Gober börjar om

Home Forums Seriösa träningsjournaler Gober börjar om

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 496 through 510 (of 1,782 total)
  • Author
    Posts
  • #240515
    Gober wrote:
    Du borde veta var musiken kommer ifrån min käre filmnörd.
    Och tack ska du ha, jag kämpar på.

    Först tänkte jag The Shining. Sen ändrade jag mig till Scotts Alien. Sen
    ändrade jag mig igen. Och nu vet jag inte alls. Ge mig en ledtråd!

    #240516

    Jag tycker att din journal är helt fantastisk Gober, I love it! Och vilken beskrivning av Jon på marklyften: hipdrive, 5-kronor och rövpistoler. En novis som jag får ju lära sig en hel del.

    #240517
    räven wrote:
    Nu kör jag inte mark men blir inte vinkeln i höftleden/ryggen närapå kritisk då redan vanliga mark närmar sig den punkten?

    Hur pass mycket bättre massabyggare anser du mark vara jämfört med tex kronlyft från just under knähöjd? Betänk att högre vikter då kan hanteras..

    Grejen är ju att man lastar av en del vikt när man ska köra upphöjda mark. Precis som du säger så blir det ju en helt ny rörelse som ställer högre krav på korrekt teknik då lyftet påbörjas djupare än vanligt. Poängen är inte heller att dra maximalt med vikt, åtminstone inte i början: Snarare handlar det om att göra startläget jobbigare än vanligt så att man får slita lite extra för att så att säga ”få in höften” under stången. Tanken är alltså att finslipa den del av lyftet där de flesta är som svagast: Starten. Man brukar börja ganska lätt och sedan jobba sig upp mot vikter som är något så när i närheten av det man drar i vanliga fall. Om allt går som det skall så ska vanliga mark snarast kännas som kronlyft sen när man byter tillbaka igen och att det känns lättare att slita loss vikten från golvet.

    Kronlyft är bra skit och huruvida vanliga mark bygger X antal gram mer massa än kronlyft och vice versa vågar jag inte sia om. Teoretiskt så borde vanliga mark ge bättre fräs i hamstrings, glutes och korsrygg på grund av det lägre startläget men vad gäller själva ryggens totalutveckling tror jag faktiskt inte att det är någon skillnad alls. Tror, som sagt. Och precis som du säger så kan ju det faktum att man kan hantera större vikter i kronlyft möjligen kompensera den eventuellt uteblivna muskelaktiveringen i det djupare startläget i vanliga mark. Märk väl att jag spekulerar här. Egentligen har jag ingen aning.

    Vad gäller startläget i marklyft så finns det ett bra alternativ till upphöjda mark: Speed deads. Ungefär som speedbänk som en del styrkelyftare brukar köra för att lära sig att utveckla snabbhet och explosivitet i bänkpress. Namnet är ganska självförklarande men i allt väsentligt handlar det om att köra på vikter som är ungefär 50-60% av sitt 1RM. Få reps i flera set och där allt fokus ligger på en snabb och explosiv rörelse med korrekt teknik. Intensiteten ska vara låg och man kan därför slänga in det i slutet av något pass där man inte kör marklyft, exempelvis på den dag då man kör bröst eller något annat. 5-6 set med 3 reps i varje, där varje repetition utförs med maximal hastighet för att så att säga bana in kroppen neuromuskulärt i att dra mark fort som satan. (Man skulle kunna säga att man vänjer rövpistolen vid att avlossa kaliber 22 innan det är dags för Magnum-ammunition.)

    När man fått kläm på det hela så kommer även uppvärmningen på marklyftardagen att vara mer eller mindre speedträning. Flera set med få reps som dras med maximal hastighet. När man kommer upp i sitt arbetsset för dagen så har man farten med sig och det blir lättare att få fart på stången.

    Hur vore det om jag satte punkt här? Fan vad jag maler. Jag blir till och med less på mig själv. Sorry.

    #240518

    Ingen annan gnäller Jon. ;)

    #240519
    Nykropp wrote:
    Ingen annan gnäller Jon. ;)

    Förvisso men jag blir ändå lite irriterad på mitt eget beteende. Pratar pratar pratar pratar och i slutänden blir det stora block av text som kan vara ganska ansträngande att tugga i sig, vilket inte var avsikten men ändå blir det praktiska resultatet.

