Manliga homosexullea bodybuilders?

Home Forums Repan Manliga homosexullea bodybuilders?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 78 total)
  • Author
    Posts
  • #466862

    Hehe vilken jävla fråga, självklart finns det massa homosexuella BB, precis som det finns homosexuella inom alla kulturer, klasser, arbetsgrupper osv.

    Att hålla på med bodybuilding anses nog mest ”maskulint” inom den lilla ”gymvärlden” som vissa lever i.

    Alla som någon gång råkat gå förbi gayporren på pressbyrån kan ju beskåda män som skulle klassas som BB även om dom kanske inte råkar tävla.

    Och varför skulle man avsäga sig sitt ”maskulina beteendemönster” för att man är homosexuell? jag är inte själv bög, men känner tillräckligt många för att påstå att det där är en förlegad och tramsig/trångsynt åsikt.

    Jag vet bögar som är mer manliga än vad dom flesta gymkillarna är, om man nu ska gå efter den gamla synen på män vill säga. Fast hela den bilden raserar kanske pga vad dom gör i sänghalmen? :P

    #466863

    Om man ska gå på vad som anses bögigt borde 95% av stureplanseliten och pikékillarna på Stockholmsveckan i Visby vara homosexuella. Där har du ju brun utan sol, smink, korta seglarbyxor, loafers med låga strumpor, rakade lår, rakade armhålor och överkroppar, dyra hårprodukter, mode, kokain och hela tjej-grejen skapligt samlat. Men det är de ju inte, för vad jag vet ligger de ofta med tjejer och inte med varandra. Även om tanken är kul att skämta om haha, två överbetts-inavel i guccikepsar som biter kudde och mörkar det vid frukostbordet dagen efter. Men nu ska vi inte spåra ur här och skena iväg.

    Jag tror inte att du kan koppla ihop homosexualitet med att bodybuilders rakar benen haha. De gör det inte för att de vill ha lena fina ben, de gör det för att konturer och detaljer ska synas mer i strålkastarna på tävling. Om man nu ser till tävlingsatleter. Att man vill göra bättre ifrån sig i sporten man håller på med innebär väl inte att man är gay?

    Löpare och skit rakar väl också benen? Kanske till och med smörjer insidan av låren med vaselin för att minska friktion om man har grova lår? Jag vet inte. Men det förefaller sig väl rimligt att sånt försiggår i andra sporter också? Om jag spenderade mina framträdanden i en snortight skridskodräkt till exempel skulle jag nog inte vilja vara tokhårig under. Obekvämt.

    #466864
    Pierre Simonsson wrote:
    Det är kollektivets, majoritetens syn i samhället som gör det till vad det är.

    Vad får dig att tro att majoriteten tycker att BB är maskulint? källa på det :emo-thumb

    #466865
    Eddie Vedder wrote:
    Alla som har tröjor där det gnider mot bröstvårtorna. Jag kan tro att inom de flesta idrotter där man har tröjor med ett klubbmärke på bröstet gör vissa så.

    Jag hade aldrig det problemet i fotbollen men flera av lagkompisarna fick smörja elle tejpa över bröstvårtorna för att tröjorna skavde så.

    Jag har det problemet ibland, även mina lagkompisar. Vi kallar det för ”pattskav”. Det är ingen vidare skön känsla ;)

    #466866
    Gober wrote:
    källa på det :emo-thumb

    Jävlar vad jag är trött på det uttrycket.

    #466867

    Min privata uppfatttning..BB är inte genusrelaterat då det utövas av människor. Är väl tämligen trevligit med en välmående hälsa/kropp oavsett vilken sexuellläggning eller könstillhörighet en har..eller?

    Fast rätt kul att se hur etablerade könsroller och fördomar är i den tråden.:)

    #466868

    tror att det rent procentuellt är lika många homosexuella byggare som andelen homosexuella rent genrellt bland män

    #466869
    Bronx wrote:
    Min privata uppfatttning..BB är inte genusrelaterat då det utövas av människor. Är väl tämligen trevligit med en välmående hälsa/kropp oavsett vilken sexuellläggning eller könstillhörighet en har..eller?

