Lågvolymsträning – en länksamling

Home Forums Allmänt om gymträning Lågvolymsträning – en länksamling

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 406 through 420 (of 425 total)
  • Author
    Posts
  • #276937
    Allan wrote:
    hehe ja alltid kul med lite balans i den här tråden. Rolig artikel men i den frågan håller jag på McRobert. Troligtvis en riktig roidare den där Jamie;)

    hehe, ja det var en rolig artikel. Jag är ett fan av McRobert men kan faktiskt se en liten poäng i kritiken mot honom. Han är verkligen fanatisk när det gäller att hålla väldigt låg volym osv. Men man kan verkligen plocka ut de bästa russinen ur kakan när det gäller McRobert för att sedan sätta ihop något som passar dig själv.

    Jag föredrar nog en annan Mc före Stuart lite mer, nämligen Lyle McDonald som ofta refererar till Stuart men har en lite mer nyanserad och ”friare” syn på träning, volym osv.

    Gillade detta

    Quote:
    GET THE FUCKING WEIGHT OFF THE GROUND, AND FUCK YOUR LOWER BACK. McRobert and his bitch-ass lower back can go fuck themselves.

    :emo-thumb

    #276938

    Gillar denna tråd, dras mer och mer till oldschool träning, vilket iofs kanske inte är riktigt samma som lågvolym. Hur som, de närmaste veckorna tänker jag gå över på helkropps upplägg. Helst 3ggr i veckan om jag återhämtar mig, annars två. Det kommer bli plan hantelpress, framåtlutad skivstångsrodd, press bakom nacke och knäböj. Det blir grunden samt att marklyft, skivstångscurl och stående vadpressar kommer finnas med bortemellan. Ska bli mycket intressant att se vad som händer med kroppen..

    #276939

    Hej, ny här.

    Är själv sugen på ett lågvolym-schema, gärna tre dagar i veckan. Kört typ push/pull nu halvkropp varannat pass mån-ons-fre.

    Någon som har något annat och enkelt förslag. Har problem med marklyft pga halvkeff ländrygg. Kör också benpress istället för squats, eftersom jag har så långa ben och får aldrig bra kläm på knäböj eller ökar vikter. Däremot maxar jag horisontella benpressen.

    Stångrodd är oxå en övning som inte funkar så bra nu (pga rygg), men kör hantelrodd istället så inga problems. Annars funkar bänk, (viktade) chins osv bra. Inte FÖR basic, liksom bänk och rodd en dag, utan kanske någon övning till, men absolut inte särskilt många övningar eller set. Tungt ska det vara!

    Förslag?

    #276940
    Madball wrote:
    Hej, ny här.

    Är själv sugen på ett lågvolym-schema, gärna tre dagar i veckan. Kört typ push/pull nu halvkropp varannat pass mån-ons-fre.

    Någon som har något annat och enkelt förslag. Har problem med marklyft pga halvkeff ländrygg. Kör också benpress istället för squats, eftersom jag har så långa ben och får aldrig bra kläm på knäböj eller ökar vikter. Däremot maxar jag horisontella benpressen.

    Stångrodd är oxå en övning som inte funkar så bra nu (pga rygg), men kör hantelrodd istället så inga problems. Annars funkar bänk, (viktade) chins osv bra. Inte FÖR basic, liksom bänk och rodd en dag, utan kanske någon övning till, men absolut inte särskilt många övningar eller set. Tungt ska det vara!

    Förslag?

    Jag föreslår att du läser igenom tråden. Du kommer säkert att hitta något som passar dig. :)

    #276941

    Har intresset för lågvolym svalnat eller? :)

    Tänkte få lite feedback på rutinen jag tänkt följa.

    Måndag:
    Knäböj 3×5, samma vikt i alla set så sista set är det tyngsta, nära fail.
    Benpress 1×6-10, 1×7-11, reversed pyramid första setet till fail.
    Vader i smith 3set, rest pause set.
    Sit-Ups med vikt 1×10-15, fail.

