Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

Home Forums Dagböcker Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 446 total)
  • Author
    Posts
  • #271820
    maskin wrote:
    Borstj sitter fint en kall vinterdag, jag brukar dock oftast ha kött i. Vet du om det ingår kött i ”originalreceptet”?

    Borstj har nog gamla traditioner, så det är nog svårt att säga.
    Jag har sett recept med kött, med vita bönor och utan annat än lite Smetana (ryssarnas Creme Fraiche).

    Jag skall testa med vita bönor nå’n gång framöver.

    #271821

    Visningar: 15936

    En Jansson + lite färg:

    [img=http://www.nyttgrepp.se/jansson_v04_2012.jpg]Jansson gjord på 1/2 kg potatis, 1 gul lök, en burk ansjovis, 1 1/2 dl mellanmjölk, 1/2 dl raps/olivolja 1:4. + lite kokosflingor, efter 20 min i ugnen.

    Grönsakerna är tomat & squash.

    #271822

    Visningar: 16326

    Börjar med en salladstallrik jag gjorde för ungefär en vecka sen med råris och stora vita bönor, samt lite olika grönsaker:

    [img=http://www.nyttgrepp.se/salladstall_v04-2012.jpg]Idag Torsdag 9/2 – v06/12, gjorde jag choklad – chilikex, med chilin Piri-Piri från Eldorado.[img=http://www.nyttgrepp.se/chilikex.jpg]Recept:

    45g fullkornskornmjöl
    90g vetemjöl
    1/2 msk rörsocker
    2 msk kakao
    1 tsk bakpulver
    1 krm salt
    12,5g smör
    ca 90g mellanmjölk
    3st Piri-Piri frukter (Eldorados)

    Pulverisera Piri-Pirin i en mortel.
    Blanda Piri-Piri med övr. torra ingridienser.
    Knåda in det rumsvarma smöret.
    Rör i mjölken och knåda ihop.
    Kavla ut degen och sporra i lämplig form.
    Grädda ca 12-15 minuter.
    Låt svalna och servera sedan med t.ex. kaffe.

    Tyckte dessa blev lagom starka.

    #271823
    YTS wrote:
    Idag Torsdag 9/2 – v06/12, gjorde jag choklad – chilikex, med chilin Piri-Piri från Eldorado.

    Spännande, hur blev smaken?

    #271824
    maskin wrote:
    Spännande, hur blev smaken?

    Hettan var lagom, men kakaosmak var det ont om.
    Tror dock inte på mer kakao iaf. Ibland ”gifter sig” ju smaker, så då kan man missa poängen, genom att lägga i mer.

    #271825

    Visningar: 16523.

    Testade receptet på falafel, från kokboken ”Grön i köket” idag igen. I receptet står det att man skall ha i 2 msk vatten, när man mixar ihop kikärter, lök, ägg, salt, kryddor. Men jag prova utan och det blev perfekt.

    Ingredienserna var 3,5dl kokta kikärter (ca 1,5 dl okokta), 1,5 dl fullkorns couscous blandad med 1,5 dl grönsaksbuljong, 1/2 lök, 2 vitlöksklyftor, ett ägg, 1/2 tsk salt, 2 tsk spiskummin och 1/2 tsk chili.

    Kom på att det var lättast att göra som bollar och sedan platta ut mot plättjärnet.

    Här är iaf en tidigare bild ur tråden:

    [img=http://www.nyttgrepp.se/falafel.jpg]

    #271826

    Visningar: 16634.

    Har gjort Ålandspannkaka i helgen samt bakat kanelbullar.

    Recept Ålandspannkaka:

    1. Koka upp 3 dl vatten, lägg i 1,5 dl Risentas råris, låt småkoka i 45 minuter.

    2. Häll i 2,5 dl mellanmjölk. Koka upp på 4:an och låt stå och dra 20 minuter, på den avstängda plattan.

    3. Häll i ytterligare 2,5 dl mellanmjölk. Rör ner 1 tsk havssalt, 1 msk rörsocker, 2,5dl kornmjöl, 3 ägg och 2,5 dl mellanmjölk till.

    4. Häll upp i ugnsform och grädda i 35 minuter på 225 grader.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/pannkaka_v07-2012.jpg]Recept kanelbullar spetsade med kornmjöl:

    1. Ta ett 1/4-dels paket jäst och lös upp i 2,5 dl mellanmjölk. Rör ner 1/2 dl rörsocker, 1 krm havssalt, 1 tsk kardemumma.

