Varför?????????

Home Forums SKKF informerar Varför?????????

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 94 total)
  • Author
    Posts
  • #794902

    😮 Och jag som trodde att man gjorde lite reklam för sverige o svenska tävlingar när man var utomlands och tävlade…. iaf så kändes det så när vi var nere i Belgien. Jag tror att vi gjorde flera tävlande sugna på att åka hit när vi berättade vilka tävlingar som brukar gå här i Sverige och Norden under våren.
    Vi som tävlar vill naturligtvis oxå att de ska komma fler tävlande från andra länder till de tävlingar som arrangeras i sverige .

    #794903
    marals76 wrote:
    Finns ett uttryck som är passande här….. gilla läget.
    Sen ska man kunna disskutera fram lösningar så saker som upplevs felaktiga. Men nu är reglerna som de är och de kommer knappast ändras för att folk klagar på ett forum.
    //Marcus

    Betyder Gilla läget? Gissa reglerna:|:|

    #794904
    Lena H wrote:
    😮 Och jag som trodde att man gjorde lite reklam för sverige o svenska tävlingar när man var utomlands och tävlade…. iaf så kändes det så när vi var nere i Belgien. Jag tror att vi gjorde flera tävlande sugna på att åka hit när vi berättade vilka tävlingar som brukar gå här i Sverige och Norden under våren.
    Vi som tävlar vill naturligtvis oxå att de ska komma fler tävlande från andra länder till de tävlingar som arrangeras i sverige .

    Ja precis, men om svenskar inte vill tävla i Sverige så blir det inga tävlingar o då är det inte lönt för utrikesbor att ta sig hit..

    o blir det inget mtgp så blir det heller ingen nybörjartävling på våren, vilket är tråkigt.

    #794905
    Lena H wrote:
    😮 Och jag som trodde att man gjorde lite reklam för sverige o svenska tävlingar när man var utomlands och tävlade…. iaf så kändes det så när vi var nere i Belgien. Jag tror att vi gjorde flera tävlande sugna på att åka hit när vi berättade vilka tävlingar som brukar gå här i Sverige och Norden under våren.
    Vi som tävlar vill naturligtvis oxå att de ska komma fler tävlande från andra länder till de tävlingar som arrangeras i sverige .

    Jag kanske missförstår ditt inlägg lika mycket som en del tidigare missförstått hela situationen, men jag tar risken:
    Så vitt jag vet har ingen haft något emot ditt och Jannes tävlande i Belgien. Tvärtom är jag helt övertygad om att ni gjorde bra reklam för både er själva och som representanter för svensk byggning. Dessutom började ni i rätt ände och sökte sanktion, eller hur?

    Jag föreslår att alla tar det lite lugnt tills Björnfots inlägg i saken kommit på pränt. På så vis slipper vi argumentera runt sådant som skrivits tidigare och som är rena felaktigheter. Jag är övertygad om att vi alla egentligen vill samma sak, men om man inte ser den ”stora bilden” kan det vara svårt att förstå varför saker och ting är som de är.

    Sen vill jag än en gång förtydliga min roll en smula:

    Jag är inte medlem i SKKF:s styrelse. Har inte varit på många år.
    Jag är medlem i domarkommittén och valdes igen till valberedningen för året. Det är alltså mej ni kan kontakta med nya, fräscha förslag till kommande styrelse.
    Jag har ofta styrelsens öra om jag har något vettigt förslag att komma med.
    Jag har tillgång till den mesta information som styrelsen hanterar.
    Jag är långt ifrån alltid enig med styrelsen om det som beslutas, men alltid lojal mot de beslut som tas så länge de inte går helt på tvärs mot verksamheten eller personlig integritet, så långt jag kan bedöma.
    Jag lever ihop med en av våra flitigaste tävlande de senaste åren, har kompisar som tävlar och vem vet; rätt som det är kanske jag utsätter mig för mina kollegors kritiska ögon igen?
    Jag är positiv till ett bollplank för styrelsen, bestående av tävlande. Det är bara frågan om vilka som kan och vill ingå och hur de ska utses bland våra cirka 500 licensierade. Försök har gjorts förr som tyvärr inte lyckats då tid, kraft och engagemang inte räckt till för ens enstaka träffar eller för att samla in vad ett större flertal faktiskt tycker i olika frågor. Men, det är klart att det går om man bara vill! Tyvärr fanns det endast två tävlande på plats på årsmötet, utöver de i styrelsen som själva tävlar. Frågan är om det tyder på bristande engagemang eller på att många ändå är ganska nöjda?

    #794906

    När det gäller tävlande i andra läner än sitt eget, så har de IFBB anslutna länderna en överenskommelse, att alla tävlande ska ha sanktion från sitt hemlands förbund. Det innebär att den tävlande har fått sitt förbunds godkännande för att få delta på aktuell tävling. (Läs mer om sanktion på [www.skkf.org]).

    När det gäller Grand Prix tävlingarna i Norden, så har förbunden en överenskommelse att de tävlande ska tävla i hemlandet i första hand och i andra hand på de övriga GP-tävlingarna. Detta har de övriga nordiska länderna inte haft några problem med, utan deras atleter har till 100% deltagit på hemmaplan för att sedan eventuellt ställa upp på något/några av de övriga GP-tävlingarna.

    Vi förutsätter därför att alla svenska tävlande ställer upp på vårat eget arrangemang i första hand. För oss som arrangörer är det en förutsättning att vi har ALLA svenska tävlande på vårt eget GP,för att få mycket publik och för att vi ska klara ekonomin på arrangemanget. Finland valde att ställa in sitt GP pga att de hade för få egna tävlande. Tyvärr kan vi tvingas göra detsamma om inte alla tävlande tar sitt ansvar och ställer upp på hemmaplan.

    Vi i styrelsen lägger ner ett antal hundra timmar, av vår fritid, på att arrangera tävlingar för våra svenska atleter, men det är naturligtvis inget självändamål. Föredrar de tävlande att tävla utomlands, så ställer vi in vår tävlingsverksmhet.

    Jag har fått förtroendet att sitta som ordförande för SKKF under ytterligare ett år och mitt ansvar är att se till förbundets bästa, vilket innebär att de beslut styrelsen tar, och vilka jag ytterst ansvarar för, alltid har som utgångspunkt SKKF.s bästa, vilket naturligtvis också inkluderar de tävlandes bästa. Lika självklart är det att varje beslut kommer att ha många nöjda och några missnöjda medlemmar.

    Jag ska avsluta med en liten liknelse som jag tycker passar in på resonemanget om bristande information från styrelsen:
    Det var en kille, vi kan kalla honom Uffe, vars största dröm var att äga en sportbil och att köra med den på autobahn, eftersom det var mycket roligare med fri fart än med svenska hastighetsbegränsningar. Han började spara pengar och när han fyllde 20 år hade han fått ihop 750 000 kr. Han köpte då en BMW M5, satte sig bakom ratten och åkte iväg ner mot tyska gränsen. Innan han kom till Malmö stoppades han av polisen som bad att få se på hans körkort.- ”Körkort, jag har inte något körkort. Varken Polisen eller vägverket har informerat mig om att jag måste ha ett körkort för att köra på autobahn. Vilka idioter ni är som inte har informerat mig om det. Hur tror ni att jag ska ha råd att skaffa något körkort nu, när jag köpt en bil för 750 000kr. När bensinen är så dyr och bilen drar 2 liter/mil. Dessutom kostar en service 12 000kr. Ni måste ju informerat mig om att jag måste ha ett körkort. Det är ert fel att jag inte får köra på autobahn. ”

    Med detta vill jag säga att det ligger ett ansvar på alla tävlande och föreningar att först ta reda på vilka regler och förutsättningar som gäller, innan man börjar dieta, köpa nya posébyxor/bikinis/baddräkter, färg mm. Hittar ni inte informationen ni söker på [www.skkf.org], skicka ett mail till någon/några i styrelsen (adresserna finns på SKKF.s hemsida), så får du ett svar med rätt information.

    Vänligen men bestämt.

    Ulf Björnfot
    Ordförande
    Svenska Kroppskulturförbundet

    #794907

    Ulf: :) jag gillar den liknelsen… klockren!

