Åsikter om militärpress bakom nacken?

Home Forums Allmänt om gymträning Åsikter om militärpress bakom nacken?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 121 total)
  • Author
    Posts
  • #853794
    mikaelf wrote:
    Jag kör oftast bänk utan lockout

    Jag undrar om lockout är att man lyfter till helt raka armar och på så sätt kan vila lite? Jag är nämligen intresserad av att skona min armbågar lite…

    #853795
    ChrisDEFC wrote:
    Jag undrar om lockout är att man lyfter till helt raka armar och på så sätt kan vila lite? Jag är nämligen intresserad av att skona min armbågar lite…

    Ska du skona dina armbågar så ska du inte köra till lock out utan göra som ovanstånde skriver att han gör.

    #853796
    bigbulka wrote:
    Ska du skona dina armbågar så ska du inte köra till lock out utan göra som ovanstånde skriver att han gör.

    Alltså inte köra till helt raka armar då, vill bara bekräfta att jag förstått rätt =) borde inte det vara mycket jobbigare?

    #853797
    ChrisDEFC wrote:
    Alltså inte köra till helt raka armar då, vill bara bekräfta att jag förstått rätt =) borde inte det vara mycket jobbigare?

    mjae… du behåller ju ett mer konstant ”tryck” på bröstmuskeln så kanske är jobbigare för dig om du är van vid att ”Vila” i toppen….

    #853798
    bigbulka wrote:
    Är det verkligen så att det är naturligare för axlarna att pressa något när man ligger ner än när man sitter eller står upprätt?

    Det är ju liksom fler saker som skiljer än det faktum att man ligger eller sitter/står….
    Rekommenderas att läsa igenom tråden noga så ser du vilka argument som framförts. Huvudpoängen från min sida är att även om många kan köra den utan problem kan man inte bortse från att många inte kan det och har gjort sig illa.

    #853799
    Robert Lilja wrote:
    Hmm, antar att jag får ställa samma fråga igen, har försökt ställa frågan på flera olika vis för att du kanske någon gång ska svara på det istället för att ge avledande och orelevanta svar i förhållande till frågan. :

    Here it goes.

    Även om du förespråkar full ROM bakom nacken så ska det inte ge några skador att köra enbart till öronen med vikter som man kan hantera om man samtidigt tränar upp rörlighet och kringliggande styrka med kompletterande övningar?

    Mvh
    Robert Lilja

    Jag förstår mycket väl din ide, men skulle jag vilja bli riktigt stark i press bakom nacke, UTAN att skada mig, så had jag som så många gånger sagt kört hela rörelsebanan samt utan ryggstöd. Jag hade inte förlitat mig på komplement- och rörlighetsövningar.
    Kan göra en parallell med den greppträning man bedriver. Kör man inte tävlingsgrenarna specifikt så får man problem, det går inte att lita sig till komplementövningar.
    Med tanke på hur dom flesta kör press bakom nacken (ryggstöd och dåligt djup och tunga) så är det knappast förvånande att en hel del skadar sig.
    Som jag också sagt så är det ju betydligt skadligare att hålla en mycket tyngre stång i close position i en knäböj.

    #853800
    Undefined wrote:
    Egentligen bär det mig emot att fortsätta diskussionen men eftersom jag initierade sista rundan är jag skyldig iaf Arne ett inlägg till.

    Min bakgrund är utöver egen träningserfarenhet under närmare 10 års tid, instruktörsutbildning samt senare pt-utbildning. Träningserfarenhet från främst styrketräning men även konditionsidrott och kampsport. Mycket egen förkovran på området som inte ger några poäng men likväl kunskaper.

    Men det är inte min egen ringa auktoritet jag hävdar i diskussionen, den jämförelsen förlorar jag ju på tko, men andras erfarenheter och kunskaper på området som jag ständigt återkommer till.
    Din auktoritet som en vad jag förstår på området erfaren man är naturligtvis stor, men det finns andra med auktoritet från lång erfarenhet och kunskap som vill hävda att du har fel. Referenser har som sagt redan givits tidigare i tråden och mer finns att finna.

    Jag har inte påstått att du inte vet vad du gör vid skador och naturligtvis förstår jag att du inte vill bidra till att någon far illa, så missförstå mig inte där även om jag möjligen fick det att framstå så. Jag frågade dig snarare om du skulle kunna tänka dig att ta på dig det, men förstår naturligtvis att du inte skulle vilja ha det på ditt samvete. Du har ju ingen anledning eftersom du har en annan uppfattning om övningen vi diskuterar.

    Men min egentliga poäng kvarstår dock, att bara avfärda andra människors upplevelser och erfarenheter som inte överensstämmer med ens egna tycker jag är nonchalant. Jag kallar helst inte människor jag inte känner det minsta för nonchalanta, det är ju ingen komplimang, men jag anser beteendet att ignorera andras erfarenheter för nonchalant. Jag har inte ifrågasatt andras erfarenheter av press bakom nacken som en för dem ok övning, bara påståendet att den inte skulle medföra några ökade potentiella risker för skador, speciellt för somliga.

