Low carb+träning

Home Forums Deff och fettminskning Low carb+träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 390 total)
  • Author
    Posts
  • #483229
    MatsF wrote:
    4-Varför gör du inte det då? Antar att du räknat ut på något sätt hur mycket du skall ligga på, men hur räknar man ut det (jag är ju tyvärr nybörjare på det här)?
    Vad tror du händer om du äter mer?

    Har ju haft intresse för kost i snart 25år, så man har ju lite koll.
    Jag äter så att jag blir nöjd och mätt, sedan håller man ju koll på vikt och form.

    Man får ju väga maten och kolla på näringsinnehåll och räkna ihop kcal, prot, fett o kolh…

    När jag äter mer fast även endast lite mer kolhydrater, så går jag upp i vikt, men som du säger om man äter extremt lite kolhydrater och mer energi ifrån endast protein o fett, så tror jag också att fettinlagringen blir minimal, konstigt men det verkar faktiskt vara så.
    Nu vill jag inte vara så extrem utan använder dom livsmedel som jag skrev tidigare bla.

    #483230
    MatsF wrote:
    4-Varför gör du inte det då? Antar att du räknat ut på något sätt hur mycket du skall ligga på, men hur räknar man ut det (jag är ju tyvärr nybörjare på det här)?
    Vad tror du händer om du äter mer?

    Du var väl för fan kostrådgivare?

    #483231
    Grandmaster wrote:
    Du var väl för fan kostrådgivare?

    Andra gången av 2 möjliga du missar hela poängen.
    Men jag skall förklara det så att även du förhoppningsvis skall förstå det.
    Jag är nybörjare på hur t.ex. Jonas räknar ut att han behöver 5000 kcal/dag och att hans skall gå på minus eller inte.

    Däremot kan jag det mesta om hur man är kostrådgivare för överviktiga, diabetiker m.m. så att de skall börja må bra. Även en hel del om normalviktiga med andra problem också.
    Därför vet jag att många av dem har varit rädda för att äta sig ordentligt mätta på LCHF-kost eftersom de varit rädda att gå upp och eftersom jag inte känner Jonas så ville jag kolla det (därav den sista frågan i ditt citat)

    Istället för att komma med intetsägande inlägg kan du väl svara mig på de frågorna jag hade efter ditt förra inlägg?
    1-Vad var det som var fel med boken av Gary Tabues?
    2-Vad har du själv för erfarenhet av ketogen kost, med eller utan träning?

    (Steinbach, mycket intressant du skrev, måste läsa igenom/på en hel del så jag hinner nog inte svara dig förrän om nån dag)

    #483232
    Jonas Lundberg wrote:
    När jag äter mer fast även endast lite mer kolhydrater, så går jag upp i vikt, men som du säger om man äter extremt lite kolhydrater och mer energi ifrån endast protein o fett, så tror jag också att fettinlagringen blir minimal, konstigt men det verkar faktiskt vara så.

    Jo så är det, med (för den enskilde nog) lite kolhydrater så har inte kroppen någon funktion att lägga på sig kroppsfett.

    Med en viktig skillnad för kroppsbyggare (tror jag) och det är att kroppen är gjord för att gå tillbaka till sitt ”normaltillstånd” vad gäller kroppsfett vare sig det är för mycket eller för lite när man börjar äta (vad jag anser är) rätt kost. Det är ju en hel del mer kroppsfett än vad du strävar efter att ha vilket i sig möjligen kan vara ett problem.

    Det är ju t.ex. så att för de kvinnor jag hjälpt som varit för smala så har de gått upp i vikt och fått kvinnligare former. Har inte hjälpt några för smala män ännu så där har jag ingen egen erfarenhet.

    #483233
    Indec wrote:
    Kort och gott – Du får betalt för att skriva att det fungerar? Korrekt uppfattat?

    Du känner verkligen INTE mig!!! Funkar det inte kommer jag att dissa det TOTALT!!!

    ZONE[/b]

    #483234
    MatsF wrote:
    Jo så är det, med (för den enskilde nog) lite kolhydrater så har inte kroppen någon funktion att lägga på sig kroppsfett.

    Du menar att fett i kosten inte kan lagras in som kroppsfett utan kolhydrat i kosten? Det är givetvis helt inkorrekt.

    #483235
    King Grub wrote:
    Du menar att fett i kosten inte kan lagras in som kroppsfett utan kolhydrat i kosten? Det är givetvis helt inkorrekt.

    Ja det är exakt det jag menar och jag är nog en otroligt liten minoritet som menar det men det behöver ju inte vara fel för det.

    Jag ändrar mig ju naturligtvis när någon kan övertyga mig om annat men hitills har ingen lyckats ge mig ett enda exempel på det.

    Och då skall du veta att jag letat specifikt efter ett exempel i över ett år nu.
    Jag har frågat ett 50-tal läkare som alla praktiserat LCHF i mellan 3-20 år.
    Jag har gått in på enormt många olika forum och frågat och läst.
    Jag har haft ca 150 personer som jag hjälpt med kostrådgivning.
    Jag har själv med några stycken försökt överäta.

    Ingenstans har jag funnit att jag har fel, men du kanske kan göra det (istället för att bara säga att jag har det).
    Jag har gärna fel, för då har jag lärt mig något…

    /Mats

    #483236

    Jag har också varit i kontakt med likadan information som Mats F nämner… Som sagt carbs root of all evil? Maybe? Kolla Eskimåerna förut när de enbart åt fett & protein… Jag är då i alla fall nyfiken! LCHF a fad? Or maybe the future?

