Self omninutrition

Home Forums Kosttillskott Self omninutrition

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 73 total)
  • Author
    Posts
  • #670917
    gotland wrote:
    Har du testat dem själv eller är det vad du hört. Har för mig att SLV testade det precis i övergången mellan att ephedra blev förbjudet och då innehöll Synerlinet ephedra men de ändrade innehåll efter det. EAA är en konkurrent som testat vilket man knappast ska lite 100 % på. Vi har många märken på vårat gym men jag använder själv SELF eftersom jag tycker de har billiga och bra produkter och Synerlinet är det bästa uppiggande och hungersdämpande jag ätit så det kan jag rekommendera till folk och jag vet inte någon som inte varit nöjd med Synerlinet. Jag har testat många märken och många produkter eftersom jag jobbar med träning och sedan är jag nyfiken och jag är mycket nöjd med SELF. Använder dock Massacra som pre workout eftersom jag tycker den funkar bra.

    En konkurrent som fifflar med en analys är som att be om att bli stämd. ;)

    #670918
    Henrik Eiselt wrote:
    En konkurrent som fifflar med en analys är som att be om att bli stämd. ;)

    Att inte ha rätt innehåll i produkten tror jag är snäppet värre med tanke på att det kan sänka hela företaget. Jag tror inte man riskerar att fiffla för mycket med innehåll. Sedan kanske det inte alltid stämmer 100 % men jag tror inte någon medvetet fuskar.

    #670919

    Känns tveksamt att ett företag skulle lägga ner massor pengar på marknadsföring på en produkt / produkter, och sedan sparar pengar genom att sedan fuska, och komma undan med det under flera år? Nix luktar smutskastning lång väg.:nono:

    #670920
    gotland wrote:
    Att inte ha rätt innehåll i produkten tror jag är snäppet värre med tanke på att det kan sänka hela företaget. Jag tror inte man riskerar att fiffla för mycket med innehåll. Sedan kanske det inte alltid stämmer 100 % men jag tror inte någon medvetet fuskar.

    Hur ett företag tänker kan jag inte bedömma men jag håller med om att ett fel kan vara omedvetet. Kanske ett misstag eller en underleverantör som inte är riktigt pålitlig. Det är ju därför man gör analyser.

    #670921
    andromeda wrote:
    Känns tveksamt att ett företag skulle lägga ner massor pengar på marknadsföring på en produkt / produkter, och sedan sparar pengar genom att sedan fuska, och komma undan med det under flera år? Nix luktar smutskastning lång väg.:nono:

    Ok, låt oss lämna det här med Self. Det jag skickade var länkar till analyser som livsmedelsverket hade gjort. Jag har inte för avsikt att prata illa om någon med ”egna” bevis som ingen kan kontrollera. Det är väldigt sällan livsmedelsverket kontrollerar kosttillskott så när de väl gör det och det finns någon förklaring till varför det var fel just den gången så kan man nog inte dra några fler slutsatser, det skulle behövas frekventare analyser för det.

    Men diskussionen är intressant för den förs inom flera branscher just nu.

    Först och främst, att komma undan flera år är inget problem i Sverige. Vet du hur många blufftillskott det säljs i Sverige? De flesta förvisso inom bantningsindustrin men jag vågar påstå att sport-sidan inte är befriad.

    Låt oss säga att jag startar ett eget litet företag och beställer substanser från olika leverantörer och och låter någon blanda och paketera dessa. För info så är största märkena i Sverige är ”hemmagjorda” så jag anser att resonemanget är relevant.

    Jag vill ha ett billigt kosttillskott så jag köper från de billigaste leverantörerna. Jag har själv ingen bakgrund inom kemi, tillverkning eller kvalitetskontroll. Hur vet jag vad det är i mina produkter? Om du som kund ringer och frågar, vad ska jag säga? Det är omöjligt för mig att veta vad det är i produkten.

    Jag jobbar med läkemedel och det finns ett överlapp mellan tillverkare av kosttillskott och läkemedel. Skillnaden är bara att för läkemdel finns det ett regelverk och kemister som granskar och ansvarar för att de råvaror som används är ok. Tror du det händer att man träffar leverantörer som inte har rent mjöl i påsen? Hela tiden. Vilka tror du de säljer till? Ett företag som inte har kunskapen att kontrollera vad de köper förstås. Vart finns dessa? Kosttillskottsindustrin är helt klart ens stor kund. Du är kund i ett land där det i praktiken inte förekommer straff för fuskare, typ Sverige, kan du då känna dig säker när jag köper något? Om ni köper från mitt företag här, där vi inte vet vad vi gör, och vi blir inte straffade om någon upptäcker detta.

