Ola Wallengren 18 kilo muskelmassa på 20 veckor?

Home Forums Kost och Näringslära Ola Wallengren 18 kilo muskelmassa på 20 veckor?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 91 through 101 (of 101 total)
  • Author
    Posts
  • #316414
    Ola Wallengren wrote:
    Touché
    Någon måste ju testa eller hur! Däremot så tillskriver jag ju inte kycklinghjärta någon större del i resultaten, även om en viss inverkan inte kan uteslutas.

    Absolut.

    Jag tycker för övrigt det är ett skitcoolt experiment och uppenbarligen bar det frukt

    #316415

    Många vill prova detta. eller rättare sagt få resultatet som rubriken basunerar ut.

    Men det kan nog anses som lite övermäktigt då kunskapen inte riktigt räcker till hos den hoppfulle unga nybörjaren. så min fråga (eller egentligen en fråga som jag ställer åt dom som inte riktigt vågat/kunnat/tänkt på att fråga) lyder:

    Om man nöjer sig med 8kg fettfri massa på 20 veckor. hur går man då tillväga? tänker om det finns lite enkla riktlinjer som nybörjaren kan ta åt sig och känna är övergripligt. För folk med resultat som ola blir automatiskt lite förebilder och jag minns själv hur uppskattat det var att få det förklarat i klarspråk. exempelvis ”det går nästan lika bra att göra si och så då slipper du be morsan laga kycklinghjärtan osv”.

    #316416

    Är nog bättre att glömma sådana mål direkt och bara tänka att min vill öka så bra man kan efter sina egna förutsättningar. Är nog inte många som kan göra en så bra ökning, då gäller det nog att ha väldigt bra gener oavsett hur man går tillväga.

    #316417

    Tja, god insulinkänslighet, återhämtning, träningsmetod, lågt kroppsfett till att börja med, testosteronnivåer, samt en mängd andra faktorer.

    #316418
    Sammy wrote:
    Många vill prova detta. eller rättare sagt få resultatet som rubriken basunerar ut.

    Men det kan nog anses som lite övermäktigt då kunskapen inte riktigt räcker till hos den hoppfulle unga nybörjaren. så min fråga (eller egentligen en fråga som jag ställer åt dom som inte riktigt vågat/kunnat/tänkt på att fråga) lyder:

    Om man nöjer sig med 8kg fettfri massa på 20 veckor. hur går man då tillväga? tänker om det finns lite enkla riktlinjer som nybörjaren kan ta åt sig och känna är övergripligt. För folk med resultat som ola blir automatiskt lite förebilder och jag minns själv hur uppskattat det var att få det förklarat i klarspråk. exempelvis ”det går nästan lika bra att göra si och så då slipper du be morsan laga kycklinghjärtan osv”.

    Nej, egentligen så rekommenderar jag ingen att försöka göra om samma sak (fast om det är någon som frivilligt anmäler sig som labbråtta så…)
    Min tanke var bara att det var kul att dokumentera det hela och det blev ett extremt exempel på vad som är möjligt under de specifika förutsättningarna. Upplägget var ju sånt att det var ideala förutsättningar för dessa något uppblåsta siffror. Man måste se det i sin helhet, dvs utgångsläget och andra förutsättningar tillsammans med vad resultaten verkligen säger, dvs hur man skall tolka dem.
    Största diskussionspunkten är väl vad fettfri massa står för och vad som egentligen är muskler, och vad som kanske kan anses ”nya” muskler.

    Man skall inte generalisera resultaten men samtidigt är jag lite förvånad över mångas mycket skeptiska hållning till vad som är möjligt. Gymvärdens sanningar är till för att testas och utmanas tycker jag, det är då man kommer frammåt.

    #316419

    Om jag skulle flytta till Göteborg kommer jag och anmäler mig som gymråtta Ola :D

    Men som sagt det är ju fortfarande folk som bara läser 18kg muskelmassa, kycklinghjärta och inget annat. De flesta som ser siffrorna tror det är omöjligt för det är vad man lärt sig, att man max kan lägga på sig 2-3kg på ett år, vilket ju faktiskt inte är sant. Sen att jag och många andra inte lyckas bättre än så är ju en annan historia ;-)

    #316420
    Ola Wallengren wrote:
    Man skall inte generalisera resultaten men samtidigt är jag lite förvånad över mångas mycket skeptiska hållning till vad som är möjligt. Gymvärdens sanningar är till för att testas och utmanas tycker jag, det är då man kommer frammåt.

    Agreed. Folk blir typ tokiga om man hävdar att det faktiskt går (ja FAKTISKT) att lägga på sig mer än 1 kg muskler per år.

    Jag har alltid varit skeptisk, mot folk som är skeptiska, mot att folk kan lägga på sig en ansenlig mängd muskler på relativt kort tid. Gör man många småsaker rätt, tenderar slutresultatet bli större än de enskilda faktorerna.

    #316421

    Man ska ju ha i åtanke att han är tömt på förebilden, flera kilo vätska och säkert muskelminne som spelar in (vad är ”ny” respektive ”gammal” muskelmassa), fortfarande riktigt bra resultat, men då blir dom lite mer möjliga att uppnå!

    #1078949

    Fråga till Ola och er andra i tråden:

    Jag har läst igenom allt och lyssnat på intervjun men inte fått klarhet. Jag är nybörjare och ganska spinkig av mig och vill bulka upp mig. Hur gjorde du Ola? Hur åt du förutom kyckling hjärta? Hur träna du?

    Jag kör starting strenght just nu bara compoundövningar som marklyft, knäböj etc.

    Tack på förhand

    #1079034

    Jag tar upp allt väsentligt i artikeln och radion. Överhuvudtaget inga speciella saker, bara äta mycket och träna hårt. Jag är däremot ingen nybörjare.

    #1080299

    Vet någon om det är värt att äta 150-200gram kycklinghjärta per dag, med EAA och Kasein eller borde man ”lunka” på som vanligt?

Viewing 11 posts - 91 through 101 (of 101 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.