediciner skrivs ut, eller måste jag förklara det?

    PS: om någon går på antidepp så brukar sexdriften redan ligga i botten. rätt många som använder det i vårt avlånga land med, kolla upp biverkningar på sånna piller och jämför med AAS, då inser du att fokus ligger ganska fel

    #1004650
    gosh wrote:
    Japp det skall jag göra, men innan så vill jag helst att du nämner vad du tror AAS orsakar för problem idag. Och då inte på det viset som aftonbladet och andra försöker få det att framstå utan på ett realistiskt sätt.

    Jag antar att man förbjuder en sak för att förhindra något man är rädd för, vad är det man är rädd skall hända?

    Observera att jag inte pratar om detta i koppling till idrott, tänker helt på ämnet som sådant och vilken påverkan det kan ha i samhället.

    Inget svar på dina frågor spekulerar bara vidare på det här med legalisering.

    Det finns fördelar med legalisering det måste även en motståndare medge. Skulle det bli legaliserat så skulle den svarta-marknaden upphöra tämligen omgående. Du skulle kunna köpa garanterat riktiga grejer och vem skulle inte göra det även om det blev någon krona dyrare. Pengarna från all aas handel skulle gynna ditt eget land i stället för andra länder och diverse kriminella typer (många som säljer på svarta-marknaden håller även på med annan kriminell verksamhet) pengarna som dras in från försäljningen kan finansiera eventuell sjulvård behandling.

    Nästa steg blir då självklart att även legalisera alla andra droger. Här finns ännu mer pengar att spara. För att finansiera bruket av aas behöver du knappast begå massa brott om du nu inte preppar som proffsen. En amfetamin brukare behöver stjäla för runt 3000-6000:- om dagen för att få ihop till sitt dagliga intag (tänk på att stöldgods har ett väldigt lågt andrahandsvärde speciellt när en pundare säljer det) lägg där till inbrottsskador vakt och polisutryckningar så förstår du hur mycket pundaren kostar samhället. Åker han dessutom fast så blir det rättegångskostnader (billigt är det inte). häkteskostnader 2000-3000:-/dag , fängelse 1000-3000:-/dag, behandling 2000-3000:-/dag.. Vid en legalisering kommer drogerna kosta betydligt mindre då de är billiga att framställa. Säkerligen räcker sjukpensionen till att finansiera det mesta av bruket. Samhället kommer spara runt 100 000 i månaden på en amfetaminbrukare. De pengar som dras in på försäljningen kan satsas på behandling av de som är motiverade att sluta bruket och ej klarar av det på egen hand och sjukvård för de som blir sjuka men vägrar behandling. En jätte industri i kriminallitet går här i graven knarkbrott är ett av de vanligaste brotten och omsätter otroliga summor pengar. De är också ett av de brott som har högst straffvärde.

    Jag är tveksam att bruket av aas och droger skulle öka lavinartat bara för att det blev legaliserat. Det är trots allt hur enkelt som helst att få tag på både aas och droger om man vill ha tag på det. Det skulle säkert bli en uppgång av användandet till en början men efter något år säkert mer stabilt.

    En bra jämförelse är Sverige och alkohol jämfört med många andra länder. Nu jämför vi med andra länder som är förhållandevis rika och jämförbara med Sverige i övrigt. Vi kan ta Spanien där jag varit mycket. Där kan du köpa sprit och andra alkoholhaltiga drycker överallt. Hur ofta ser man riktiga fyllskallar i Spanien? Svar: nästan aldrig åtminstonde inte spanjorer. Där går man ut på restaurang och barnen är alltid med det är trevlig stämning och visst dricks det men nästan aldrig så det går över styr. Gå ut på stan i Sverige en Fredag eller Lördagkväll hur många fyllskallar ser du? Svar: inte äns någon ide att räkna för i stort sätt alla som är där är överförfriskade.
    Vi envisas med att ha monopol på alkoholförsäljningen för rädslan att svensken ska supa ihjäl sig. Ett spänt läge till alkohol har skapats med förbudssystemet och när svensken får tillgång till billig sprit då jävlar ska det supas. Inte konstigt att österrikarna inte gillar oss svenskar när vi kommer dit super och svinar.
    Släpp alkoholförsäljningen fri och visst till en början kommer det supas mer men nästa generation kommer ha en mer avslappnad relation till alkohol.
    Även mycket starka mediciner går att köpa tämligen enkelt i Spanien (på apotek)men inte ser man påtända personer speciellt ofta.