    ZONE

    #483237
    zonecapone wrote:
    Kolla Eskimåerna förut när de enbart åt fett & protein…

    De var sjukt grova?

    #483238
    MatsF wrote:
    Ja det är exakt det jag menar och jag är nog en otroligt liten minoritet som menar det men det behöver ju inte vara fel för det.

    Jag ändrar mig ju naturligtvis när någon kan övertyga mig om annat men hitills har ingen lyckats ge mig ett enda exempel på det.

    Och då skall du veta att jag letat specifikt efter ett exempel i över ett år nu.
    Jag har frågat ett 50-tal läkare som alla praktiserat LCHF i mellan 3-20 år.
    Jag har gått in på enormt många olika forum och frågat och läst.
    Jag har haft ca 150 personer som jag hjälpt med kostrådgivning.
    Jag har själv med några stycken försökt överäta.

    Ingenstans har jag funnit att jag har fel, men du kanske kan göra det (istället för att bara säga att jag har det).
    Jag har gärna fel, för då har jag lärt mig något…

    /Mats

    Så, om man inte äter kolhydrat, då skulle kroppens fettomsättning helt stanna av? Ser du inte det ologiska/omöjliga i det?

    ASP lagrar in fett från kosten som kroppsfett helt utan närvaro av insulin eller kolhydrat. ASP är dessutom en kraftfullare fettinlagrare än insulin. Vad triggar ASP? Jo, fettintag.

    Dessutom frisätter protein (minst) lika mycket insulin som samma energimängd kolhydrat.

    Största delen av triacylglycerol i plasma härstammar från dietära fetter, frisatta från tarmen i form av kylomikroner eller från levern i form av VLDL. Dessa cirkulerar sedan som icke-esterifierade fettsyror, frisläppta av lipoproteinlipas och sedan upptagna i adipös vävnad med hjälp av fettsyretransportörer som CD36, FABPpm och FATP.

    #483239
    Jay wrote:
    De var sjukt grova?

    Nej men de tränade inte…MEN de hade INGA av våra välfärds sjukdommar!

    Grubby googla lite på LCHF & kolla upp det ordentligt innan du dissar det! VÄLDIGT intressant faktiskt! Jag har kunder här på Zone shopen som kört det med smått fantastiska resultat!

    ZONE

    #483240

    Jag ”dissar” inte lågkolhydratdieter; jag vet att dom är effektiva för fettminskning och viktnedgång och kan ha fördelar på cirkulerande insulinnivåer och påverkan på hjärt- och kärlfaktorer.

    Det är påståendet att fettinlagring inte kan ske utan dietärt fett som jag dissar.

    Och det är ”Grub”, inte ”Crub”. Vad är ”Crub”?

    #483241
    King Grub wrote:
    dissar.

    Och det är ”Grub”, inte ”Crub”. Vad är ”Crub”?

    Sorry! :)

    ZONE

    #483242

    Jag har precis börjat läsa boken: Fett skrämd

    ZONE

    #483243
    MatsF wrote:
    Andra gången av 2 möjliga du missar hela poängen.
    Men jag skall förklara det så att även du förhoppningsvis skall förstå det.
    Jag är nybörjare på hur t.ex. Jonas räknar ut att han behöver 5000 kcal/dag och att hans skall gå på minus eller inte.

    Däremot kan jag det mesta om hur man är kostrådgivare för överviktiga, diabetiker m.m. så att de skall börja må bra. Även en hel del om normalviktiga med andra problem också.
    Därför vet jag att många av dem har varit rädda för att äta sig ordentligt mätta på LCHF-kost eftersom de varit rädda att gå upp och eftersom jag inte känner Jonas så ville jag kolla det (därav den sista frågan i ditt citat)

    Istället för att komma med intetsägande inlägg kan du väl svara mig på de frågorna jag hade efter ditt förra inlägg?
    1-Vad var det som var fel med boken av Gary Tabues?
    2-Vad har du själv för erfarenhet av ketogen kost, med eller utan träning?

    (Steinbach, mycket intressant du skrev, måste läsa igenom/på en hel del så jag hinner nog inte svara dig förrän om nån dag)

    Jag har sedan länge avfärdat dig som material ej värt att spendera någon tid på. Du är helt enkelt okunnig, ignorant och hyser föreställningar som är fullkomligt irrationella.

    Men för att svara på din fråga, så baserar jag mina åsikter om Taubes på Bray’s kritik av boken. Bray är forskare, Taubes är journalist. Tro inte att jag lägger en minut av min egen tid på att läsa sådant vinklat, sensationalistiskt nonsens.

    Taubes fyra ståndpunkter

    Quote:
    i) He believes that you can gain weight and become obese without a
    positive energy balance;

    Idiotiskt.

    Quote:
    (ii) He also believes that dietary fat is unimportant for the
    development of obesity;

    Bisarrt, ej värt att kommentera.

    Quote:
    (iii) Carbohydrate, in his view, is what produces obesity

    Skitprat. Ett energiöverskott skapar fetma.

    Quote:
    and (iv) Insulin secreted by the carbohydrate is the problem in obesity.

    Fel. Fett lagrar sig lätt och ledigt utan insulin.

    Och för att svara på din andra fråga, så har jag erfarenhet av såväl SKD, CKD och TKD.

    SKD är katastrof för styrketräning, CKD och TKD fungerar relativt bra, men absolut inte bättre än mer moderata tillvägagångssätt där kolhydrater inkluderas på daglig basis.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 390 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.