    #794908
    athleticmia wrote:
    Ulf: :) jag gillar den liknelsen… klockren!

    Mja : P

    #794909

    Vi säger så här istället…

    Ta en kille låt han heta Uffe.Han drömmer om att äga en porsche,,Han jobbar många många år för att kunna bygga upp sin ekonomi.Tills slut efter ca tio års slit på jobbet har han kunnat spara ihop 750 000:- Han beslutar sig för att åka ner till tyskland för där är bilarna lite billigare än hemma.Väl nere i tyskland hittar han bilen han drömmt om så länge.Han köper bilen och allt går som på räls.Samtidigt hemma i Sverige när Uffe kommit halvägs hem sitter det människor som bestämmer vilka regler för import av fordon från andra länder ska gälla.Nån högt uppsatt kommer på att förbjuda import av bilar från andra länder.För då tjänar vi ju inga pengar.Och regeln skall gälla från och med nu.Klubbat….Samtidigt kommer Uffe hem och skall äntligen besikta in sin drömmbil men får ett avslag för att det går inte göra så längre.Nya regler kompis.Tyvärr.Din bil är inte värd ett öre här i Sverige……Det Uffe drömt om i så många år försvann på ett ögonblick.Samma gäller för de tävlande som kämpat och slitit hårt i flera månader för att tävla på Loaded cup..

    #794910

    Först måste jag säga att jag trodde detta var en regel som funnits ett tag. Tänkte själv köra både MTGP och Loaded i fjol men var nerbäddad i 40 C feber i en vecka tre veckor innan MTGP och ”visste” att jag inte kunde köra loaded om jag inte kört MTGP.

    Däremot har jag en annan fråga. Om man vill tävla i AF på Loaded vilken tävling måste man ha deltagit på då? MTGP har inte AF. Måste man ha deltagit på SM året innan då för att få ställa upp på Loaded?

    #794911

    NOOB: :) jag gillar den liknelsen… klockren!

    #794912
    NOOB wrote:
    Vi säger så här istället…

    Ta en kille låt han heta Uffe.Han drömmer om att äga en porsche,,Han jobbar många många år för att kunna bygga upp sin ekonomi.Tills slut efter ca tio års slit på jobbet har han kunnat spara ihop 750 000:- Han beslutar sig för att åka ner till tyskland för där är bilarna lite billigare än hemma.Väl nere i tyskland hittar han bilen han drömmt om så länge.Han köper bilen och allt går som på räls.Samtidigt hemma i Sverige när Uffe kommit halvägs hem sitter det människor som bestämmer vilka regler för import av fordon från andra länder ska gälla.Nån högt uppsatt kommer på att förbjuda import av bilar från andra länder.För då tjänar vi ju inga pengar.Och regeln skall gälla från och med nu.Klubbat….Samtidigt kommer Uffe hem och skall äntligen besikta in sin drömmbil men får ett avslag för att det går inte göra så längre.Nya regler kompis.Tyvärr.Din bil är inte värd ett öre här i Sverige……Det Uffe drömt om i så många år försvann på ett ögonblick.Samma gäller för de tävlande som kämpat och slitit hårt i flera månader för att tävla på Loaded cup..

    Mycket bra liknelse!

    Uffe & jag har mailat så han vet var jag står…

    Det trista är att man inser när man känner folk att alla menar väl men ibland blir det såå fel! Klyftan mellan de aktiva & förbundet är f-n inge bra för sporten…

    Peace!
    ZONE

    #794913

    ”Klyftan mellan de aktiva och förbundet är f-n inge bra för sporten…”

    Det där är väl värt att ta en funderare på!:emo-thumb
    Både en och två gånger.
    Här kommer några av mina högst personliga funderingar runt hela problematiken både ur ett ”loadedperspektiv” och ur ett större perspektiv. Märk väl att jag inte avser att kasta skit på någon enskild, även om jag raljerar en smula här och där. Ni som känner mej vet att det bara är sån jag är.

    Först skulle jag vilja korrigera lite språk. Det kan verka som en petitess, men i alla tider har man kunnat styra hur folk tänker just med språket. Goebbels, inga jämförelser i övrigt, var ju en semantisk mästare på sitt sätt. Alltså:

    De aktiva: De aktiva förstår jag egentligen som de tävlande på det sätt det är skrivet i inlägget ovan, right? Men de aktiva i ett förbund borde väl egentligen vara alla som aktivt drar sitt strå till stacken? Tävlande, coacher, domare, styrelsemedlemmar, andra som sliter a-et av sig med att rådda på tävlingarna? Det finns säkert några ytterligare grupper som skulle kvala in som aktiva med den definitionen. Förändrar man bara betydelsen just det lilla som jag beskriver så kanske det blir enklare att känna att vi sitter i samma båt, måste dela på roddjobbet och ligger lika illa till om det börjar blåsa?
    En annan reflektion är vilka ”de aktiva” är egentligen? Jag har kontakt med tävlande varje dag, på olika sätt, och de flesta är förvånansvärt nöjda. Hur står det till egentligen? Är det en liten klick som är väldigt missnöjda? Är det en stor grupp som är lite missnöjda? Går det att göra alla nöjda hela tiden? Ska en styrelse lägga om kursen så fort det ropas om att något är fel? Finns det personer som aktivt häller bensin på brasan för att de finner nöje eller nytta med det? Styrelsen har nog inte alltid förmått att kommunicera ”den stora bilden”, men tro mig när jag säger att det alltid finns en ”större bild” bakom alla beslut. Den ”stora bilden” kan tyvärr ibland innebära att enskilda personer känner sig trampade på eller förfördelade. Men den ”stora bilden” är nästan alltid nödvändig för överlevnad/framskridande eller, tyvärr, det enda möjliga alternativet. Allt som görs och beslutas om ger följdverkningar. Styrelsen tog förra året ett beslut som med största sannolikhet var helt fel. MEN det gick inte att göra på något annat sätt i frågan med den information som fanns då och med de tidsramar som gällde. Det bästa med beslutet var att det fattades. Styrelsen satt inte handlingsförlamad!

    Klyftan mellan de aktiva och förbundet: Bara att det sägs och skrivs på detta vis är ett mycket illavarslande tecken på att det finns en klyfta mitt i vår lilla grupp. För vilka är förbundet? I min värld är det de tävlande tillsammans med alla de som jag räknade upp under aktiva och några till. När inte de tävlande känner eller förstår att de är en viktig del av förbundet har något gått väldigt fel någonstans på vägen mellan avsändare och mottagare. Eller avsändare och mottagare, för den delen (sug på den så kanske det blir lite klarare…). Tyvärr är klyftan tydligen så stor att styrelsen får ägna väldigt stor del av sin tid åt att ”släcka bränder”, sopa scengolv eller klippa nummerlappar, när de egentligen borde ägna merparten av sin tid åt att fundera och vrida och vända på diverse problem, framtidsvisioner, planera för hur vi gör vår sport större/starkare/mer accepterad med mera. De gör trots allt allt detta, men förtjänar att få lugn och ro och tid till att göra just det de är valda till: Styra båten. Inte bara täta hålen i skrovet och smörja årtullarna. Det borde andra kunna göra om klyftan inte fanns. Men kön med personer som vill vara aktiva och hjälpa sporten framåt är inte något som skrämmer den med social fobi, precis.

    Påpekar än en gång att ingen ”loadedregel” har ändrats just till i år. Det var heller inget som det skulle fattas något årsmötesbeslut om, som tidigare hävdats i tråden. På årsmöten tar man inga sådana beslut!

    Man kan ju fundera på hur det kunde bli så här då? För något år sen samlades nordiska förbundet för att försöka att tillsammans skapa en vårsäsong för de tävlande. I samtliga länder var läget ganska skakigt för vårtävlingarna. Man beslutade då om den nordiska GP-touren. Norge och Sverige ville dessutom köra lite ”egna tävlingar” i samband med GP. Fine! Hur ska vi då styra upp det? Förbunden tar ut de som får tillåtelse att tävla i övriga länder var en ”regel” som skulle underlätta för respektive arrangör. Samtidigt fick förbunden mer insyn i tävlingarna så att oseriösa arrangörer inte fick härja fritt. På så vis hamnar ingen i trubbel för att tävlande som är avstängda eller på annat sätt har ouppklarade affärer med sitt förbund försöker köra en tävling i ett annat land. Ergo: De svenskar som tänkt sig tävla enbart på Loaded har tänkt aningen fel, för de skulle ändå inte fått tillåtelse av arrangören att tävla!
    Det som blev lite knas i år var att helt enkelt ingen i styrelsen tänkt tanken att man bestämmer sig för att tävla utan att kolla om man de facto kan tävla. På ett personligt plan förstår jag mycket väl att man blir både besviken och tappar sugen för en stund. Men samtidigt är det väl något fel när man inte tar reda på förutsättningarna först, innan man bygger upp en dröm? Dessutom är det så vitt jag vet bara i Sverige som problemet uppstått. I övriga länder verkar det vara både en självklarhet och en ära att man tävlar på hemmaplan plus eventuellt på någon eller några av övriga länders tävlingar. Här funderar i alla fall jag ett varv till på varför klyftan är så stor…

    #794914

    Bra post JP! More power to ya cuz its GOOD att en diskution som denna kommer igång! Vete-fn men så fort något händer börjar min telefon ringa & jag hör då en massa gnäll men känns som ingen ”vågar” säga något till ”ER”…

    Peace!
    ZONE

    #794915
    zonecapone wrote:
    jag hör då en massa gnäll men känns som ingen ”vågar” säga något till ”ER”…

    Peace!
    ZONE

    Och där har du satt fingret på något väldigt allvarligt, tycker jag! Jag hoppas att det snarare ligger på det planet och inte på att alla är så upptagna med sitt eget eller för lata, för då går det ju att göra något åt det. Jag kan börja en smula:

    Jag garanterar att de i styrelsen, samtliga, är rätt snälla personer egentligen. Nån kan låta eller se lite farlig ut nån gång, men det är bara på ytan.
    Jag garanterar att de i styrelsen är rätt välmöblerade personer norr om axlarna. De kommer kanske inte att hålla med om allt, men de kommer både att lyssna och att ventilera det.

    Emellanåt dyker det upp en massa ”hittepå” om att man kan bli nerdömd om man har åsikter eller på annat vis inte är ”rätt”. Eftersom tråden delvis är Zonezone, så kör jag ett kraftigt: BULLSHIT!
    Det där är nog ett av de mest seglivade hjärnspökena som finns. Det verkar både mutera och gå i arv, för det visar sitt fula och missledda tryne då och då. Inte sällan utkommenderat av ”somebody with a mission”. Att göra sin röst hörd är aldrig något som påverkar bedömningen. Dels eftersom det mesta i den vägen aldrig når fram till enskilda domare och dels eftersom det i de flesta fall inte är något som på minsta vis har med själva tävlingen att göra. Personligen kan jag garantera att jag både satt riktiga arslen etta och de bästa av människor sist. Faktiskt är det bara era kroppar vi är intresserade av när ni står på scenen.

    #794916

    Emellanåt dyker det upp en massa ”hittepå” om att man kan bli nerdömd om man har åsikter eller på annat vis inte är ”rätt”. Eftersom tråden delvis är Zonezone, så kör jag ett kraftigt: BULLSHIT!
    Det där är nog ett av de mest seglivade hjärnspökena som finns. Det verkar både mutera och gå i arv, för det visar sitt fula och missledda tryne då och då. Inte sällan utkommenderat av ”somebody with a mission”. Att göra sin röst hörd är aldrig något som påverkar bedömningen. Dels eftersom det mesta i den vägen aldrig når fram till enskilda domare och dels eftersom det i de flesta fall inte är något som på minsta vis har med själva tävlingen att göra. Personligen kan jag garantera att jag både satt riktiga arslen etta och de bästa av människor sist. Faktiskt är det bara era kroppar vi är intresserade av när ni står på scenen.

    Vore ett bra innlägg för Uffe att skriva på SKKF sidan i Body!
    :up:

    ZONE

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 94 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.