    Det var en del av de fördelar jag kan se med legalisering. Nackdelar då?
    Självklart den moraliska och etiska. Är det bra att tillåta ämnen som bevisligen kommer att ge eller kan ge svåra biverkningar och skador. Hur många fler kommer att börja använda ämnena.

    Jag känner både brukare av aas och narkotika. Jag tvivlar starkt att de skulle kura eller knarka mer om det var lagligt (de kör sin grej oavsett vad). Ingen av de jag känner som varken kurar eller knarkar tror jag skulle göra det om det blev lagligt. Dock misstänker jag att det skulle bli som med spriten en uppgång skulle ske men säkert gå tillbaka efter ett antal år.

    Det stora hindret för att legalisera aas och droger kommer vara det morala och etiska. Det kommer aldrig att bli legaliserat, inte inom vår livstid i allafall.
    Om det är bra måste jag båda svara ja och nej på. En del av mig säger legalisera medans den andra säger aldrig i livet.

    #1004651

    Tråkigt att det finns så jäävla (Ursäkta språket) FÄRSKINGAR på detta forum ?
    Allt detta tjat om att de går att bli stor utan……..OK och vart finns dom ?
    Fatta att de krävs TESTOSTERON för att bygga musklen och då räcker det inte med den lilla mängden mäniskan producerar dagligen på ca 7 mg.

    Dom som inte fattar att elitidrottare dopar sig är bara inte tillräkligt insatta för att fatta och lever kvar i hoppet om att de funkar utan….
    Och för er som tycker att det är synd VARFÖR tycker ni det ?

    Vad är det för skillnad att dopa sig med preparat eller att göra det med utrustning såsom dräkter linder och annat eller inplantat i brösten ?

    Människan är dopad redan när den föds isåfall för alla har ju inte samma förutsättningar……………………………………………………………….

    #1004652
    Eddie The Monster wrote:
    Tråkigt att det finns så jäävla (Ursäkta språket) FÄRSKINGAR på detta forum ?
    QUOTE]
    Riktigt kass inlägg. Att man är färsking för att man inte preppar är ju så j*vla lamt sagt att det bara är kul :up: Suck…
    #1004653
    Gustav Johansson wrote:
    Skillnaden på att dra i sig ryssfemmor och använda lindor och dräkter är väl ändå ganska stor. .

    Den magiska Ryss femman :ike: vad vore världen om inte folk lärt sig att dopning är = R5, Dballs, Dianabol, Thai5:a osv osv :D

    #1004654
    Gustav Johansson wrote:
    Skillnaden på att dra i sig ryssfemmor och använda lindor och dräkter är väl ändå ganska stor. Lindorna skadar inte några inre organ och påverkar inte ditt psyke. En okunnig användare av lindor riskerar inte att drabbas av några skador, såsom en okunnig användare av AAS.

    en notering: det absolut ”farligaste” med idrott är de skador som man kan ådra sig på grund av idrotten. märkligt är att dessa skador är det ingen som gnäller om, däremot är folk livrädda för invärtes(?) skador som verkar vara väldigt svårt och få fram fakta om ifall de verkligen existerar.

    #1004655
    Gustav Johansson wrote:
    Skillnaden på att dra i sig ryssfemmor och använda lindor och dräkter är väl ändå ganska stor. Lindorna skadar inte några inre organ och påverkar inte ditt psyke. En okunnig användare av lindor riskerar inte att drabbas av några skador, såsom en okunnig användare av AAS.

    En okunnig användare av alkohol riskerar väl samma sak? I alkoholens spår kommer instabilt psyke, kvinnomisshandel, våld, kriminalitet. Likaväl löper en okunnig användare av bil större risk att krocka och skada inte bara sig själv utan även andra. Min uppfattning är den att när det står i tidningen om kroppsbyggaren som slog ner hela piketstyrkan efter att han bankat på ställets alla vakter några gånger inte är direkt rättvisande. Ang inre skador så orsakar nog mina polare som är ute ons-lör varje vecka sig själv lika stora inre skador som de som väljer att använda sig av AAS…..

