Åsikter om militärpress bakom nacken?

Home Forums Allmänt om gymträning Åsikter om militärpress bakom nacken?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 121 total)
  • Author
    Posts
  • #853764
    Undefined wrote:
    Fantastisk referens – en bild.
    Gott att se att du dömer ut en stor del av kåren av sjukgymnaster mfl som icke verklighetsförankrade.
    Och Arne, inga sporter på elitnivå är särskilt bra för kroppen ur ett optimalt hälsoperspektiv, men det inser väl du också.

    Jaja, som sagt från början, denna diskussion leder ingen vart iaf, men det visste jag från början. To each their own.

    ROM = Range of motion

    Du kan få telefonnummer till leg. sjg. Ronny Runesson som är på bilden. Du kan annars själv söka honom på Karlshamns lasarett. Hans kunskaper inom styrketräning är nog troligen betydligt bättre än huvuddelen av sjukgymnasterna mm som själv inte tränar.

    #853765

    Bäste ”Robert Lilja” och den helt anonyme herr ”Undefined”…… skulle man kunna få veta era bakgrunder och er egen träningserfarenhet? I bland får man känslan att ni skriver vad ni ”läst och hört” utan att kritiskt sålla i informationen.

    #853766
    Robert Lilja wrote:
    Ja, du missförstår eftersom det inte är mina ord, texten är kopierad från en artikel där någon har beskrivit utförande för att minimera skaderisk på axlar.
    Mvh
    Robert Lilja

    Okej, jag omformulerar: Anser du att att författaren har rätt? Och varför?

    #853767

    Folk i den här världen verkar inte känna efter själva ifall belastningen känns bra eller dålig haha. Det är fan ett under att många som man ser runt om sig på gymmet fortfarande kan äta själva.

    MVH

    #853768
    Robert Lilja wrote:
    Låt mig åter igen påpeka att övingen press bakom nacken med full ROM har skadat mina axlar så att jag ej kan köra den övningen längre. Jag kan köra med stång ner till öronen men i smithen går det inte längre. Så även om jag har läst och hört en del så har jag även fått uppleva den praktiska delen av det vi diskuterar.

    Hade jag däremot aldrig kört lägre än öronen från första början så hade jag inte haft ont i axlar idag, där har du real life story på det faktum att press bakom nacken med full ROM är skadligt, jag skriver om något som jag har fått uppleva själv och det är något som jag inte vill att andra ska få uppleva.

    Personligen har jag arbetat på gym med många olika roller, jag har haft en del erbjudanden på flera gym sedan jag slutade på förra stället, många av gymmen har gamla välkända bodybuilders som ägare eller chefer men jag håller på och startar egen firma inom friskvård, träning, hälsa, kosttillskott etc. och har därför inte tid med sånt.

    Jag ska dock hjälpa till nu med uppstarten av några gym i Sthlm regionen.

    Undefined vet jag har proper utbildning bakom sina svar så honom behöver ingen ifrågasätta.

    Ja, jag anser att han har rätt genom det sättet som han har lagt upp artikeln. Eftersom den handlar om hur man kan minimera inblandningen och slitaget på rotatorcuffen samt undvika att slå upp en gammal axelskada.

    Tycker jag att det är rätt sätt att utföra bänkpress? Nej.

    Tycker jag att bänkpress är en övning för byggning? Nej.

    Tycker jag att bänkpress är en övning som är snäll mot axlarna? Nej.

    Vill du få ut maximalt av bröstet så måste pectoralis sträckas ut ordentligt, men då är det sekundära muskler som tar stryk, nämligen axlarna.

    Vid axelträning är det den primära muskelgruppen som tar stryk om den genomförs i så lång ROM att musklerna inte längre tar belastningen utan det istället läggs på leder och senor. Den lägre delen i press bakom nacken ger inte musklerna någon ökad belastning, det är istället leder och senor som börjar ta över av belastningen.

    Det är dock som Undefined säger, det finns två läger som anser att just deras sätt är rätt, ungefär som religion :D

    Det betyder också att det är meningslöst att föra diskussionen vidare eftersom bådas ståndpunkter står fast. Personer som läser får helt enkelt använda sig av det de tycker verkar mest logiskt och det som känns bra för dem.

