Använt aminosyror 3 mån, hälsorådgivare ber mig ta paus

Home Forums Kosttillskott Använt aminosyror 3 mån, hälsorådgivare ber mig ta paus

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 76 total)
  • Author
    Posts
  • #561992
    hejsvejs55 wrote:
    Kanske det ger mig alla svar. De mesta ivf. Mvh:emo-thumb

    Självklart inte

    #561994
    King Grub wrote:
    Jo, visst gör det det. All träning är effektiva frisättare av tillväxthormon.

    Inte som ett resultat utav?
    Alltså är HIIT en funktion i kroppen…?

    #561996

    HIIT = högintensiv intervallträning.

    #561998

    Att överskrida RDI av mikronutrienter är inte per automatik ”det bästa”. I bästa fall kissar man ut det, i värsta fall är det skadligt, vid höga överdoseringar.

    #562000
    malawiglenn wrote:
    Var i kroppen tas BCAA pulver vs den sönderspjälkade matens aminosyror upp? Båda tas upp i tunntarmen right? Den enda kvalitativa skillnaden är att matens aminosyror tar längre tid att upptagas

    Protein från pulver och mat tas upp i tunntarmen för att sedan brytas ner till aminosyror som kommer ut i blodet. Varför skulle fria aminosyror behöva tas upp i tunntarmen för? Dom är inte bundna!

    BCAA tas inte upp i tunntarmen in nån större usträckning, dom går ut direkt i blodet och muskelvävnaden

    #562002
    King Grub wrote:
    HIIT = högintensiv intervallträning.

    Ja, jag är väl medveten om det.

    Men frisättning av hormon i kroppen oavsett vilket bör ske som resultat av träning inte av träningen per se?

    Hårklyverier, och jag lämnar diskussionen.

    #562004
    hejsvejs55 wrote:
    Är väl snarare optimalt överskrida den låga rdi rekomendationen på 15 då tex bartoll kör 60 i zink.

    Är det därför övre tolererbara gräns för zinkintag är satt till 40 mg?

    #562006
    Bobby83 wrote:
    Protein från pulver och mat tas upp i tunntarmen för att sedan brytas ner till aminosyror som kommer ut i blodet. Varför skulle fria aminosyror behöva tas upp i tunntarmen för? Dom är inte bundna!

    BCAA tas inte upp i tunntarmen in nån större usträckning, dom går ut direkt i blodet och muskelvävnaden

    Även fria aminosyror tas upp i tunntarmen, det är liksom kroppens bort ut mot blodbanan. Skillnaden mellan t.ex en köttbit är som sagt att den måste brytas ner medan fria aminosyror slinker igenom magsäcken fort då de inte behöver stanna där och bearbetas.

    Upptaget sker fortfarande främst i tunntarmen även om en viss förbindelse finns mellan själva magsäcken och blodbanan också. Dock vet jag inte hur det är med aminosyror och om dem tar den vägen också vid behov.

    #562008
    hejsvejs55 wrote:
    Är väl snarare optimalt överskrida den låga rdi rekomendationen på 15 då tex bartoll kör 60 i zink.
    King Grub wrote:
    Är det därför övre tolererbara gräns för zinkintag är satt till 40 mg?

    Ringer det någon klocka nu kanske, hejsvejs?

    #562010
    Tommy Ivarsson wrote:
    Även fria aminosyror tas upp i tunntarmen, det är liksom kroppens bort ut mot blodbanan. Skillnaden mellan t.ex en köttbit är som sagt att den måste brytas ner medan fria aminosyror slinker igenom magsäcken fort då de inte behöver stanna där och bearbetas.

    Upptaget sker fortfarande främst i tunntarmen även om en viss förbindelse finns mellan själva magsäcken och blodbanan också. Dock vet jag inte hur det är med aminosyror och om dem tar den vägen också vid behov.

    Okej det verkar som att det är tolkningen av språket som skapat förvirring

    Medger att aminosyror PASSERAR tunntarmen. Men för mig ”tas upp” betyder slutstation. BCAA tas upp i muskelvävnaden

    Proteinpulver tas upp i tunntarmen, bryts ner till aminosyror som passerar tunntarmen och tas upp i muskelvävnaden

    Så det känns som du håller med mig fast inte uttryckt på samma sätt

    citerar Layne Norton:

    ”BCAAs are not metabolized to a significant extent by the small intestine or the liver, therefore an oral supplement is more like a BCAA injection since it reaches the bloodstream so rapidly.”

    #562011
    malawiglenn wrote:
    kontentan är att aminosyrorna kommer ut i blodet, vad är skillnaden när dom väl är där?

    Dels fördelen Flessa nämner…

    Flessa wrote:
    Saken är väl den att varför man tar EAA/BCAA precis innan träning är just p.g.a det otroligt snabba upptaget och att de finns tillängligt direkt så att säga.

    …men även det faktum att EAA och BCAA i tillskottsform innehåller just den mängd av varje aminosyra som med dagens vetenskap tros vara den bästa sammansättningen för att maximalt stimulera proteinsyntes utan att gå till ”onödig” energi.

    I mat är ju fördelningen lite mer hursomhelst.

    #562013

    Därför att det är fullt tänkbart. Man känner inte alls till effekterna av långtidssupplementering av stora doser av enskilda eller ett fåtal aminosyror i fri form. Aminosyror påverkar hjärnan.

    [http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/135/6/1531S]

    Påståendena i trådens förstainlägg finns det inga belägg för, men man kan inte utesluta biverkningar på sikt av stora mängder fria aminosyror under lång tid, även om det inte finns något direkt och konkret som säger att det är så heller. Man vet helt enkelt inte.

    #562015

    Om det är så är min GISSNING att det säkert inte framträder om man äter mycket protein i övrigt.
    Äter man 60-80 g bcaa och endast 20 g protein i övrigt kan man säkert få en obalans

    #562017
    Johannes Andersson wrote:

    … Xtend består av BCAA och Glutamin. Att överdosera dem så att kroppen bränns ut och man får obalans i hjärnan – det finns ingen chans!!!

    Håller inte alls med om detta. BCAA och tryptofan har samma upptagningsmekanism i hjärnan. Mer BCAA –> mindre tryptofan. Tryptofan omvandlas till serotonin (via 5-HTP). Låga halter serotonin misstänks ligga bakom utbrändhet och andra ”psykiska” problem. Om jag inte minns fel diskuteras denna risk i ”optimum sports nutrition” från 1991 av Michael Colgan.

    Tantens förklaring är ju bortom logik. Men förmodligen har har från någon teraput att det finns folk som blivit ”utbrända” efter en tids BCAA användande. Rent teoretisk borde risken vara minst då man använder det före och efter träning och störs om man tar det på kvällen innan läggdags.

    #562019

    Man måste ju vara optimal!111

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 76 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.