Svenssons kamp mot kalorierna

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Svenssons kamp mot kalorierna

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 197 total)
  • Author
    Posts
  • #885583

    Lördag blev söndag och vips är det onsdag kväll och man har igentligen ingen aning om hur det blev så!

    Nå väl, nu till de viktiga! Söndagen spenderades i spinning salen med en lunch spinning på 45 minuter, och jag va med om nått ja inte trodde va möjligt! Jag körde skiten ur mig, ja det va som att vrida ut en trasa när jag gick därifrån, men va inte helt slut, höll inte på att dö och mådde kalas! Det måste ha hänt nåttt ;) Ställde mig även på vågen och blev ännu gladare av det!

    Så stärkt av min söndag, gick ja på ett Pump pass ( ja jag vet,, kanske inte det bästa i Er:a ögon, men e man ovan med styrketräning så e man) och fick mig en genomkörare i hela kroppen. Och mot mina principer stod ja faktiskt längst fram istället för längst bak för att se hur vår ”ledare” gjorde så jag kunde göra rätt! Detta ledde till en GRYM träningsverki speciellt framsida lår (efter ett gäng benböjningar å annat) samt i axlarna!

    Å så idag, trots den molande värken i benen, gick jag rätt sliten efter dagen på jobbet till gymet och körde ett 55 minuters spinningpass, vilket e första gången, och tog i hela passet utan att fuska! Det här börjar ju bli roligt!

    Nu till min förvirring. Jag har läst igenom en massa trådar i forumet som handlar om kost! (Som jag har berättat förut har ja ett tag tagit bort de flesta kholhydraterna, men det är det ändring på!) Där hittade ja följande länk: [http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881]
    som en klok människa har bemödat sig att skriva! Självklart inhämtades papper och penna och den stora uträkningen började! Resultatet blev att jag räknade fram att jag bör äta 1369,3828 kcal för att få en viktminskning på ca 0,5 kg i veckan! Dessa skall fördelas på: 367,35 kcal fett (39,5 g), 647,8 kcal (158 g) protein och således 354,2328 kcal kohlhydrater (86,39 g).

    Förvåningen ligger således i hur mcyket fett man faktiskt BÖR äta,som jag skrivit innan så är jag nog lite indoktrinerad med att gå ner i vikt är lika med att ta bort fettet. Och förvirringen, stämmer verkligen detta? Å vad händer nu om jag tränar duktigt mina 4 gånger per vecka (minst)?:what:

    Ska jag lägga på det ja ”tjänar in” på träningen i maten, å i så fall allt eller bara en del?

    Nu ska ja däremot gå å rota runt i kcal tabeller för att få fram den optimala dagen *skrattar*! Men om det e någon som vill och har lust att svara mig skulle jag bli väldans glad!

    Till nästa gång! Må så godis!

    #885584
    Warrior wrote:
    Tror det kommer gå riktigt bra det här skall du se! Tar ett tag att smälta ny information bara. Jag käkar mest fett av allt… ungefär 55% av alla kalorier kommer därifrån, kanske inte det bästa men det funkar hur bra som helst. FAT IS GOOD FOR YOU! :D

    Nu skall jag sova… :nod

    Tack tack! ja jag hoppas att det kommer att gå bra! men som du säger, det tar ett tag att smälta och rätt mycket huvudbry *s* för just nu undrar ja mest hur i all världen man ska kunna få i sig allt *s* Nå väl, det e väll ett lyxproblem om nått ;)

    #885585

    wow, jag har iaf inte den orken att räkna kcal.
    Lät som ett härligt spinning pass också.

    //Stolleman

    #885586
    deekayman wrote:
    Skrota GI-metoden, den är för soffpotatisar som inte orkar träna och ta tag i sina kroppar på allvar…(min personliga åsikt)

    Vet inte om jag kan hålla med om det. Jag kör på lite kolhydrater och jag tycker det funkar prima asså! Mitt mål är inte i dagsläget att bygga nåt extremt utan får upp en grund och samtidigt bränna fett. Och det har jag lyckats med så det funkar.
    Det är ju helt klart olika från person till person men jag kör efter GI-metoden då det känns bra att hålla blodsockret på en jämn nivå så man slipper toppar och dalar så man känner sig hängig. Samt att man kan hålla sig mätt mycket längre med ett lägre GI då det tar längre tid för kroppen att bryter ner det man äter.

    Verkar vara en bra deff-guide du hittat Nilla. Det får jag helt klart läsa.
    Men utan att ha läst det så vill jag säga det att vi har alla olika förutsättningar och visst FAT IS GOOD FOR YOU men det får ju vara sätt sorts fett då. Omega-3 tycker jag absolut du skall börja med då kroppen får i mig fett som den behöver för att bränna fett. Kör själv helt utan smör på mackan och har gått helt över till olja i maten.

    Läste på första raden i guiden du hittade och det dom säger är ju det självklara. Man måste förbränna mer än man äter för att gå ner i vikt.

    Sen kan jag tipsa om några saker som jag snappat upp:

    • Kanel – Har vissa insulinliknande ämnen och är bra i förebyggande syfte mot diabetes.
    • Omega-3 – Som jag sa så är det ett nyttigt fett som kroppen behöver och det har en bra effekt på fettförbränningen.
    • Grötfrukost – Som Stolleman tipsade om! Helst på fiberberikat havregryn då man helt enkelt håller sig mätt längre.
    • Promenader – Gärna innan frukost.
    • Sova – Har man tränat under dagen så måste kroppen få vila och bygga upp sig. Det gör den välldigt bra under natten!

    Hoppas jag inte har allt för fel i mina åsikter. Ni får gärna komma å räta ut dom i så fall!

    #885587

    Har du verkligen räknat rätt? 1300 kcal låter som väldigt lite, har svårt att tänka mig att det ens täcker din basalomsättning.

    #885588

    Först lite svar, ja jag TROR jag har räknat rätt… räknade för säkerhets skull ut eländet på jobbet igen och flera gånger… men nog sjuttsingen stämmer det. Nu har jag dock förstått att man ”får lägga på” det man förbränner på träning, vilket gör att ja kommer bo på löpbandet… eller kanske inte *skrattar*

    Å till dagens döende dandy! Idag har ja provat något som heter PT cirkel på stället som tar pengar av mig för att jag ska få röra på rumpan! Det va det mest jävliga men absolut roligaste ja gjort i en tränings sal! Ingrideienserna är följande! Ta ettt gäng människor i olika åldrar, kön och kondition. Fös in dom i ett stängt rum med speglar i ena änden och glasrutor i den andra. Tillsätt en stygg, galen, skrikande och väldigt vältränad man. Dela in den dövriga skaran i små grupper, bygg upp någon slags ”jag ska ta dig din jävel” attityd mellan de små grupperna och låt sedan dessa ”tävla” mot varandra under uppsikt och vrålande av den stygge mannen! Resultatet av detta blir en enorm vilja (jag HATAR ATT FÖRLORA) och ett grymt träningspass som man aldrig vill ska ta slut!

    Sen att morgondagens betalning komemr att heta TRÄNINGSVERK gör mig ingenting, för jag gör gladeligen om det nästa vecka igen!

    Nu ska ja sleva i mig lite Kesella (vilket käns som det ända vettiga jag har stoppat i mig på hela dagen) klappa katten och somna lycklig!

    Må så godis allihopa!

    #885589

    PT cirkel låter jättekul, skulle vara kul att testa men där jag gymmar finns det inte med på listan över aktiviteter:(.

    Quote:
    Nu ska ja sleva i mig lite Kesella (vilket käns som det ända vettiga jag har stoppat i mig på hela dagen) klappa katten och somna lycklig!

    haha, hade också tänkt att ta lite Kesella och klappa katten och nog sussa efter Insider.