    Mvh
    Robert Lilja

    Inskränkt rörlighet (som dina tips ger) är ett mycket säkert sätt att ådra sig skador på.

    Vad är ”proper utbildning” utbildning? PT-utbildning?

    Kan du förklara detta påstående lite bättre? ”Vid axelträning är det den primära muskelgruppen som tar stryk om den genomförs i så lång ROM att musklerna inte längre tar belastningen utan det istället läggs på leder och senor. Den lägre delen i press bakom nacken ger inte musklerna någon ökad belastning, det är istället leder och senor som börjar ta över av belastningen.”Är sk senor och leder urkopplade i dom kortare rörelsebanorna?

    Är det något jag ånyo missförstått även denna gång?

    #853769
    Robert Lilja wrote:
    Hade jag däremot aldrig kört lägre än öronen från första början så hade jag inte haft ont i axlar idag

    Det kan du ju inte veta. Det kanske finns någon helt annan anledning till varför du fick problem med axlarna?

    #853770

    Visst är det så att det finns olika läger i den här frågan. Om vi lyckas banka vett i varandras skallar får vi väl överlåta till andra att avgöra.

    Jag har ingen aning om vad Undefined har för bakgrund och kunskaper, dock blir jag lite tveksam när han (i en annan tråd) rekommenderar att man endast skall ha rörelse i armbågsleden i liggande tricepsextension. Då missar man mycket av aktiveringen av triceps långa huvud.

    #853771
    olle wrote:
    …dock blir jag lite tveksam när han (i en annan tråd) rekommenderar att man endast skall ha rörelse i armbågsleden i liggande tricepsextension. Då missar man mycket av aktiveringen av triceps långa huvud.

    Saken är ju den att som många utför övningen idag, vilket var det jag vände mig emot i tråden du refererar till, bygger man upp momentum med bröst och lats och avlastar då triceps.
    Visst har du en poäng i att man missar lite av aktiveringen av det långa huvudet på triceps när man inte tar ut någon rörelse i axelleden vid vanlig liggande tricepsextension.
    Triceps långa huvud kan man aktivera effektivt på annat sätt t ex med pullovers eller med tricepsextension med 135 graders vinkel(inte helt bekväm).

    #853772

    Äh, kan visst inte hålla mig borta från diskussionen. Jag kanske borde hålla käft, eller vad säger ni…:D

    Arne – Du må besitta all världens kunskap om ämnet, ja du kunde tom vara den mest välrenommerade tränaren i hela vida världen. Du må ha massor av egen erfarenhet av att köra press bakom nacken utan problem.
    Problemet är att det inte hjälper då du inte bara kan bortse från alla dessa vittnesmål om människor som vittnar om skador de fått av denna övning. Empirin säger att press bakom nacken kan leda till skador. Data måhända inte vara sammanställda i någon vetenskaplig undersökning(mig veterligen), men det är bara att söka på internet eller besöka forum och du kommer hitta vittnesmål om skadeproblem osv. Diskussionerna går heta på många forum, detta är en av de klassiska frågorna som ältats länge. Som vanligt två läger – ett för och ett emot. Men man kan inte bortse från fakta.

    Det vore som att bortse från att rökning enligt många studier ger ökad risk för cancer, eller att kraftig övervikt ökar risken för diabetes. Alla utvecklar inte sjukdomarna men det betyder ju inte att man kan bortse från den betydligt ökade risken. Eller att någon ens skulle få för sig att rekommendera rökning och kraftig övervikt bara för att somliga inte blir sjuka. En överviktig läkare som röker men ändå är frisk skulle knappast rekommendera rökning och övervikt och hävda att det var ofarligt.

    Inte heller kan du hävda dig vara den enda auktoriteten på området – det finns dom som vill hävda motsatsen till det du skriver. Robert har redan givit dig referenser och det är inte svårt att ge dig fler referenser av kunniga personer som avråder från utförandet bakom nacken.