    Onsdag:
    Bänkpress 1×5, 1×6, 1×7, reversed pyramid första setet till fail.
    Sned hantelpress 1×8-10, 1×9-11, reversed pyramid första setet till fail.
    Liggande tricepspress 1×10 fail.
    Upprätt rodd 1×10 fail.

    Fredag:
    Marklyft 1×3-5, 1×4-6, reversed pyramid första set till fail.
    Skivstångsrodd 1×6, 1×7, reversed pyramid försa set till fail.
    Latsdrag bakom huvudet 1×10 fail
    Skivstångscurl 1×6, 1×7, reversed pyramid första set till fail.

    #276942
    NiZaC wrote:
    Har intresset för lågvolym svalnat eller? :)

    Tänkte få lite feedback på rutinen jag tänkt följa.

    Måndag:
    Knäböj 3×5, samma vikt i alla set så sista set är det tyngsta, nära fail.
    Benpress 1×6-10, 1×7-11, reversed pyramid första setet till fail.
    Vader i smith 3set, rest pause set.
    Sit-Ups med vikt 1×10-15, fail.

    Onsdag:
    Bänkpress 1×5, 1×6, 1×7, reversed pyramid första setet till fail.
    Sned hantelpress 1×8-10, 1×9-11, reversed pyramid första setet till fail.
    Liggande tricepspress 1×10 fail.
    Upprätt rodd 1×10 fail.

    Fredag:
    Marklyft 1×3-5, 1×4-6, reversed pyramid första set till fail.
    Skivstångsrodd 1×6, 1×7, reversed pyramid försa set till fail.
    Latsdrag bakom huvudet 1×10 fail
    Skivstångscurl 1×6, 1×7, reversed pyramid första set till fail.

    Personlig åsikt, ingen absolut sanning:

    Måndag: Skippa benpress och sit-ups. Kör böj utan bälte i stället.

    Onsdag: Skippa sned hantelpress. Onödig övning.

    Fredag: Skippa skivstångsrodd, latsdrag och bicepscurl och lägg in supinerade chins med vikt i stället, både på fredagen och måndagen.

    Lägg till militärpressar på onsdagen eller någon annan dag om du upplever att du är för sliten efter bänkpressen.

    #276943

    Alltid kul med lite åsikter.

    Med dina ändringar så ser det alltså ut ungefär så här

    Måndag
    Böj 3×5
    Chins 3×4
    Vadpress i smith 3×15

    Onsdag
    Bänk 3×5-7
    Liggande tricepspress 1×10
    Upprätt rodd 1×10

    Fredag
    Mark 2×5-6
    Stående militärpress 3×5
    Chins 3×4

    Ganska så låg volym. :-) Har faktiskt köra något liknande i vintras men då hade jag till och med lite lägre volym plus att jag bara tränade två gånger i veckan så varför inte, jag provar.
    Något annat du vill inflika?

    #276944
    NiZaC wrote:
    Alltid kul med lite åsikter.

    Med dina ändringar så ser det alltså ut ungefär så här

    Måndag
    Böj 3×5
    Chins 3×4
    Vadpress i smith 3×15

    Onsdag
    Bänk 3×5-7
    Liggande tricepspress 1×10
    Upprätt rodd 1×10

    Fredag
    Mark 2×5-6
    Stående militärpress 3×5
    Chins 3×4

    Ganska så låg volym. :-) Har faktiskt köra något liknande i vintras men då hade jag till och med lite lägre volym plus att jag bara tränade två gånger i veckan så varför inte, jag provar.
    Något annat du vill inflika?

    Kör på och testa, utvärdera. Är du inte nöjd kan du ju alltid lägga till någon övning : )

    #276945
    NiZaC wrote:
    Alltid kul med lite åsikter.

