Low carb+träning

Home Forums Deff och fettminskning Low carb+träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 331 through 345 (of 390 total)
  • Author
    Posts
  • #483514

    En annan sak.

    Förr efter träningspass blev jag hur hungrig som helst. Numera, inte det minsta. Det är många andra som upplever precis samma sak, alltså inget unikt för mig.

    Min teori är att kroppens glukosbehov förut var högre än vad kroppen kunde tillfredställa efter träningsbehovet, varför blodsockernivån sjönk (när det gick åt i organen samt hamnade i muskler) och jag blev hungrig. Nu, med ett minskat glukosbehov räcker egenproduktionen till och blodsockernivåerna är stabila.

    Skulle det dessutom innebära att kroppens kortisolutsöndring i samband med träning (vars uppgift är att frigöra protein för glukostillverkning) minskat också?

    #483515
    Allan wrote:
    Är det inte än värre på en LCHF-kost?

    Det kan jag inte tänka mig. Har man bra kondition kan ma utnyttja fett mer effektivt som energikälla.

    #483516
    Eddie Vedder wrote:
    Det kan jag inte tänka mig. Har man bra kondition kan ma utnyttja fett mer effektivt som energikälla.

    Om du har kikat på studierna (William postade ett urval på kolo) så ser du också att det, i bästa fall, är likvärdigt kolhydratrik kost endast med långvarigt/lågintensivt arbete.

    #483517
    Grandmaster wrote:
    Om du har kikat på studierna (William postade ett urval på kolo) så ser du också att det, i bästa fall, är likvärdigt kolhydratrik kost endast med långvarigt/lågintensivt arbete.

    Ja definitivt. Det finns ännu inga studier där man sett en bättre prestationsförmåga. Inte ens när försökspersonerna fått anpassa sig under en längre tid. Exemplen här under är 28 respektive 15 dagar. Ingen gav bättre resultat på prestationsförmågan. En högre fettoxidation helt klart men ingen bättre prestationsförmåga hursomhelst. Men min poäng var den att uthållighetsidrott troligtvis går bättre än styrketräning vid lågt kolhydratintag. Men det är en gissning.:)

    Phinney, S.D., Bistrian, B.R., Evans, W.J., Gervino, E. and Blackburn, G.L. (1983). The human metabolic response to chronic ketosis without caloric restriction: preservation of submaximal exercise capacity with reduced carbohydrate oxidation. Metabolism, 32, 769–776.

    Goedecke, J.H., Christie, C., Wilson, G., Dennis, S.C., Noakes, T.D., Hopkins, W.G. and Lambert, E.V. (1999). Metabolic adaptations to a high-fat diet in endurance cyclists. Metabolism, 48, 1509–1517.

    #483518

    Både 28 och 15 dagar verkar vara för kort, baserat på det begränsade urval jag har.

    Hursom borde det inte ge sämre prestationsförmåga vid uthållighetsidrott, vilket ju var Allans fråga.

    #483519
    mikaelj wrote:
    Min träning är främst uthållighetsträning. Andra mål än dina.

    Hur mäter du dessa framgångar?
    Kan du vara så snäll och ge ett exempel på hur du säkerställt dina framsteg. Jag skulle verkligen uppskatta det.

    #483520
    nutz wrote:
    Hur mäter du dessa framgångar?
    Kan du vara så snäll och ge ett exempel på hur du säkerställt dina framsteg. Jag skulle verkligen uppskatta det.

    Sorry. Jag ser inte hur det det skulle leda till något meningsfullt.

    #483521
    mikaelj wrote:
    Både 28 och 15 dagar verkar vara för kort, baserat på det begränsade urval jag har.

    Vad är det för urval du har? Du uttrycker dig som om du bedriver studier i mer seriös form, men är det någon annan än dig själv du studerar?

    För övrigt håller jag med nutz, specificera ”framstegen” eller sluta prata om dom som om dom är en bekräftelse av dina påståenden.

    #483522
    mikaelj wrote:
    Både 28 och 15 dagar verkar vara för kort, baserat på det begränsade urval jag har.

