Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

Home Forums Dagböcker Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 406 through 420 (of 446 total)
  • Author
    Posts
  • #271835

    Visningar: 17339

    Testade en för mig ny produkt idag – matvete gjord på emmervete.
    Riktigt gott. Tog 230g vatten + 1/2 veg.buljongtärning till 160g matvete.
    Till wokad morot, vitkål, lök och squash, samt kokt elefantböna.

    Testade även müsli på vildmarkssätt, nämligen serverad med nyponsoppa. Lika gott som förra gången jag testade det. Förra gången var vid lite paddling i vildmarken, men då var det att praktiska orsaker.

    #271836
    YTS wrote:
    halsen slemmar nästan ingenting längre.

    Jag är av den uppfattningen att människan är ämnad som växtätare, även om vi kan klara hos på det mesta i födoväg

    Angående mjölken så kan jag instämma att även jag upplever mindre slembildning i näsa, svalg och luftrör då jag undviker mejeriprodukter, framförallt mjölk. Jag tror dock att människan är i behov av en viss mängd animalier för optimal hälsa, däremot inte sagt att vi behöver äta kilovis med kött i veckan. Har själv provat på att vara vegan under en tid men min hälsa försämrades avsevärt trots i mina ögon en välkomponerad vegankost.

    #271837

    Visningar: 17410

    Tolfte dagen på vegankosttestet. Ytterligare ett kg har tappats, väger nu 116 kg.

    Egentligen inga problem att hålla en hyfsat strikt vegankost. Om det är nå’n som testar, så vill jag säga att det är viktigt att man äter baljväxter (bönor, ärter o linser) till varje måltid, annars hamnar man mycket lågt på proteinet, samt att proteinkvalitén blir sämre. Det är även viktigt att man satsar på en kvalitetsolja, till middagen, så man får i sig tillräckligt med EFA (essentiella fettsyror), brukar blanda olivolja-rapsolja 4:1, då hamnar man 1:4 omega 3 till omega 6. Ca 15-20g valnötter till frukost är också bra, de håller 1:4 på omega 3 till omega 6. Sen bör man äta ordentligt med frukt och grönsaker ca 500g/dag, speciellt då för kalcium, A vitamin, E vitamin och riboflavin.

    #271838
    YTS wrote:
    Visningar: 17263

    Första veckan avklarad. Det har gått lättare än jag trodde, att skippa ägg, keso, mjölk och fil. Enda avsteg från vegankosten var igår, när jag åt ute, då åt jag lite fisk, eftersom de inte hade nåt vegan-alternativ. Nu är det ju inte för att jag gör det här för djurens skull, utan för att se om det reducerar vikten och då tror jag inte en portion fisk på en hel vecka, med i övrigt strikt vegankost gör nå’n större skillnad.

    Har jag märkt några resultat än då? Jo! morgonvikten har minskat med ett helt kg och halsen slemmar nästan ingenting längre. Jag har ju hört de gamle säga detta länge, att de slemmar av mjölk, men inte trott på det, då jag tidigare inte märkt av detta, dock senaste året, så har jag haft en del problem med det, men sen jag sluta med mjölken, har det nästan gått bort helt. Människan är väl ganska unik på det sättet att hon dricker mjölk i vuxen ålder, jämfört med djuren? Jag är av den uppfattningen att människan är ämnad som växtätare, även om vi kan klara hos på det mesta i födoväg, precis som man hört talas om rovdjur som överlevt på växter, t.ex. hundar som inte tål kött längre. Har även läst en bok av en lejontämjare, som gav sitt lejon olika sorters växter som föda, han kanske tyckte det var bra om lejonet inte åt kött:what:

    Då är du av en annan uppfattning än vi inom forskarvärden. Såvitt vi vet så var det just köttet som fick oss att lämna träden och entra savannen. Det stora proteintillskottet som köttet gav tillät oss att utvecklas mot vad vi är idag. Människan är inte ämnad till att äta antingen kött eller växter, vi är allätare dvs vi är ämnade att kunna överleva på det som bjuds. Vi kan säkerligen leva ett hälsosamt liv på en vegetabilisk kost, men troligtvis också på en kost som enbart består av kött.

    Men jag är glad att det fungerar för dig (rätt om jag inte är förvånad) :emo-thumb

    #271839
    maskin wrote:
    Angående mjölken så kan jag instämma att även jag upplever mindre slembildning i näsa, svalg och luftrör då jag undviker mejeriprodukter, framförallt mjölk. Jag tror dock att människan är i behov av en viss mängd animalier för optimal hälsa, däremot inte sagt att vi behöver äta kilovis med kött i veckan. Har själv provat på att vara vegan under en tid men min hälsa försämrades avsevärt trots i mina ögon en välkomponerad vegankost.

    Det är ganska vanligt. Jag är sångare och att dricka mjölk någon timme innan en spelning eller sångträning är som att ta ett sömnpiller innan en tenta, halsen slemmar igen och rösten blir raspig och groggig.

    #271840

    Visningar: 17497

    Jag skriver ju för en tidning, så nu hade jag lovat att komma med ett recept på Grissinis.
    Så det blev bakning av Grissini idag, denna gång med ljus lager som degvätska.
    Det blev 16 st Grissinis.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/grissini.jpg]Ingredienser:

    3dl ljus lager
    12,5g jäst
    3 msk oliv/rapsolja
    1 tsk salt
    1 msk rörsocker
    1 ägg
    1 äggvita
    3dl fullkornskornmjöl
    drygt 7 dl vetemjöl
    1 äggula
    ½ msk vatten

    1. Häll ölen i en bakbunke, vispa ur kolsyran. Tillsätt jäst, olja, salt, socker, äggvita, ägg och rör om.

    2. Häll i mjölet. Kornmjölet först och sedan vetemjölet. Arbeta degen kraftigt. Tillsätt ytterligare något vetemjöl, så degen blir fast och lätthanterlig. Låt jäsa under duk en timma.

    3. Ta upp degen och arbeta den smidig igen. Dela degen i två lika stora delar. Lägg tillbaka ena hälften i bakskålen. Rulla ut den kvarvarande degen till en jämntjock rulle och dela i 4 lika stora delar, dela sen bitarna på mitten. Rulla sen ut varje del, till en smal stång. Det går lättast om du lägger handflatorna på var sin sida om mitten och rullar, samtidigt som du för händerna åt vardera sida. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar och pensla med äggula utrörd i 1/2 msk vatten. Låt jäsa 30 minuter.

    4. Grädda i 225 grader, mitt i ugnen ca 15 minuter.

    5. När du bakat alla Grissini, kan du eftertorka dem på 125 grader ½ timme med luckan på glänt.

    #271841

    Visningar: 17769

    Har inte gått ner mer sen sist. Har druckit ett par liter mjölk, ätit 5 ägg, samt ca 250g keso sen senast, det är ju inte vegankost, men jag kände för att laga Rotmoslåda och där skall vara både mjölk och ägg. Ville också ha nå’t annat än bönor på mackorna, därav keson. Skall försöka låta bli mjölk och ägg igen, men ha lite keso på mackorna, då jag tycker det är godare än bönor på macka.

    Idag blev det vegan sallad och soppa:

    Här är salladen, stjälkselleri med kidneybönor och körsbärstomater.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/sellerisall_v12_y12.jpg]

    #271842

    Visningar: 17880

    Bakade Grissini idag, för att ta lite nya bilder:

    [img=http://www.nyttgrepp.se/grissini_v13_y12.jpg]

    #271843

    Visningar: 18053

    Bild Finsk rotsakslåda:

    [img=http://www.nyttgrepp.se/rotsakslada.jpg]Tog 1h 41 minuter idag.

    Ser som sagt inte mycket ut, men är gott!

    #271844

    Visningar: 18200

    Här kommer en liten rapport om hur mitt vegankost projekt gått under marsmånad. Jag har kollat upp vad jag ätit som inte är vegankost:

    Ägg 18st
    Keso 1,25kg
    Mellanmjölk 2,5 liter
    Sill 300g netto
    Brie 150g
    Styckglass 3st
    Chockladpudding 2 portioner

    Även om det blev en del animaliska livsmedel, så är det en väsentlig reducering mot tidigare, där jag låg på 30l mjölk + 15 l fil per månad.
    18 ägg är ju inte bra, då de innehåller en hel del kolesterol, vilket jag vill undvika, men jag har haft en del uppdragsbakning, så alla äggen har jag inte ätit själv. Jag siktar på att reducera mängden ägg under April, trots påsken:-) Hur har det gått med vikten? Jo jag är kvar på ruta ett, d.v.s. 118kg.

    Kommer med lite vegan-mat jag gjort i veckan:

    [img=http://www.nyttgrepp.se/mousaka_v14_2012.jpg]Lite mousaka-aktigt, rostat grönsakerna 15 minuter i 225 grader.
    Spaghetti m. kidneybönor, aubergin, squash, skogschamp., tomat, löko morot. Kryddor: chili, svartpeppar, salvia o oregano.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/minstandard_v14_2012.jpg]Den här kallar jag ”Min Standard” för att jag åt den väldigt mycket i mina yngre år. Det är Emmervete, kidneybönor, morot, squash, skogschamp., löko vitkål. Kryddor: svartpeppar o oregano.