    Med dina ändringar så ser det alltså ut ungefär så här

    Måndag
    Böj 3×5
    Chins 3×4
    Vadpress i smith 3×15

    Onsdag
    Bänk 3×5-7
    Liggande tricepspress 1×10
    Upprätt rodd 1×10

    Fredag
    Mark 2×5-6
    Stående militärpress 3×5
    Chins 3×4

    Ganska så låg volym. :-) Har faktiskt köra något liknande i vintras men då hade jag till och med lite lägre volym plus att jag bara tränade två gånger i veckan så varför inte, jag provar.
    Något annat du vill inflika?

    Nej, inte egentligen. Som Gober nämnde så är det bara att testa och utvärdera och så länge du ökar styrkan i nyckelövningarna (bänk, böj, mark, chins och militärpressar) så finns det ingen anledning att försöka laga något som inte är trasigt.

    Styrkeökningar är egentligen viktigare än övningsvalet, om du frågar mig, vilket inte är samma sak som att säga att övningarna här ovan går att ersätta hur som helst, för det tycker jag inte.

    Angående ditt pm: Ta det lite försiktigt med failureträning. Utvärdera och testa dig fram men en tumregel är att hellre hålla igen lite än köra all out när det blir så kort vila mellan fredagen och måndagen t ex. :)

    #276946

    Instämmer med övriga men jag tycker att du kan köra Skivstångsrodd istället för Upprätt eller Stående rodd. Stångrodd är en alldeles utmärkt övning som är ett väldigt bra komplement till både Bänk och Marklyft. Föredrar Pendlayrow till golvet:

    Quote:
    The big difference between Pendlay and Barbell Rows, is that the bar returns to the floor on each rep with Pendlay Rows, like with Deadlifts. By Rowing this way, you will strengthen your back, lats and traps more than with bodybuilding-style Barbell Rows. Obviously, a strong back is key to a big Bench Press.

    [http://stronglifts.com/how-to-perform-the-pendlay-row-with-correct-technique/]

    #276947

    Pendlay rows är bra skit!

    #276948

    Vad fan är det? Om det är samma som lowrow på inclinebänk så är det bra skit :D

    Har helt slutat med stångrodd sedan jag knäckte ryggen åt helvete med just den övningen. Men annars är den bra hehe.

    edit, kollade nu och det var det inte. Men jag rek iaf Low row med.

    #276949

    Har funderat lite och med tanke på att mina sömnrutiner är minst sagt åt helvete just nu så kan det vara en fördel att minska till två träningsdagar per vecka.. bara för kul så ska jag skriva ner hur jag sovit senaste veckan..

    söndag: 03.00-11.00
    måndag: 09.30-11.00, 13.00-14.30, 16.00-18.00
    tisdag: 07.00-1300
    onsdag: 07.00-1300
    torsdag: 15.00-20.00 (var alltså vaken över 24 timmar, lol)
    fredag: 11.00-1700
    lördag: 01.00-0600, 16.00-18.00
    söndag: minns inte men säkert nåt helt sjukt.
    alla dagar, alla veckor ser ut olika vad det gäller sömn.

    Man har nog inte coleman återhämtning med de där sömnrutinerna så jag tror nya schemat får bli nånting sånt här:

    Fredag:
    Bänk 1×5, 1×6 RPT
    Böj 3×5, failure i sista set.
    Chins 3×4, fail sista set
    Liggande tricepspress 1×10
    Lårcurl 1×10

    Måndag:
    Militärpress 1×6, 1×7 RPT
    Mark 1×5, 1×6 RPT
    Chins 3×4, fail sista set
    Pendlay rows 3×5, fail sista set.
    Vadpress 3dropset

    #276950
    Gober wrote:
    Vad fan är det? Om det är samma som lowrow på inclinebänk så är det bra skit :D

    Nej. Det är en variant på stångrodd med tillåter inte samma vikter och med striktare utförande så det blir en renare antagonistövning till bänkpress.

    [youtube=ZlRrIsoDpKg]

    #276951

    fel

Viewing 15 posts - 406 through 420 (of 425 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.