Presentation och en artikel kallad Den Termogena Dieten

Home Forums Artiklar Presentation och en artikel kallad Den Termogena Dieten

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 163 total)
  • Author
    Posts
  • #239880

    Ingen som har något att rapportera om detta intressanta ämne?

    Grandmaster… inget nytt i ämnet?

    #239881

    Vet inte vad du menar med nytt? Min klient Andreaz Engström använde sig av dieten, blev hård som fan och kom tvåa i sin klass. Någon startade en tråd om recept man kan använda sig av under dieten. Andreaz chockade då alla genom att länka till sin receptsektion: [http://blogs.fairing.se/index.php/andreaz/recept/]

    #239882

    tjena, började igår . höll mig faktiskt förvånadsvärt mätt fast jag inte åt speciellt mkt.

    Är 189lång och väger 97 ungefär, vill ner till 85 först iaf och se hur det ser ut..

    åt detta igår

    1: 2 hela ägg 1 bara äggvitan. 250g keso ungefär. vid 13:00
    2:kycklingfile 2 bitar 18:00
    3: omelett 2ägg 21:00
    4: quick diet från gymgrossisten 23:30

    Är detta för lite eller ?

    Hur mkt vatten ska man dricka ungefär under dagen? tack

    #239883
    tobbeee wrote:
    tjena, började igår . höll mig faktiskt förvånadsvärt mätt fast jag inte åt speciellt mkt.

    Är 189lång och väger 97 ungefär, vill ner till 85 först iaf och se hur det ser ut..

    åt detta igår

    1: 2 hela ägg 1 bara äggvitan. 250g keso ungefär. vid 13:00
    2:kycklingfile 2 bitar 18:00
    3: omelett 2ägg 21:00
    4: quick diet från gymgrossisten 23:30

    Är detta för lite eller ?

    Hur mkt vatten ska man dricka ungefär under dagen? tack

    Det där låter garanterat som förlite mat för en kille på 97kg. Vatten kan du dricka hur mycket som helst av. Protein är vätskedrivande, så det kan du ha i baktanke. Quotar in vad Grandmaster skrivit i artikeln, så har du ett bra utgångsläge.
    Mitt andra tips är att jag råder dig att läsa artikeln en gång till, så borde det inte vara några frågetecken.

    Grandmaster wrote:
    Det här är en bra startpunkt;

    Proteinintag: Kroppsvikt* 4

    Kolhydratintag: 0, eller så nära noll som möjligt

    Fettintag: Kroppsvikt* 0.5

    För en 90 kg man blir detta

    360 gram protein

    0 gram kolhydrater

    45 gram fett

    Totalt: 1845 kalorier

    Med TEF: 1440*0.77+405*0.97= 1110+395= 1405 kalorier

    ( notera att jag använder variabeln 0.77 för proteinets TEF; eftersom TEF har beräknats till 15-30%, så använder jag medianen 23% för enkelhetens skull).

    Därefter bör vi lägga in någon form av aktivitetsvariabel; låt oss säga att ovanstående värde kan användas vid en inaktiv dag. Är du en 90 kilos kille, sitter du mest framför datorn, porrsurfar, ligger vid TVn, spelar TV-spel eller röker holk dagarna i ända, så behöver du alltså ingen aktivitetsvariabel.

    Går du en del under dagen, uträttar ärenden och inte sitter stilla alltför mycket under dagen, så bör du lägga in en aktivitetsvariabel på 1.2. ( alltså 1845*1.2, varav de extra kalorierna bör bestå av mestadels protein).

    Är du mycket aktiv under dagen, nästan hela tiden på gående fot eller på väg till något ärende bör du lägga till en aktivitetsfaktor på 1.4. Ni fattar vinken.

    Angående fettintaget så ser ni att det ligger på 25-30% av energiintaget. Anledningen är främst a) att många av de matval som bör utgöra stapeln av dieten( kött, kyckling, fisk, keso) innehåller ett visst mått av fett b) fettet får maten att smaka så mycket bättre och c) fettet behövs för att upprätthålla en normal hormonprofil, i synnerhet under energirestriktion. Kan ni gå lägre än 25-30% så kan ni göra det, men då blir det ett vågspel. Kanske mår ni skit, kanske klarar ni det utan problem.

    Jag rekommenderar även att ni supplementerar med 5-6 gram fiskolja per dag, om ni inte äter någon form av fet fisk under dagen( sardiner, makrill, lax etc)- då kan ni förmodligen hoppa över fiskoljan. Fiskoljan garanterar att ni får i er essentiella fettsyror och den har en mängd andra positiva effekter på hälsan, ämnesomsättningen och välbefinnandet. Det är lätt att hitta mer information om ni är mer intresserade av Omega 3 fetters positiva effekter; dessa är väl underbyggda med en mängd studier.

