Lågvolymsträning – en länksamling

Home Forums Allmänt om gymträning Lågvolymsträning – en länksamling

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 425 total)
  • Author
    Posts
  • #276922

    Om du inte kan köra mark så kör raka marklyft istället för lårcurl annars ser programmet prima ut.

    #276923

    Okej tack grabbar.

    Kan varken köra mark eller raka mark, får tom skippa stångroddar nu pga knäna.
    Jag kör på lårcurl och sittande rodd tills jag är frisk i knäna.

    Tänkte köra 3×6 i sittande rodd eller 3×8 får se.
    Börjar med 3×8 och försöker jobba mig ner till 2×6 då jag inte kört den innan typ. Måste hitta viktvana.

    Gillar liggande lårcurl starkt.

    #276924

    Frågan ang. Mark Rippetoe’s Starting Strength Advance Novice Program.

    Någon som testat detta upplägg? Hur mycket ”novice” ska man vara för att få ut något av det hela? Skulle i framtiden gärna testa köra ett upplägg med lite högre frekvens än mitt nuvarande.

    Week A

    Day 1
    Squat 3×5
    Bench press 3×5
    Chin-ups: 3 sets, weight added so failure occurs at 5 to 7 reps

    Day 2
    Front squats 3×5
    Press 3×5
    Deadlift 1×5 (more sets may be added due to reduced frequency)

    Day 3
    Squat 3×5
    Bench press 3×5
    Pull-ups: 3 sets to failure, unweighted

    Week B

    Day 1
    Squat 3×5
    Press 3×5
    Chin-ups: 3 sets to failure, unweighted

    Day 2
    Front squats 3×5
    Bench press 3×5
    Power clean 5×3

    Day 3
    Squat 3×5
    Press 3×5
    Pull-ups: 3 sets, weight added so failure occurs at 5 to 7 reps

    #276925

    Starting Strength är verkligen inte lågvolymsträning.

    #276926
    Guddi wrote:
    Starting Strength är verkligen inte lågvolymsträning.

    Totala mängden arbete utfört under ett pass lär dock understiga valfritt Arthur Jones-upplägg. Antalet set per pass är också lägre än i de flesta HIT-program.

    #276927
    johanww wrote:
    Totala mängden arbete utfört under ett pass lär dock understiga valfritt Arthur Jones-upplägg. Antalet set per pass är också lägre än i de flesta HIT-program.

    Visst. Fast mängden arbete som utförs per muskelgrupp är större. Och du tränar dessutom 3 gånger i veckan istället för 1 som är det som gäller vid HIT.

    #276928

    Det är fortfarande ett upplägg med lågvolym, även om det inte är HIT. Det finns som bekant splitupplägg på HIT. Frekvensen är hög på SS men träningen är ”abbreviate”.

    Det är inte enbart HIT som det länkas till här utan träning med låg volym(Dogcrap, HD 1, HD 2, Brooks Kubics Dinosaur training, Stuart McRobert etc) jämfört med den mer konventionella styrketräningen.

    #276929
    Guddi wrote:
    Visst. Fast mängden arbete som utförs per muskelgrupp är större. Och du tränar dessutom 3 gånger i veckan istället för 1 som är det som gäller vid HIT.

    Läs Ellington Dardens böcker eller Arthur Jones artiklar, och du kommer att se att deras 3x/v helkroppspassupplägg faktiskt innebär MER arbete per muskelgrupp per vecka. De flesta tidiga HIT-upplägg innebar faktiskt både högre volym och högre intensitet än SS. Jämför du Mike Mentzers sena upplägg är det klart att SS framstår som ett högvolymsupplägg.

    #276930

    Ännu en länk till tråden: [http://jasonferruggia.com/]

    Någon som läst litteratur av denne man? Boken Muscle gaining secrets har fått gott omdöme på [www.leangains.com].

    #276931
    Allan wrote:
    Någon som läst litteratur av denne man? Boken Muscle gaining secrets har fått gott omdöme på [www.leangains.com].

    Jag har läst de första 100 sidorna. Håller med Berkhan rätt mycket angående omdömet. Lite konstigt är det hur pass mycket han förespråkar kroppsviktsträning, nästan som om det vore något magiskt med just sådana övningar (och övningar i djungle gym-maskiner då, förstås).

    #276932

    Hur står den sig i jämförelse med Beyond Brawn?

    Djungle gym-maskiner?

    Med kroppsviktsträning är jag lite beredd att hålla med honom, knäböj är en sådan övning om man hårddrar det, dips och chins i olika variationer.

    Quote:
    Again, since I often favor bodyweight movements whenever possible for assistance work I prefer a weighted (wear a weight vest, drape chains across your back or have a partner hold weight on your back), suspended pushup to a flat dumbbell bench press. This can be done on rings or blast straps and will develop awesome stabilizer strength and all around pressing power. It’s also less stressful than pressing with heavy dumbbells or a bar.
    #276933
    Allan wrote:
    Hur står den sig i jämförelse med Beyond Brawn?

    Djungle gym-maskiner?

    Med kroppsviktsträning är jag lite beredd att hålla med honom, knäböj är en sådan övning om man hårddrar det, dips och chins i olika variationer.

    Jag har inte läst ut Beyond Brawn än heller, bara cirka 300 sidor. Men jag gillar den mer än så länge.

    Nu var det i o f s ett tag sedan jag läste i boken, men jag har för mig att han ofta nämner några Djungle gym-maskiner (nästan som att det är han själv som säljer dem) som ett komplement till vanliga friviktsövningar.

    Jag säger absolut inte att det är något fel med kroppsviktsövningar, bara att det han säger om ”move the body through space” skulle göra några underverk.

    #276934
    Jojjep91 wrote:
    Räcker det med två pass i veckan under deff?

    PASS1 (Måndag)
    Bänkpress (reverse pyramid) 2-3set
    Liggande lårcurl (reverese pyramid) 2-3set
    Stångrodd 3×6

    PASS2 (Torsdag)
    Sittande Militärpress utan ryggstöd (axelbrett) (revrese pyramid) 2-3set
    Chins (reverese pyramid) (axelbrett) 2-3set
    Benpress (5×5)

    Funderar på att köra det där under bulk.
    Du har väl kanske testat det nu så hur funka det?

    #276935

    [http://muscleandbrawn.com/10-reasons-stuart-mcrobert-can-go-fuck-himself/]

    ;)

    #276936

    hehe ja alltid kul med lite balans i den här tråden. Rolig artikel men i den frågan håller jag på McRobert. Troligtvis en riktig roidare den där Jamie;)

Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 425 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.