Fluffet vägrar fluffa!

Home Forums Matlagning och Recept Fluffet vägrar fluffa!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 192 total)
  • Author
    Posts
  • #275641
    Andreaz Engström wrote:
    Haha, det är ju du som fått in mig på såna här saker! Halva forum världen har dig för att tacka för att magarna är fulla med fluff.

    Jo det har ju varit en del hemma hos mig på grund av ”fever fluffen”, men det är nu snart 10 år sedan jag började med detta:p
    Tur att sådan som du för vidare den, på ett mycket bra sätt.
    Det är min vardag, så jag orka inte :pop:

    Ös på, mer Fever fluff år folket.

    #275642

    Många riktigt bra och initierade tips här i tråden.

    Det verkar som att jag får åka ner på stan och införskaffa några burkar whey, om inte annat för att spara lite tid.

    Creamy Vanilla och frusna hallon blev skitgott. Ska testa med frusna jordgubbar idag så får vi se.

    Jag antar att jag måste krossa jordgubbarna först på något sätt men det borde gå att lösa. De känns lite stora för stavmixern men det kanske funkar ändå, vad vet jag.

    Stort tack, allihopa.;)

    #275643

    Hallon, Jordgubbar, Björnbär, Blåbär, Mango, Banan har jag testat och allt funkar fint att fluffa med.

    Jag mixar alltid 125g fryst frukt/bär och 100-125g soya mjölk först, sen i med 30g slow vanillan. DoublePro funkar med vissa bär/frukter med det blir inte lika bra som 100% Kesein tycker jag.

    #275644
    Jon Larsson wrote:
    Många riktigt bra och initierade tips här i tråden.

    Det verkar som att jag får åka ner på stan och införskaffa några burkar whey, om inte annat för att spara lite tid.

    Creamy Vanilla och frusna hallon blev skitgott. Ska testa med frusna jordgubbar idag så får vi se.

    Jag antar att jag måste krossa jordgubbarna först på något sätt men det borde gå att lösa. De känns lite stora för stavmixern men det kanske funkar ändå, vad vet jag.

    Stort tack, allihopa.;)

    in i mikron ca 10-30sek (beror på hur stark din mikro är).
    De mjukas upp något (få inte bli mjuka) och då är det lättare.
    Syftet med Fever fluffen är att få i sig så lite energi som möjligt, fast det skall smaka gott och vara mättande.
    Alltså ingen mjölk och annat bös, som folk lägger i.
    I så fall är det väääldigt enkelt att göra.

    Lite inspirationsbilder och kom gärna med egen, när du har lyckats:emo-thumb

    #275645
    Flessa wrote:
    alltså.. Först kör du ordentligt med ca 120 gram soyamjölk & 125 gram bär (jag tänkte använda hallon) sedan i med 30 gram Sloow från fairing (jag tänkte använda wild berrys)?.

    Stoppar du in i frysen en stund innan du rör i proteinet och hur ”stort” blir fluffet? Har en ballongvisp hemma som jag brukar använda. Försökte igår med jordgubbar & bananvassle, gick åt helvete dock. Misstänker att jag hade i bär som smält för mycket samt för lite vassle kanske..

    Blir till att prova din variant idag om du hinner uppdatera om tillvägagångssätt. :emo-thumb

    Många göra på olika sätt med det här funkar fint för mig.

    1) Stavmixa fryst frukt/bär(Kör nästan alltid 125g då räcker ett paket till 2 gånger) med soja mjölk(100-125g).
    2) I med 30g Sloow Protein Vanilla.
    3) Vispar med en vanlig 350w elvisp ca 5min.
    4) Ät!

    #275646

    Jag har fluffat konstant hela helgen nu och jag kan lätt konstatera att detta är bland det bästa som hänt min kosthållning.

    Sjuk mättnad i förhållande till kaloriinnehåll.

    Det som gjorde skillnad för mig är helt enkelt bara ha så lite vätska som det är möjligt men inte mer och att alltid använda frysta bär.

    Röran är ganska ”torr” när jag börjar visa men smetar till sig rätt fort och sedan börjar själva fluffprocessen tämligen omgående.

    Jag har provat med björnbär, hallon, jordgubbar och blåbär och resultatet har varit lika strålande varje gång.