    #239884

    Tjena, tänkte höra om ni har lite synpunkter på mitt kost/träningsupplägg, försöker följa dieten så gott det går.
    Här kommer lite stats:
    22år 176cm, startvikt 92.4kg

    styrkestats:
    6reps 120kg bänkpress
    6reps 160kg marklyft
    8reps 160kg knäböj

    mitt schema ser ut som följande,
    gym träning 45-60min månd/tisd/tors/fre
    cardio 60min 6dagar i veckan varje morgon(rask promenad), samt även 15min efter varje gympass

    dagligt schema ser ut ungefär som följande:

    05.00 2st vpx meltdown
    05.45 60min rask morgonpromenad
    07.00 frukost omelett bestående av 1helt ägg samt 5äggvitor, även 2 matskedar keso mini samt ~20g rökt kyckling eller skinka.

    10.00 250g keso samt 1matsked kung markatta jordnötssmör samt 2g omega3

    13.00 lunch, vanligtvis 3-400g kyckling med 50g fetaost och 2-300g broccoli eller grönsallad

    16.00 250g kesella+funlight, 1matsked jordnötssmör samt 2g omega3

    18.00 en omgång med strength mt extreme samt bcaa, ca 50g kolhydrater, 8g protein och 5g bcaa.

    1815-1915 gympass+15min cardio
    efter träning ~60-70g proteindrink med 2matskedar olivolja i, samt ~50kolhydrater, oftast riskakor eller marsmallows eller dyl.

    Brukar inte bli så mkt mer intag än dessa, och har för närvarande vikt 85.5kg
    efter ca 4veckor. Känner inte att jag tappat något på gymmet, tröttheten kommer snabbare men har inte minskat i repetitioner/vikt.
    Tappade ca 3-3½kg första veckan, sedan ungefär 800-1000g/vecka.

    Brukar som sagt inte väga maten exakt utan höftar ungefär efter tycke och smak, känner att jag kanske bör lägga in mer mat? men har ju samtidigt inte minskat något på gymmet?
    Har fotat en del före, så bör förhoppningsvis komma bilder senare,
    nästa delmål är ialf 80kg.

    För övrigt all heder åt dig Andreaz, följer bloggen dagligen, den inspirerar verkligen! =)

    Tacksam för svar :)
    Mvh

    #239885

    Har kört på sen i söndags. inte tränat eller motinerat något speciellt då jag haft ont i halsen, har gått två promenader på typ 30-40 min bara. Har också som föregående postare gått ner snabbt första tiden, vägde 96.8 i söndes, vägde 93.7 i morse.

    Jag har antagligen ätit för lite, men har inte varit så hungrig. är lite halvsjuk nu också.

    3 maj :

    1: 2 hela ägg 1 bara äggvitan. 250g keso ungefär.
    2:kycklingfile 2 bitar
    3: omelett 2ägg
    4: quick diet

    4 maj:

    1: omelett 3 hela ägg och 1 bara äggvitan.
    2: kycklingfile 2 bitar
    3: näbbgädda.

    5 maj:

    1: quick diet
    2: kyckling file 2 bitar
    3: omelett 4 hela ägg salt o grillkrydda
    4: 2 stekta ägg 100g keso
    5: quick diet

    6maj:

    1: 1 stekt ägg 150g keso
    2: diet pro
    3: 300 g köttfärs med tacokrydda och lite chillisås
    4: tonfiskburgare lite ost och lite svamp o tomat
    5: två stekta ägg och 200g keso

    7maj:

    1: fiskblandning, lax sej och hajmal. 250-300g
    2: omelett 4 hela ägg
    3: 3 ägg en gula 200g keso

    Är det något på listan jag borde byta ut?, steker allting i vanligt margarin.

    Om jag frisknar till ska jag träna 2 ggr nästa vecka iaf och köra lite promenader..

    Jag tar även kosttilskott omega-3 och ”mitt val – man” som är några blandade vitaminer. Räcker detta eller borde jag äta något mer ?

    #239886
    tobbeee wrote:
    Är det något på listan jag borde byta ut?, steker allting i vanligt margarin.

    Om jag frisknar till ska jag träna 2 ggr nästa vecka iaf och köra lite promenader..

    Jag tar även kosttilskott omega-3 och ”mitt val – man” som är några blandade vitaminer. Räcker detta eller borde jag äta något mer ?

    Du tror väl fan inte det är nån som orkar och sitta räkna på kalori/proteinintaget på det du just postade? För det är vad som betyder något, inte att du ätit näbbgädda eller diet pro.