    #271845

    Visningar: 18247

    Nu kommer jag att börja radera bilder, allteftersom jag fyller på nya.
    I morgon raderar jag alla bilder inlägg 317 t.o.m. 330. Så ni som vill se bilderna innan de försvinner för gott, ta en titt så snabbt som möjligt.
    Det är bilder på en del riktigt smaskiga sallads tallrikar bl.a.

    YTS

    #271846

    Visningar: 18319

    Som jag sagt, så försöker jag leva så rent vegetariskt som möjligt, d.v.s. vegankost, så därför gör jag nu ett försök att byta ut keson mot:

    BORLOTTIRÖRA

    400g Borlottibönor
    115g Raps/olivolja
    1 rågat krm Natrium Bensoat

    1. Blötlägg Borlottibönorna i rikligt med osaltat vatten, tills de svält ordentligt.

    2. Koka dem i 4 liter vatten med 4 tsk salt, tills de är väl genomkokta.

    3. Häll av kokvattnet och mosa bönorna med en potatisstöt. Tillsätt 2 dl vatten och mosa en gång till.

    4. Rör i 115g oliv/rapsolja 4:1

    5. Ta av ett halvt glas röra och rör ner 1 krm Natrium Bensoat* i den.

    6. Rör ner glasets innehåll i resten av röran.

    7. Packa upp ca 275g i 4:a fryslådor och frys in 3 av dem.

    * Natrium Bensoat, är ett i lingon och hjortron, naturligt förekommande konserveringsmedel.

    Denna röra skall bres på mackorna och toppas med antingen röd paprika eller körsbärstomat. Sådana här röror gör man på bl.a. Pinto och svarta bönor i Syd Amerika, men det här receptet är mitt eget. Priset är ganska exact 20 kr/kg.

    #1065705

    Ja! Då var jag inne på forumet igen, efter en lång paus!

    Mitt vegankosttest för att se om det går att rubba en envis övervikt, har funkat lite grann i.a.f. 5 kg har jag gått ner sen i Mars. Kanske ingen rekordnotering, men grejen är att jag inte deffat, utan bara ätit i min egen takt, med vegankost istället för ovo-laktovegetariskt. Absolut 100% vegankost har det inte varit, men jämfört med tidigare, då jag smällde i mig 30l mellanmjölk och 15 liter fil, samt omkring 12-18 ägg per månad, så är det stor skillnad. Mjölken har jag slopat helt, men lite fil, ägg och keso, har det blivit då jag varit resande ett tag och inte kunnat fixa med maten som jag önskat.

    Ni kanske såg artikeln i Aftonbladet, som hette ”Jo, SPENAT gör dig faktiskt stark”, där man slår ett slag för Spenat, p.g.a. nitratet i spenat, som i labbförsök, gett enorm muskeltillväxt hos försöksdjur. Magnus Samuelsson är med på bild och säger -”Spenat är inte det viktigaste samtalsämnet i gymmet. Men det kanske är dags att köpa på sig lite. Det är ju gott också”

    Kan berätta en intressant story om spenat:

    På 90 talet köpte jag in 7 st skivtetror, lika farliga för akvarieväxter, som pirayor för fiskar och djur. De åt givetvis upp mina växter, så jag fundera på vad jag skulle göra åt saken, tänkte på att spenat borde funka, så jag mata dem med 7 st frysta spenattärningar morgon och kväll. När jag köpte dem var de som en 5-krona i storlek och efter en påse spenat var de omkring dubbelt så stora i diameter, vilket betyder att kroppsvikten ökat med 8 ggr. När jag senare visade dem för akvariehandlaren, så blev han väldigt förvånad och frågade vad jag matat dem med. – Spenat sa jag, och det var nytt för honom.

    Tills nästa gång, ät era grönsaker och väx som aldrig förr! Grönsaker innehåller höga halter av folater, mer känt under den syntetiska versionens namn folsyra. Nödvändigt för proteinsyntesen och finns nästan inte i raffinerade produkter, som vitt bröd, vit pasta och polerat ris, ej heller i kött.

    #1065717

    En länk till min receptsamling, kolla speciellt in mackorna och salladstallrikarna:

    http://www.nyttgrepp.se/meramat.html

    #1065825

    Visningar: 19333

    Bakade mina piri-piri kex idag igen, men nu med öl som degvätska, samt lite mer smör, för att göra dem sprödare.

    Tog även en stämningsfull bild, som skall vara med i tidningen jag skriver för.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/piri-piri-kex.jpg]OBS: Tänk på att öl kan vara skadligt för din hälsa.

Viewing 15 posts - 406 through 420 (of 446 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.