    #1004656

    Nu är jag totalt i mot all form av doping, anser att det är efter dom förutsättningar man föds man ska leva & göra det bästa av det man fått. Men… som det ser ut i samhället idag går ju hela skiten åt fel håll, så länge folk fortsätter att söka lycka, respekt eller vad nu motivationen är genom att förändra det som andra ser så kommer ju folk fortsätta flytta gränser för att nå dit. Jag absolut inget helgon själv, har väl typ testat allt som går. Har oxå fått betala priset (bla. en lång ”semester”), så efarenhet jag helst skulle vara utan har jag gott om… nu ska tilläggas att det var helt utan kunskap som detta skedde & inte för att nå dom reultat som tävlande på detta forum troligtvis eftersträvar. Poängen jag vill komma fram till är att vad folk vill se är ju det många eftersträvar att bli, eller lite mer. Har någon tagit hjälp av ”onaturliga”medel & lyckats, hur fan ska man då moivera den som kom sist, som tränat lika hårt med samma förutsättningar att inte ta något? Vem är det folk vill se?
    Bodybuilding på elitnivå= doping. (the end). Kan det vara 1% av dopingen som den gruppen står för?
    Fri idrott, vi säger att det blir tillåtet med doping. Så har vi ett 100 meterslopp
    där dom ickedopade springer, & det andra där världens snabbaste springer. Vilket skulle du vilja se? Jag önskar att jag skulle svara det ”rena” loppet, men skulle iallafall kolla på det där dom snabbaste springer.
    Gör det doping okej? Inte i mina ögon, & trots det vill jag se det snabbaste loppet. Nu känns det som jag helt tappat bort mig (hmm.. kanske kan skylla min förvirring på gamla synder, men vad säger forkningen om det?) så det är lika bra jag slutar babbla så jag inte tar upp mer av er tid om ni orkat läsa så här långt…

    Nej till bron, ingen bro!
    Peace!

    #1004657
    Eddie The Monster wrote:
    Tråkigt att det finns så jäävla (Ursäkta språket) FÄRSKINGAR på detta forum ?
    Allt detta tjat om att de går att bli stor utan……..OK och vart finns dom ?
    Fatta att de krävs TESTOSTERON för att bygga musklen och då räcker det inte med den lilla mängden mäniskan producerar dagligen på ca 7 mg.

    Dom som inte fattar att elitidrottare dopar sig är bara inte tillräkligt insatta för att fatta och lever kvar i hoppet om att de funkar utan….
    Och för er som tycker att det är synd VARFÖR tycker ni det ?

    Vad är det för skillnad att dopa sig med preparat eller att göra det med utrustning såsom dräkter linder och annat eller inplantat i brösten ?

    Människan är dopad redan när den föds isåfall för alla har ju inte samma förutsättningar……………………………………………………………….

    Det beror ju på vad man menar med stor. Menar du tävlingsbyggare och med den hårdhet i muskulaturen som dessa visar upp är det förmodligen inte många som kommer nå så långt utan aas. Menar man däremot en vältränad muskulös och skapligt stark person är det fullt möjligt även utan bruk av aas.

    Du har rätt i ditt påstående om att förutsättningarna skiljer och kan skilja ganska så rejält. Det här vill jag prata lite mer om så look out.

    Vad eftersträvas hos en vinnande fysik. Svaret är tämligen enkelt även om idealen ändrats på vägen genom åren. Du ska ha breda axlar, bred rygg, smala höfter och smal midja, gärna smala leder som får musklerna att se ännu större ut. Två viktiga saker till Lätt för att bygga muskler och svårt att lägga på sig fett (hög förbränning). Jag har nu redogjort för idealet om man vill bygga en vinnande fysik. Det är inte så många som kan svara ja på alla punkterna men för att kunna bygga en vinnande fysik måste du ändå kunna svara ja på de flesta. Vad kan man då dra för slutsats. Att jävligt många inte har på tävlingar att göra om de nu inte har för avsikt att dryga ut deltagarlistan och agera statister.

