Hence den styrketränande bondens comeback!

Home Forums Dagböcker Hence den styrketränande bondens comeback!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 196 through 210 (of 227 total)
  • Author
    Posts
  • #1076753
    kuulan wrote:
    Gud vad kul med PBn titt som tätt nu! :D Ös vidare!

    Tack kuulan ska försöka att ösa på igen:)

    #1076815

    Hej

    Äntligen ett pass idag. Har haft väldans mycket att göra på jobbet. Förra veckan körde jag ut flytgödsel på vallarna. Blev ca 35 lass, 12m2 varje resa. Sen har jag hållit på med vårbruket, fixat stängsel och släppt ut djur i hagarna.

    Sen har jag haft mina nackspärrs besvär, som nu känns bra. Lite stel kanske, men med streching så funkar det bra.

    Dagens pass blev bara en genomkörare för att smyga igång träningen ingen efter 12 dar utan nåt gymmande.
    Kändes bra faktiskt, i bänken kändes det kontrollerat och de fanns styrka kvar. Skönt att känna det för psyket:)
    Millitärpress
    uppvärmning
    Sen:
    8x40kg
    8×40
    5×40
    5×40

    Bänkpress
    Uppvärmning
    Sen:
    5x70kg
    5×70
    5×70

    Shrughs
    10x50kg
    10×50
    10×50

    Sidolyft med tummarna uppåt, långsamma
    12x5kg
    10×5
    10×5

    #1076973

    Jaha lite kasst med inspiration på sistone. Jobbat kopiöst mycket med lantbruket så träningen har fått gå åt sidan.
    Blev ett pass idag dock, axlar och bröst, typ de enda jag tränar nuförtiden. Får lägga in rygg också men ingen struktur på träningen längre. Inget jag känner någon sorts oro förr heller, jaja vi får se
    Underhåller axlarna och bröstet så t shirten i ala fall i fortsättningen får fortsätta sitta tajt :)

    Dagens pass i alla fall
    Millitärpress
    5x40kg
    8×40
    5×40
    3×45
    4×40

    Bänkpress
    15×20
    5x40kg
    5×40
    5×50
    6×70
    2×80
    3×75
    5×70

    Sidolyft med tummarna uppåt långsamma
    10x5kg
    10×5
    10×5

    Skivstångs shrughs
    10x40kg
    10×50
    10×55

    #1077087

    Hejsan, blev ett litet pass igår

    Breda chins
    6xkv
    5
    5
    5
    5

    Sen lite långsamma kontrollerade hantelcurls
    10x10kg
    10×10
    10×10
    10×10

    Det mest komiska nu, ligger väl på 1 till 2 pass i veckan nu och vad händer jo jag växer och går upp i vikt direkt. Så borde varit övertränad innan. Så fortsätter väl och köra lite mindre pass. Testa mina krafter häromdan har ju en hel del kalvningar ute på betet. Var en kalv som inte ville gå för egen maskin så bad farsan att lägga upp den på min axlar samtidigt som jag satt mig på huk, blev en vandring på ca 40-45kg på axlarna 300 m hem till lagårn.
    Inget kan slå vanligt hederligt kropssarbete:)

    Ha det bra

    #1077099

    Hahaha frääänt!! :D

    Du kanske tränade så mycket så att den energin du tröck i dig blev inte så stort överskott då ditt energibehov också går upp =) ?

    Fortsätt köra på med lite färre pass, man hittar ju vad som funkar för en själv desto mer man testar :)

    #1077103

    precis!!!!
    kriget:viljan vs förnuftet!!!…..
    sen ibland så ger man temporärt upp lite,och då kommer styrkan,ett kvitto på att man tränat för mkt.viljan som segrat då……lol.
    var, man ,hittar sitt sätt att träna som funkar för en!!! och du verkar ha hittat ditt!!…………;-)

    #1077104
    kuulan wrote:
    Hahaha frääänt!! :D

    Du kanske tränade så mycket så att den energin du tröck i dig blev inte så stort överskott då ditt energibehov också går upp =) ?

    Fortsätt köra på med lite färre pass, man hittar ju vad som funkar för en själv desto mer man testar :)

    Jo så kan det ju mycke väl vara, men tror också att min kropp fått för lite återhämtning. Nu har vi fått ut djuren på bete, så det är inte mycket tungarbetad lagård nu så lyfter mindre om dagarna så tror det kan vara en anledning till varför kroppen svara bättre nu:)

    #1077105
    bighulken wrote:
    precis!!!!
    kriget:viljan vs förnuftet!!!…..
    sen ibland så ger man temporärt upp lite,och då kommer styrkan,ett kvitto på att man tränat för mkt.viljan som segrat då……lol.
    var, man ,hittar sitt sätt att träna som funkar för en!!! och du verkar ha hittat ditt!!…………;-)

    Yes detta eviga krig:) På så sett var det en fördel att jag åkte på nackspärr så att jag fick se att kroppen behövde vila:)

    #1077106

    Skriver upp kvällens pass blev lite sent idag, men får hoppa ner i sängen direkt nu
    Millitärpress
    Uppvärmning sen:
    5x40kg
    5×45
    6×40
    4×40
    4×40

    Framåtlutande sidolyft
    10x9kg
    10×9
    10×9

    Sidolyft med tummarna uppåt, långsamma reps
    10x5kg
    10×5
    10×5

    Shrughs skivstång
    10x50kg
    10×50
    10×50

    #1077197

    Hejsan, lite dålig på att uppdatera, men har hunnit med en hel del fysiskt.