    Fast rätt kul att se hur etablerade könsroller och fördomar är i den tråden.:)

    Kan man verkligen förknippa bodybuilding med välmående hälsa/kropp?

    #466870
    Pierre Simonsson wrote:
    Du glömmer bort att kroppsbyggning faktiskt ÄR maskulint. Det förutsätter jag i början av mitt första inlägg, varför jag även kan påstå din citation av mitt inlägg här ovan. Se dig om här på forumet. Läs några journaler och du kommer att få läsa mycket ”hardcore”-mentalitet. Djuriska impulser, allt som har med styrka och kropp att göra anses som maskulint.

    En stor och stark kropp utstrålar dominans och överlägsenhet. Det är ingen slump att dörrvakter är stora.

    Slutligen, det spelar ingen roll om Du tycker att kroppsbyggning inte är särskilt maskulint. Det är kollektivets, majoritetens syn i samhället som gör det till vad det är.

    Jag gör ingen bedömning generellt bara för att jag själv anser att byggning kan ha en feminin aspekt. Jag vet hur man ser på byggning och varför testosteronstinna unghanar börjar lyfta vikter. Ja, man anser det vara maskulint, men det är egentligen en vidarediskussion på ett helt annat ämne, om vad som är maskulint och vad som inte är maskulint. Testosteron har sin del i beteendemönstret, men det mesta av en sådan diskussion förs på subjektiv nivå, vad den ene anser och den andre inte.

    Jag kan exempelvis tycka att det finns en stor portion maskulinitet i att exponera sina mindre manliga sidor. Men som sagt, det är en helt annan diskussion.

    Vad jag menar är att homosexuella män inte rent generellt strävar efter efter femininet. Det är ganska självklart och min poäng i det hela. Visst, det finns givetvis homosexuella som klär sig som kvinnor och de facto eftersträvar ett feminint uttryck, men det finns troligtvis fler homosexuella som inte gör väsen av det alls.

    #466871
    Pierre Simonsson wrote:
    Dock verkar vi fortfarande vara oense om homosexuella kroppsbyggare.

    Bob Paris var framstående kroppsbyggare och kom ut ur garderoben ett par år efter att han lade av. Sålänge du inte vill hävda sinnesförvirring tycker jag det exemplet räcker gott och väl för min egen poäng, nämligen att byggare mycket väl kan vara homosexuella. Sen att han inte är lika stor som Cutler är ju självklart, men jag tror vi kan diskutera byggare/icke-byggare utan att gå in på storlekskriterier.

    Chris Duffy, som bland annat tävlade i Masters Olympia samtidigt som Granis, gjorde förresten gayporr. Förvisso hade han varit gift med en kvinna innan, men ändå.

    #466872

    Varför ens diskutera ämnet, när en simpel googlesökning bekräftar att det finns en hel del kroppsbyggare som tar sitt ansvar för att inte överbefolka planeten.

    Prova tex att söka på ”muscle worship”

    #466873
    Pierre Simonsson wrote:
    Att vara homosexuell innebär samtidigt att man avstår från ett maskulint beteendemönster. Med det sagt, menar jag inte att det inte finns homosexuella som tränar, utan att det inte är troligt att det finns kroppsbyggare som ser ut Cutler som är homosexuell, såvida han inte har någon psykologisk störning där han förnekar vissa impulser och gömmer den han är, för att hans självbild av sig själv inte stämmer. .

    Tyckte du gjorde bort dig lite där. Att vara homosexuell innebär väl inte alls att man avstår från ett maskulint beteendemönster?

    Tråden var inte för att få reda på om det finns bögar på gymmet. Det vet jag redan att det finns och bryr mig inte, 2 av mina närmaste vänner är homosexuella så om dem fanns i gymmet vore det bara bättre :)

    Var bara intresserad av hur öppen BB världen var för homosexuella och homosexualitet

    #466874
    Heinrich wrote:
    Kan man verkligen förknippa bodybuilding med välmående hälsa/kropp?