    God natt//Stolleman

    #885590

    Jag läste lite om basala energibehov vid vila och då hittade jag info som säger detta:

    Det basala energibehovet är den energi som behövs för att hålla kroppen vid liv. Alla organ i kroppen måste ha energi, celler ska skapas och bytas ut osv. Det basala energibehovet förkortas BMR (basal metabolic rate) på engelska. Man beräknar att BMR uppgår till ca 500 – 1200 kcal, det är ungefär 50 – 70 % av den totala energiförbrukningen. Leverns funktion står för ca 30 %, hjärnan för ca 20 %, hjärtat för ca 10 %, njuren för ca 7 %, musklerna för ca 18 % i vila, och cellbildning, andning, blodomlopp, kroppstemperatur mm för ca 15 %.

    På denna sidan kan man räkna ut vad man ”bör” äta / dag med tanke på hur rörlig eller oröröig man är. Man kan ju ta det som en nypa salt, men det kan ju vara bra som en liten riktlinje.
    På sidan finns också massa information om vart energin tar vägen o.s.v.

    [http://www.halsosidorna.se/Energibehov.htm]

    Vassegod! :)

    / Jenny

    #885591

    Toppensida Jenny!

    Mycket bra information! Kul me tabellerna för ungefärlig energiförbrukning.

    #885592

    Håller med Zitruz, toppensida och att den är på svenska också:up:.

    #885593

    TACK Jenny! Skall genast hoppa in och läsa!

    Och Stollman, ja PT cierkel va KALAS KUL, men jag lovardig att idag känner man sig som en vital 80 åring med käpp! Tyvärr verkar mitt gym endast ha det på prov i två ynka veckor, men man hoppas ju att dom skall ta in det så det blir en regelbunden träningsform *hålla tummarna*

    Må så godis alliopa!

    #885594
    Milia wrote:
    ett tips är att skippa sötningsmedlet och sätta kardemumma i gröten istället – det är skitgott!

    :D eller kanel! eller varför inte alla tre tillsammans? övertyga mig.

    #885595

    Jag har varit en dålig flicka, inte skrivit här på jättelänge! *fyyyy på mig*

    Men nu skall detta åtgärdas! Så vad har hänt sen sist, det possetiva är att ja börjar förlora riktigt bra i vikt. Det har blivitca 5 kg totalt nu! Ligger på ett kaloriintag på ca 1400 kcal om dagen, de dagar ja inte tränar, och något mer de dagar som jag gör det.

    Men där har vi det lilla dilemat just nu, jag får itne träna. Jag har en inflamation me nån infektions grej i foten å käkar krumelurtabletter för just detta samt är beordrad att vila, inte röra mig och absolut inte träna. Som tur är så skall detta ”fänglese” vara slut på söndag, så jag håller allt ja kommer åt för att detta skall bli sanning! Orsaken är att jag opererade min fot i september förra året för så kallade kärringknölar. Den första foten gjorde ja i maj å det gick kalas, men den här (vänster) har det varit ett elände med. Spiken har smitit ut och en infektion är redan avlkarad. Men nu har ja troligtvis belastat foten helt galet då jag i mitt undermedvetna har varit rädd att belasta den eftersom det varit så mycke strul me skiten, så nu har det alltså blivit så här.
    Så hrä sitter man, med foten högt å glor på dålig TV.

    Jaha det va allt för nu, må så godis!

    #885596

    Glömde tillägga… ska jag gå någonstans så är det med hjälp av kryckor! I alla fall nått då bröstmusklerna får sig en omgång *s*

    #885597
    Nilla33 wrote:
    IQA
    Man ska alltså gå på ICA, msåte smita dit så fort ja får börja gå igen… just nu hopar ja fram på kryckor, inte alls lika bra trots att bröstmusklerna får sig en rejäl omgång.. men på söndag då åker dom all väldens väg *S*

    Då kan du ju behöva något att stödja dig på i början, som ett par stavar t.ex :)
    Låter inte så kul det där med foten..
    :|

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 197 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.