    I slutänden, om man nu blir tvungen att skala bort 95% av alla tips för att förbättra sitt marklyft (it never ends, det finns hur mycket som helst), så anser jag att två faktorer står ut lite extra för den som vill bli bättre i denne eminenta övning:

    * Rövpistolen.

    * Att dra med fart.

    Får man till dessa två faktorer (som hänger ihop, det är svårt att dra med fart utan rövpistolen) så kan fan i mig inte mycket gå fel.

    #240520

    Hallo era sneseglare!

    Vad mysigt att min journal blivit lite av en folkuniversitetskurs i marklyft, det fattas bara lite fikabullar. Diskussioner likt dessa är alltid varmt välkomna i min lilla journal.

    Tyvärr får jag återigen göra er besvikna. 130kg gick upp idag, men tekniken var av episka mått och då pratar vi inte bra teknik alltså. Filmade men tänker inte ens visa det. Jag försökte tänka på rövpistolen, jag laddade ringmuskeln likt en Magnum och drog upp vikten. Men ryggen höll ICKE!

    Så, vad nu då. En tanke är att sänka vikten 10-15% och nöta vidare och komplettera med tyngre kronlyft? vad sägs om det. Jag tänker att mitt problem är att jag har obalans i kroppen, att underkroppen är mycket svagare pga slarv med benträning i början. Jag tycker mig vara ganska stark i dragövningar som chins, rodd och shrugs vilket borde göra att man kan hålla ryggen…men är det så att jag är för svag i ryggen när jag tappar den?

    Ja tjärehjärtanes, marklyft, eller Goliat som jag numera kallar den, en dag ska jag besegra dig ditt svin.

    Annars gick det ganska bra idag, skulle kört knäböj också men marken tog knäcken på mig så den sparar vi på någon dag.

    På detta vis såg det ut idag,

    Marklyft
    100×5
    130×1
    100×5
    100×5

    Chin-up, seeegt
    kv+25kg x 4
    kv+20kg x 4
    kv+10kg x 8

    Rodd Low Row. bra tempo
    130×8 PB
    125×5
    110×8
    90×10

    Stångcurl rak stång
    45×6
    40×8
    25x? Disco Inferno!

    Shrugs hantlar
    40×10
    40×8

    Hammercurl, 10 sekunder vila mellan set
    15×10
    15×10

    Så såg det ut, tror mina små armar lyckats växa några mm av chinsen. 2cm större än i januari. Ska ju dock sägas som jag tidigare nämnt så förlorade jag en hel del massa förra dieten så det handlar väll mest om att jag tagit igen det jag förlorat. Men någon jävla gång ska man väll passera 40cm, det är ju för fan PATETISKT!!! ;-)

    Jag avslutar med en bild på dagens PWO på väg till gymmet.
    [img=http://i54.tinypic.com/2yueqf7.jpg]Förövrigt håller jag på att köra igenom X-men quadrilogy på blåstråle för att friska upp minnet inför femman.

    Gettodachoppa wrote:
    Först tänkte jag The Shining. Sen ändrade jag mig till Scotts Alien. Sen
    ändrade jag mig igen. Och nu vet jag inte alls. Ge mig en ledtråd!

    Shining har nästan ingen musik alls, vilket är läskigt i sig. Alien it is : )

    waco3000 wrote:
    Jag tycker att din journal är helt fantastisk Gober, I love it! Och vilken beskrivning av Jon på marklyften: hipdrive, 5-kronor och rövpistoler. En novis som jag får ju lära sig en hel del.

    Visst är det härligt alltihop!

    #240521
    Quote:
    Så, vad nu då. En tanke är att sänka vikten 10-15% och nöta vidare och komplettera med tyngre kronlyft? vad sägs om det. Jag tänker att mitt problem är att jag har obalans i kroppen, att underkroppen är mycket svagare pga slarv med benträning i början. Jag tycker mig vara ganska stark i dragövningar som chins, rodd och shrugs vilket borde göra att man kan hålla ryggen…men är det så att jag är för svag i ryggen när jag tappar den?

    Mitt förslag är att du lastar av vikt, kanske till och med en bit under 100 kg. Satsa på att dra fem reps i tre set med perfekt teknik, med rövpistolen konstant avlossad. Får du bara fyra reps i sista setet som är nöjd med så var ärlig mot dig själv och höj inte vikten förrän du fått fem riktigt picture perfect jävla reps i tre fucking jävla set. Alternativt att du ger dig själv straffreps om du slöar till i något reps enligt gör om och gör rätt-principen. (Ursäkta svärandet, jag blev lite sugen på profaniteter helt plötsligt bara. Det var länge sen sist. Ska inte upprepas.)

