The shape of Gainz to come

Lite märkligt var det att se BODYs 37-åriga historia packas ned i lådor och pärmar, arkivskåp och hårddiskar. Men förändringens vindar blåser, Egmont Publishing säljer tidningen vidare till ett nystartat bolag under MM Sports paraply.

Jag som tar över rodret som chefredaktör är mångsysslare med rötterna i kampsport, styrketräning, idrottsnutrition och tidningsmakeri. Styrketränat och dietat med varierande resultat i snart 25 år nu, coachat thaiboxning på alla nivåer inklusive världselit och någon gång runt millennieskiftet tagit kandidatexamen i klinisk näringslära. BODY har varit en ständig följeslagare i processen. Ända sedan Dorian Yates stod på sin allra freakigaste peak.Förändring är ett av livets konstanta villkor. Något försvinner, något annat föds. Kanske är det samma process som bara byter skepnad beroende på åt vilket håll man tittar?

När jag var liten och ville bli stor (för längre tid sedan än vad jag vill medge) var det bodybuilding som gällde. I alla fall för alla som ville förbättra sin kropp. Ingen Crossfit, inga kalsongmodellideal, ingen sådan där blandning av yoga och frigörande dans, vad det nu kallas. Ingen parkour, ingen MMA. Innan allt det där fanns, fanns lyfta vikter för att bli grov. Fyradagarssplit. Ris och tonfisk sex gånger per dygn. Alla som ville förbättra sin kropp tränade bodybuilding-style! I dag har byggningen en mer naturlig plats, som en träningsstil bland många andra. Å andra sidan är fysik, form och utseende idag otroligt mycket viktigare och mer relevant för bredare och djupare skikt av befolkningen i stort. I mitten av 1990-talet hade den vanlige kändisen, filmstjärnan och mediepersonligheten fortfarande en ordinär fysik. Magrutor, V-form och rippade muskler var nästan icke-existerande utanför byggningen. I dag är det inte ovanligt att en kändis från B-listan sätter utropstecken bakom sitt eget personliga varumärke med en fysik som ansetts fullständigt extrem för 25 år sedan. Inte minst på damsidan. Bodybuildingens själ, hård träning, disciplin med kosten och vässad fysik har adopterats av gemene man. Byggningen må ha fått konkurrens, men samtidigt har vi blivit lite mer byggare allihop!

Tidningsbranschen är i förändring den med. Pressad förändring. Det mesta av det vi gjorde med tidningar förr gör vi i telefonen idag. I och med ägarbytet kommer BODYs utgivningstakt att minska till fyra nummer per år. Men när det gäller tidningens existensberättigande har vi tillförsikt. Precis som med kroppsbyggningen kanske förändringen blir ett nollsummespel. I en värld där nätet konkurrerat ut tidningen som nyhetsförmedlare kanske önskan att koppla ned och slå sig ned med en schyst tidning om det man gillar blir starkare än förr? Vem pallar att vara uppkopplad 24/7? Bruset på nätet är nästan omöjligt att slå igenom. Och att visa upp sig själv på en smickrande bild på nätet, ja det har drabbats av en inflation som bara kan beskrivas som total.

Bara vi klarar att rulla med förändringen. Hjärtat och själen finns där i flyttlasset med urmodiga arkivskåp av grön metall. Pärmar och hårddiskar. Seth Jansons bilder på över 30 år av svenska kroppsbyggare och fysikatleter. I deras resultat och ansträngningar genom förgänglighet och förändring. Djupa rötter. Moderna frukter. Hoppas ni ska gilla tidningen!

Med vänlig hälsning,

Anders Eriksson, Chefredaktör BODY
Anders Eriksson, Chefredaktör BODY

Anders Eriksson, chefredaktör BODY magazine