    Många har inte förmågan att inse sina begränsningar. Jag spelade mycket tennis när jag var yngre och blev ganska duktig men var långt i från den talang man måste vara för att lyckas bli riktigt bra. Detta insåg jag själv och ingen behövde tala om det för mig. Tyvärr verkar det som många kroppsbyggare har en felaktig bild av sig själva och tror att aas kommer göra underverk för deras utveckling trots att de saknar grundförutsättningar för att bli konkurrenskraftig på tävlingsmaknaden. Det spelar ingen roll hur mycket aas du tar och hur mycket muskler du lägger på dig om själva skissen inte uppfyller grundförutsättningarna för en komplett målning.

    Du kan ha alla grundförutsättningar men kanske saknar förmågan att lätt bygga muskelmassa då kan aas göra dig till en konkurrenskraftig tävlingsbyggare, fast det kommer ta tid och kunskaper om mat och träning är ännu viktigare för en hardgainer. Har du dock smala axlar och breda höfter så kan du glömma att placera dig på en tävling inga mediciner i världen kan ändra på din grundstruktur. Min fråga blir alltså varför bruka aas i åratal om grundförutsättningarna gör det omöjligt för dig att nå framgång på tävlig.

    Vi får när vi diskuterar det här ämnet inte glömma att de allra flesta aldrig kommer att tävla i kroppsbygge eller heller inte är intresserade av att bli tävlingsbyggare eller muskelmonster.
    De flesta som börjar att träna vill få en muskulösare kropp ,bli snygga i svenssons ögon , bli starkare och må bra. Jag brukar kalla det för bra strandformsfysik. Denna fysik kommer alla även den jävligaste hardgainern att kunna uppnå utan att bruka aas. jag har sagt det förr och det tål att upprepas. Kunskap och motivation kommer ge nybörjaren den strandform han så hett eftersträvar.
    Du kan bygga muskler ren, är du en hardgainer kanske inte mer än bra strandform men har du bra anlag kan du till och med bli ganska stor. Att påstå att man inte kan bygga muskler utan aas är helt åt helvete fel information.
    Ok vi ska inte bygga upp en illusion av att man kan se ut som proffsen ren inte heller som de bästa byggarna i Sverige men gott och väl en snygg muskulös kropp går att bygga ren.

    Jag som hållit på med den här sporten sen 80-talet ,jag ser det som en skyldighet att upplysa ungdomarna av idag att det visst går att bygga en fin kropp utan aas. Jag informerar likväl att det är i stort sätt omöjligt att nå tävlingsstatus som odopad. Men varför försöka övertyga ungdomar att de inte kan nå sina mål ren. De flesta vill inte bli muskelmonster eller tävlande kroppsbyggare. Kan jag få en ung kille att avstå från att dopa sig så känner jag mig väl till mods. När jag sen ser killen året efter och han följt mina råd och skaffat sig en fin strandform och han kommer fram och tackar för tipsen då värmer det i hjärtat. Kommentaren jag brukar få efter tacket brukar vara. Jag trodde inte det var möjligt att få ett sådant här resultat på ett år ren.

    Det är här vi äldre med erfarenhet kan göra lite nytta. Att tävlingsbyggare och killar som är monstergrova håller på med aas har i sig inget större nyhetsvärde då alla vet hur det ligger till. Det är när ungdomarna börjar kura och använder alkohol och droger i samma veva som det blir hett mediamatrial.
    Genom att såndana som mig (gammal i sporten) som har erfarenhet av både ren träning och dopning, kunskaper om träning och kosthållning. Ge råd och tips till alla som är intresserade av att bygga muskler. Låt oss tillsammans styra in våra ungdomar på rätt väg, den rena vägen till strandformen.
    Låt dopningen vara ett medel som begränsas till de med tävlingsambitioner och som har lärt sig träna och sköta sin kropp på rätt sätt innan mediciner tas i bruk.

    #1004658

    Nu har jag inte läst ALLT men det sista inlägget var iaf jäkligt bra skrivet!!

Viewing 15 posts - 151 through 165 (of 185 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.