Ola Wallengren 18 kilo muskelmassa på 20 veckor?

Home Forums Kost och Näringslära Ola Wallengren 18 kilo muskelmassa på 20 veckor?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 101 total)
  • Author
    Posts
  • #316384
    Benjamin wrote:
    Man behöver inte vara stor för att vara duktig, räcker med att man jobbar med folk inom branchen.

    Eddie, dina jämmförelse är så långsökta.

    Ett bra ex är att jämföra dina och olas kunskaper, du vet vad som står på pappret men saknar sj erfarenhet, till skillnad från Ola.

    Vi har diskuterat det här tidigare. Jag tror inte på ”det som står på pappret”, jag vet inte ens vad som står på pappret. Och det vet du också. Däremot tror jag inte på allt som sägs eller skrivs oavsett vem som säger/skriver det. Ola är en teoretiker och en bra sådan. Han har också testat på saker men drar inga långdragna slutsatser från det och ger inga allmänna råd som han inte hittar stöd för.

    Du ogillar mig och det är lugnt Benjamin. Men du behöver inte ljuga om mig för det. Trist att du behövde bli så otrevlig bara för att jag inte riktigt höll med dig.

    #316385
    Gober wrote:
    Nu får du bestämma dig, man behöver inte vara stor men samtidigt kan du inte lita på Eddie pga att han inte har massor av muskler?

    Hur tänker du?

    Jag har svarart på frågan, läs.

    Lär du ut, och jobbar årligen med tävlande, seriös, tungt tränade så lär du bli duktig.

    Har du aldrig satt din fot på ett gym och saknar erfarenhet i praktiken så har jag svårt att dig seriöst. Spec när det kommer till denna sporten

    #316386
    Eddie Vedder wrote:
    Vi har diskuterat det här tidigare. Jag tror inte på ”det som står på pappret”, jag vet inte ens vad som står på pappret. Och det vet du också. Däremot tror jag inte på allt som sägs eller skrivs oavsett vem som säger/skriver det. Ola är en teoretiker och en bra sådan. Han har också testat på saker men drar inga långdragna slutsatser från det och ger inga allmänna råd som han inte hittar stöd för.

    Du ogillar mig och det är lugnt Benjamin. Men du behöver inte ljuga om mig för det. Trist att du behövde bli så otrevlig bara för att jag inte riktigt höll med dig.

    Jag har inget emot dig personligen, om du kollar på hur det hela började så var det du som slog det första slaget under bältet.

    #316387
    Benjamin wrote:
    Har du aldrig satt din fot på ett gym och saknar erfarenhet i praktiken så har jag svårt att dig seriöst. Spec när det kommer till denna sporten

    Jodå han har satt sina fötter på gymmet ska du se :)

    #316388
    Benjamin wrote:
    Jag har svarart på frågan, läs.

    Lär du ut, och jobbar årligen med tävlande, seriös, tungt tränade så lär du bli duktig.

    Har du aldrig satt din fot på ett gym och saknar erfarenhet i praktiken så har jag svårt att dig seriöst. Spec när det kommer till denna sporten

    Fast du driver detta till sin spets då du ofta ”hånar” studier om det inte kommer från en Bodybuilder.

    Jag kan till viss del förstå om man tar två personer med samma kunskap utifrån sina studier men där den ena testat många saker i praktiken. Det är klar att man har mer förtroende för denna. Men man kan inte förkasta kunskap bara för att källan inte har prövat allt i praktiken. Och detta kan man ju självfallet dra paralleller till en miljon exempel.

    Sen tror jag inte eddie är så oerfaren av träning som du verkar tro, alla har inte som mål att just bli så stora så möjligt.

    #316389
    mysglenn wrote:
    Jodå han har satt sina fötter på gymmet ska du se :)

    Vem? jag tog bara upp ett ex.

    #316390
    Gober wrote:
    Fast du driver detta till sin spets då du ofta ”hånar” studier om det inte kommer från en Bodybuilder.

    Jag kan till viss del förstå om man tar två personer med samma kunskap utifrån sina studier men där den ena testat många saker i praktiken. Det är klar att man har mer förtroende för denna. Men man kan inte förkasta kunskap bara för att källan inte har prövat allt i praktiken. Och detta kan man ju självfallet dra paralleller till en miljon exempel.

    Sen tror jag inte eddie är så oerfaren av träning som du verkar tro, alla har inte som mål att just bli så stora så möjligt.

    Jag driver inte med stuidierna, vad tror du att jag har läst varje dag under 7 års period. kalle ankas maraton?

    Men det gäller att öppna sina ögon och tänka sj då och då.

    #316391
    Benjamin wrote:
    Men det gäller att öppna sina ögon och tänka sj då och då.

    Jag vill inte bråka med dig och det hoppas jag du förstår. Men just här har du missuppfattat mig från dag 1.

    Jag har aldrig någonsin (och kommer aldrig) säga till kroppsbyggare hur de ska träna och äta för det vet jag inte. Du kommer aldrig hitta råd från mig till annat än frågor om allmänna grundfakta (typ om en kroppsbyggare frågar hur han/hon ska förvara sina grönsaker vilka livsmedel som innehåller mycket järn, eller om han/hon ska väga köttbiten efter tillagning eller före etc.) där jag har ett svar eller mer praktiska råd till nybörjare/oerfarna (som alltså inte är på byggarnivå ännu).

    Jag har heller aldrig någonsin gjort anspråk på att ”veta”, tvärtom. Om du läst något jag skrivit så är det ju tvärtom, jag försöker alltid i mesta möjliga mån vrida och vända på saker och ting och har verkligen aldrig sett ner på empiriska kunskaper samtidigt som jag är jättekritisk till dålig forskning.