    Jo men marknaden borde väl selektera fram de bästa leverantörerna om det råder bra konkurans brukar många säga i diskussionen. Det är helt sant, likt darwins evulotionsteori selekteras den bäst anpassad fram vid konkurens.

    Vem är den bäst anpassade på en marknade där kunden systematisk väljer produkten med lägsta pris? Den som köper de billigaste råvarorna. Den som vågar ta en chansning för att få ned priset gynnas i det spelet. Den som inte har overhead-kostnader med kemister, analytiker, QA-chefer osv gynnas.

    Detta fenomen är helt olika i olika brancher. När Mercedes hade en bil som välte för några år sedan fick det oerhört stora ekonomiska konsekvenser för dem. När någon dagstidning testade kreatin på 90-talet rensade det upp en hel del bland de sorter som visade sig dåliga.

    Men hur ser livsmedel och kosttillskott ut idag? Det ena avslöjandet efter det andra hos tex ICA med kött, matvarujättarnas egna varumärken innehåller allt möjligt som inte är bra, och det avslöjas om fusk lite här och där. Men nästan inget händer med försäljningen.

    Så den relevanta frågan är, hur ser det ut bland kosttillskott i Sverige idag? Vilken sida är vi på?

    #670922
    Robert Lilja wrote:
    Joooo, det förekommer.

    Sen får det ju vara en viss felmarginal på deklarerat innehåll och det faktiska innehållet, kommer dock aldrig ihåg hur många procent det får diffa i marginal.

    Mvh
    Robert Lilja

    För protein är det 5% i Kosttillskott. När jag testade Triple Whey från Twinlab (den produkten finns inte kvar så jag hoppas ingen stämmer mig nu) så vill jag minnas att det stod 80% protein men det var bara 75% enlig det jag fick fram. Den produkten var ju godkänd av Analycen (alltså dubbelkontrollerad i Sverige) så jag ringde dem och frågade hur den kunde bli godkänd. De fick också 75% i sin analys men 5 procentenheter var högsta tillåtna avvikelse så den var ok.

    #670923
    Robert Lilja wrote:
    Fick höra om ett välkänt företag som skulle slå sig in på den rumänska marknaden för ett tag sedan och fick sitt proteinpulver analyserat, de hade deklarerat 80% protein men analyserna visade på 30% protein vilket gjorde att de nu inte får sälja produkter i det landet.

    Mvh
    Robert Lilja

    Man blir ju nyfiken på vilket märke det kan ha varit. 30% istället för 80% är till och med mer än vad jag stött på. Men om de lanserar (eller det kanske de har?) den produkten i Sverige, vad finns det som stoppar dem? Det finns inga obligatoriska analyser här. Vi måste ju vara ett drömland för sådana produkter.

    Fast i och för sig, när det gäller så stora avvikelser finns det faktiskt sätt att avslöja fuskare på egen hand. Kanske man skulle skriva en ”manual” för hur man själv kan göra vissa tester för att avslöja produkters innehåller… får se om jag får tid i helgen med det. Om någon är intresserad förstås…?

    #670924

    Om vi skulle hålla oss till just Self i den här tråden..?

    Min åsikt när det gäller det omtalade testet av Selfs EAA, är att det värsta inte var att innehållet avvek med några %, utan snarare Selfs konsekventa vägran att kommentera resultatet.
    Helt enkelt en nonchalant attityd gentemot konsumenterna.

    #670925

    Kan inte någon posta en kopia (inscannat papper) av analysen? Jag använder med jämna mellanrum själv produkter från Self och är av naturliga skäl därför intresserad.

    #670926
    patriknn wrote:
    Om vi skulle hålla oss till just Self i den här tråden..?

    Min åsikt när det gäller det omtalade testet av Selfs EAA, är att det värsta inte var att innehållet avvek med några %, utan snarare Selfs konsekventa vägran att kommentera resultatet.
    Helt enkelt en nonchalant attityd gentemot konsumenterna.

    Ring och prata med dem själva. Jag har gjort det och de svarar gärna på frågor direkt. Vad ska de säga då? Det går ju inte att säga så mycket mer eftersom de har ju egna papper men vem skulle tro på att de stämmer om de inte tror på företaget. Det skulle bara bli en meningslös diskussion på ett forum. Vill man kan man få komma dit och de deras egna papper men att diskutera på ett forum leder inte någonvart. Om man undrar över något är det väl bättre att gå till källan själv än att lyssna på andra och sedan får man bilda en egen uppfattning. Alla har ett val. Jag väljer att tro på dem och de som inte gör det behöver inte köpa deras produkter. Ni som är osäkra ring upp och prata med Magnus eller skicka ett mail för ni har numret på hemsidan och mailadressen.