    #239887

    hur går det för folket som kör denna diet ?

    mvh

    #239888

    Jag väger runt 90kg, så jag ska alltså ha:

    360 gram protein

    0 gram kolhydrater

    45 gram fett

    Totalt: 1845 kalorier

    Frågan är, vad är bästa stället att hämta fettet ifrån?
    Om jag skulle splitta upp 100gram cashewnötter att äta varje dag. Så får jag ju i mig 25gram kolhydrater oxå.
    Vad skulle ni rekommendera att få fett ifrån? Kommer basera dieten på ägg, kyckling, tonfisk, broccoli och gröna bönor, proteindrinkar + kommer ta EAA – X före och efter pass

    #239889

    Tjena ja läste om denna dieten igår och började me den idag och kör den tillsammans med periodisk fasta jag kör fett och protein inga kolhydrater , kommer ladda på kolhydrater 1 gång i veckan , ska köra på i ca 6 veckor ska bli kul och ser hur det går:D återkommer med resultat:D

    #239890

    Frukost
    500g kvarg blandat med 33g jordnötssmör
    (kvarg = 63.5protein, carbs 18, fett 5, = 376kcal)
    (jordnötsmör = protein 7.5, carbs 4.7, fett 16.8, = 203kcal)

    Träning
    Före träningen Viper X och EAA-X
    Efter träningen EAA-X och Proteindrink
    (Viper X = carbs 18, = 72kcal)
    (Proteindrink = protein 24, carbs 3, fett 1 = 120kcal )

    Lunch
    300g tonfisk + grönsaker
    200g ägg (3st xl ägg)
    (tonfisk = protein 74, fett 3, = 330kcal)
    (ägg = protein 25,2, fett 20, = 281kcal)

    Mellanmål
    200g keso
    (keso = protein 22, carbs 5, fett 3, = 140kcal)

    Middag
    500g kyckling + grönsaker
    (kyckling = 107,5protein, = 574kcal)

    Kvällsmål
    200g keso
    (keso = protein 22, carbs 5, fett 3, = 140kcal)

    väger runt 88kg
    tycker ni detta ser ok ut? något jag kanske bör ändra?

    #239891

    Som jag tidigare lovat, men inte riktigt haft tiden för. Här kommer min utvärdering av den termogena dieten.
    Jag anser mig själv vara en människa utan skygglappor som tar in och utvärderar all information jag kommer över. Det spelar ingen roll om det är politik eller om det handlar om nutrition. Jag gör alltid en snabb bedömning och tar min ståndpunkt.
    I mitt liv som kroppsbyggare har den naturliga strävan varit att få en muskelös, symetrisk och framförallt rippad kropp.
    Att få bort den där delen fett jag alltid bär runt på, har alltid krävt en kostplan. Eftersom jag inte vetat bättre har jag alltid haft ett upplägg 40/40/20, för att längre in i dieten dra ner på kolhydraterna och höja proteinet. För att alla ska förstå vad jag pratar om, så menar jag självklart den härliga dieten ala 80-talsbyggare med kyckling och ris.

    Min utgångspunkt har alltid varit att kalori in och kalori ut. När jag då en dag fick se Martins artikel om DTD, så viftade jag bort den direkt. Hur kunde karln tro att jag skulle orka med all träning, på ynka 100g kolhydrater per dag. Är det ett skämt eller, alla vet ju att det krävs bränsle för att öka. Var det inte någon som nämnde under glada 80-talet, ”fettet brinner i kolhydratens låga”.
    Men i samband med att Atkins dieten blev väldigt populär. Såg jag många personer i min närhet som uteslutande levde på protein och fett. Dock rätt ohälsosamt.
    Men frågan kvarstod, hur fan orkar de träna och leva?
    Grunden bygger på min eviga ståndpunkt med att ett energiunderskott ger viktförlust. Visst fan är det så Martins diet är uppbyggd på. Det och att jag hade alla atkins tokar i bakhuvudet, fick mig att intressera mig för DTD och testa att utforma ett nytt typ av kostupplägg.
    Till min förvåning så rullade första veckan på utan problem och jag fick verkligen äta mig mätt. Det brukar jag dock även kunna göra med min vanliga dieten.

    Jag hade här förväntat mig att jag skulle bli seg, men träningen på gymmet och thaiboxningen gick istället förvånansvärt bra. Då syftar jag inte på att jag höjde vikter, utan mer den allmänna känslan av att köra bra träningspass med ork.

    De två följande veckor blev dock lite tyngre, nu började jag känna av att jag inte riktigt hade samma energi. Tyckte den här perioden var en av de tyngsta och jag funderade starkt på att gå tillbaka till den traditionella kosthållningen med kyckling/ris.

    Envis som jag är hade jag bestämt mig för att fullfölja 3 veckor för att kunna utvärdera om dieten var ett enda hopkock av massa flummiga internet referenser.
    Men från och med vecka 3 och fram till vecka 7 (halva dieten) så gick allt av bara farten. Träningen flöt på bra igen, jag klarade av mina två 90min thaiboxningspass.
    Värt att nämna är att jag la till ytterligare 25g fruktos innan thaiboxningen och 25g extra kolhydrater efter. I kalorier räknat, alltså 200kcal extra den dagen.
    För er som aldrig sysslat med thaiboxningen, så består det av 90min sjuk intervall träning.