    När du klarar 5 reps i tre set som du med stolthet skulle kunna lägga ut här i journalen så höjer du med 2,5 kg nästa pass och försöker upprepa bedriften. Här hänger det mycket på att du är hård på dig själv. Du avgör hur bra det ska bli genom att ställa hårda krav på dig själv och din egen teknik. Med tiden kommer du att bana in ett helt nytt beteende i marklyft och som man brukar säga: De saktmodiga skola ärva jorden, vilket alltså är mitt sätt att säga att om den som är tålamodig ofta blir rikligt belönad.

    Bli inte nojig nu över att du kommer att förlora massa för att du lastar av lite, det kommer inte att hända och om det får dig att känna dig bättre till mods: Släng in något set kronlyft på tyngre vikter i slutet av marklyftandet, bara för att.

    Mina two cents och som alltid: Kasta både mig och mitt tips åt helvete om du känner att det inte är något för dig. Bara ett förslag bland många. :)

    #240522
    Jon Larsson wrote:
    Mina two cents och som alltid: Kasta både mig och mitt tips åt helvete om du känner att det inte är något för dig. Bara ett förslag bland många. :)

    Jag kommer göra som du säger. Jag har ju varit så noga att öka progressivt med god teknik i allt annat, har väll bara varit för ivrig med marklyft. Det är ju faktiskt en svår övning för dem som inte är födda med pistolringmuskel osv.

    Det håller inte att hålla på att fjanta med en vikt jag inte kan hantera.

    #240523

    Tycker det börjar bli lite väl analt här.

    #240524
    Nykropp wrote:
    Tycker det börjar bli lite väl analt här.

    Utveckla.

    #240525
    Jon Larsson wrote:
    Utveckla.

    Vågar inte, rädd att trassla in mig i ett tarmvred. :D

    #240526
    Jon Larsson wrote:
    Utveckla.

    Hängde du verkligen inte med på Nykropps göteborgsskämt? ;)

    För att inte bli helt OT får jag väll redovisa dagens kost.

    1. EAA-XX
    2. Kalops
    3. BS Casein
    4. Jordgubbar, EAA, BCAA
    5. Kycklingfilé, klyftpotatis, tomat och broccoli.
    6. Blir förmodligen en Caseinshake och lite jordgubbar.

    #240527

    Gör som Jon säger och överväg tom att köra på en vikt där du klarar 5×5 med ett par reps tillgodo. Sen kan du komplettera med lite tyngre pass varannan gång. Grejen är också den att du hamnat lite nära Max ett par ggr nu på sistone = slitsamt

    Jag ska slipa ihop nåt på temat ”målset” för egen del och kanske kan du kika på det?

    #240528
    Magnus Larsson wrote:
    Gör som Jon säger och överväg tom att köra på en vikt där du klarar 5×5 med ett par reps tillgodo. Sen kan du komplettera med lite tyngre pass varannan gång. Grejen är också den att du hamnat lite nära Max ett par ggr nu på sistone = slitsamt

    Jag ska slipa ihop nåt på temat ”målset” för egen del och kanske kan du kika på det?

    Japp jag lyder er mina herrar. Jag ska kolla upp ditt tema målset.

    #240529
    Gober wrote:
    Jag avslutar med en bild på dagens PWO på väg till gymmet.
    [img=http://i54.tinypic.com/2yueqf7.jpg]Förövrigt håller jag på att köra igenom X-men quadrilogy på blåstråle för att friska upp minnet inför femman.

    Shining har nästan ingen musik alls, vilket är läskigt i sig. Alien it is : )

    Visst är det härligt alltihop!

    Fint PWO! Mmm, ser riktigt söta och goda ut.

    Jag tänkte på scenen då han yxar sig igenom dörren, där är något läskigt
    parti om jag inte minns fel. Jaha, så det var Alien alltså. Då var jag
    hyfsat rätt ute…

    Nya X-men har ju fått otroligt bra kritik. Ska se den under veckan med en
    polare. Kan bli en hit.

Viewing 15 posts - 496 through 510 (of 1,782 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.