Kroc: ”Ja, jag är en transperson”

I över ett år har Janae Marie postat på instagram.

Janae Marie Kroc – tidigare Matt ”Kroc” Kroczaleski och känd inom styrkelyfts- och bodybuildingkretsar för sina supertunga högrepshantelrodd – har nyss offentligt berättat vad många bekanta vetat länge…

I ett uttalande för en dryg vecka sedan berättade den 42-årige Kroc mer:

Jag har varit väldigt öppen med det här i många år i min familj, med nära vänner och inom styrkelyftskretsen, men jag förstår att det blir en stor chock för många av er. Jag har handskats med den här frågan hela mitt liv och det har varit mycket svårt för mig. Det höll till och med på att driva mig till att begå självmord.

Detta var varken något jag eftersökte eller önskade, och jag har länge kämpat emot det så hårt jag bara kunnat. Jag har slutligen nått till ett läge där jag är bekväm och stolt över vem jag är.

Samtidigt berättar Kroc att som person har denne aldrig passat i någon av de klart definierade roller samhället velat sätta på individer:

Jag identifierar mig med både etiketterna transgender och genderfluid eftersom de är de som kommer närmast att beskriva vem jag är. Som jag skriver i min profil är jag både en alfahanne och en girly girl; hypermaskulin och hyperfeminin.

På senare tid sadlade Kroc om från styrkelyft till att tävla i kroppsbyggning. Det han dock bli både världsmästartitel och världsrekord inom styrkelyftförbundet WPO. Mest känd inom bodybuilding-kretsar är Kroc för sina supertunga högrepshantelroddar, så kallade Kroc Rows.

Dave Palumbo intervjuade Janae Marie Kroc häromdagen för RxMuscle.coms räkning:

Läs Träna Nu-artikeln om Chloie Jönsson.

Träna Nu! (en specialutgåva från BODY Magazine) blev förra året första fitnesstidning i världen att sätta en transsexuell person på omslaget: CrossFit-atleten Chloie Jönsson.

Robert Stasinski skriver i utgåvans ledare:

I detta nummer av Träna Nu! möter vi Chloie Jönsson, en CrossFit-atlet som just nu kämpar i stark motvind på grund av vem hon är, snarare än för vad hon presterat – diskriminering. […]

Chloie är bara en i raden av sexuella och kulturella minoriteter som diskrimineras utifrån okunskap och rädsla för det okända.

I dagens tidevarv är ödmjukhet, tolerans och förmågan att lyssna på andra inte bara goda egenskaper, utan helt nödvändiga för att skapa ett klimat där alla kan rymmas.

Fitnessvärlden måste alltid hålla dörrarna öppna för nya sätt att leva och tänka. Detta nummer hoppas jag ska bli ett litet steg på vägen mot en mer tolerant fitnessvärld.

Klicka för mer information
Träna NU, en specialutgåva av Body Magazine, är första fitnesstidning i världen att ha en transsexuell person på omslaget. I senaste numret intervjuas CrossFitprofilen Chloie Jönsson som berättar om sitt liv som transperson inom sport- och fitnessbranschen och de hinder och fördomar hon kämpar mot.

– Träna Nu går i bräschen som den första tidskriften i världen att delta i kampen om lika villkor för transpersoner och andra minoriteter – något som vi är väldigt stolta över, säger Robert Stasinski, chefredaktör på Träna NU.

Chloie Jönsson är född och uppvuxen i USA och har sedan tonåren levt som kvinna. 2006 genomgick hon sin slutliga könskorrigerande operation och har sedan dess tränat och arbetat med CrossFit i San Francisco.

– Chloie har en fascinerande och viktig historia att berätta. I intervjun berättar hon bland annat om sin kamp för att få tävla som kvinna. Jag hoppas att vi genom att låta henne pryda vårt omslag och berätta hennes historia kan öka acceptansen och minska fördomarna inom fitnessbranschen, säger Robert Stasinski.

För ytterligare information vänligen kontakta Robert Stasinski, chefredaktör Träna NU, mobil: 0707 83 09 59 

Träna NU, en specialutgåva av Body Magazine, ges ut av Egmont Publishing. Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser för vuxna och barn i Sverige, däribland Hemmets Journal, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande eventverksamhet. Företaget omsätter i Sverige cirka 900 MSEK och har 300 anställda.

Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och ca 6 600 medarbetare. Egmont står bl.a. bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda filmbolag t.ex. Zentropa. Gemensam devis för koncernen är We bring stories to life – med starka publicistiska värderingar, kvalitetsinnehåll och bra historier – från Oscarnomineringar till OS-sändningar. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 1,6 miljarder EUR. Varje år delas närmare 10 miljoner EUR ut för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.