Äter man för lite så går man inte ner, sant?

Home Forums Deff och fettminskning Äter man för lite så går man inte ner, sant?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 76 through 86 (of 86 total)
  • Author
    Posts
  • #349484
    shapeshiftern wrote:
    När argumenten tryter så visar sig den dumme neandertalaren. Men du har väl fått en skivstång i skallen eller nåt:

    Skilj på mekanismer för inlagring och nedregelerad förbränning. Insulin gör båda, vad jag vet nedreglerar inte ASP fettoxidationen. Hur relevant det är i praktiken kan man spekulera om. Kontrollerade studier som de facto undersöker isokaloriska dieter påvisar likvärdig viktbalans.

    #349485

    Hehe, forumtroll gör mina dagar på nätet värdefulla:p

    #349486
    shapeshiftern wrote:
    När argumenten tryter så visar sig den dumme neandertalaren. Men du har väl fått en skivstång i skallen eller nåt:

    Du stämmer rätt bra in på ditt eget påstående. Läs först – kom tillbaka sen :) och då menar jag inte kolhydrater.ifokus

    #349487

    Keep going!

    Denna tråd gör två viktiga saker: Undervisar korrekt fakta (sid 1-3) och underhåller: (Alla sidor Shapeshiftern är med)

    :emo-thumb

    #349488

    Men helt ärligt, jag vet hur en viktminskning fungerar och det fungerar endast av att du ligger på ett underskott av kcal (finns säkerligen mer faktorer, men detta är så jag lärt mig iaf).

    Men samtidigt så funderar jag på denna myt att man ska äta lite men ofta, varför skulle det ha någon betydelse? Jag menar (om jag inte är inte och cyklar, isåfall rätta mig) så kör vissa på en typ av ”fasta” där de bara äter 1 måltid om dagen , kanske lite senare på eftermiddagen / kvällen . Där måltiden innehåller ca 1500kcal = Och de känner sig relativt mätta efter det.

    Är det bara oklokt då eller? Njae, jag tror inte det. Varför skulle man äta mindre men ofta? Bara för att slippa hunger känslan?

    Jag känner ingen hunger ändå, fast jag äter 1 gång om dagen.
    Det är inte meningen att man ska gå runt och vara hungrig fast man ska ner i vikt?

    Jag har lyckats gå ner 13kg so far på detta.
    Och det har gott galant.

    Vet inte om det gav dig något tips , men iaf ^^

    #349489
    Jompa wrote:
    Enligt Dr. Scott Connelly råder det inget tvivel om att en diet med lite kolhydrater ger bättre resultat (avseende minsking av kroppsfett) än en diet med lite fett.

    För en mer uttömmande diskussion i ämnet föreslår jag att du kastar ett öga på länken:

    [http://traningslara.se/bokrecension-istallet-for-doping-av-frank-nilsson/#]

    #349490

    Intressant läsning här.. Jag har då alltid trott att kroppen fungerar ungefär som en en stor eld.
    Matar du på med småstickor (mindre måltider) hela tiden så brinner det ganska intensivt och fort. Slänger du på en stor stock (stor måltid) så brinner det, men det tar lång tid. Och lägger du inte på nåt bränsle så brinner det bara så länge det finns nåt bränsle.(fett & muskler)

    #349491
    Ghettobird wrote:
    Intressant läsning här.. Jag har då alltid trott att kroppen fungerar ungefär som en en stor eld.
    Matar du på med småstickor (mindre måltider) hela tiden så brinner det ganska intensivt och fort. Slänger du på en stor stock (stor måltid) så brinner det, men det tar lång tid. Och lägger du inte på nåt bränsle så brinner det bara så länge det finns nåt bränsle.(fett & muskler)

    Jag förstår hur du menar.

    Problemet med de flesta av de där liknelserna är att det bara blir en sanning med modifikation.

    Det är alltid mer komplicerat än liknelsen låter antyda.

    #349492
    Jon Larsson wrote:
    Det är alltid mer komplicerat än liknelsen låter antyda.

    För att fortsätta på liknelsen;
    Det finns ju olika sorters bränsle. Hårda vedslag(enligt mig fett och proteiner) brinner bra och och glöder länge medan mjukare vedslag(för mig kolhydrater) brinner fort och sprätter glöd.
    En del vedträn kanske till och med är fuktiga och röker mest, men även det kan vara bra då det skrämmer iväg mygg och knott.
    Hur den sista liknelsen passar in vet jag inte, det var mer ett allmänt råd om du ska ut och elda i norrländska skogen någon gång.

    #349493
    Ghettobird wrote:
    Och lägger du inte på nåt bränsle så brinner det bara så länge det finns nåt bränsle.(fett & muskler)

    Och det är helt korrekt. I alla fall om ”inget bränsle” menas att man dör av svält. Men vissa hävdar ju att ”inget bränsle” är en fråga om mat in i munnen med korta intervall däremellan vilket är en liten skillnad. ;)

    #349494

    Kcal in och ut är en högst missvisade formel om man ska gå in på djupet i det hela. Men i stora drag så stämmer det. Att räkna kcal i detalj blir dock bara rätt onödigt huvudbry.

    Dock finns det anledningar till att en del kan överäta men ändå inte lägga på sig fett; insulinkänslighet, glykogeninlagring etc. Dessutom ska den termogena effekten inte underskattas. Märker det själv när jag äter mina stora PF-måltider på kvällen, blir otroligt varm och svettig, undrar hur mycket energi som försvinner där.

    Även hormoner spelar stor roll, testosteron, thyroidhormoner (TSH), ACTH etc

Viewing 11 posts - 76 through 86 (of 86 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.