Fluffet vägrar fluffa!

Home Forums Matlagning och Recept Fluffet vägrar fluffa!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 151 through 165 (of 192 total)
  • Author
    Posts
  • #275776

    Funkar det bra med SN night pro? (kasein)

    Kan man micra bären en aningen före fluffet eller ska dem i helt frusna? Blir resultatet ”bättre” av t.ex. 1dl röd mjölk istället för 1dl vatten?(om man känner att man kan unna sig detta).

    Tack!

    #275777
    alexeliasson wrote:
    Funkar det bra med SN night pro? (kasein)

    Kan man micra bären en aningen före fluffet eller ska dem i helt frusna? Blir resultatet ”bättre” av t.ex. 1dl röd mjölk istället för 1dl vatten?(om man känner att man kan unna sig detta).

    Tack!

    Jag brukar alltid micra bären 30-60 sekunder, beroende på mängd, innan jag använder mixerstaven. Det går lite lättare då.

    Varför skulle du inte kunna unna dig en dl röd mjölk? Jag har inte märkt någon skillnad på vatten och mjölk vad gäller konsistens och smak.

    Huruvida det funkar med proteinet du nämner vågar jag inte uttala mig om. Prova, vetja.

    Var försiktig med vätskan bara. Ta lite i taget och ta absolut inte för mycket. Röran ska vara lite klibbig när du börjar vispa.

    #275778
    Jon Larsson wrote:
    Jag brukar alltid micra bären 30-60 sekunder, beroende på mängd, innan jag använder mixerstaven. Det går lite lättare då.

    Varför skulle du inte kunna unna dig en dl röd mjölk? Jag har inte märkt någon skillnad på vatten och mjölk vad gäller konsistens och smak.

    Huruvida det funkar med proteinet du nämner vågar jag inte uttala mig om. Prova, vetja.

    Var försiktig med vätskan bara. Ta lite i taget och ta absolut inte för mycket. Röran ska vara lite klibbig när du börjar vispa.

    Kanske uttryckte mig fel: jag känner absolut att jag kan unna mig mjölk framför vatten, och om då detta uppgav ett bättre resultat i form av fluff – så väljer jag absolut mjölk.

    Prövar för första gången ikväll. De tycks florera olika metoder i tråden så jag gör så här under mitt första försök: 300g frusna jordgubbar micras 30sek sedan krossas och vispas upp i bägare, 1 dl SN vanilj kasein följt av 1dl röd mjölk. Vispar med ballongvisp i en 5-10min.

    Har jag förstått det rätt? : )

    #275779
    alexeliasson wrote:
    Kanske uttryckte mig fel: jag känner absolut att jag kan unna mig mjölk framför vatten, och om då detta uppgav ett bättre resultat i form av fluff – så väljer jag absolut mjölk.

    Prövar för första gången ikväll. De tycks florera olika metoder i tråden så jag gör så här under mitt första försök: 300g frusna jordgubbar micras 30sek sedan krossas och vispas upp i bägare, 1 dl SN vanilj kasein följt av 1dl röd mjölk. Vispar med ballongvisp i en 5-10min.

    Har jag förstått det rätt? : )

    Jag skulle tipsa om att blanda kasein pulvret med mjölken och låta det stå och dra ett tag i kylen eller frysen, sedan tillsätta det micrade jordgubbarna, sen är det bara fluffa för fulla muggar..

    Saxat från Andreaz Engström på ett annat forum, helt optimalt tillvägagångssätt även om man väljer att utesluta kesellan!

    Quote:
    Ursprungligen postat av Baboom
    40g sloow + 1,5dl vatten. Rör om och in i frysen 15-20min
    I med 200g frysta hallon. Mixa allt med en stavmixer.

    Börja jobba med vispen tills fluffet kommer. Kan ta ett tag.
    När fluffet är klart är klart, i med en burk lätt kesella. Fluffa upp allt.
    In i frysen 45-60min.

    På med vispgrädde. Njut med en kopp svart kaffe.

    Min standard efterätt, varje dag. Tackvare att du blandat sloow med vattnet innan, slipper du den lite speciella konsistensen som det annars kan ge.