    2. Skär 75g smör i skivor och lägg ner i degvätskan.

    3. Tillsätt 2 dl kornmjöl och 6,5 dl vetemjöl.

    4. Kör i blandare 10-15 minuter.

    5. Låt jäsa 1h.

    6. Gör Fyllning: 50g rumsvarmt smör, rörs ihop med 1/2 dl rörsocker och 1 tsk kanel.

    7. Dela degen i två lika delar.

    8. Kavla ut hälften till ca 35 x 17 cm. Bre på fyllningen, men spara en kant på 3 cm längs yttersta långsidan. Rulla ihop från långsidan. Skär i tolv lika stora bitar och lägg i bullformar. (Jag ställer bullformarna i en teflonmuffinsform, så behåller de formen bättre.) Låt jäsa 30 minuter.

    9. Pensla ovansidan bullarna med en ihoprörd äggula och strö över pärlsocker.

    10. Grädda 12-14 minuter i 225 grader.[img=http://www.nyttgrepp.se/kanelbull_v07-2012.jpg]

    #271827

    Det var ett par riktigt små bullar!

    #271828
    maskin wrote:
    Det var ett par riktigt små bullar!

    Eller så är det koppen som är stor! (4,5dl)

    Skämt åsido, det var den storlek receptet på mjölpåsen rekommenderade.

    #271829

    Visningar: 16826

    Det jag vill testa är om en väl sammansatt vegankost, kan underlätta kroppsfettsreducering. Hypotes är att lägre intag av protein, fett, mättat fett, samt kolesterol + ett högre intag av fiber kan underlätta viktnedgång.

    Dagsmeny

    Mål 1 & 2: Skogshuggargröt 1p/vardera.

    Mål 3 & 4: Pumpernickelbröd m. bönor & tomat.

    Mål 5: Potatis och bönor, m. kål samt andra grönsaker 4 olika varianter.

    RECEPT:

    Skogshuggargröt 2portioner:

    115g havrekross (torrvikt)
    58g gula ärtor (torrvikt)
    18g torkad aprikos
    18g katrinplommon
    18g russin
    18g hackade valnötter
    9g solroskärnor
    9g kokosflingor
    2 krm havssalt
    260g äpple exl. skrott och skal

    Energigivare per portion

    NRG 548 kcal
    Protein 17,7g (C.S. 115)
    Fett 15,1g
    Kolh. 84g
    Fiber 15,7g

    Pumpernickel m. tomat-bönsallad 1 portion

    185g pumpernickel (100% rågfullkornsbröd)
    25g vitabönor (torrvikt)
    66g cocktailtomat
    20g charlottenlök
    5g röd paprika
    12g solrosfrö
    1/2 krm linfröolja

    Energigivare per portion

    NRG 548 kcal
    Protein 19,2g (C.S.104)
    Fett 9,9g
    Kolh. 94,0g
    Fiber 24,6g

    Recept salladstallrik m. vitkål: 1 portion

    375g potatis + 40g kidneybönor (torrvikt)
    50g vitkål + 25g morot + 50g palsternacka + 50g squash + 25g champinjon + 25g purjolök + Xg aramealg + 1/2 msk oliv/rapsolja + 1/2 tsk vitvinsvinäger.

    Energigivare per portion

    NRG 554 kcal
    Protein 20,0g (C.S.98)
    Fett 10,7g
    Kolh. 92,6g
    Fiber 16,9g

    Recept salladstallrik m. broccoli: 1portion

    375g potatis + 40g kikärter (torrvikt)
    50g broccoli + 25g morot + 50g sellerirot + 50g körsbärstomat + 25g champinjon + 25g purjolök + Xg aramelag + 1/2 msk oliv/rapsolja + 1/2 tsk vitvinsvinäger

    Energigivare per portion

    NRG 550 kcal
    Protein 19,8g (C.S.101)
    Fett 11,1g
    Kolh. 91,1g
    Fiber 15,2g

    Recept Salladstallrik m. fänkål: 1 portion

    375g potatis + 40g kokta linser (torrvikt)
    50g fänkål + 25g morot + 50g rödbetta + 50g squash + 25g champinjon + Xg aramealg + 1/2 msk raps/olivolja + 1/2 tsk vitvinsvinäger.

    Energigivare per portion

    NRG 557 kcal
    Protein 21,6g (C.S.82)
    Fett 11,0g
    Kolh. 91,5g
    Fiber 15,5g

    Recept salladstallrik m. blomkål: 1 portion

    375g potatis + 40g kokta vitabönor
    50g blomkål + 25g morot + 50g persiljerot + 50g körsbärstomat + 25g champinjon + 25g purjolök + Xg aramealg + 1/2 msk raps/olivolja + 1/2 tsk vitvinsvinäger

    Energigivare per portion

    NRG 541 kcal
    Protein 20,3g (C.S.97)
    Fett 10,8g
    Kolh. 89g
    Fiber 16,5g