    Ja det tycker jag rent generellt att en kan, om en väljer att se bb-utövare som en grupp och inte ser till enstaka individer. Uppskattningsvis med de människor jag mött som sysslar med någon form av kroppsbyggnad är mer fysiskt och psykist välmående än de som avstår helt frn fysisk och mentalaktivitet :)

    Är som sagt helt övertygad om att vad som är maskulint eller feminint i förhållande till den sexuella läggningen inte är kopplat till varandra. Sexuellidentitet vs hobby/intressen varierar säkeert lika mycket som hos övriga hetros.

    #466875

    I runda tal lär förekomsten av homosexuella manliga utövare av de flesta sporter motsvara den i en ”normalpopulation”. Precis som de flesta andra idrotter är bb aningen konservativ och ämnet diskuteras väldigt sällan och de som kommit ut är få. Dessutom finns väldigt lite forskning både på bb specifikt och idrott i allmänhet. Legenden säger dock att det är ganska vanligt bara man vågar vara öppen inför faktumet och inte som vissa kända fotbolls- och hockeyprofiler påstå att de inte finns.

    Vissa sporter har troligen en högre andel homosexuella och vissa en lägre. Troligt är att kulturen och miljön i vissa sporter inbjuder eller avskräcker i motsvarande grad. Precis som vi hittar väldigt få av vissa etniska grupper i vissa sporter och väldigt många i andra. En homosexuell tjej, modell butchflata, och genusvetare som jag träffade för några år sedan var väldigt nöjd med bb som företeelse ur ett könsrollsrelaterat perspektiv eftersom den suddar gränserna mellan könen mer än vad som är vanligt inom idrotten. Manligt till max, men samtidigt med många kvinnliga attribut bland männen. Kvinnligt till max, men med många manliga attribut (muskelmassa exvis) bland kvinnorna. Intressant vinkling, tycker jag. Jag känner till många homosexuella och/eller bisexuella tävlande bb:s (fler män än kvinnor faktiskt), men väldigt få av dessa skyltar öppet med sin läggning. Men hur viktigt är det att veta vem som gör vad med vem, egentligen?

    När det kommer till kvinnlig homosexualitet och idrott i allmänhet är mönstret lite annorlunda, som det verkar. Vanligare och betydligt öppnare. Lite som i samhället i övrigt kan tyckas.

    Sen måste jag bestämt säga ifrån när uppfattningar som att homosexuella män skulle vara mindre manliga än heteromän florerar. Jo, visst finns det många exempel på fjolliga eller kvinnliga män, men varför är det så? Kan det månne vara så att media gärna tar fram just dessa exempel eftersom de är mer ”intressanta” som stereotyper än en vanlig mekarkille eller träslöjdsmagister som råkar bo ihop med sin partner Sven-Åke som är jaktvårdskonsulent? De homosexuella killar jag känner innehåller hela skalan från ganska feminina till ”grabbarna grus”. Övervägande delen är dessutom avsevärt mer traditionellt manliga än stureplansgänget som Marcus beskriver ovan.

    Och detta patetiska uttryck: ”Jo, där finns många homosexuella, så passa dig!”. Även som skämt är det så trött och fördomsfullt. Som om bögar skulle gå omkring och sätta på första bästa, liksom. Gissningsvis är det ungefär lika kittlade av tanken på offentlig sex i gymet dusch som heteromänniskor. Och säkert har de antenner som hittar eventuella homosignaler, så om man är så enormt hetero som vissa verkar behöva hävda är nog ”risken” att bli påsatt av en främmande homogay väldigt liten. Homogayen kanske rent av tycker att just du är något av det minst upphetsande som någonsin fötts?

    Det finns faktiskt en del intressant skrivet om genusfrågan i koppling med idrotten och får ni chansen att gå på en föreläsning med Jesper Fundberg tycker jag ni ska ta den! Troligen ser ni inte på manlig idrott på samma sätt efter det, oavsett om ni håller med honom eller ej… Enligt honom är exempelvis en fotbollsmatch något av det mest homoerotiska som finns, med kameramannens zoomande på tjejen med stora brösten och tighta t-shirten som alibi. Sug på den!:D

    #466876

    Chris Dickerson MR Olympia 1983 är gay

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 78 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.