    #275780

    Det här går inte. Testat 1000 gånger med olika mängd vätska, från riktigt blöt till i princip ingenting alls, både med och utan bär. Får alltid bara en seg massa beroende på hur mycket vatten/mjölk jag har i. Fyfan va tråkigt :/ vill också

    #275781
    dinomog wrote:
    Det här går inte. Testat 1000 gånger med olika mängd vätska, från riktigt blöt till i princip ingenting alls, både med och utan bär. Får alltid bara en seg massa beroende på hur mycket vatten/mjölk jag har i. Fyfan va tråkigt :/ vill också

    1. Vad har du för styrka på vispen?
    2. Vad använder du för ”bunke”?
    3. Hur länge vispar du?
    4. Hur mycket bär kontra pulver har du?

    #275782

    Drog en guide på facebook så jag slänger upp den här. Även bild på fluff i fråga ges.

    just detta fluffet gjordes på 10 g kasein choklad, 20 g vassle jordgubb, 100 g halvfrysta jordgubbar, 235 g kvarg och 10 g kakao på topp precis efter ”avslutad process”.

    1. 100 g jordgubbar micras i 25 sekunder, dela i bitar med sked/kniv
    2. Tillsätt pulver och kvarg och typ 0,2 dl vatten
    3. Elvispa högsta effekt i 5-10 min
    4. In i frysen 30-60 min
    5. Elvispa 5-15 min
    6. Toppa med kakao
    7. Enjoy

    Har hört att en elvisp om 200 w är ”minimum”-krav. Min är på 400 tror jag och funkar superbra. Något som också är bra att ha är ett stativ för elvispen så slipper man stå o hålla på med skiten.

    Går även att fluffa på endast kasein o mjölk, kör då på typ 350 g minimjölk, 60 g chokladkasein och samma process minus de andra recepten och irrelevanta stegen

    [img=http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/200657_10150111070680493_703200492_6931077_3030019_n.jpg]

    #275783

    Varför krångla till det så förbaskat?

    Mitt förslag:

    300 g björnbär.
    70 gram whey, vaniljsmak.

    Inget vatten.

    Vispa som fan.

    Klart.

    #275784

    måste man ha bär ?

    #275785
    dinomog wrote:
    måste man ha bär ?

    Jag har aldrig testat utan så jag har ingen aning. Har dock för mig att jag läst om folk som gjort utan bär men det struntar jag jag i, jag har det bra som jag har det för närvarande.

    Mitt förslag här ovan med björnbär och vaniljwhey ger ett fluff som nog inte kan bli mycket bättre, i vart fall kan jag inte föreställa mig det.

    Tjockt, krämigt och kompakt. Nästan som mjukglass och sjukt mättande på få kalorier.

    #275786
    dinomog wrote:
    måste man ha bär ?

    Bär eller frukt! Det kan bli fluffigt utan med men inte alls lika bra som med bär/frukt.

    Kanske är något med stärkelsen/fibrerna som bidrar!

    #275787
    Tommy Ivarsson wrote:
    Bär eller frukt! Det kan bli fluffigt utan med men inte alls lika bra som med bär/frukt.

    Kanske är något med stärkelsen/fibrerna som bidrar!

    Jag hade bara mjölk + sloow och det fluffa upp rätt bra :)

    [img=http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d6e4e34e87e2_IMG_0532.jpg]

    #275788
    Jon Larsson wrote:
    Varför krångla till det så förbaskat?

    Mitt förslag:

    300 g björnbär.
    70 gram whey, vaniljsmak.

    Inget vatten.

    Vispa som fan.

    Klart.

    ska de va 300g eller 30g, tycker 300g bär låter lite väl mycket

    #275789
    dinomog wrote:
    ska de va 300g eller 30g, tycker 300g bär låter lite väl mycket

    300 gram är säkerligen rätt!
    Jag kör på 200-250 till 30-40 g pulver.

    #275790
    dinomog wrote:
    ska de va 300g eller 30g, tycker 300g bär låter lite väl mycket

    Det ska vara 300 gram. Mycket? Jämfört med vad? Det handlar ju oftast om något hundratal gram bär när man fluffar.

    Testa. Garanterat superfluff.

Viewing 15 posts - 151 through 165 (of 192 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.