Fluffet vägrar fluffa!

Home Forums Matlagning och Recept Fluffet vägrar fluffa!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 192 total)
  • Author
    Posts
  • #275761

    Någon som vill dela med sig om hur de gör för att få lite volym på äggvite fluff?

    jag brukar göra så här att jag fryser 100-150g äggvita hyfsat (lite slush feeling på det efter en halvtimma) och ned med en 40g kasein och vispa upp det i typ 10 min.

    Blir typ halva volymen som bärfluffen, nån som har tips? :)

    #275762
    Surfbuss wrote:
    Jag bor just nu i Thailand. Färsk frukt är det inga problem med. Ska ta moppen till marknaden och se om där är nått som skulle kunna passa att göra fluff på då.

    Det borde ju funka lika bra med färska jordgubbar. Kan hända att du behöver öka på pulvermängden en aning för att kompensera för vätskigheten hos de färska jordgubbarna men annars tror jag inte det ska vara några problem.

    #275763
    Oli wrote:
    Har du ingen frys då?

    Jo det har jag. Men just bär är inte så lätt att hitta. Har köpt hem vindruvor och bananer som jag ska testa med.

    #275764
    Surfbuss wrote:
    Jo det har jag. Men just bär är inte så lätt att hitta. Har köpt hem vindruvor och bananer som jag ska testa med.

    Banan funkar det med. Hacka ner dem och frys in. Är det inte fryst kommer det inte bli något fluff.

    #275765

    Äpplen funkar också.

    My two cents:)

    #275766
    eppenjet wrote:
    Äpplen funkar också.

    My two cents:)

    Skär du äpplena i småbitar och fryser in eller kör du äpplena som de är och bara mixar skiten till en sörja?

    How?

    #275767

    Okey jag testade med både frusna hallon och färska bananer.

    Hur jag än blandar så blir Caseinproteinet till riktigt riktigt bra fluff. Bara vatten eller vatten + bär/frukt. Fairing slow protein och ONs casein är dem jag testat.

    Testade också att köra frusna bär med ONs vanliga wheyprotein men de blir fan bara en sörja, inget växande gott fluff. Har testat med att först bara köra det med frusna bär och sen tillsätta ytterst ytterst lite vatten. Men de blir fan inge fluff iaf.

    Tog en färsk minibanan och fluffade tillsammans med en skopa ON casein och lite vatten och de bara växte och växte.

    Problemet för mig är att det är jävligt svårt för att få tag i Caseinprotein här och om det finns så är det till ockerpriser.

    #275768
    Jon Larsson wrote:
    Skär du äpplena i småbitar och fryser in eller kör du äpplena som de är och bara mixar skiten till en sörja?

    How?

    Jag skär äpplena i mindre bitar och fryser in dem i påsar i frysen. Storleken på äppelbitarna försöker jag få i samma storlek som jordgubbar.

    Blir riktigt sött och smaskigt jämfört med frysta bär!

    #275769
    eppenjet wrote:
    Jag skär äpplena i mindre bitar och fryser in dem i påsar i frysen. Storleken på äppelbitarna försöker jag få i samma storlek som jordgubbar.

    Blir riktigt sött och smaskigt jämfört med frysta bär!

    Intressant. Ska absolut provas med andra frukter också, som persika, päron, melon och så vidare.

    Tur att någon tänker utanför lådan. :up:

    #275770
    Jon Larsson wrote:
    Intressant. Ska absolut provas med andra frukter också, som persika, päron, melon och så vidare.

    Tur att någon tänker utanför lådan. :up:

    Jag har testat, men det är få frukter som slår bären faktiskt. Jordgubbar, björnbär och hallon är absolut bäst. Banan är gott, men blir inte riktigt lika bra fluff, samma gäller äpple.

    Jag tror jag testat fluffat det mesta. Funderat på att hacka potatis och göra ett fluff på. Borde bli liknande som potatismos. Men jag har inte riktigt kommit på hur jag ska få det varmt bara :D

    #275771
    Surfbuss wrote:
    Okey jag testade med både frusna hallon och färska bananer.

    Hur jag än blandar så blir Caseinproteinet till riktigt riktigt bra fluff. Bara vatten eller vatten + bär/frukt. Fairing slow protein och ONs casein är dem jag testat.

    Testade också att köra frusna bär med ONs vanliga wheyprotein men de blir fan bara en sörja, inget växande gott fluff. Har testat med att först bara köra det med frusna bär och sen tillsätta ytterst ytterst lite vatten. Men de blir fan inge fluff iaf.

    Tog en färsk minibanan och fluffade tillsammans med en skopa ON casein och lite vatten och de bara växte och växte.

    Problemet för mig är att det är jävligt svårt för att få tag i Caseinprotein här och om det finns så är det till ockerpriser.

    Vassle funkar jätte bra, i stort sätt alla märkena.

    #275772
    Andreaz Engström wrote:
    Vassle funkar jätte bra, i stort sätt alla märkena.

    Får göra ett nytt test idag. Är rädd som fan för att bränna ballongvispen :/ Vispar vispar och vispar

    #275773
    Surfbuss wrote:
    Får göra ett nytt test idag. Är rädd som fan för att bränna ballongvispen :/ Vispar vispar och vispar

    Vassle går mycket fortare att få fluffigt än ett kassein. Så det är skonsammare. Använd ingen vätska bara. Utan mixa bara bären/frukten till en sorbe, i med proteinet och sedan vispa långsamt tills det blir en smet. Sedan gasar du så kommer fluffet växa som aldrig förr.

    #275774
    Andreaz Engström wrote:
    Vassle går mycket fortare att få fluffigt än ett kassein. Så det är skonsammare. Använd ingen vätska bara. Utan mixa bara bären/frukten till en sorbe, i med proteinet och sedan vispa långsamt tills det blir en smet. Sedan gasar du så kommer fluffet växa som aldrig förr.

    Exakt så gör jag också. Strålande resultat varje gång.

    #275775
    Andreaz Engström wrote:
    Vassle går mycket fortare att få fluffigt än ett kassein. Så det är skonsammare. Använd ingen vätska bara. Utan mixa bara bären/frukten till en sorbe, i med proteinet och sedan vispa långsamt tills det blir en smet. Sedan gasar du så kommer fluffet växa som aldrig förr.

    Låter onekligen lätt. Ska testa det till gröten i morgon! Återkommer med resultatet. :up:

Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 192 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.