    Tusen tack för all hjälp, än en gång. :)

    Jag ska fan lägga upp en bild bara jag hinner.

    #275647
    Jon Larsson wrote:
    Jag har fluffat konstant hela helgen nu och jag kan lätt konstatera att detta är bland det bästa som hänt min kosthållning.

    Kan inte låta bli att småskratta när jag ser folk skriva om detta fenomen. Finns ju redan fluffande i annat sammanhang, och med den vetskapen så blir det lite kul.[http://en.wikipedia.org/wiki/Fluffer http://en.wikipedia.org/wiki/Fluffer%5D

    :D

    #275648
    Gober wrote:
    Kan inte låta bli att småskratta när jag ser folk skriva om detta fenomen. Finns ju redan fluffande i annat sammanhang, och med den vetskapen så blir det lite kul.[http://en.wikipedia.org/wiki/Fluffer http://en.wikipedia.org/wiki/Fluffer%5D

    :D

    Det där uttrycket känner jag ju till sedan tidigare men jag har inte en enda gång gjort den där kopplingen, vilket jag såklart skäms över. :D

    Jag garvade högt och insåg direkt – innan jag ens läst länken – vad du syftade på. Touché!

    ”Jag har fluffat hela helgen.” Jo jag tackar jag. :D

    #275649

    Lyckades ännu bättre med mitt senaste fluff genom att vispa lite längre än tidigare. Har tidigare slutat så fort det har fått lite större volym och det går att vända skålen upp och ned, men igår fortsatte jag en stund extra – volymen stannade detsamma under ett par minuter för att sedan öka markant under 10-20 sekunder.

    Bör tilläggas att jag fluffade med borrmaskin igen, men den här gången slapp jag skura hela köket efteråt, framgång (den här meningen lät verkligen inte bra med tanke på föregående poster, jag vet :D).

    #275650

    Är man tvungen att ha i bär eller funkar det utan ?

    #275651
    Baronpanda wrote:
    Är man tvungen att ha i bär eller funkar det utan ?

    Kommer inte bli lika fluffigt som med bär i alla fall. Det är de frusna bären och proteinpulvret är det viktigaste, vätskan är inte absolut nödvändig.

    #275652
    nible wrote:
    Kommer inte bli lika fluffigt som med bär i alla fall. Det är de frusna bären och proteinpulvret är det viktigaste, vätskan är inte absolut nödvändig.

    Det fetmarkerade texten är anledningen till att jag nog tror att det går att fluffa med vilket proteinpulver som helst, trots att jag har för mig att jag hört att det inte går med vissa märken/typer av pulver.

    Jag tvivlar. Frusta bär + proteinpulver = fluff. Därmed basta.

    #275653
    Jon Larsson wrote:
    Det fetmarkerade texten är anledningen till att jag nog tror att det går att fluffa med vilket proteinpulver som helst, trots att jag har för mig att jag hört att det inte går med vissa märken/typer av pulver.

    Jag tvivlar. Frusta bär + proteinpulver = fluff. Därmed basta.

    Jag har hittat ett pulver som inte funkar och det var ett sample jag fick på Olympia. Pulvret finns inte i Sverige och alla andra pulver jag testat har funkat. Så jag har mycket svårt att tro att det egentligen finns något pulver i sverige som inte skulle funka.

    #275654

    Hur länge håller sig era fluff? Någons som säckat ihop efter ett tag?

    #275655
    Andreaz Engström wrote:
    Jag har hittat ett pulver som inte funkar och det var ett sample jag fick på Olympia. Pulvret finns inte i Sverige och alla andra pulver jag testat har funkat. Så jag har mycket svårt att tro att det egentligen finns något pulver i sverige som inte skulle funka.

    Jag tror inte heller att det ska vara något problem med vilket som helst pulver, generellt sett. Det ger ju dessutom möjlighet att testa en jäkla massa olika smaker och kombinationer. Det vete fasen hur jag fick för mig att det krävdes kasein för att göra fluff egentligen. Jag måste ha läst fel någonstans.

    Tomas Tryffel wrote:
    Hur länge håller sig era fluff? Någons som säckat ihop efter ett tag?

    Jag lämnade en halv sats i kylen över natten och på morgonen var det bara lite skum kvar på botten av skålen. Fluff är en färskvara, tydligen.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 192 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.