    DAGSSNITT ENERGIGIVARE

    NRG 2743 kcal
    Protein 94,3g (14,0E%)(C.S. 112)
    Fett 61,1g (20,2E%)
    Mättat fett 11,4g (3,8E%)
    Enkelomättat fett 15,7g (5,2E%)
    Fleromättat fett 28,7g (9,5E%)
    Varav:
    Omega 3: 3,12g (1,03E%)

    Kolesterol 0mg
    Kolh. 446,9g (66,2E%)
    Fiber 96,6g (8,4g/MJ)

    Kommentarer övriga näringsvärden

    Nästan allting ligger på okey nivåer, t.o.m. Riboflavin ligger på 102% av rekommenderat dagsintag för man 30-60 år. Det som fattas är lite kalcium, som ligger på 90% av rekommendationen, samt selén som ligger på 27% av rekommendationen. Det som inte finns alls är D-vitamin och vitamin B12, eftersom dessa vitamin inte finns i vegetabilier.
    Det som kan vara idé att komplettera är alltså Selén, D-vitamin och vitamin B12.

    #271830

    Visningar: 16906

    Har gjort mackor på pumpernickel m. sallad på kidneybönor, körsbärstomater, charlottenlök o röd paprika.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/beansonbread.jpg]

    #271831
    YTS wrote:
    Hettan var lagom, men kakaosmak var det ont om.
    Tror dock inte på mer kakao iaf. Ibland ”gifter sig” ju smaker, så då kan man missa poängen, genom att lägga i mer.

    Provlagade idag, men bytte mjölken mot vatten och då framträdde kakaosmaken mer.

    Recept:

    45g fullkornskornmjöl
    90g vetemjöl
    1/2 msk rörsocker
    2 msk kakao
    1/2 tsk bakpulver
    1 krm salt
    12,5g smör
    ca 90g vatten
    3st Piri-Piri frukter (Eldorados)

    Pulverisera Piri-Pirin i en mortel.
    Blanda Piri-Piri med övr. torra ingridienser.
    Knåda in det rumsvarma smöret.
    Rör i mjölken och knåda ihop.
    Kavla ut degen och sporra i lämplig form.
    Grädda ca 12-15 minuter.
    Låt svalna och servera sedan med t.ex. kaffe.

    #271832

    Visningar: 17029

    Ja då börjar vegankosttestet, för att se om man kan gå ner några välbehövliga kilon.

    Väger ca 118 kg och min idealvikt är runt 100kg och, det är också där jag brukar hamna när jag deffat tidigare. Denna gång är det dock ingen deff, utan jag skall se om vegankosten i sig själv gör att man går ner till sin idealvikt. Jag småstartade vegankosten redan i Söndags, genom att slopa mjölk och fil. Det matschema jag gjort tidigare i tråden är bra, men jag känner att jag inte behöver riktigt så mycket mat. Har dock ätit de saker som var på matschemat. Lite onyttigt blev det idag med en 33cl Premier Lemon & Lime.

    #271833

    Visningar: 17181

    Här är dagens middag.

    Mathavre, kidneybönor + råa grönsaker, sellerirot, morot och fänkål. Här är 150g torrvikt mathavre som fått koka i 2,5 dl vatten med 1/2 veg. buljongtärning i 20 minuter. 75g torrvikt kidneybönor.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/salladstall_v09_12.jpg]Till efterrätt gjorde jag muffins med dinkel & sojamjöl, samt solrosfrö, kokos, valnötter, russin, torkad aprikos och katrinplommon.

    #271834

    Visningar: 17263

    Första veckan avklarad. Det har gått lättare än jag trodde, att skippa ägg, keso, mjölk och fil. Enda avsteg från vegankosten var igår, när jag åt ute, då åt jag lite fisk, eftersom de inte hade nåt vegan-alternativ. Nu är det ju inte för att jag gör det här för djurens skull, utan för att se om det reducerar vikten och då tror jag inte en portion fisk på en hel vecka, med i övrigt strikt vegankost gör nå’n större skillnad.

    Har jag märkt några resultat än då? Jo! morgonvikten har minskat med ett helt kg och halsen slemmar nästan ingenting längre. Jag har ju hört de gamle säga detta länge, att de slemmar av mjölk, men inte trott på det, då jag tidigare inte märkt av detta, dock senaste året, så har jag haft en del problem med det, men sen jag sluta med mjölken, har det nästan gått bort helt. Människan är väl ganska unik på det sättet att hon dricker mjölk i vuxen ålder, jämfört med djuren? Jag är av den uppfattningen att människan är ämnad som växtätare, även om vi kan klara hos på det mesta i födoväg, precis som man hört talas om rovdjur som överlevt på växter, t.ex. hundar som inte tål kött längre. Har även läst en bok av en lejontämjare, som gav sitt lejon olika sorters växter som föda, han kanske tyckte det var bra om lejonet inte åt kött:what:

Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 446 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.