Fluffet vägrar fluffa!

Home Forums Matlagning och Recept Fluffet vägrar fluffa!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 192 total)
  • Author
    Posts
  • #275671

    Om ni får problem med magknip så prova som nible med kvarg i. Först gången jag provade fluffet hade jag 30 g slow & 100 g blåbär samt lite vatten. Jag körde ganska länge med vispen och det slutade med en jätteskål fluff, lätt som sockervadd. Efter att ha ätit hälften fick jag grym magknip av all luft jag svalt. Slängde faktiskt resten och mumlade något om ”aldrig mer”. Numera vispar jag lite kortare tid eller har kvarg i. Kvargen gör fluffet mer kompakt. Mindre luft att svälja.

    #275672
    nible wrote:
    Jag testade att blanda i lite kvarg i fluffet igår med ett riktigt lyckat resultat. Flufflet sjönk ihop lite men det blev lite gräddigare och lite mastigare, bra skit. Passar perfekt som sista kvällsmål.

    Jag är lite inne på din idé, verkar vara perfekt efter kvällsprommenade.
    Ska prova med choklad, kvarg och blåbär.
    Hur mycket blåbär har du i?

    #275673

    Vad händer om man ställer in det i frysen? Blir det glassliknande då? Eller säckar det ihop?

    #275674
    Flessa wrote:
    kaseinbaserade proteintyper brukar inte göra det. Vassle håller ett tag, blir dock inte glass konsistens.

    Ahh ok.

    Har tagit upp 200gram jordgubbar nu som jag tänkte prova med om ett litet tag. Men jag bävar lite för alla kommentarer om illamående. :D

    #275675

    Har någon provat att göra fluff på fryst banan?

    #275676
    Nykropp wrote:
    Ahh ok.

    Har tagit upp 200gram jordgubbar nu som jag tänkte prova med om ett litet tag. Men jag bävar lite för alla kommentarer om illamående. :D

    haha, men känner du något liknande föreslår jag en enkel metod till att undvika det: sluta ät! :emo-thumb

    #275677

    Fluffet vart ju hur bra som helst!
    Körde på BS whey 100% jordgubb (vanilj vore nog bättre dock) samt frysta jordgubbar. Samt mellanmjölk.

    Körde efter det första receptet i tråden. Hur mycket kalorier är det i en omgång fluff? *okunnig*

    Nu delade vi den mellan mig och min fru samt min son iofs. :)

    #275678

    Går det att köra med vanlig stavmixer eller kommer det ta år och dagar? (obs ej utbytbara verktyg utan vanligt slice and dice huvud.)

    #275679
    simsalabim wrote:
    Jag är lite inne på din idé, verkar vara perfekt efter kvällsprommenade.
    Ska prova med choklad, kvarg och blåbär.
    Hur mycket blåbär har du i?

    Var försiktig med chokladen, vet att fettet (?) i kakaon kan göra så att fluffet sjunker ihop. Kan vara så att det händer samma sak med choklad.

    Använder förövrigt inga blåbär, bara frusna jordgubbar. 100 gram gubbar/20 gram protein och 15-20 gram lättmjölk.

    #275680
    simsalabim wrote:
    Har någon provat att göra fluff på fryst banan?

    Ja och det funkar bra. Blir riktigt gott :)

    Mango var dock inte lika gott…

    #275681
    Andreaz Engström wrote:
    Ja och det funkar bra. Blir riktigt gott :)

    Mango var dock inte lika gott…

    Så bra, då ska jag prova med banan i morgon.

    Idag tog jag 150g blåbär, 1dl choklad protein och 50g kvarg (min första fluff), jag orkade inte allt. :yikes:. Visserligen hade jag precis ätit en hemmagjord kycklingpizza men shit va mäktigt. Äter ni fluff isf för middag?

    #275682
    J.v.K wrote:
    Gjorde precis mitt första fluff och kan säga att det var nog iiiinte något för mig :p känns otroligt konstigt att tugga på. men kanske kan funka till våfflor eller dyl =)

    jag gjorde på :
    ~125g jordgubbar
    ~40g wheyfx jordgubb
    0,5DL lättmjölk

    Men du fick till ”fluffigheten”?

    Men tugga, är det inte bara att slaska i sig som med tjock yoghurt typ?

    #275683
    J.v.K wrote:
    otroligt luftigt iaf, antar att det är synonymt med fluffigt ^^

    jo men alltså typ… kanske? haha :D kändes bara otroligt fel.

    iaf att äta det bara sådär med sked

    Jag håller faktiskt med, konsistensen är liksom inte så att man kan äta den, och inte dricka. Kändes lite som man bara satt och smackade som en tandlös kärring.

    #275684

    Personligen tycker jag att det är hur jäkla gott som helst med fluff. Jag skulle kunna äta detta tre gånger om dagen om det vore på det viset.

    Jag antar att det är konstistensen som avgör huruvida man tycker att det är ätbart eller inte.

    Jag kör med 250 gram bär och 40-50 gram pulver och otroligt lite vatten och det blir helt fantastiskt. Kompakt och krämigt, nästan som mjukglass eller som hårt vispad grädde.

    I början blev det mer som skum och då tyckte jag att det kändes lite weird men nu när jag fått till det så är det klockrent.

    #275685

    Trodde jag skulle få till det förra gången, men IKKE, blev skummigt med små bubblor i och äckligt som fan. vafan gör jag för fel? börjar fan grina snart…

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 192 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.