    Om du har tränat någon som t ex haft axeln ur led så vet du att man inte bör träna dem med övningar där armarna är i ett sådant läge som i t ex pecdeck och axelpressar innan man stärkt upp rotatorcuffarna igen med rehabträning. Detta pga att axeln hamnar i den sk ”dislocation positionen” där axelleden saknar stabilitet och riskerar att åka ur led igen. Detta då rotatorcuffarna är uttänjda efter axeln varit ur led och inte kan ge nödvändig stabilitet i leden. Hur är då detta exempel relevant för axelpress bakom nacken när man inte har haft axlarna ur led? Jo, även om rotatorcuffarna inte är uttänjda så är de i en position utsatta för mycket stress då de ska bistå med stabiliteten i ett utsatt läge.

    Som tränare, instruktör, pt, sjukgymnast etc är det klientens/adeptens hälsa och säkerhet som kommer först. Kan du ta på dig risken för deras välbefinnande? Kanske tycker du dig kunna det eftersom det inte är du som eventuellt skadas.
    Jag skulle själv aldrig rekommendera övningen. Ska man köra den bör man definitivt åtminstone först se till att ha stabiliserat leden genom att ha starka tåliga rotatorcuffar och ha starka senfästen. Uppenbarligen finns det många som kan köra övningen med utförandet bakom nacken – det vittnar ju flera av personerna i denna tråd. Men att bara för den sakens skull stenhårt blunda för det faktum att den är direkt olämplig för många andra är bara dumt.

    #853773
    Undefined wrote:
    Saken är ju den att som många utför övningen idag, vilket var det jag vände mig emot i tråden du refererar till, bygger man upp momentum med bröst och lats och avlastar då triceps.
    Visst har du en poäng i att man missar lite av aktiveringen av det långa huvudet på triceps när man inte tar ut någon rörelse i axelleden vid vanlig liggande tricepsextension.
    Triceps långa huvud kan man aktivera effektivt på annat sätt t ex med pullovers eller med tricepsextension med 135 graders vinkel(inte helt bekväm).

    Att bygga upp momentum är jag inte heller så positiv till.

    #853774

    av nyfikenhet, hur ställer ni er till knäböj under parallelt, dosalflexerade handleder i pressövningar och marklyft utan rak bröstrygg.

    har tyvärr fått kass bild av folk med ”PT” som yrke, senast var det en kompis flickvän som ville börja träna på gym, nu måste hon träna på en pilatesboll i 2 månader för att inte bryta ryggen, sen kanske hon får med alla fina maskiner =)

    #853775
    Erik__ wrote:
    av nyfikenhet, hur ställer ni er till knäböj under parallelt, dosalflexerade handleder i pressövningar och marklyft utan rak bröstrygg.

    har tyvärr fått kass bild av folk med ”PT” som yrke, senast var det en kompis flickvän som ville börja träna på gym, nu måste hon träna på en pilatesboll i 2 månader för att inte bryta ryggen, sen kanske hon får med alla fina maskiner =)

    Nu får Arne spader, han har alltid förespråkat palmarflexerade handleder i pressövningar.

    :D

    #853776
    Undefined wrote:
    Äh, kan visst inte hålla mig borta från diskussionen. Jag kanske borde hålla käft, eller vad säger ni…:D

    Arne – Du må besitta all världens kunskap om ämnet, ja du kunde tom vara den mest välrenommerade tränaren i hela vida världen. Du må ha massor av egen erfarenhet av att köra press bakom nacken utan problem.
    Problemet är att det inte hjälper då du inte bara kan bortse från alla dessa vittnesmål om människor som vittnar om skador de fått av denna övning. Empirin säger att press bakom nacken kan leda till skador. Data måhända inte vara sammanställda i någon vetenskaplig undersökning(mig veterligen), men det är bara att söka på internet eller besöka forum och du kommer hitta vittnesmål om skadeproblem osv. Diskussionerna går heta på många forum, detta är en av de klassiska frågorna som ältats länge. Som vanligt två läger – ett för och ett emot. Men man kan inte bortse från fakta.

    Det vore som att bortse från att rökning enligt många studier ger ökad risk för cancer, eller att kraftig övervikt ökar risken för diabetes. Alla utvecklar inte sjukdomarna men det betyder ju inte att man kan bortse från den betydligt ökade risken. Eller att någon ens skulle få för sig att rekommendera rökning och kraftig övervikt bara för att somliga inte blir sjuka. En överviktig läkare som röker men ändå är frisk skulle knappast rekommendera rökning och övervikt och hävda att det var ofarligt.

    Inte heller kan du hävda dig vara den enda auktoriteten på området – det finns dom som vill hävda motsatsen till det du skriver. Robert har redan givit dig referenser och det är inte svårt att ge dig fler referenser av kunniga personer som avråder från utförandet bakom nacken.

    Om du har tränat någon som t ex haft axeln ur led så vet du att man inte bör träna dem med övningar där armarna är i ett sådant läge som i t ex pecdeck och axelpressar innan man stärkt upp rotatorcuffarna igen med rehabträning. Detta pga att axeln hamnar i den sk ”dislocation positionen” där axelleden saknar stabilitet och riskerar att åka ur led igen. Detta då rotatorcuffarna är uttänjda efter axeln varit ur led och inte kan ge nödvändig stabilitet i leden. Hur är då detta exempel relevant för axelpress bakom nacken när man inte har haft axlarna ur led? Jo, även om rotatorcuffarna inte är uttänjda så är de i en position utsatta för mycket stress då de ska bistå med stabiliteten i ett utsatt läge.

    Som tränare, instruktör, pt, sjukgymnast etc är det klientens/adeptens hälsa och säkerhet som kommer först. Kan du ta på dig risken för deras välbefinnande? Kanske tycker du dig kunna det eftersom det inte är du som eventuellt skadas.
    Jag skulle själv aldrig rekommendera övningen. Ska man köra den bör man definitivt åtminstone först se till att ha stabiliserat leden genom att ha starka tåliga rotatorcuffar och ha starka senfästen. Uppenbarligen finns det många som kan köra övningen med utförandet bakom nacken – det vittnar ju flera av personerna i denna tråd. Men att bara för den sakens skull stenhårt blunda för det faktum att den är direkt olämplig för många andra är bara dumt.

    Jag har under min snart 30 år som instruktör haft många patienter med luxationer i axeln. Jag har inte haft några problem att ge dessa adekvat träning. Jag förstår inte dina åsikter att jag inte vet vad jag gör vid skador, skulle aldrig få för mig att skada eller öka skaderisken för någon. JAg tar alltid det säkra före det osäkra vid skador.
    Jag har nog tillräckligt ingående kunskaper av axelleden dess funktion och uppbyggnad för att inse att man självklart måste vara försiktig med den. Har även dissikerat ett antal axelleder i mina dagar.

    Du har inte svarat något på mina frågor om din bakgrund, varför?

    #853777
    Robert Lilja wrote:
    Skadan uppstod under ett träningspass när övningen press bakom nacke i smithen genomfördes.

    Ett dubbelfel i mina ögon…

    undefined: Jag förstår din oro till fullo men du väljer otillfredställande analogier; vad är positivt med rökning eller övervikt öht? Det är väl lite tänkt att man bygger upp de där senfästen så att de blir starka.

    Om jag nu förstått Arnes träningsideologi rätt (säg till om du tycker jag typ placerar grodor i din mun så att säga) så syftar hans träning att han skall bygga upp sin tålighet; starka senor, genomtränad muskulatur i dess fulla rörelsebana som dessutom tål längre tids belastning utan att tröttna.

    Det är klart att ni gafflar, ni verkar ha olika perspektiv på det hela. Om man tar sig tiden och går förnuftigt till väga så verkar ju Arnes filosofi vara väldigt bra i det stora hela. Det förutsätter förnuft, om än inte förkunskaper. Klienter kan och är ibland oansvariga idioter.

    #853778

    Jag har inga kunskapar i ämnet men eftersom det verkar finns rätt många som anser att det kan vara skadligt att köra axelpress bakom nacken, varför ska man då chansa? Finns det några fördelar att köra bakom i stället för framför? Jag själv märker att jag får ont i axlarna när jag kör bakom, så för mig är valet enkelt i alla fall…

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 121 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.