    Det finns många olika träningsfilosofier och det är egentligen inget konstigt då vi alla är olika, har olika målsättningar, olika erfarenheter osv. Men empiriska erfarenheter grundar sig inte på filosofier utan på verkliga erfarenheter – i detta fall erfarenheter som både talar om press bakom nacken som oproblematisk för många, men lika verkligt direkt skadlig för andra. Att fortsatt rakt av deklarera press bakom nacken som oproblematisk och avfärda all annan kritik som okunskap, är just nonchalant

    Jag anser även att en del av forumet närmar sig något Irving Janis kallade för ”groupthink”.

    Point taken men det var den analogin som ”kom till mig” då, inget jag funderat på ett bra tag… Den bör ändå ha illustrerat vad jag menade om man bortser från din poäng med att rökn/överv inte är bra öht.

    Nåja, vidare kommer vi nog inte.

    Jag har gång på gång, i liknande diskussioner på nätet, på mina kurser mm, alltid hävdat att PRESS BAKOM NACKEN kan vara en riskfylld övning pga den nedåtriktade kraften. Jag vet inte var jag har skrivit om att övningen inte skulle kunna vara skadlig??? Däremot anser jag som sagt att MAN MINSKAR SKADERISKEN genom att köra ROM än till öronen. Det är min ringa erfarenhet av övningen vad gäller mig själv och andra.

    Att man sedan är nonchalant för att man inte går i något modernt PT-ledband får man väl ta.

    #853801

    dubblett

    #853802
    Arne Persson wrote:
    Att man sedan är nonchalant för att man inte går i något modernt PT-ledband får man väl ta.

    Som vanligt missar du målet med en mil men det vore ju dumt att förvänta sig något annat.

    #853803
    Undefined wrote:
    Som vanligt missar du målet med en mil men det vore ju dumt att förvänta sig något annat.

    Precis! Jag är ju trots allt ingen PT-Nisse.
    Har du och Lilja läst denna lilla artikel förresten? Här borde ni ju också kunna gotta er åt åtskilliga felaktigheter…:emo-thumb

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=5146]

    #853804
    Robert Lilja wrote:
    Ursäkta om jag är jobbig Arne, men kan du länka till någon studie eller liknande som bekräftar det där?

    Om du har länk till någon sådan studie så är det helt underbart, för då har jag förmodligen aldrig skadat mina axlar utan smärtan som uppstår är förmodligen mina leder och muskler som stärks istället :D

    Edit: Jag var ironisk.

    Mvh
    Robert Lilja

    Nej, jag kan INTE länka till någon meningslös ”styrketränings”studie där en laboratorieråtta som inte satt sin fot på ett gym utfört en studie på studenter eller andra icke träninsvana…. Har läst en hel del sådana i mina dagar.

    #853805
    Robert Lilja wrote:
    Haha, jo den har jag läst till största del, var ungefär samma sak där gällande dorsalflexerade handleder som åsikterna om press bakom nacken :D

    Mvh
    Robert Lilja

    Kan du inte tänka lite själv? Inser du inte vilka problem du kan få med raka handleder i tricepsövningar? Hoppas du inte är så galen att du kör pressövningar med raka handleder?

    #853806
    Arne Persson wrote:
    Precis! Jag är ju trots allt ingen PT-Nisse.

    Inte jag heller även om du är trög nog att inte förstå det. Däremot tar du gärna ner nivån på diskussionen till sandlådan. Någon viskade bla något om narcissist….
    Du missar verkligen mycket av det som tidigare framförts.

    Arne Persson wrote:
    Har du och Lilja läst denna lilla artikel förresten? Här borde ni ju också kunna gotta er åt åtskilliga felaktigheter…:emo-thumb

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=5146]

    Ser ut att vara en fin artikel, hade ju dock inget med press bakom nacken att göra vad jag kunde se vid en snabb anblick.

    #853807
    Undefined wrote:
    Inte jag heller även om du är trög nog att inte förstå det. Däremot tar du gärna ner nivån på diskussionen till sandlådan. Någon viskade bla något om narcissist….
    Du missar verkligen mycket av det som tidigare framförts.

    Ser ut att vara en fin artikel, hade ju dock inget med press bakom nacken att göra vad jag kunde se vid en snabb anblick.

    Den lilla artikeln är byggd på bl.a min ringa träningserfarenhet mm och det är även mina uttalanden om bl.a press bakom nacken, därför råkade jag nämna den.

    #853808
    Robert Lilja wrote:
    Jodå, håller med om att dorsalflexering ökar belastning på triceps och minskar belasting på underarmar och armbågsleder.

    Däremot har jag aldrig märkt av någon smärta i mina handleder i rakt läge, väldigt mycket smärta blir det om jag har dorsalflexering. Men mina handleder är lite dåliga, det går i släkten :D

    Är dock stark i handleder, så har inga problem att hålla dem fixerade, och nej jag har dem inte helt raka i pressövningar, men inte heller speciellt mycket dorsalt heller, får ont då.

    Jag är en person som har haft skador lite överallt i min kropp, och därför tränar jag på ett sätt som gör att jag inte längre får ont i kroppen helt enkelt. Sen om dorsalflexering är suverän för personer som inte ännu har skadat sig så är det ju bra för dem, jag kan inte göra det iallafall.

    Mvh
    Robert Lilja

    Klarar du inte av att ha dorsalflexerade handleder så lär du bl.a ha mycket stela djupa o ytliga palmarflexorer.
    Här har du ett exempel på det utmärkta med att träna pressövningar med raka handleder…. funderar själv på att börja med det….

    [http://www.youtube.com/watch?v=cSJCDcAKShA]

Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 121 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.