Ola Wallengren 18 kilo muskelmassa på 20 veckor?

Home Forums Kost och Näringslära Ola Wallengren 18 kilo muskelmassa på 20 veckor?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 101 total)
  • Author
    Posts
  • #316399

    Tack för svaret Ola.

    #316400
    Ola Wallengren wrote:
    Utöver det som redan sagts så är det inte så mycket ”gottig info”.

    Jag åt mycket mat av vad jag brukar äta, inget speciellt utöver kycklinghjärta, men jag ökade även mängden ”skräpmat” för att lättare få upp energiintaget.
    Slutsatsen av detta är inte att det är kycklinghjärtat som gjorde resultaten. Jag rekommenderar inte kycklinghjärta specifikt för muskelökningar.
    Jag åt ungefär 6 ggr per dag + pre- och post-WO. Kommer inte på rak arm ihåg om jag börjat med EAA då, men jag tror det.

    Jag tränade ca 2-3 set per muskelgrupp, oftast till failure. Helkroppspass ungefär var 5 dag.

    Tackar för svaren! :)
    Körde du med whey efter träningen och sen post-meal?

    Ola Wallengren wrote:
    Jag tränade 3-1-3, med 3 split ganska länge och det är nog den volym som jag tränat som mest. Det gick rätt bra då men det var precis i början när jag började träna, så det var inte mycket annat att vänta. Trots att det gick bra så ahde jag rätt tydliga överträningssymtom (trötthet, svullna körtlar) när jag körde som mest, dvs 3-1-3 och ca 15-25 set per muskel. Detta var ett upplägg ala Arne Persson (som va styrketräningsgurun på gymmet).
    När jag började med HIT insprerad träning ökade framförallt styrkan, men inte så mycket i volym (vägde ju ändå ca 92-100 kg då).
    På senare år har det mer handlat om att försöka få så bra resultat som möjligt inom ramen av ca 2 högst 3 pass i veckan, vilket är ungefär det jag har motivation för.
    Baserat på egna erfarenheter kan jag bara säga att det förmodligen är bättre att träna en muskel oftare än 1ggr/v och detta är också vad forskningen säger, men om var 5:e dag, 2 eller 3ggr/v är optimalt är svårare att svara på.
    Mina svar gör dig alltså inte ett dugg klokare.

    När vi pratar om att forskningen säger att man kan öka mer i volym på att träna en muskel 2 gånger på 1 vecka, vet du om den muskel då ska tränas med låg volym till fail, eller med någon annan metod? En annan får ju väldig träningsvärk så intressant vilken metod man använder! :D

    Tackar så hjärtligt för svaren iaf!

    #316401

    Mestadels EAA 15g pre och post WO. Använde också lite extra BCAA och NO-produkter men mycket sparsamt.

    Angående träning så tror jag, utan att ha granskat några referenser speciellt noga, att det i allmänhet rör sig om ca totalt 3-9 med medel runt 5-6 set per muskel och man brukar bara uttrycka det som om man körde exempelvis 3x10RM, failure brukar inte nämnas. Totalt antal reps mellan 20 och 90 ungefär.

    Kolla den här tex
    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17326698]

    #316402
    Ola Wallengren wrote:
    Kycklinghjärta finns ibland i helt vanliga livsmedelsbutiker som har en hyfsad charkavdelning. Närmaste saluhall eller en lokal slaktare/charkuteri är nog mer vanligt.
    Min lokala slaktare tog hem på beställning (majskyckling från bjärehalvön).
    Inte speciellt dyrt, ca 45 kr/kg.

    Utav ren nyfikenhet. Var på bjärehalvön håller/höll du till? Eller menade du att det togs hem från bjärehalvön?

    #316403

    Det beställdes därifrån.

    [http://www.bjarefagel.se/produkter_restaurang.php]

    #316404
    Ola Wallengren wrote:
    Det beställdes därifrån.

    [http://www.bjarefagel.se/produkter_restaurang.php]

    Ah, okay. Undrade mest eftersom jag är bekant med området och var nyfiken på var du hade huserat däromkring. Med då förstår jag.

    #316405

    Ola!!!… verkligen ett imponerande resultat… men som sagt med ”bi-verkingen” av ganska stor ökning av kroppsfettet…

    Hur rekommenderar du att man skall lägga upp kosten och träningen om man vill öka max i ”fett-fri vikt” och minimalt med fett?

    Vilka brister ser du i ABCDE-dieten för att lägga på sig maximalt med ”fett-fri vikt” och minimalt med fett?

    #316406

    Jag tycker inte ökningen av kroppsfett var så stor. Perfekt bulk i mina ögon.

    #316407

    Håller med Gober, med tanke på den totala viktuppgången skulle jag påstå att det är optimalt.

    #316408

    Ok, kanske inte så stor relativ ökning av fettet. Mitt mål är att väg 85 kg (min maxvikt) på nästa SM i classic bodybuilding (-180cm) och med ca 4% fett… På SM i år vägde jag 80 kg med ca 8.5 % fett (för mycket fett och för lite muskler)… Det betyder att jag behöver lägga på mig ca 8 kg ”muskelmassa” och minska fettet på tävling med ytterligare 3-4 kg… Och jag vill inte ha en för lång deff innan tävlingen utan hålla en så bra form som möjligt off-season utan att kompromissa med att kunna bygga muskler… så nu kör jag ABCDE och so far so good… Men vad jag förstått så hade Ola synpunkter på det upplägget… Det skulle vara intressant att höra vad han tycker. Tack för feedback killar! :-)

    #316409

    Skulle jag gjort om det så hade jag tagit det långsammare och hela tiden försökt ha koll på P-ration, dvs andelen muskler i förhållande till fett som man lägger på sig, och avbrutit när P-ration blir för låg eller fettprocenten för hög.

    Hur man skall lägga upp kost och träning har jag beskrivit en del redan. Försök inte korångla till det. Resultaten ligger inte i detaljerna utan i konsekvent och hårt arbete.

    #316410

    Jag har kört en del ABCDE och utifrån de erfarenheterna så tycker jag inte det är det bästa.
    Problemet är främst att ”bulk”-perioderna är för korta så träningen blir inte vad den kunde varit. Tveksamt om det egentligen ger ett dugg mer än en mer sansad bulk och deff. 6:2 är nog bättre.

    #316411
    Ola Wallengren wrote:
    Resultaten ligger inte i detaljerna utan i konsekvent och hårt arbete.

    …Säger personen som äter kycklinghjärta dagligen för några gram omega-6 ;)

    #316412

    Touché
    Någon måste ju testa eller hur! Däremot så tillskriver jag ju inte kycklinghjärta någon större del i resultaten, även om en viss inverkan inte kan uteslutas.

    #316413

    Här kan ni följa mina framsteg med en modifierad variant av ABCDE-dieten :-) Kommer senare labba med längden på de olika faserna per cykel… För att få så långa ”överätningsfaser” som möjligt med så korta effektiva deff’ar som möjligt!

    [http://forum.bartoll.se/showthread.php?401-Anders-2011&p=4609#post4609]

Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 101 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.