    Iförrgår körde jag bänkpress
    Bänkpress
    Uppvärmning sen
    10x60kg
    5x70kg
    6×70
    2×80
    5×70
    Alla reps komfortabla, Tog inte ut mig till den yttersta gränsen utan underhåller nu och har gjort det en månad ungefär.

    Sen strech

    Har också infört att på morgonen när jag går till lagårn, går jag med mina farmersväskor ner till lagårn och sedan hem när jag ska in på frukost. Blir totalt ca 200m, 25 kg per väska inte så jätte tungt men, tränar upp greppstyrkan och underarmar och faktiskt det mesta i kroppen.

    Idag har jag kört i skogen med motorsåg i 3,5timmar, härligt härligt. Skönt trött i kroppen nu. En speciell känsla när man jobbat i skogen det går inte att uppnå samma känsla med gymträning. Man använder liksom hela kroppen.

    Så det räcker gått och väl som träning idag.

    Imorgon bitti blir det att gå med farmers väskorna igen. Blir att gå upp lite tidigare nu, då jag måste värma upp kroppen innan jag promenerar ner. Inte så bra att slita tag i dessa vikter ifall man nyss stigit upp från sängen:)

    Förstår att de var urstarka förr i tiden. Tänker tillbaka på mina förfäder, min gammelfarfar tex som gjorde allt för hand, inga traktorer, arbetshästar hade de på denna gården 4 stycken. När de högg i skogen hade de handsåg, yxa till att kvista med och barkspade för att barka stockarna. Jisses vilket jobb. Arbetsdagarna på den tiden var ju längre än idag också, man jobba ju efter solens upp och nedgång. Så arbetstarka som de var skulle garanterat piskat alla gymmare idag. De var sega, starka och uthålliga, åt som hästar, mycket fet kost men höll sig i bra form.

    Jaja nu blir det jordgubbar och mjölk:)

    #1077275

    Du får det att låta så härligt att vara bonde! :)

    Min farfar var skogshuggare och jobbade med det i över 40år, och han var fan i mig riktigt stark när han var lite yngre! ;)

    #1077282

    jo du hence!!!……det var bättre förr……….lol.

    näe,men de var otroligt starka,de som jobbade med kroppen osv.

    jag kommer ihåg när jag började mitt första jobb,lastbilsmekaniker!! Då var jag bara 13 år!!! hade lite koncent problem i skolan då.fick en sk.5 tim vecka då.jobba å sen plugget en dag då. gubbarna var hårda där på verkstaden,men rättvisa.när jag kom dit första gången,var jag kaxig osv,men det försvann fort efter en hurring…..välförtjänt var den också…….lol. en av dem visade då mig,hur man höll en slägga med en hand längst ut på skaftet……hujedamej………det var starkt!!!!….har provat detta men inte lyckats med detta.man måste ha ett starkt grepp då!!!………men stark blev jag senare…….många år senare…….lol.

    #1077308
    kuulan wrote:
    Du får det att låta så härligt att vara bonde! :)

    Min farfar var skogshuggare och jobbade med det i över 40år, och han var fan i mig riktigt stark när han var lite yngre! ;)

    Jo det är rätt så härligt även om det var mycket roligare förr då det var bättre lönsamhet och mindre krav och stress.
    Men jag älskar verkligen att få jobba fysiskt med kroppen.

    Okej, 40 år i skogen inte undra på att han var stark. Den generationen har ju slitit väldigt mycket också.

    #1077309
    bighulken wrote:
    jo du hence!!!……det var bättre förr……….lol.

    näe,men de var otroligt starka,de som jobbade med kroppen osv.

    jag kommer ihåg när jag började mitt första jobb,lastbilsmekaniker!! Då var jag bara 13 år!!! hade lite koncent problem i skolan då.fick en sk.5 tim vecka då.jobba å sen plugget en dag då. gubbarna var hårda där på verkstaden,men rättvisa.när jag kom dit första gången,var jag kaxig osv,men det försvann fort efter en hurring…..välförtjänt var den också…….lol. en av dem visade då mig,hur man höll en slägga med en hand längst ut på skaftet……hujedamej………det var starkt!!!!….har provat detta men inte lyckats med detta.man måste ha ett starkt grepp då!!!………men stark blev jag senare…….många år senare…….lol.

    Okej, hehe roligt med sådana där mandomsprov:) Får testa framöver i livet, att hålla två st motorsågar ut med sidorna i linje med axelhöjd är ju även det ett klassiskt mandomsprov ute i byarna:)

    #1077310

    Hejsan hejsan, en fysisk vecka har det varit.
    Mån-torsdag blev det promenader med farmersväskorna ner till lagårn och tillbaka i samband med mjölkningen. Sen skogsarbete, sågning två dagar. Sen skota jag ut massaved med fyrhjulingen med skogsvagnen. Handlasta totalt på och av 8m3 travat.

    Sen igår blev det ett gym pass axlar och bröst
    Millitärpress
    5x40kg
    8×40
    5×45
    6×40

    Bänkpress (Körde en lättare serie idag)
    10x50kg
    8×60
    8×60
    7×60

    Enarsmark
    3 singlar
    40kg
    50kg
    80kg

    Shrughs
    5×80
    5x70kg
    6×70

    Sidolyft
    10x5set 5kgs hantlar långsamma reps med tummarna uppåt

Viewing 15 posts - 196 through 210 (of 227 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.