    NÄHÄ!!!?

    Det var ett oväntat svar. Hade man delat upp 200 cyklister i två grupper om 100 individer, en ketogen grupp och en SNR-kostgrupp, och låtit dom träna och äta på det sättet i 10 år hade ju du inte varit nöjd.

    Om man sedan gjort en okontrollerad studie där det handlat om fyra personer vardera under en vecka och sett lite fördelar för ketogen kost DÅ hade det minsann varit ett tveklöst bevis för LCHF:s överlägsenhet.

    #483523
    mikaelj wrote:
    Sorry. Jag ser inte hur det det skulle leda till något meningsfullt.

    Som sagt, ska du kunna luta dig mot dina påstådda framsteg i din argumentation så är det ju lämpligt att tala om vilka framstegen är.

    #483524
    Eddie Veder wrote:
    Det var ett oväntat svar. Hade man delat upp 200 cyklister i två grupper om 100 individer, en ketogen grupp och en SNR-kostgrupp, och låtit dom träna och äta på det sättet i 10 år hade ju du inte varit nöjd.
    Taisho wrote:
    Vad är det för urval du har? Du uttrycker dig som om du bedriver studier i mer seriös form, men är det någon annan än dig själv du studerar?

    Det är inte min mening. Urvalet är de (få) som tränar och äter lågkolhydratkost. Som jag skrev är det begränsat, men trenden visar på att det tar upp till två månader att få tillbaka (eller passera) tidigare resultat. Då är det främst uthållighetsträning, som cykling, löpning och skidåkning.

    Quote:
    För övrigt håller jag med nutz, specificera ”framstegen” eller sluta prata om dom som om dom är en bekräftelse av dina påståenden.

    Jag förstår inte riktigt hur du menar. Mina framsteg är just mina mina, och inte andras. Det är förstås smickrande att ni tycker om mig så mycket.

    Skilj på ”mina framsteg” och ”andra har lika bra eller bättre” (samma personer klagade för övrigt högljutt när prestationen sjönk till en början…)

    #483525

    Jag kör en low carb-diet för tillfället och det vore intressant att se hur det går för andra.
    I synnerhet är jag intresserad av din träning då du påstår dig se ökningangar i prestationsförmåga. Men du vägrar konsekvent att samarbeta och framstår hellre som en snackare.

    #483526
    mikaelj wrote:
    trenden visar på att det tar upp till två månader att få tillbaka (eller passera) tidigare resultat. Då är det främst uthållighetsträning, som cykling, löpning och skidåkning.

    Finns denna ”trend” dokumenterad någonstans?

    #483527
    nutz wrote:
    Jag kör en low carb-diet för tillfället och det vore intressant att se hur det går för andra.
    I synnerhet är jag intresserad av din träning då du påstår dig se ökningangar i prestationsförmåga. Men du vägrar konsekvent att samarbeta och framstår hellre som en snackare.

    Sure, men som sagt tränar jag inte efter maxvikt, så det känns inte intressant att jämföra med andra här på forumet som har andra mål.

    Men OK. Klarar 20% mer i benböj vid 3×24, 1RM har jag inte testat. Bättre resultat (= tyngre vikter) än kompisar som styrketränat regelbundet betydligt längre tid än mig, trots ungefär samma kroppsbyggnad. Jag har förbättrat min tid på korta (5 km) cykelspurter med med en minut. Klarat nya ITG2-11-or. Med reservation för att jag varit förkyld/sjukskriven en längre period under hösten och inte kunnat träna i den mån jag vill.

    Jag har under de senaste åren långsamt skurit ner mängden kolhydrater, vilket kan påverka min prestation gentemot andras prestation på lågkolhydratkost — YMMV.

    #483528
    Eddie Vedder wrote:
    Finns denna ”trend” dokumenterad någonstans?

    Det är ett sånt litet urval (en handfull) att det inte är statistiskt signifikant. Därav ”begränsat”. PM om du är intresserad på riktigt.

Viewing 15 posts - 331 through 345 (of 390 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.