Fluffet vägrar fluffa!

Home Forums Matlagning och Recept Fluffet vägrar fluffa!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 192 total)
  • Author
    Posts
  • #275791

    Å fan. Har kört typ en tiondel av det. Testar ikväll. Återkommer med resultat. Så mikra bären, mosa å vispa med pulver. smak på pulver kvittar väll ???

    #275792
    dinomog wrote:
    Å fan. Har kört typ en tiondel av det. Testar ikväll. Återkommer med resultat. Så mikra bären, mosa å vispa med pulver. smak på pulver kvittar väll ???

    Personligen upplever jag – av någon anledning – att vaniljsmak ger bäst fluff. Helt anekdotiskt och noll vetenskapligt, det är bara min upplevelse av det hela.

    Mikra bären men inte för mycket, det ska inte bli någon sörja av det hela, bara tillräckligt mjukt för att det ska gå att mosa sönder. Jag brukar använda mixerstav i detta skede.

    På med 70 gram pulver och rör ihop. Använd ingen vätska om du inte absolut behöver. Bären ger ifrån sig en del vätska också och det enda som behövs är att det blir en klibbig röra av det hela när allt pulver är assimilerat med bären.

    Sen är det bara att vispa på högsta effekt tills fluffet börjar klättra uppför visparna. Har du för svag elvisp kan det bli svårt men det märker du.

    #275793

    Wohoo, fick till det :D De var aningen för mycket bär med 300g så det blev inte så fluggift, men jag såg potentialen. Testade nyss med 250g jordgubbar och Whey Fx. Funkade skitbra. Kunde vända bunken uppochned utan att hälla ut fluffet :D

    #275794
    dinomog wrote:
    Wohoo, fick till det :D De var aningen för mycket bär med 300g så det blev inte så fluggift, men jag såg potentialen. Testade nyss med 250g jordgubbar och Whey Fx. Funkade skitbra. Kunde vända bunken uppochned utan att hälla ut fluffet :D

    Well, vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens. Enligt min erfarenhet blir det bättre, inte sämre, med 300 g bär. Kompaktare och större fluff. Möjligen har det att göra med vilket proteinpulver man använder.

    #275795

    Skulle vara grymt ifall någon(/några) Fluff-experter skulle kunna förklara just varför en denna metod gör att det får en sådan grym fluff SAMT vad alla ingredienser fyller för funktion.

    Klassiskt Fluff;
    40g vassle
    200g frysta bär
    ~0,5 dl vätska (funlight/mjölk/vatten..)

    Exempel scenario;
    Vad är skillnad ifall vi tex halverar mängden bär och behåller resterande ingredienser?
    Mindre fluff?
    ”Tjockare” konsistens?

    Vad är ingredienserna syfte var för sig?

    Enkla svaret är förstås ”Testa själv och utvärdera”.
    Men skulle vara kul med en liten ”Guide/Information” om detta fenomen, Proteinfluff.

    #275796
    Pompere wrote:
    Skulle vara grymt ifall någon(/några) Fluff-experter skulle kunna förklara just varför en denna metod gör att det får en sådan grym fluff SAMT vad alla ingredienser fyller för funktion.

    Klassiskt Fluff;
    40g vassle
    200g frysta bär
    ~0,5 dl vätska (funlight/mjölk/vatten..)

    Exempel scenario;
    Vad är skillnad ifall vi tex halverar mängden bär och behåller resterande ingredienser?
    Mindre fluff?
    ”Tjockare” konsistens?

    Vad är ingredienserna syfte var för sig?

    Enkla svaret är förstås ”Testa själv och utvärdera”.
    Men skulle vara kul med en liten ”Guide/Information” om detta fenomen, Proteinfluff.

    Frågan är ju om någon egentligen vet vilken funktion var och ett av ingredienserna egentligen fyller. Det tror jag inte.

    Enligt min erfarenhet är ration mellan bär och pulver avgörande. Det och att bären är semi-frusna. Helt tinade bär funkar inte av någon anledning, inte för mig och det hela slutar bara med en smet som vägrar öka i volym.

    För mycket bär i förhållande till pulver = ”skummigt” fluff, tunt i konsistensen och som sjunker ihop fort. Mindre mättnad.

    För mycket pulver i förhållande till bär = Mindre volym på fluffet, ganska kompakt men inte lika kompakt som när ration är perfekt.

    En bra ratio är 23-25 g pulver per 100 gram bär, anser jag.

    #275797
    Jon Larsson wrote:
    Frågan är ju om någon egentligen vet vilken funktion var och ett av ingredienserna egentligen fyller. Det tror jag inte.

    Enligt min erfarenhet är ration mellan bär och pulver avgörande. Det och att bären är semi-frusna. Helt tinade bär funkar inte av någon anledning, inte för mig och det hela slutar bara med en smet som vägrar öka i volym.

    För mycket bär i förhållande till pulver = ”skummigt” fluff, tunt i konsistensen och som sjunker ihop fort. Mindre mättnad.

    För mycket pulver i förhållande till bär = Mindre volym på fluffet, ganska kompakt men inte lika kompakt som när ration är perfekt.