    #670927

    Klart man kan kolla själv, men det borde inte alls vara varje enskild konsuments sak att kontrollera om uppgifterna i ett lab-test av en produkt stämmer eller inte. Det borde rimligen vara företagets sak att upplysa konsumenterna, om huruvida testet stämmer, eller inte.
    Tänk om ICA hade haft din inställning när det uppdagades att man fuskade med datummärkningen… Total tystnad. Varken dementera eller bekräfta. Vad hade du tyckt om det

    #670928
    patriknn wrote:
    Klart man kan kolla själv, men det borde inte alls vara varje enskild konsuments sak att kontrollera om uppgifterna i ett lab-test av en produkt stämmer eller inte. Det borde rimligen vara företagets sak att upplysa konsumenterna, om huruvida testet stämmer, eller inte.
    Tänk om ICA hade haft din inställning när det uppdagades att man fuskade med datummärkningen… Total tystnad. Varken dementera eller bekräfta. Vad hade du tyckt om det

    Det är företagets sak att BEVISA att deras produkt inte innheåller någonting skadligt att BEVISA att de kontrollerar det och BEVISA att det innehåller det de säger samt kunna visa en spårbarhet i sin produktion. Innehåller produkten inte det de säger så är det falsk -dvs vilseledande- marknadsföring och de ska straffas. Klara man inte de minimi kraven så ska man inte finnas kvar som företag i livsmedels- eller medecinbranchen och är en riktig skit till företagare oavsett om man är trevlig eller svarar på frågor.

    #670929
    trustor wrote:
    Det är företagets sak att BEVISA att deras produkt inte innheåller någonting skadligt att BEVISA att de kontrollerar det och BEVISA att det innehåller det de säger samt kunna visa en spårbarhet i sin produktion. Innehåller produkten inte det de säger så är det falsk -dvs vilseledande- marknadsföring och de ska straffas. Klara man inte de minimi kraven så ska man inte finnas kvar som företag i livsmedels- eller medecinbranchen och är en riktig skit till företagare oavsett om man är trevlig eller svarar på frågor.

    De har bevis på företaget så det är lätt att få reda på om man vill. Det är inget som stått i tidningar eller liknande så varför kommentera på ett forum när man ändå förmodligen inte kommer bli trodd av det som inte tror på det. Lägga energi på något som ändå inte leder till något. Det är enkelt om man hört något att lyfta telefonen och ringa till företaget så får man all information man vill eller skriva ett mail. Så jobbigt är det inte om man vill ta reda på något.

    #670930

    Nej, det är inte jobbigt att ta kontakt med ett företag, men det har ju inte med saken att göra.
    Oavsett om det stått i en tidning eller ej, så är det allmänt känt på det här forumet, och andra liknande forum, alltså hos företagets målgrupp, och därmed så borde det ligga i företagets eget intresse att dementera eller bekräfta.
    Det handlar om hur man behandlar sina potentiella kunder. Som luft, eller som något värdefullt. I det här fallet så har man valt att helt tiga, och därmed behandlat sina kunder som luft. Detta trots att det höjts ett antal röster för att Self ska gå ut och delge eventuella kunder sin egen version av vad som hänt.
    Dålig stil, tycker jag, och många andra, som jag vet, av princip, valt att därmed bojkotta Self. Inte nödvändigtvis för att de har sämre produkter än andra, utan just pga deras agerande i den här frågan.
    Mvh

    #670931
    patriknn wrote:
    Nej, det är inte jobbigt att ta kontakt med ett företag, men det har ju inte med saken att göra.
    Oavsett om det stått i en tidning eller ej, så är det allmänt känt på det här forumet, och andra liknande forum, alltså hos företagets målgrupp, och därmed så borde det ligga i företagets eget intresse att dementera eller bekräfta.
    Det handlar om hur man behandlar sina potentiella kunder. Som luft, eller som något värdefullt. I det här fallet så har man valt att helt tiga, och därmed behandlat sina kunder som luft. Detta trots att det höjts ett antal röster för att Self ska gå ut och delge eventuella kunder sin egen version av vad som hänt.
    Dålig stil, tycker jag, och många andra, som jag vet, av princip, valt att därmed bojkotta Self. Inte nödvändigtvis för att de har sämre produkter än andra, utan just pga deras agerande i den här frågan.
    Mvh

    Forum är långt ifrån den största kundkretsen. Vi säljer protein från olika företag och SELF är det som går mest eftersom de är billigare än många andra och deras försäljning har bara ökat så det har inte påverkat deras försäljning. Jag tycker de är jättetrevliga att ha och göra med och de har en bra service och de svarar alltid snabbt om jag undrar över något. Jag är inte för dem för att vi säljer det märket utan jag har valt att sälja deras kosttillskott för att jag gillade dem redan innan och vi har även från många andra märken.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 73 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.