    Jag hade fortfarande inte gjort några styrkeförluster i överkroppen. Benen hade börjat bli trött av thaiboxningen och kardion. Så knäböjen blev väldigt lidande och de passen kändes tunga. Det löste jag helt enkelt med att byta övning till frontböjar istället, där jag inte hade någon referens alls om hur mycket jag borde ta.
    I en övning du är ovan i, ökar du även relativt lätt. Så frontböj var enda övningen som jag blev starkare i. Resten låg som vanligt, men med en nackdel, jag orkade absolut inte lika många repetitioner.
    Fram till vecka 5 såg det i princip lika dant ut. Hör började jag bli lite mer osocial, personer på min arbetsplats kommenterade det. Men jag var för det mesta samma gamla vanliga Andreaz, men jag kände av tröttheten i benen till och från.

    Nu slutade jag även med thaiboxningen och körde bara på gym och morgonkardio. Ett mycket mer passande upplägg, då du lätt glömmer att hålla guarden när du är trött i huvudet och det slutar med en käftsmäll.
    Kardion fram till min tävling bestod nu av motionscykel 30min med efterföljande 15min trapphus intervaller. Förutom det, så körde jag 60-70min special ala Martin Berkhan intervall pass på motioncykeln två dagar i veckan.

    Min form var riktigt bra de sista 5 veckorna och jag gissar på att medelsvensson skulle vara mer än nöjd. Jag hade dock en viktgräns att komma ner till och jag ville vara i min krispigaste form ever.

    Så träning och kosten fortgick i samråd med Martin och han klurade ut en så skonsam tömning som möjligt. Jag kommer absolut inte gå in på detaljer runt den, då det är hans hemlighet än så länge. Men jag har aldrig mått så bra ”fysiskt” som jag gjorde denna tävling. Det häftigaste var att jag var väldigt motsträvlig då det här upplägget var helt tvärtom mot vad jag någonsin lärt mig om tömning. Men med ett tomthuvud är det inte alltid lätt att tänka rätt och jag la min tävlingsform i Martins händer.

    Som de flesta vet så lyckades jag både komma in i min klass och även fått till en riktigt bra form.
    Så på frågan om jag själv kommer att använda mig av den termogen dieten, är det självklara svaret ja. Förstår att det här kanske inte passar alla, men för random gymmare är nog det här den största upptäckten sen gainern blev smaksatt med något som liknade O’boy.

    Bifogar en bild av min fettförlust under dieten. Vill Martin lägga till något som jag glömt är han mer än välkommen.

    [http://blogs.fairing.se/media/users/andreaz1/Dieten/diet_i_bilder01.jpg [img=http://body.se/img/diet_andreaz.jpg]]

    Start Ca81kg
    13 v. kvar 78,2kg
    11 v. kvar 77,4kg
    10 v. kvar 76,9kg
    09 v. kvar 75,7kg
    08 v. kvar 76,0kg

    #239892

    Riktigt intresannt läsning Andreaz. Och bilerna talar ju sitt tydliga språk:happy:

    Förövrigt så är din fysik bland de snyggaste jag sätt, enligt mina kriterier.

    Var kul o följa din diet med innan sweden gp o jag höll tummarna för dig:)
    btw vad hade du för startvikt innan dieten?

    :emo-thumb

    #239893

    Riktigt grym och matig utvärdering, Andreaz. Hatten av.:up:

    Detta är guld värt för dessa som ännu inte vågat prova detta säregna men effektiva upplägg.

    #239894
    Grandmaster wrote:
    Upplägg och kaloriintag

    Det här är en bra startpunkt;

    Proteinintag: Kroppsvikt* 4

    Kolhydratintag: 0, eller så nära noll som möjligt

    Fettintag: Kroppsvikt* 0.5

    Går du en del under dagen, uträttar ärenden och inte sitter stilla alltför mycket under dagen, så bör du lägga in en aktivitetsvariabel på 1.2. ( alltså 1845*1.2, varav de extra kalorierna bör bestå av mestadels protein).

    Är du mycket aktiv under dagen, nästan hela tiden på gående fot eller på väg till något ärende bör du lägga till en aktivitetsfaktor på 1.4. Ni fattar vinken.

    Angående fettintaget så ser ni att det ligger på 25-30% av energiintaget.

    Grymt bra upplägg! Enkelt! Tack för det!

    Min fråga: Använder man sig av samma beräkningsmodell även för tjejer? T.ex. skiljer ju Harris&Benedict-ekvationen på man och kvinna men har inte kunnat hitta ngt sådant här.

    Tacksam för (kanske det självklara) svaret!

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 163 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.