    En bra ratio är 23-25 g pulver per 100 gram bär, anser jag.

    Okej, tack för infon! Ska pröva mig fram och utvärdera lite själv också :)

    _______

    Allmän fråga:
    Tips på det perfekta fluffet med kvarg i?

    Utgår ifrån 250g kvarg och valfri mängd vätska, whey fx och frysta bär.

    Prövat en del varianter men misstänker att någon ligger inne med någon grym ratio på dessa ingredienser.

    #275798

    Hallå!

    är det nån som har provat att göra på soja protein? Jag tål endast det så jag bar beställt en burk & ska prova tänkte jag.

    ska man blanda på något annat sätt då?

    //8)

    #275799
    Jon Larsson wrote:
    Det ska vara 300 gram. Mycket? Jämfört med vad? Det handlar ju oftast om något hundratal gram bär när man fluffar.

    Testa. Garanterat superfluff.

    300 gram??? Fel
    När du bjuder på den, men inte när jag gör den:emo-thumb

    Pompere wrote:
    Skulle vara grymt ifall någon(/några) Fluff-experter skulle kunna förklara just varför en denna metod gör att det får en sådan grym fluff SAMT vad alla ingredienser fyller för funktion.

    Klassiskt Fluff;
    40g vassle
    200g frysta bär
    ~0,5 dl vätska (funlight/mjölk/vatten..)

    Exempel scenario;
    Vad är skillnad ifall vi tex halverar mängden bär och behåller resterande ingredienser?
    Mindre fluff?
    ”Tjockare” konsistens?

    Vad är ingredienserna syfte var för sig?

    Enkla svaret är förstås ”Testa själv och utvärdera”.
    Men skulle vara kul med en liten ”Guide/Information” om detta fenomen, Proteinfluff.

    Var har du fått 0,5 dl vätska från ??
    Du behöver knappt inget om du gör rätt.
    Nej det blir inte mindre fluff.
    När jag uppfann denna Fluff för ca 10 år sedan, så var den enbart gjord på protein (som jag förklarat innan).
    Fick/får lika bra fluff med eller utan bär.
    Meningen åter igen är att fluffen var till för att mätta, utan att få i sig energi (onödig sådan).

    #275800
    Oli wrote:
    Drog en guide på facebook så jag slänger upp den här. Även bild på fluff i fråga ges.

    just detta fluffet gjordes på 10 g kasein choklad, 20 g vassle jordgubb, 100 g halvfrysta jordgubbar, 235 g kvarg och 10 g kakao på topp precis efter ”avslutad process”.

    1. 100 g jordgubbar micras i 25 sekunder, dela i bitar med sked/kniv
    2. Tillsätt pulver och kvarg och typ 0,2 dl vatten
    3. Elvispa högsta effekt i 5-10 min
    4. In i frysen 30-60 min
    5. Elvispa 5-15 min
    6. Toppa med kakao
    7. Enjoy

    Har hört att en elvisp om 200 w är ”minimum”-krav. Min är på 400 tror jag och funkar superbra. Något som också är bra att ha är ett stativ för elvispen så slipper man stå o hålla på med skiten.

    Går även att fluffa på endast kasein o mjölk, kör då på typ 350 g minimjölk, 60 g chokladkasein och samma process minus de andra recepten och irrelevanta stegen

    [img=http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/200657_10150111070680493_703200492_6931077_3030019_n.jpg]

    Skall prövas, med vissa ändringar :D

    #275801
    Biffen_86 wrote:
    Hallå!

    är det nån som har provat att göra på soja protein? Jag tål endast det så jag bar beställt en burk & ska prova tänkte jag.

    ska man blanda på något annat sätt då?

    //8)

    Ingen som provat på soja protein?

    #275802
    Biffen_86 wrote:
    Ingen som provat på soja protein?

    Det verkar inte så, dessvärre. Någon speciell anledning till att du kör med just sojaprotein, förresten?

    Edit: Aj fan. Såg precis just nu att du skrev att du inte tålde något annat. Sorry.

    #275803
    Biffen_86 wrote:
    Ingen som provat på soja protein?

    Kolla min blogg, där finner du svar…..på det mesta;)
    Fluffen är bara en liten del av vad jag har att erbjuda.

    #275804
    FEVER wrote:
    Kolla min blogg, där finner du svar…..på det mesta;)
    Fluffen är bara en liten del av vad jag har att erbjuda.

    Mycket, utom hur man faktiskt går tillväga för att göra självaste ”Fever-fluffen” :D

    #275805
    FEVER wrote:
    Kolla min blogg, där finner du svar…..på det mesta;)
    Fluffen är bara en liten del av vad jag har att erbjuda.

    kollade in din blogg,…såg bara att du hade testat soya protein..jag har ett annat som inte är någon smak på..men borde väll gå ändå tycker jag…

    jag har provat att göra fluff 2 gånger nu..men det blir aldrig någe fluff av det…har dock inte vispat så länge…

    ska det vispas länge?

    det jag provat är med soja protein ca 40 g + ca 200 gr jordgubbar…en av satserna va + 0,5 dl soja mjölk…ingen av dem blev det någe fluff av:(

    hur ska jag göra?

Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 192 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.