    Jag tror nog att de flesta som faktiskt läser här, på vår blogg, vår bok och det jag skriver i tidningen håller med mig här. Så att aldrig lita på vad jag tror att jag kan är helt okej. Men ett påstående om att jag inte täcker själv och bara sväljer saker okritiskt är ju raka motsatsen till sant. Mitt problem kanske snarare är det motsatta i så fall, att jag ifrågasätter lite väl mycket så att det blir en lite absurd ”vi-vet-ingenting-om-någonting”-slutsats av allt och det har man ju ingen nytta av.

    Hoppas det framgår hur jag menar nu. :)

    #316392

    :emo-thumb

    Alltid lättare att förklara sig när man snackar face 2 face.
    Jag ser dig inte heller som en newbie, i så fall hade jag aldrig debatterat med dig, jag vet att du är på läst och kan mycket, hade du inte varit det så hade jag aldrig debatterat med dig.

    Förstår hur du tänker, hoppas att du med förstår vad jag med vill säga och att det inte är enbart ” du är inte stor därför KAN du inget ”, de minst kunniga människorna som jag har träffat är de som tillhör den större kategorin men som är genetiskt begåvade.

    #316393

    Jag vet inte om jag missade det, men Ola skulle du inte kunna lägga upp någon form av grund till hur du gjorde din bulk, och hur din träning såg ut specifikt vilket är det intressanta. Jag menar så mycket annat finns ju egentligen inte att diskutera i den här tråden även om det görs det!

    Ex på vad jag söker; ungefär måltidsfrekvens, speciella frukost eller nattmål, lite gottig info helt enkelt! :)

    Mvh

    #316394

    Folk verkar tro att Ola har en hemlighet. Han åt stora mängder vanlig mat, kanske mer än vad som egentligen hade behövts för maximal muskeltillväxt.
    Utöver den vanliga maten åt han 200g kycklinghjärta varje dag som en kul grej för att testa om det hade någon effekt. Den eventuella effekten var troligtvis ytterst marginell och det går inte att säga något om den.
    Träningen bestod troligtvis av hård och tung styrketräning med fokus på basövningar tre-fyra gånger i veckan, dvs. relativt låg volym med gott om vila mellan passen.
    Dessutom såg han säkert till att få tlllräckligt med bra sömn och vila i allmänhet utanför gymet.

    #316395

    My god, nu kommer alla butiker få slut på kycklinghjärtan ju.. :P

    #316396
    cobbe wrote:
    Jag vet inte om jag missade det, men Ola skulle du inte kunna lägga upp någon form av grund till hur du gjorde din bulk, och hur din träning såg ut specifikt vilket är det intressanta. Jag menar så mycket annat finns ju egentligen inte att diskutera i den här tråden även om det görs det!

    Ex på vad jag söker; ungefär måltidsfrekvens, speciella frukost eller nattmål, lite gottig info helt enkelt! :)

    Mvh

    Utöver det som redan sagts så är det inte så mycket ”gottig info”.

    Jag åt mycket mat av vad jag brukar äta, inget speciellt utöver kycklinghjärta, men jag ökade även mängden ”skräpmat” för att lättare få upp energiintaget.
    Slutsatsen av detta är inte att det är kycklinghjärtat som gjorde resultaten. Jag rekommenderar inte kycklinghjärta specifikt för muskelökningar.
    Jag åt ungefär 6 ggr per dag + pre- och post-WO. Kommer inte på rak arm ihåg om jag börjat med EAA då, men jag tror det.

    Jag tränade ca 2-3 set per muskelgrupp, oftast till failure. Helkroppspass ungefär var 5 dag.

    #316397

    Ola, har du med egen erfarenhet gjort någon jämförelse med olika träningsupplägg, tex var 5e dag jämfört med något annat upplägg som är mer frekvent tex varje muskelgrupp 2ggr i veckan.

    Dvs om det är så många vilodagar som varit mest positiv för att lägga på sig massa?

    Jag tycker själv jag fått bättre resultat av att köra igenom kroppen 2ggr per vecka splitat på 6 pass i veckan, dock ganska sparsamt med volym, korta pass på 30-45min. Detta jämfört med när jag körde efter Beyond Brawn 3 gånger i veckan.

    Dock aldrig testat något så ”extremt” som att bara träna var 5e dag.

    #316398

    Jag tränade 3-1-3, med 3 split ganska länge och det är nog den volym som jag tränat som mest. Det gick rätt bra då men det var precis i början när jag började träna, så det var inte mycket annat att vänta. Trots att det gick bra så ahde jag rätt tydliga överträningssymtom (trötthet, svullna körtlar) när jag körde som mest, dvs 3-1-3 och ca 15-25 set per muskel. Detta var ett upplägg ala Arne Persson (som va styrketräningsgurun på gymmet).
    När jag började med HIT insprerad träning ökade framförallt styrkan, men inte så mycket i volym (vägde ju ändå ca 92-100 kg då).
    På senare år har det mer handlat om att försöka få så bra resultat som möjligt inom ramen av ca 2 högst 3 pass i veckan, vilket är ungefär det jag har motivation för.
    Baserat på egna erfarenheter kan jag bara säga att det förmodligen är bättre att träna en muskel oftare än 1ggr/v och detta är också vad forskningen säger, men om var 5:e dag, 2 eller 3ggr/v är optimalt är svårare att svara på.
    Mina svar gör dig alltså inte ett dugg klokare.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 101 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.