The shape of Gainz to come

Publicerad

Lite märkligt var det att se BODYs 37-åriga historia packas ned i lådor och pärmar, arkivskåp och hårddiskar. Men förändringens vindar blåser, Egmont Publishing säljer tidningen vidare till ett nystartat bolag under MM Sports paraply.

Jag som tar över rodret som chefredaktör är mångsysslare med rötterna i kampsport, styrketräning, idrottsnutrition och tidningsmakeri. Styrketränat och dietat med varierande resultat i snart 25 år nu, coachat thaiboxning på alla nivåer inklusive världselit och någon gång runt millennieskiftet tagit kandidatexamen i klinisk näringslära. BODY har varit en ständig följeslagare i processen. Ända sedan Dorian Yates stod på sin allra freakigaste peak.Förändring är ett av livets konstanta villkor. Något försvinner, något annat föds. Kanske är det samma process som bara byter skepnad beroende på åt vilket håll man tittar?

När jag var liten och ville bli stor (för längre tid sedan än vad jag vill medge) var det bodybuilding som gällde. I alla fall för alla som ville förbättra sin kropp. Ingen Crossfit, inga kalsongmodellideal, ingen sådan där blandning av yoga och frigörande dans, vad det nu kallas. Ingen parkour, ingen MMA. Innan allt det där fanns, fanns lyfta vikter för att bli grov. Fyradagarssplit. Ris och tonfisk sex gånger per dygn. Alla som ville förbättra sin kropp tränade bodybuilding-style! I dag har byggningen en mer naturlig plats, som en träningsstil bland många andra. Å andra sidan är fysik, form och utseende idag otroligt mycket viktigare och mer relevant för bredare och djupare skikt av befolkningen i stort. I mitten av 1990-talet hade den vanlige kändisen, filmstjärnan och mediepersonligheten fortfarande en ordinär fysik. Magrutor, V-form och rippade muskler var nästan icke-existerande utanför byggningen. I dag är det inte ovanligt att en kändis från B-listan sätter utropstecken bakom sitt eget personliga varumärke med en fysik som ansetts fullständigt extrem för 25 år sedan. Inte minst på damsidan. Bodybuildingens själ, hård träning, disciplin med kosten och vässad fysik har adopterats av gemene man. Byggningen må ha fått konkurrens, men samtidigt har vi blivit lite mer byggare allihop!

Tidningsbranschen är i förändring den med. Pressad förändring. Det mesta av det vi gjorde med tidningar förr gör vi i telefonen idag. I och med ägarbytet kommer BODYs utgivningstakt att minska till fyra nummer per år. Men när det gäller tidningens existensberättigande har vi tillförsikt. Precis som med kroppsbyggningen kanske förändringen blir ett nollsummespel. I en värld där nätet konkurrerat ut tidningen som nyhetsförmedlare kanske önskan att koppla ned och slå sig ned med en schyst tidning om det man gillar blir starkare än förr? Vem pallar att vara uppkopplad 24/7? Bruset på nätet är nästan omöjligt att slå igenom. Och att visa upp sig själv på en smickrande bild på nätet, ja det har drabbats av en inflation som bara kan beskrivas som total.

Bara vi klarar att rulla med förändringen. Hjärtat och själen finns där i flyttlasset med urmodiga arkivskåp av grön metall. Pärmar och hårddiskar. Seth Jansons bilder på över 30 år av svenska kroppsbyggare och fysikatleter. I deras resultat och ansträngningar genom förgänglighet och förändring. Djupa rötter. Moderna frukter. Hoppas ni ska gilla tidningen!

Med vänlig hälsning,

Anders Eriksson, Chefredaktör BODY
Anders Eriksson, Chefredaktör BODY

Anders Eriksson, chefredaktör BODY magazine

On
Off

0 kommentarer

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

  • Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Den människa är inte född som inte tampas med vardagsproblem, men vi är också mästare på att skapa dem själva. Utseende ligger högt upp på listan av saker vi dömer ner och dagligen framhäver vi oss med riggade prestationer. Vad är det egentligen som sätter pressen på oss att hela tiden visa upp oss som bättre?

    Nyheter Isak Melin, 2018-04-03 12:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat