The shape of Gainz to come

Publicerad

Lite märkligt var det att se BODYs 37-åriga historia packas ned i lådor och pärmar, arkivskåp och hårddiskar. Men förändringens vindar blåser, Egmont Publishing säljer tidningen vidare till ett nystartat bolag under MM Sports paraply.

Jag som tar över rodret som chefredaktör är mångsysslare med rötterna i kampsport, styrketräning, idrottsnutrition och tidningsmakeri. Styrketränat och dietat med varierande resultat i snart 25 år nu, coachat thaiboxning på alla nivåer inklusive världselit och någon gång runt millennieskiftet tagit kandidatexamen i klinisk näringslära. BODY har varit en ständig följeslagare i processen. Ända sedan Dorian Yates stod på sin allra freakigaste peak.Förändring är ett av livets konstanta villkor. Något försvinner, något annat föds. Kanske är det samma process som bara byter skepnad beroende på åt vilket håll man tittar?

När jag var liten och ville bli stor (för längre tid sedan än vad jag vill medge) var det bodybuilding som gällde. I alla fall för alla som ville förbättra sin kropp. Ingen Crossfit, inga kalsongmodellideal, ingen sådan där blandning av yoga och frigörande dans, vad det nu kallas. Ingen parkour, ingen MMA. Innan allt det där fanns, fanns lyfta vikter för att bli grov. Fyradagarssplit. Ris och tonfisk sex gånger per dygn. Alla som ville förbättra sin kropp tränade bodybuilding-style! I dag har byggningen en mer naturlig plats, som en träningsstil bland många andra. Å andra sidan är fysik, form och utseende idag otroligt mycket viktigare och mer relevant för bredare och djupare skikt av befolkningen i stort. I mitten av 1990-talet hade den vanlige kändisen, filmstjärnan och mediepersonligheten fortfarande en ordinär fysik. Magrutor, V-form och rippade muskler var nästan icke-existerande utanför byggningen. I dag är det inte ovanligt att en kändis från B-listan sätter utropstecken bakom sitt eget personliga varumärke med en fysik som ansetts fullständigt extrem för 25 år sedan. Inte minst på damsidan. Bodybuildingens själ, hård träning, disciplin med kosten och vässad fysik har adopterats av gemene man. Byggningen må ha fått konkurrens, men samtidigt har vi blivit lite mer byggare allihop!

Tidningsbranschen är i förändring den med. Pressad förändring. Det mesta av det vi gjorde med tidningar förr gör vi i telefonen idag. I och med ägarbytet kommer BODYs utgivningstakt att minska till fyra nummer per år. Men när det gäller tidningens existensberättigande har vi tillförsikt. Precis som med kroppsbyggningen kanske förändringen blir ett nollsummespel. I en värld där nätet konkurrerat ut tidningen som nyhetsförmedlare kanske önskan att koppla ned och slå sig ned med en schyst tidning om det man gillar blir starkare än förr? Vem pallar att vara uppkopplad 24/7? Bruset på nätet är nästan omöjligt att slå igenom. Och att visa upp sig själv på en smickrande bild på nätet, ja det har drabbats av en inflation som bara kan beskrivas som total.

Bara vi klarar att rulla med förändringen. Hjärtat och själen finns där i flyttlasset med urmodiga arkivskåp av grön metall. Pärmar och hårddiskar. Seth Jansons bilder på över 30 år av svenska kroppsbyggare och fysikatleter. I deras resultat och ansträngningar genom förgänglighet och förändring. Djupa rötter. Moderna frukter. Hoppas ni ska gilla tidningen!

Med vänlig hälsning,

Anders Eriksson, Chefredaktör BODY
Anders Eriksson, Chefredaktör BODY

Anders Eriksson, chefredaktör BODY magazine

On
Off

0 kommentarer

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat